10 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Ve Bugünkü Anamur Anamur, (Hususi) güzellikleri bulunan — şebrimizin size evvelâ isminden bahsedeyim. Anamur kelimesi dan alınmıştır. Fakat Sivrihisar- daki Anamuryom başkadır. Bizim Anamur Silifkenin 160 kilometre uzağında bir kaza merkezidir. Bu kaza asırlarca evvel büyük bir. kırallığın merkeziydi. Fakat Abbasi halifelerinden Mütesemin türk — askerlerinden — mürekkep ordusu burasını zaptemiştir. Mu- (harebe çok şiddetli cereyan etti- ği için şehir baştanbaşa harap olmuş, sonradan ihya ve imar edi'miştir. Bizim kazanın kuruluş şekli | dağlık garbe ve — yaylâlıktır. — Fakat doğru — geniş bir ova uzanır. Kazamızın dağlık -kis- mında demir, simli kurşun ve *Çinko madenleri vardır. Arazi kireçlidir.. Kaza dahilinde altı İtane küçük nmehir vardır. İçle- rinde Dragondanın suyu içmiye elverişlidir. Bu çaylar arasında ( Sultan ) çayı yağmur sularile kabararak ovanın bir bataklık haline getirir. Fakat bu çaydan kereste nakliyatında çok istifade edilir. Kazamiızin ithalât ve ihracatı kasabaya üç kilometre mesafede bulunan — iskelesinden — yapılır. Sultan çayının toprak yığınile arazi denize doğ- ru mütemadiyen ilerlemektedir. İskelemizde vinç tertibatı yok- tur. Limanda 2 motör ve G mavna işlemektedir. Simli kurşun madeni bugün faaliyet halinde değildir. Çayların husule getirdiği bataklık halkın sıhhatini ihlâl etmektedir. Seller ekseriyetle tarlaların su altında kalmasına sebep olur. ( Anamuryom) | ırelık Bir Kanal Vücuda kısmımı | getirdiği taş ve | — Birçok ı | | | | | ve alınan neti- Bataklıkların kurutulması, dolayı- | sile sıtma mikrobu olan - sivrisi- meklerin azalması için ciddi mü- cadeleye lüzum vardır. Kazamızda hastalıklar mevsi- me göre değişir. sonbaharda — sıtmalılar — çoğalır. Kışın ise zatürree vukuatına farzla İlkbahar ve | Nazillide Ziraat Işlerı Arazinin Sulanması İçin 35 Kilomet- Nazilli (Husu- si) — Hükümet tarafından bura- da bir mensucat fabrikası — tesisi teşebbüste bulunmak üzere Ankaraya giden heyetimiz — çok müsait ve mem- nuniyeti mucip bir netice ile dönmmüştür. Bu iş için mütehas- sıs bir heyet tetkikat yapacak için ceye göre fabri- kaların - tesisatı- na girişilecektir. Fakat tetkikat esnasında Na- zillinin tercih edilerek burada bir mensucat fabrikası — tesisi kuvvetle muhtemeldir. Kazamız dahilinde Tursunluda 18 metrelik bir sulama kanalı açılmıştır. Bu kanal beş kilometre daha uıatılıcıktır Nıullınııı tahr 'Mardinin |Tandır Ekmeği 'Ve Et Kaçakçıları| Mardin (Hususi) — Şehrimiz- de eski zamandan kalma, küpler içerisinde pişirilen tandır ekmek- leri sıhhi ve ekle salih olmadıkla- rından bütün tandırcılar bele- diye — tarafından — kapatılmıştı. | Son günlerde tandırcılar - tandır- tesadüf edilir. Bu bastalığa karşı | kazamızda bir mücadele ve teda- vi evi vardır. Müessesenin müdü- rü Seyfettin Bey hastaları kurtar- mak için çok çalışıyor. Kazamızda henüz kanalizas- on tertibatı yoktur. Fakat kısa ğir müddet sonra bu noksanın izale edileceği haber almmakta- dır. Gariptir ki ekseriyeti Luştan ve kerpiçten — yapılmış evlerin yüzde sekseninde cam yoktur. Yaylâ mıntakasında buğday, arpa, burçak yulaf ve çavdar ekilmektedir. Dahilinde yetiştir- diği meyvalar ve sebzeler diğer civar mıntakalarda yetişen bu nevi meyvaların turfanda reko- runu kırmıştır. Burada salatalığın 25 tanesi beş kuruşa, kucak ku- cak, sepet sepet kayısılar yüz paraytıdır. Misırda Nil havzasında yetişen pirince taş çıkartacak derecede alınan — pilâvlık pirincin 7,5 - 10 kuruşa kadar satıldığı görülmüştür. Dörtyoldan sonra ikinciliği kazanan kazamızın por- takalları ile sulyu Himonları kayda şayandır. Kazanın bu istihsalâtı kendisine kâfi gelmekte ve fazla #alanları da İstanbul, İzmir, Mer- sin vilöyetlerile Kıbrıs, Rados, Sisam adalarına ve Suriyeye gönderilmektedir. Geçen seneki ihracat meyanında 200 ton susam, fa 50 ton £ vardır, 25 ton 150 ton Kıbns ad sin sığır ilr yun v ç edilmektedir. Bilhassa mızlı kaz sön zömânlarda “ipek: Ar- şilik eçey terakki etmiştir. okkası | larınt asri ve fenni bLir şekle if- rağ ederek çok güzel ve nefis ekmek çıkarmıya başlamışlardır. -xSon günlerde bazı kasapların | Belediye mezbahasının mühür ve damgalarını taklit eitilderi ve mezbaha haricinda kestikleri ka- çak etleri bu sahte damgalarla mühürleyerek — halka — sattıkları haber alınmıştır. Belediye müfettişi Hüseyin B. | tarafından bu mesele etrafında | yapılan sıkı takibat neticesinde bir kasap dükkânında bu sahte damgaların birkaç tanesi ile bir- çok kaçak et yakalanmıştır. Kasap sahte da! wla birlikte adliyeye verilmi: Comal Kon_yada Etli Ekmek Ve Şiş Köfte Müşterileri Konyanın etli ekmeği ve şiş köftesi ötedenberi meşhurdur. Fakat geçenlerde kebapçı dük- kânları - fatleri artırdıkları için müşteriler bir bayli azalmıştı. Bu müşteri bulıranı karşısın- da kebapçılar fiatleri indirmeye mecbur olmuşlar, bunun üzerine dükkânlar tekrar müşteri ile dol- mıya başlamıştır. -— ——— —— şını d0 kuruşa kadar pürüzsüz dakor dokunmaktadır. Kazada yık ve tezgâh hayatı çok kuv- ir. Kilim, çuval, çul, iç ça- maşırları, yünlü kumaş, Trablus kuşakları gibi dokuma mallar her an elinden çıkar. Necdet | bayaatı vuku bulmaktadır. | suretle 43%1 4 liye kanalı da 12 kilometredir. Suyun bir kısmı kanala çevrilince ağzın yıkılmasından ve bu suretle kanalın mahvolmasından endişe ediliyordu. Bu endişe mnazarı dikkalte alınarak kanalda hususi tertibat vücude geliıildi Bu sere((e hem Nazull boşaltma kanalının beton kapaklarından biri (X Nazilli Kaymakamı Ali Raza Bey ) kanalın — muha- * fazası ve hem de suyun eksil- memesi temin edilk- di. Şimdi heyetin teşebbüsile mü- kemmel bir ka- pak tertibatı ya- pılacak ve ara- ziyi aynı zaman- | da sulayabilmek için sekiz yerden delik açılacaktır. Bu iş için lâ- zım olan min Ayrıca köylüler edilmiştir. ufak cetveller açacaklar, kanalin ikinci derecede beton ve demir kapakları açılınca sular bu cet- vellerden araziye muntazam su- rette yayılacaktır. Bunun neticesi | olarak Mendres havzasında 35 kilometrelik sulama ve boşaltma kanalı faaliyete başlamış olıâık(ır. R. . Gönen Çıftçısmın Yüzü Güldü Bu Seneki Tütün Ve Koza Mahsul Tamamen Satıldı Gönen tütünleri denk yapılıyor Gönen, (Hususi) — Kazamız- da mütemadi şekilde tütün mü- Bu köylüler ve tütüncüler büyük bir sıkıntıdan kurtulmuş- lardır. Yalnız Düzceli Kâmil B. 200 bin kilo tütün almıştır. Mübayaat başlar - başlamaz kasabamızda iktısadi hayat der- hal canlanmıştır. Diğer taraftan tütün inhisarı ve daha diğer bazı tacirler de tütün alıyorlar. Fakat vasatt fiat 20-25 kuruştur. Ancak ufak mik- yasta olmak Üzere 50 kuruşa | kadar da satılmıştır. Diğer taraftan kazamızdaki koza mahsolü tamamen toplan- mış ve satılmıştır. Artık koza mübayaası hitam bulmuştur. sene sevki kozaların — Bursaya | için kazamızdaki kamyonlar kâfi gelmiyerek Bursadan hususi oto- mobil getirilmiştir. Kozadan her sene memleke- Bu | | |£ timize külliyetli. miktarda para girmektedir. Bu miktar bu sene birkaç misli