29 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

29 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Z Sayfa Halkın Sesi Yeni Hazırlanan Buğday Kanunu Hükümet Buğday fiatlerinin lalikrarını temla ve ekmek Buhranıma mâni olmak üzere bir kanun lâyihası hazırladı. Lâyiha Vekiller Heyetinden geçti. — Mocliste — müzakere edilmek üzeredir. Halkımız bu yeni tedbiri, yeni lâyihayı hüsnü suretle karşılamakta- dır. Diyor kiz İhsan Bey “ Mütekalt Yüzbaşı Kadırga Kamkapı caddesi 7., —Ekmek, halkımızın - belli- başlı, hatta tabir caizse, milli bir gıdasıdır. -Binaenaleyh buğday meselesile hükümetin yakından alâkadar olması kadar tabil bir şey olamazdı, Vekiller Heyetinin tasvibinden geçen yeni buğday lâyihası halkın ve köylünün men- faati namına hazırlanmıştır. Bi. an evvel kanun halini almasını temenni ederim. * Hikmet Emin Bey “Avukat Boyoğlu Kamerhatan mahallesi daracık sokak IZ,, — Buğday fiatlerinin istikrarı için hazırlanan yeni lâyihayı, ha- yati bir ihtiyacı karşıla lığından” çok mühim buldum. Bu lâyiha kanuniyet kespederse iyi netice- Ter verecektir. Daha beş on gün evvel İstanbulun geçirdiği ekmek :ıu.lııhrını gözümüzün — önündedir. m ve köylünün aleyhine fır- sat kollıyanlar bu kanunun tat- bikinden sonra entrikalarına im- kân bulamıyacaklardır. * Badan B. (Fatih Atpazarı 51) — Geçen sene fazla buğday istihsal ettik. Tasfiye ve tasnif makinelerimiz bulunmadığı — için buğdaylarımızı beynemilel piyasa- lara arzetmek imkânmı bulama- mıştık. Yeni buğday lâyihasında köylünün ve halkın menfaatleri azami derecede gözetilmekle be- raber, artacak ve kârdan Hükümet silolar ve depolar yapacağı için de buğdaylarımızın tasfiye ve tasnifi de mümkün yalnız bunun temini bile başlı- başına bir muvaffakıyettir. » Sadık Bey * Beyazıt Havanpaşa sokak 3,, — Buğday meselesi beynel- milel maazzam bir mesele oldu. Her devlet buğday meselesi et- rafında yeni yeni tedbirler aldı. Geçen gün ekmekçilerin hiç yok- tan çıkardıkları buhranda Hu meseleye lâyık olan ehemmiyetin verilmesi icap ettiğini gösteriyor du. Yeni lâyihayı mükemmel bul- dum. Spekülâsyon ihtimallerini kökünden kurutaran bu lâyihanın biran evvel kanun haline geçme- sini isterim. alacaktır ki LİMON Gümrükteki Tahkikat Yeni Safhada Bündan bir müddet evvel gümrük idaresinde geniş mikyasta yapıldığı iddia olunan bir limon kaçakçılığı tahkikatına başlanıl- mıştı. Öğrendiğimize re bu mesele etrafındaki tahkikat yeni bir safhaya intikal etmiştir. Mü- fettişlerden Reşat Bey bu mesele ile meşgul olmaktadır. Diğer taraftan son günlerde piyasada Himon fiatleri bayli düş- müştür. Hatta bir kısım tacirler maliyet Fiatini korayamıyacağı düşüncesile hariçten getirdikleri Himonları mavnalarda bekletmek- te, piyasaya çıkarmamaktadır. Bir kısım tacirler de fiat düş- künlüğünden zarara uğradıklarını söylüyorlar. Firar Teşebbüsü Bir MaAzrnrurrVı.î(;ulmık İçin Denize Atladı Dün Kavaktan gelmekte olan Şirketi Hayriyenin 51 numaralı vapuru Sirkeci önlerine geldiği zaman vapurda birçığlık kopmuş ve bir adam kendini denize at- miştir. İyi yüzme bilen Kastamo- nulu Şaban ismindeki bu adam, mevcuden İstanbula getirilmekte idi. Polisin elinden kurtulmak için kendini denize atmış ve yüzmiye başlamıştır. Fakat vapur geç manevra yaptığı için bu cür'etkârın hayatı tehlikeye gir- miştir. ban, Rüsumat kayıkları ta- rafından muhakkak bir ölümden kurtarılmıştır . Bir İplik Fabrikası Bir İtalyan ve Türk grupu İs- tanbulda yirmi bin “iğlik,, bir iplik fabrikası açmıya karar vermiştir . Fabrikanın arsası — satınalınmış, makineler Avrupaya