14 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

14 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

ea el Halkın Sesi Vizite Ücretleri Fazla Mıdır? Son günlerde bir kısım doktorla- rın çok fazla ücret aldıkları, mü- him bir kısmının da - işsizlikten şikâyet etlikleri ileri sürülmekte- dir. Bu hususta halkımız şunları söylemektedir: Numan Eey (Fatih Çarşamba mah, 127) — Bugün kazançlar çok az- dır. Doktor. viziteleri ise eski vaziyetini muhafaza ediyor. Yani normal zamanlardaki fiatlerden aşağı değildir. Benim anladığıma göre bun- dan hem doktorlar mutazarrır oluyorlar, hem de halkın sıhhati tehlikeye düşüyor. Çünki bir hasta sahibi parası olmadığı için hastasinı alelâde bir hastalık için doktora göstermiyor, ne vakit hastanın — vaziyetinde — vahamet görürse o vakit doktora gidiyor. Halbuki — ekseriya iş iş- ten geçmiş oluyoruz. Bana öyle geliyor ki doktorlar viziteyi indi- rirlerse müracaat eden bastalar çoğalır. Fazla müracaatten yine eski kazançlarını yaparlar hem de İkın sıhati tehlikeye düşmez. * Sevket Bey ( Topkapı Merkezefendi 4) — Belediyenin muayene üc- retlerini tespit edeceği hakkın- daki haber matlup olan neticeyi teminden —uzaktır. Çünkü bu müdirüyet — lokanta, gazino, birahane, bar ve sair yerlerin de listelerini tetkik ediyor. Nihayet doktorların verdikleri muayene ve tedavi Jlistesi de aynen kabul edilecek değil mi? Bence Mezhar Osman Beyin fikri doğrudur. Bu işi Etibba Odası yapmalıdır. Nedim B. (Fener Kiremit sokak 7 ) — Doktorların vizite ve te- davi paraları çok ağırdır. Bunda Şüphe yok. Fakat bugünkü şerait altında bunu başka türlü yap- mıya da imkân yoktur. Bugün İstanbulun — nüfusu — doktorların adedi pek fazladır. Avrupanın herhangi — zengin bir şehrinin nüfusuna isabet eden doktor miktarile İstanbulun —nü- fusuna göre doktorluk yapanla- rın adedi arasında ( 15) misli bir fark vardır. Türkiyenin birçok yerlerinde doktorsuz kasabalar varken bütün doktorlarımızın İr- tanbulda toplanması doğru — de- ğildir. Bu doktorların hepsi kazanınak ve yaşamak isterler, esasen ka- zanç ta az. Kendilerine müracaat eden doktorların adedi azalınca daha az vizite alırlarsa yaşamak imkânı yoktur. Binacnaleyh yapı» lacak iş İstanbalda doktor ade- dini azaltmaktır. O vakit dok- torlarımız fazla müracaal karşı- sında vizitelerini kendi kendilerine indirirler. Bundan başka yapıla- irler bence biçti t: Genç muharrir — Hasan | SON POSTA DAHİLİ HABERLER VESİKALAR | Bir Ceset ! BiR MESELE İ_(ıymefîi.— İki Plân Bulundu — Çemberlitaştaki Köprülü kt- tüphanesinde eskiden yaptırılmış ve bütün İstanbulun su bentlerini pek vazılı bir surette gösteren iki kıt'a plân ve kroki mevcut olduğu haber alınmıştır. Bu plân- lar vaktile onar metro uzunluğun- da Yeşil atlas, kenari beyaz mu- şambalar Üzerine renkli olarak çok mükemmel surette yaptırıl- mıştır . Bazı Alman müsteşrikleri bu plânların — mevcudiyetini haber alınca derhal şehrimize gelmişler ve fotoğraflarını almak istemiş- lerdir. Bu hususta Maarif Vekâ- leti müsaade vermiş ve Alman âlimleri tetkikat yapmak üzerec bunların resimlerini çekmişlerdir. Alâkadarların temin ettiklerine göre, bu tarihi eserlerin kıymeti çok yüksektir. Darülfünunda Bir İstifa Darülfünun Edebiyat Fakülte- si tarih şubesi muallimlerinden Zeki Velidi Bey vazifesinden