fazladır. — Yukarda yazdığım — gibi, tütün — bedeli ve kozadan — alıman para çift- çilere bittabi deılı bir nefes aldırmış ve kazamız iktısadiyatına mühim —tesir yapmıştır. Hasat zamanı yaklaşıyor. Bundan sonra zürran — buhrandan kurtulacağı kuvvetle Ümit ediliyor. Sebze ve meyva fiatlerine ge- Hnce: Yaş fasulye okkası 10 ku- ruştur. Bir okka armut yüz para 20 adet salatalık 5 kuruştur. A, Cevdet Adanada Ekmek Fiati Son hafta içinde Adanada ekmek fiatlerine 20 para zam yapılmış, narh yedi buçuk ku- ruştan tesbit edilmiştir. Bir Muharrir Vefat Etti İzmirde münteşir (Yeni Asır) refikimizin iza Bey vefat etmiştir. Getirildi . 1000 | lira tahsisat te- | tarlaları arasına | muharrirlerinden Ali | 'Maksim Gorki jAka Gündüz Ve “Çocukluğum, Aka Gündüz Beyin Cumhuri- | yetteki küçük köşesinden, büyük Gorkiye yolladığı açık kartpostal, yerinde bir alâka ve dedikodu uyandırdı. Peyami Safa, Sadri Ethem ve bilhassa Rusyayı ya- kından tanıyan Vâlâ Nureddin Beyler gazetelerinde, bu münke- sir - hitabi) için — yazılar yazdılar. Gorkinin: “Sizde “köylü ve fakir halkın sevirç ve ıstıraplarını mevzu alıp, eser yazan muharrir- ler var mıdir?,, suüaline verilen (hayır!) cevabının batasını tamir etmiye uğraştılar; Gorkiye kabil mubarri şairlerimiz ara- sıtda bir şahsiyet aradılar.. Peyami Safa Bey ancak hal- kıyatı alâkadar eden maniler Özerinde tetkikler yaptı. Vâlâ Nureddin Bey: “ Aka Gündüz aklıma geldi, fakat cesaret edip | söylüiyemedim!,, diye hayıflanarak hulüs çaktı. Fakat büyük Gorki- ye dünya edebiyatında yerini veren asıl sebebe kimse temas etmiş değildir. Mubarririn muvaffakıyetini, ta , doğumundan beri öksüzlük, sefa- let ve sergüzeştle geçen hayatı- nn hususiyetinde aramalıdır. Hiç güneş görmemiş perişan bir çocukluk devresinden sonra, 9 yaşındanberi vasati Rusyayı, Volga boylarını karış karış gezen | kâh kuduracı çırağı, ressam yas =ı, hamal, kâh Volga vapurlak a bulaşıkçı, paçavracı, şimen- difer bekçisi ve — hamürkârlıkla hayatın acılığını — tadan, adım adım müşkülâtla — pençeleşerek kendi kendini yetiştiren Gorki, serseri, bırsız, yankesici, mezarcı fakişe — köylü şehirli her nevi —insanla —omuz — omuza , yaşamış, ve bu anları, açık füslübunun hususiyeti, — sıhhat- K, demir muhakemesi, düyüşüne daki samimiyetile bize bu âlemi lçınde yaşıyormuşuz gibi tanıt- Bu hayat her kula nasip ol- maxz ve her kulun hüviyetinden '| Gorki ayarında bir muharrir ye- | tişmesi beklenemez. Bunun için- ) dir ki milletlerin edebiyatında Gorki gibi alemşümul — olmuş | ve eserlerini ber tabakaya tan bir muharrir bulmak müm- | kün değildir. Gorki hayatını dört büyük ki- tabile bize anlatıyor. Bunlar (ço- | cukluğum), (Yabancılar arasında), | (Sabahım Yolcusu) ve (Muasırları- ma ait hatıralar) adlı eserleridir. Gorkiyi tammak, bu altmnış dört yaşında, iki büklüm olmuş, ciğerleri memleketin soğuk hava- sıza tahammül edemiyecek de- recede hasta adamın şöhret ve muvaffakiyetinin sırrını anlamak bu eserleri okumak İâzımdır. Gorki 1892 de Tiflis'te şimen- difer amclesi iken Mokar Şudra isimli ilk hikâyesi intişar etti. O zamandanberi bir yığın roman, hikâye, temaşa eseri ve makale yazmıştır. Muvaffak Bir Köprü Yıkıldı Balıkesir — Bandırıma | Üzerindeki köprülerden e€ ü olan Karadere köprüsü enbire yıkılmıştır. Bu wı en Bandırma - Bahkesir münakalâtı durmuş gibidir. Yakalanan Kaçakçılar Balıkesirde son günlerde ye- niden üç tütün kaçakçısı yakar Tanmış, Özerlerinde bir miktar kaçak tütün bulunmuştur. tatmin müu- | ve oku-