sipariş edil- miştir. Fabrika mevcut iplik fab- rikalarının en büyüğü olacaktır. Tutün Sigortaları Tütün deposu sahiplerile si- gortacılar arasındaki ihtilâf hal- ledilmiştir. Sigortacılar bankalara tebligat yaparak depoların de- gerlerinden — fazlasma — sigorta ettirilmemelerini bildirmiştir. Bir Sıhhat Kongresi Beynelmilel Akıl Hıfzıssıhhası Kongresi 1932 de Pariste topla- nacaktır. Bu içlimaa Türk Akıl Hıfzıssıhhası Cemiyeti de davet edildiğinden Cemiyet merkezinde hazırlıklara başlanmıştır. SON POSTA miye Başladı Halı ve tiftik takası hakkın- daki gümrük — muamelelerinde bazı noktaların Ankaradan — 80- rulmasına ihtiyaç hâsıl olmuştur. Meselâ: Bin liralık tiftik ihraç eden tacirlerin. bu bin lira- ya mahsuben bir beyanname ile bin İirayı geçmemek — şartile birkaç defa mal çıkarıp — çıkara- mıyacakları — noktası — Üzerinde Diğer taraftan haber aldığı- :"ışı bi'ı;lb._enlg idth.ıll! tacir- ihracat işlerile de meş; olmıya başlamışlardır. b Birtakım tacirler Anadoludan tiftik v> halı satım almıya başla- mışlardır. Bunun Üzerine tiftik piyasası sağlamlaşmıştır. Tacirler, aldıkları tiftiği cihan piyasasında maliyet fiatinden aşağıya sat- makta, bu sahadaki zararlarını ithal ettikleri eşyadan temin et- tikleri kârın bir kısmı ile kapa- maktadırlar. Meyvahoşta Suistimal Tahkikatı Var Sebze ve meyva hâlinde 12 numarada Müameleci Ata Beyin resmi bir memuriyet ve salâhiye- ti olmadığı halde senelerdenberi Belediyeye ait vergileri tahsil ederek para aldığı ve makbuzda vermediği bakkında Belediyeye bir ihbar ve şikâyet yapılmıştır. Bu ihbar üzerine Belediye iki müfettiş göndererek Ata Beyin, Meyvahoş - iskelesi hamallarının ve Hal defterlerinin tetkikine başlanmıştır. Müfettişler iki gün- denberi tahkikatla meşguldür. Dün kendisile görüşen bir muharririmize Belediye Reis Mu- avini Nuri Bey bu hususta şunları söylemiştir - ç “ — Ata Bey isminde birisi- nin halktan makbuzsuz vergi topladığı ihbar edilmiştir. Müfet- tişlerimiz. tahkikat — yapıyorlar. Henüz — raporlarını — vermediler, Maamafih Sebze halinde Belediye resimlerini tahsil eden — resmi memurlarımız — ve — teşkilâtımız bulunduğu için buna imkân gör- müyorum, Yalnız muameleciler sattıkları meyva ve sebzelerin oktruva resimlerini mal sahiple- rine paralarımı verirken keserek Oktruva memurumuza — makbuz mukabilinde teslim ederler. -Ata Beyin sebzeci ve meyvacılardan kestiği oktruva resimlerini me- mutlarımıza teslim etmemiş olma- sı ihtimali vardır. Bu da tahkikat neticesinde anlaşılacaktır.., yiyeceğim SİGORTA Memlekette 44 Şirket İş Görüyor 1926 - 1927 senelerinde Tür- kiyede doksan kadar - sigorta şirketi varken bu miktar bu se- ne kırk dörde inmiştir. Eskiden sigortaların kendileri tarafından yapılmış birer hususli geraiti umumiyesi vardı. Hükümet, halk ile sigortalar arasındaki münase- betleri tanzim etmek için sigor- talara mahsus yeknesak bir şera- iti umumiye cetveli yapmıştır. Bu suretle eskiden sigortalardan tazminat almak bir hayli müş- külken, bu tedbirler sayesinde sigortalardan — tazminat — almak çok kolaylaşmıştır. Tarihi Evrak Eski Evrakın Tasnifi İçin Tahsisat Lâzım Müzeler İdaresi uzun zamam danberi — Ayasofyadaki kıymetli ve tarihl vesikaları tasnif etmek- te idi. Tasnif edilen evrakın hıfzı için Sultanahmet medresesi mi- nasip görülmüş ve Maarifin em- rile burası boşaltılmıştır. Şimdiye kadar 173 sandığı yerleştirilmiş- tir. Yeni tahsisat alınıncaya ka- dar tasnif faaliyeti durmuştur. Tasnif edilen evrak arasında kaymetli beratlar, vakfiyeler, fer- manlar, seferlere, ihtilâllere, fütu- hatlara