isti- fa etmiştir. Yeni Fındık Bu Seneki Mahsul 270 Bin Çuvaldır Harici Ticaret Ofisine gelen malümata göre, son zamanlarda havaların tesirile fındıklar kismen dökülmüştür. Mahsul ilk tahai « lere nazaren bir miktar azdır. Yeni mahsulün 250 - 270 bin çuval olacağı —tahmin — edilmektedir. Giresunda (350) bin, Trabzonda (300), Orduda (100) bin, Görele- de (60 ) bin, Ünyede (30 ) bin kantar fındık olacaktır. İspanya ve İtalyada bu sene fındık (250) bin çuvaldır. Dünya istihlâkâtı (370 ) bin çuval olduğuna göre mahsnl istihlâkten fazladır. Fın- dik fiatleri halen iyidir. Yangın Var! İtfaiye Gelince Kavgacılar |Ortadan Kayboldu Boyacıköyünde oturan Tirko ve kardeşi Mikail kavgaya tutuş- muşlardır. Anneleri çocuklarını ayıramıyacağını anlayınca avazı çıktığı kadar: — Yangın var! diye bağırmıştır. Bu feryadı duyan konu komşu hemen İtfaiyeyi hoberdar etmiş- tir. İtfaiye gelinciye kadar mese- le yatıştırılmış - ve itfaiye geriy dönmüştür. 2: — Öyle bir roman ki oku- | ıthanede Bir Kâ v Öglıü şlhındu Dün kâğıthanede Çağlayan taraflarında bir ceset bulunmuş- tur. Yapılan tetkik neticesinde cesedin yirmi beş yaşlarında bir gence ait olduğu anlaşılmış, fa- kat hüviyeti henüz tesbit edile- memiştir. Alâkadarlar bir cina- yet ihtimali Üüzerinde durarak tahkikat yapmıya başlamışlardır. Tütün İhracatı Şimdiye kadar neşredilen tü- tün ihracat istatistiklerinde en ziyade tütün ihracatımızın İtal- yaya olduğu görülmektedir. Salâ- hiyettar makamlardan — aldığımız malümata göre, en ziyade tütün gönderdiğimiz memleketler Ame- rika Almanyadır. — İtalyaya gönderilen tütünlerin yarım mil- müstesna olmak ve yonu üzere diğerlerini İtalyadan — transit olarak — Merkezt Avrupaya - ve lğer memleketlere sevkedilmek- t dir. Kahve Yine Yükseldi Geçenlerde yüz beş kuruşa düşmüş olan kahve Gümrükten mal çıkmadığından dolayı tekrar yüz kırk beş kuruşa fırlamıştır. Bu suretle kahve kiloda - kırk kuruş yükselmiştir. Şeker de bakkallarda azar satılmaktadır. Sen Benova Davaları Maliye Vekâleti, Sen Benova papazları aleyhinde açılan emlâk davalarının neticelerini Defterdar- lhıktan sormuşltur. Muhakemat Mü- dürlüğü dava safhalarını ve aldı- Kt neticeleri tesbit etmektedir. Yarın Maliye Vekâletine gönde- rilecektir. Anasının Dişlerini Kırmış Samatyada — oturan — arabacı Şahin anası 60 yaşlarında -Ayşe Hanımdan para istemiş, alama- yınca kadıncağızın iki dişini kır- mıştır. azar Arpa İhracatı Harici Ticaret Ofisi arpa ve biralık arpa ihracatının arttırıl- ması için İktısat Vekâletine gön- derilmek üzere bir rapor —hazır- Tamıştır. Ofis tuhomların ıslahini, arpaların tiplere ayrılmasını ve eleklenmesini münasip görmek- tedir. 3; — Korku'arından geceleri | ' 5 . Nakliyat . . Şirketlerinden ., A Şikâyet Var Şehrimizde mevcut nakliyat şirketlerinin çok fazla para al- dıkları bakkında alâkadar ma- kamların nazarı dikkati celbe- dilmiştir. ; Yaptığımız tahkikata nazaran, şehrimizde 30u mütecaviz nakliyat şirkti ve ambarı vardır. Bunlar, taşradan vapur ve trenle gelen her sandık ve denk başına, 120- 150 kuruş kadar bir para almak- tadır. Yaptıkları iş ise, sevkedilen malların vapurdan karaya, kara- dan vapura taşınıması ve kendi ambarlarında gündelik 50 yevmiye ile bekletilmesidir. Bun- dan başka, mallar rihtima çık- tktan — sonra hammalların bu malları