29 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Lozanda_ 8. İki gündenberi tevakkuf ha- de bulunan Lozan Konferansı ügün tekrar mesaisine devam Son Postanın Resimli Makalesi İmkânsız W ; Alman tamirat borç- | borç- dünya beynelmilel in — tevlit — ettiği thranına ve onun neticesi olan İş sahasındaki emniyetsizliğe bu efa Lozanda bir çare buluna- tağını herkes Ümit ediy Murahhasların Yayret, sterdikleri Yet, ©x bes Fin bu sefer boşa gitmi bir — delil — teşkil et Bulunacak tasfiye ve t Teti büsbütün kat'i ol herhalde dünyanın mübrem ihti- Yacı olan istikrara doğru büyük bir adım atılmış olacaktır. M. Heryo Parise ve Her Von Pıpcn Berline gitmeden evvel, tamirat borçları hakkında Alman Ve Fransız tezlerini tevafuk etti- tebilmek için, iki tarafın sarfetti- ği gayret ye hüsnüniyet bütün Avrupada ve hatta Amerikada çok iyi tesir bırakmıştır. Alman teklifi malüm: Tamirat baorçlarınımn bilâkaydü şart ilgası, Fransızlarla tam manasile bir ik- tısadi mukarenet ve Merkezi Av- rupada müşterek bir siyaset ta- kip etmektir. Fransızlar, ise Almanların bu teklifini esas itibarile kabul et- mekle beraber, tamirat borçla- fını tamamen — ilga edebilmek için, Amerikaya karşı olan borç- larına bir tesviye sureti bulmak lâzım olduğunu beyan ediyorlar. Ayni zamanda — Fransızlar, Alman Maliye Nazırı Von Şve- ring - Krosingin — söylediği — gibi, Almanyanın vaziyeti iktısadiyesi- nin gösterildiği kadar feci olma- dığına kanidirler. Bu hbususta, Fransa Maliye Nazırı M. Jermen- Marten, Almanları ikna edecek derecede lâzımgelen - izahatı ver- miş ve onların noktai nazarını kısmen cerhetmiştir. Fakat meselenin- Almanlar için, mali ve iktısadi olmaktan fazla, siyasi bir cephesi vardır. Fon Papenin vaziyeti pek sağ- lam değildir. Lozan Konferansına geldiği zaman, kat'i talimat ile gelmişti. Yani bilâkaydü şart, tamirat borçlarının ilgasını isti- yecekti. Bu hususta Von Papenin en ufak bir müsamahası, kabi- nesini müşkül mevkie koyabilir. Şimdi, M. Heryo meseleyi, kabine azası ile tetkik etmiş bu- lunuyor, Her Von Papen de Berlinde Mareşal Hindenburg ile istişare etmiş ve son talimatını almıştır. Bugün tekrar başlıyacak olan müzakeratta konferansın ne yol takip edeceği anlaşılacaktır. Lozan Konferansında M. Mak- donaldın. ve Sinyor Grandinin oynadıkları müsbet rolü kaydet- mek lâzım. Gerek İtalyanın, ge- $ rek İngilterenin dünya buhranına çare bulmak için yaptıkları fe- dakârlık şayanı dikkattir. . Barzan Şeyhi Bütün Avenesile Türkiyeye İltica Etti Cenubi Kürdistan aşiret reis- lerinden olup Irak Hükümetine karşı isyan eden Barzan Şeyhi hmet son zamanlarda İlrak as- kerleri ve İngiliz tayyareleri ta- tafından mütemadiyen - sıkıştırıl- Mıaşlır. Bunun üzerine Şeyh Ahmet, iki kardeşi ve yüz arkadaşile hu- dudumuza iltira etmiştir. Mülte- çilerin silâhları alınmıştır. Memle- ketin münasip bir yerinde iskââ - #dileceklerdir. | — Size şöbhret, servet getirecek | büyük, çok büyük bir şey mi yapmak | istiyorsunuz? Öyle b ki, zannedi yerinize başkasını ikame olmadığı kansati hâsıl olsun. şey yapınız in, ve sizin imkânı yapılamaz SON TE Paris, 29 (Hususi) — Eko dö Pari gazetesinde M. Pertinaks tarafından neşredilen bir maka- lede İtalya, şayanı dikkat bir | iddia ile itham olunuyor. M. Pertinaks Lozanda Alman- ların İtalya tarafından Fransa aleyhine — mütemadiyen — teşvik edildiğini