ait kıymetli vesikalar bu- lunmaktadır. Yalova Hafriyatı Yalovada yapılan Bizans sena- tosu hafriyatı — tatil edilmiştir. Hafriyata yeni tahsisat çıkınca devam edilecektir. Eroinler Adliyeye Verildi Geçenlerde Balıkpazarında pey- nirci Yorgi Camadanın dükkânının üstündeki odada erocin yapan bir fabrika meydana çıkarılmış ve 12 kişi Adliyeye verilmişti. Yakalanan ercinler sandıklar — içerisinde dün Adliyeye teslim edilmiştir. Ekmek Fiati Belediye İktıisat Müdürlüğü dün ekmeği 9,5 kuruşta İpka etmiş ve francelâlık unlar yükseldiği İçin de francelâya 20 para zammile 12 ku- ruş narh koymuştur. Hafta içinde va Fiatlerinde mühim bir düşüklük olursa ekmek narhı tekrar - değişti- rilecektir. Ü ee Ş — E I Son Postanın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: I 4 — Herşün en meşhur e- kantalarda sekiz övün yemek No yaparsan yap, fakat Boğaziçine gideyim deme. Haziran Günün Tarihi Suriye Bizden Buğday İstiyor Bu sene Suriyede kıtlık olduğ için bazı Suriye tacirleri Harici Ti* caret Ofisine müracaat ederek TÜf kiyeden buğday almak istedikler bildirmişlerdir. Öğrendiğimize gö bir ay evvel buğday fiati bugünkünü hazaran düşükken Türkiyeden Yıt Banistaa ve Almanyaya bububal ı:: edilmiştir. Bugünkü Iiıde:"' mdilik buğ ü g. ai ğday ihracı şüpb Haber aldığımıza göre, Harid Ticaret Ofisi, memleketin iktısad vaziyeli hakkında İktısat Vek âletint malümat verirken buğday meselesint de temas etmiştir. Türkiye buğday ihracat memleketl olmadığı için kurak ve bolluk sene” leri nazarı dikkate alınarak —buğdaf meselesinin bir memleket meselesk haline getirilmesi muvafık olacağın! bildirmiştir. Komşu —memleketlerift son buğday talepleri karşısında buğ* day Ihracatı hakkında kat'i bir karaf =—ıi çok muhtemel görülmeke Evkafın Bir Tavzihi lstanbul Evkaf Müdürlüğünden: Gazetenizin. 25-6-932 tarih ve 688 numaral nüshasının üçüncü sayfasınd! altında (Ecnebi seyyahlar Ayasofe yayı gezdikleri zaman ne görürler ) yanlı resim Küçük Ayasofya civas rendaki Şehit — Mehmetpaşa — camll avlusunda olup İdarci Hususiyece kiraya verilmiş olan medrese odala« rına ait olduğu cihetle o suretle tase hihi rica olunur efendim. , Istanbul Evkaf Müdürü Liman İşleri Komisyonu İstanbul — Jimanında — kaçakçılığa — meydan vermemek, vapurların meve kilerini tayin, yolcuların salonlardan nasıl girip çıkacaklarını tesbit, rıhe tım ve liman umumi muamelâtın! tetkik işlerlle meşgul olan komisyoy vazilesini bitirmiştir. Öğrendiğimize göre komisyon mübim kararlar vere m Bu kararlar alâkadar Vekâs bildirilecektir. Cam Fabrikası Öğrendiğimize — göre Türkiyede büyük bir cam sanayil tesisi için bef ecnebi S“ hükümete müracaat ete miştir. Ba müracaate müsbet veyâ menfi bir cevap verilmemiştir. Tamiri Beklenen Bir Cami Üaküdar Şemsipaşa deniz sahille nin kenarında bulunan eski bir cami, son zsenelerde tamamile harap bir hale giriniş, kurşunlerı alınmış ve sıvalar tamamen dökülmüştür. Yapıe lan tahkikata göre bu cami, Mi:’ı'l Slaanın inşa ettiği zarif ve küçük bir abidedir. Bilhassa kubbelerinin zarafeti çok nilmektedir. Ev ve ıı—.ıîı I::ıg:leılılıı bu kıy-=— j eserl kurtarmaları temenni ediliyor. Bulgar Gazetecileri Gitti Bir müddettenberi — şekrimizde bulunan Bulgar artistleri evvelki gün Sofyaya bareket etmişlerdi. Dün de — Bulgar gazetecileri Bulgaristana git — mişlerdir. — 1 Buğday Fiatleri Dün şehrimize Anadoludan 4 vae gön ve 3104 çuval buğday, 2514 çue yal arpa gelmiştir. Buğday fiatlerine de tabeddül yoktur. Afyon 12-13 Hra arasındadır. $: Hasan B. — Aman biradar, Üç günde müflir —