taşımalarından da kalem- ce bir para alınmaktadır. Fakat diğer taraftan nakliyat şirketlerile ambar sahipleri alınan paranın çok olmadığını, bugünkü iktısadi vaziyet karşısında bun- dan daha az ücret almanın mümkün olmadığını ileri sürü- yorlar. Küçük Paketler Tekrar Paketîîıstanesinde | Muamele Görecek Eskidenberi İstanbul Posta- nesinde — muamele — görmekte | olan küçük paketlere bu sefer Paket postanesi bakmiıya baş- Tamıştır. Evvelki gün faaliyete geçen Paket postahanesine, — muhtelif merkezlerden 20 den ziyade me- mur tayin edilmiştir. Bundan baş- ka, Paket postahanesinin görmi- ye başladığı bu iş için yeniden bazı ıslahat yapılacaktır. Bir Maznun Polise Hücum Etti, Fakat Yakalandı Birçok hırsızlıkların faili olan ve uzun zamandanberi aranan sabıkalılardan Mehmet Mazhar ve Memiş dün yakalanarak Adliyeye teslim edilmişlerdir. Polis Burhan Efendi dün bu sabıkalıları görerek takibe başla» mıştır. Takip edildiklerini anlıyan Mehmet, bıçakla polisin üzerine hücum etmiş isede kıskıvrak ya- kal nn ştır. — Hulâsa kanlı, ateşli bir eT ERLEeY 4: femmuz 14 I Günün Tarihi Parlâmentolar Konferansı Cenevrede toplanacak Beynelmilel Parlâmentolar konferansına büyük Millet Meclisi namına iştirak edecek olan meb'uslar heyeti bugün hareket edecektir. Konferansın bu sene hu- #usl bir. dikkatle takip ve tamik edeceği meselelerden biri de iktısadi buhrandır. Celâl Bey Geldi İş Bankası Umüm Müdürü Mah- mut Celâl Bey Almanyadan avdet etmiştir. Münir B. Şehrimizde Londra sefiri Münir Bey bu sa- beh Ankaradan şehrimize gelmişlir. Amerika Ve Rusya Amerika hükümeti Sovyet Rusya İle münasebata girişmiye karar ver« miştir. Bu maksatla ve müşahit sıfatile Amerikanın Ankara Sefareti Ticaret Ataşesi Mister Gilespi Moskovi ı(d.ı.:okh'r. ğ ÇN İtalya Filosu Birkaç gün evvel Karadenize geçen İtalyan filosu Varnaya gitmiştir Filo cum;p'esi günü limanımiza ge- lecek, burada altı gün kalacaktır. Filonun kumandanı Amlral Moreno resmi ziyaretler yapacaktır. Tayyaro Postaları Elyevm hkükümetin elinde bulunan üç tano posta tayyaresile yakında Tayyare Cemiyeti tarafından hava posta nakliyatına başlanacaktır. Bir Kaçakçılık Kuşadası sahillerinde 18 - çural kaçak sigara kâğıdı bulunmuştur. Muallim İmtihanları Dün Darülfünunda Ortamektep muallimi olmak istiyenlerin imtihan- Tarı yı pilmiştir. Telefon Davası Telefon Şirketi aleyhindeki dolan- — ı dırıcılık davasına dün devam edile- rek müdafaalar yapılmıştır. Gelecek eelsede karar verilecektir. Trakyalı Misafirler Şebrimize gelen — ve aralarında birçok Türk bulunan Garbi Trakyalı misafirler dün Taksim âbidesine çelenk koymuşlar ve Gazi Hz. hak- kında tazim tezahüratında bulune muşlardır. Japonyaya Tiftik İhracatı Japonya İstanbul Ticaret Mü- düri M. Marada dün harict tica- ret Ofis Müdürü Cemal Beyi ziyaret ederek Türkiyeden Japon- yaya gönderilecek eşya, bihassa tiftik hakkında görüşmüştür. Muallimler Arasında Verilen malümata göre bu sene ortamektep programlarında bazı ta« dilât yapılacak, lisan tedrisatı takvl- ye edilecektir. Muallimler arasında geniş mıkyasta bir tebeddülât yapıl- mıyacaktır. Yalnız *bu sene kadroya yeniden yetmiş muallim iltihak ede- lecektir. Elyevm memlekette 24 lise ve 77 ortamektep vardır. Bu mek- teplerde 30 bin kadar talebe oku- maktadır. 5: Hasan Bey — Monşer, okadar