yazmaktadır. | Cenevre, 28 (A. A.) — Ak- | vam Cemiyetinin perşeme günkü fevkalâde heyeti umumiye içti- mamda Türkiye Cümhuriyetinin Akvam Cemiyetine iştirak — için davet edilmesi lehinde Yunanis- tan ile bazı devletlerin hazırla- mış oldukları takrir Meclis Di- vanına tevdi olunacaktır. . ıİhtı_;(ai_“ ğt Zabitliği Ankara, 29 (Husust) — Millt Müdafaa ve Maarif Encümenle- rinde ihtiyat zabitliği hakkında aşağıdaki fıkrası lanmıştır : “Ortamektep mezunlarını ka- bul eden veya ortamektep tahsi- lini kendi mektebinde verdikten sonra en az Üç sene meslekl! beraber — malümatı veren birinci derece- tefsir hazır- malümatla umumiye de meslek ihtısas mektepleri ile ilk muallim mektepleri ve musiki muallim mektebi ihtiyat zabiti olmak hususu noktai nazarından tam devreli lise muadili mektep- lerdir.,, İzmitin Kurtuluş Günü İzmit. 29 ( Hususi ) — Şehri- mizin Kurtuluş Bayramı —dün | büyük tezahüratla tes'it edilmiş, | fener alayları yapılmıştır. İSTE R GR Lozanda Büyük Gün müş | sandığı | memurlar, Mersinden bildirildiğine göre, bu cenup şehrinde ' izdivaç ile havalar arasında sıkı bir münasebet vardır. | EFvlenmeler en çok serin mevsimlerde, bilhassa kı- İSTER İNAN, İSTER INANMAI! SON FPOSTA 2 — Berkesin yapan kimse vücudu zarüri olmıyan kimsedir. Onun yerine her zaman yüzlercesini bulmak mümkündür. BAA a | tAF HABERLERİ Bu Sabah Yâpılacak İğtiniaıh Netice- sine Sabırsızlıkla İntizar Ediliyor Paris, 29 (Hususi) — Bu sa- bah Lozanda yapılacak içtimam neticesine büyük bir heyecan ve sabırsızlıkla intizar edilmektedir. Gazeteler, müzakerenin inki- ta bulmaması ümit ve ihtimalle- rinin daha fazla olduğunu, Fransa Başvekilinin yeni bir hal çaresi ortaya atacağını haber veriyorlar. Halk Fırkası Grupu— Akvam Cemiyefine: Girilmesini Kabul Etti Temmuz ayında Türkiye 1931 de Meksikanın cemiyete kabulü esnaasındaki ayni şerait ve mera- simle meclise kabul edilecektir. Ankara, 29 — ( Husust) Halk Fırkası meclis grupu dün Türkiyenin Akvam Cemiyetine davet edilmesi meselesini görüş- davet — vukubulduğu Muallimler Takaütlikleri İçin Bir Sandık Teşkil Edilecek Ankara, 28 — Husust idare- ler bütçelerinden maaş alan mu- allim ve memurların, tekaütlikle- rine ait kanun lâyihası Meclise gclmiştı'r. Lâyihaya göre, idaresi ahiliye ve Maarif Vekâletlerine olmak — Üzere bir tekaüt teşkil — edilecek, maaş tahsisatından yüzde ikisi bu san- dık için ayrılacaktır. Muallim ve mevcut tekaüt kanı- nunda mülki memurlara ait ahkâm dairesinde tekaüt edileceklerdir. Buğday Lâyihası nit İktısat Encümeni Lâyihada Tadilât Yaptı Ankara, 29 ( Hususi) — Ye- ni hazırlanan buğday kanunu lâ- yihası Millet Meclisi İktısat En- cümeninde tetkik edilmiştir. Encümen lâyihanın bazı mad- delerinde tadilât yapmıştır. Ez- cümle lâyihada, icabında buğday gümrük — resminin — indirilmesine dair olan fıkrayı çıkarmiştır. yapabilcceği — işi | gın olmaktadır. Yazın evlenenler pek - azdır. bu sene Mersinde 128 izdivaç olmuştur. Bunların sek- seni kış mevsimine isabet etmiştir. k - | mümküa &£ kudretli sızları n insanların mümkün- dür. yardı.nile O Lozandan gelen son haber- lere göre Fransız heyeti tarafın- dan bu sabahki içtimada verile- cek cevabın kat'i metni hazırlan- mıştır. Mister Makdonald Almanya ile Fransa arasında bir uzlaşma te- mini için mütemadiyen uğraşmış, Fransa ve Alman heyetlerini bir araya toplamıştır. takdirde — Türkiyenin — Akvam cemiyetine girmesine karar verile miştir. Akvam Cemiyetine girme- miz için 40 devlet murahhası bir takrir verecektir. Ayrıca Yunan murahhası M. Mihalakopulos mühim bir nutuk söyliyerek Türkiyenin Akvam Ce- | miyetine girmesi etrafındaki fay- daları izah edecektir. Uçuculuk. Zamları Ankara, 28 — Hava mensup- larına verilecek ikramiyeler için bir lâyiha hazırlanmıştır. Tayyareci zabit, gedikli zabit ve balon rasıtlarına ayda otuzar, nişancı, bombardımancı ve balon nişancısı gediklilere yirmi beşer lira uçuculuk zammı verilecektir, Vazife uçuşları yapan tayyare mühendisleri ile makinistler, fo- toğrafçı, telsiz muhabereci ve haritacılara beher uçuş için üç lira tahsisat verilecektir. | Millet Meclisinde | Ankara, 28 — Millet Mecli- | sinin bugünkü içtimamda Tür- | kiye - İngiltere, Türkiye-Lehistan ikamet ve müzahereti adliye mu- kaveleleri tasdik olunmuş, Muş vilâyetine merbut Sulhan namile bir kaza teşkili kabul — edilmiş ve Divanı Muhasebat — âzalığına başmürakip — Fehmi Bey seçilk- miştir. M eee NAN, İSTER İNANMA! Nitekim | sonra Sözün Kısasi Münderecatımızın Çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. İzmir Rıhtimi Suiistimal Davasına Dün De Devam Edildi İzmir, 29 ( Hususi ) — Rıhtım Şirketi davasma dün de devam edilmiş, bazı müdafaa ve âmme şahitleri dinlenmiş ve avukat Gad Franko Efendi tarafından Adana Elektrik Şirketine gönde- rilmiş olan bir mektup — oknu- muştur. Gad Franko Efendiden mektup hakkında malümat isten | miştir. Afyon Meselesi Ankara, 28 — Halk Fırkası grupu bugünkü içtimamda müs- tahsillerin afyon kooperatifi teşkil etmesini kabul etmiştir. Bir Cinayet İki İdare Memuru Arasında Kanlı Bir Hâdise Sandal iskelesi idare memuru Maksut Ef., ötedenberi araları açık olan sabık idare memura Mustafa Ef, yi dün gece saat | onda tabanca ile vurmuştur. Mus- tafa Ef. nin yarası ağır olduğun- dan hastahaneye kaldırılmıştır. Kazalar Devam Ediyor Şoför Vâhidin idare ettiği 3459 mumaralı — otomobil, dün Kerestecilerde Ayşe H. isminde bir kadını tehlikeli bir surette yaralamıştır. Fener Galip Selânik Takımı 4-0 Mağlüp Oldu Dün Selânik Muhtelit takımı ile Fenerbahçe arasında fakirler menfaatine yapılan futbol müsa- bakası Fenerbahçenin galibiyetle neticelenmiştir. Fenerliler çok güzel ve çok hâkim bir oyundan sonra Yunan takıminı 4-0 mağlüp etmişlerdir. İlk golü Fikret atmış, ondan unan kalesi hayli sıkış- tırılmış ve göller birbirini -takip etmiştir. Selânikli oyuncular bu akşam trenle Selâniğe gidecek- lerdir. Diğer taraftan — bu takimın Yunan Federasyonundan müsaade almadan seyahate çıktığı anlaşık mış, bizim federasyon ve mınta- ka tarafından tahkikata başlan- mıştır. Kâğıt Fabrikası Yerli bir grup Balatta günde yarım ton ambalâj kâğıdı yapa- cak bir fabrika açmak için hü- kümete müracaat etmiştir. Müra- | caat tetkik edilmektedir. Sultanahmet Cinayeti Sabık Arabacılar Kâhyası Beraat Etti Geçen sene, sabık arabacılar kâhyası Hayri Ffendinin Sulta- nahmetteki evinde bir hâdise olmuş, Hayri Efendinin adamla- rından Şükrü Efendi ölmüş, Hay- ri Efendi ve metresi Sabahat H. ve manav Sabri yaralanmıştı. Ağır Ceza Mahkemesi dün bu davayı bitirmiş, Hayri Efendi beraat etmiş. Manav Sabri hâdi- seye sebebiyet verdiğinden sekiz ay hapse mahküm edilmiştir. lııl'ıkeme Hayri Efendinin vazi- yetinde meşru müdafan vaziyeti görmüştür. K