19 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

19 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

ÇANAKKALE Bogazları Tahtelbahirlerin Geçmıye Teşebbüs Bir taraftan donanma bütün sahil boyunu tarassut altında bulundurmakta devam ediyordu. Fırsat düştükce düşmanımn müda- faa tertibatını bozmağa çalışıyor- du. Bu sıkı tarassut sayesinde, asker ihracından iki gün evvel, Kuin Elizabet zırhlısından W sa- hilinde telörğü bulunmadığı, fa- kat torpil bulunması muhtemel olduğu bildirildi.. İyi bir havada birkaç küçük motörün bu sahi- lin şimaligarbi istikametine müş- külâta uğramaksızın asker çika- rabileceği anlaşıldı. Donanmanın ordaya yardım projesinde şöyle cesurane bir madde vardı. Tahtelbahirler ordu karaya çıkmadan Boğazı geçerek Marmaraya varacak ve Türklerin denizden İstanbulla olan muva- salalarını kesecekti. Çanakkaledeki Türk — kıta- Atı erzak, mühimmat ve diğer ihtiyaçlarını İstanbuldan — deniz tarikile — getirtiyordu. — Bunlar karadan da getirilebilirdi. Fakat Türkler haklı olarak deniz yolu- nu tercih ediyorlardı. Gelibolu Yarımadasının İstanbuldan mesa- fesi 150 mildi ve Boğazın her- hangi sakin bir sahiline yanaşmak mümkündü, halbuki kara tariki- nin birçok mahzurları vardı. En yakın şimendifer istasyonu | olan Uzunköprü İstanbula 150 mil mesafede idi. Sonra buradan Boğazlara kadar ayrıca yüz millik bir yol vardı. Demek ki asker yürüyüşile yedi günlük bir yol katetmek lâzımdı. Yollar az çok tamir edilmişti. Fakat kâfi dere- cede otomobil ve kamyon olma- dığı için eşyanın çoğunu hayvan sırtında getirmek icap edecekti. Bu sebeple deniz tariki kapanırsa Çanakkalede mühim bir kuvvet bulundurmak ve toplara mermi yetiştirmek imkânsiz bir hâle gelirdi. Kara yolunun diğer bir mah- zuru da, yolun Bolayirde Saros körfezinden ateş altına alinabik mesi idi. Bu mahzurun önüno geçmek için nakliyatı gece yap- mak İlâzımgelirdi. Bu da yolun istifade kabiliyetini azaltırdı. Taarruzun — ilk — günlerinde donanmanın bir iki gün içinde Marmaraya varacağı ve karadakl barbin —uzun sürmiyeceği ka- naati olduğu için, —tahtelbahir- lerden ancak ordu — karaya çıkmadan evvel Marmaraya geç- mek suretile istifade edilebilece- ği zannediliyordu. Fakat yukar- da verilen izahattan anlaşılacağı üzere, donanma Marmaraya ge- çirildiği. ve ordu — ilerlemediği takdirde bu tahtelbahirlerin Mar- marada yapabileceği hizmet pek büyüktü. Hattâ onların Marma- rada mevcudiyetleri harbin akı- beti üzerinde mühim tesirler icra edebilirdi. Her taraftan iyice muhafaza ve tarassut edilen Boğazları tah- telbahirle — geçmeğe — çalışmak hayli tehlikeli bir işti. — Filvaki kânunuevvelde — yapılan tecrübe Boğazların tahtelbahirle geçilme- Bi mümkün olduğunu göstermişti. Fakat yine bu tecrübe Türkleri tahtelbahirlere karşı da — daha kuvvetli müdafaa tertibatı alma- | Tngiltere Hükümet! tarafından Gazl! Hz. ne hodiye edilen oszerin tereüimesi. Etmelerı Tehlıkelı Bır İştı Çanakkalede İngilizlerin Lonpayn âbidesi ğa sevketmişti. Onun için tahtel- bahirlerin Boğazları muvaffakı- yetle geçmelerine — sabırsızlıkla intizar olunuyordu. İlk teşebbüsü E 15 tahtelba- biri 17 nisanda yaptı ve bu teşebbüs muvaffakıyetsizlikle ne- ticelendi. Tahtelbabirler su cere- yanlarına kapılarak Kephez bur- nunda karaya oturdu. Kumandan ve mürettebattan altısı öldü. Mü- tebakisi de Türkler — tarafından esir edildi. Hiç olmazsa tahtel- bahirin Almanların eline düşme- mesini temin etmek lâzımdı. Tahtelbahiri imha için yapılan bütün teşebbüsler akim kaldık- ! tan sonra, nihayet iki torpil ge- misl tahtelbahire kadar giderek bu vazifeyi gördüler. Bu iki gemi bir torpito refakatinde gece karanlığında Kephez burnuna kadar - ilerle- diler, Türk projektörleri gemileri görünce ateşe başladılar. Gemi- lerden biri yandı. Fakat diğer gemi denize dökülen mürettebatı kurtararak salimen geri döndü. Bu sırada torpitolar tahtelba- hiri batırdılar. Ertesi sabah gön- derilen bir tayyare, tahtelbahirin tamamen batırıldığını gördü. ( Arkası var ) EMLÂK ve EYTAM BANKASI İLÂNATI Emlâk Ve Eytam Barikası İstanbul Şubesinden: Taksitle Ve Açık Arttırma İle Satılık Emlâk Esas Mevkiü ve Nev'i 65 Ketenciler Tahtakale caddesi 2 No. arsa Lâleli Balabanağa mahallesi Bozmacı han sokak | mü- 237 kerrer No. arsa Teminat 250 10 Kumkapı Baklalı Kemaleddin mahallesi Küçüklânga sokak 37 - 39 No. arsa. 18 Dayahatun mahaliesi Yıldız hanında üst katta 14 No. oda 30 Yedikule Fatih Sultanmehmet mahallesi Salhane çıkmazı sokak 20 -1 No, arsa. Bakırköy Kartaltepe Eskibağlar sokak 1- 3 No. arsa ğ Sakızağacı Taşhan caddesi 12 No. arsa 220 15 15 Yeşilköy Şevketiye mahallesi Bulvar sokak 20-22 nu- maralı arsa 90 Şişli - Büyükdere caddesi Hacıosman bayırı 13 ve 13-1 numaralı gazino ve dutluk 230 285 b 250 Kadıköy Hasanpaşa mahallesi Nahit B. sokak 13 No.arsa 30 Kurbalıdere Dere caddesi 6 No. 400 arşın ,, 35 Balâda yazılı emlâk sekiz taksitle bilmüzayede satılacağından talip- lerin 26-7-932 salı günü saat on altıda şubemize müracaatları, (26) Yüksek Mektepler Mü- bayaat Komısyonu Ri- yasetinden: Yüksek Muallim ve Mülkiye mekteplerile Güzel San'atlar aka- demisi ve Preventorium müessesesinin bir senelik mahrukat, iaşe ve saire ihtiyaçları aşağıda gösterilen günlerde teahhüde raptoluna- caktır.Talip olanların eyyamı mezkürede saat 2 de teminat akçele- rile birlikte Fındıklıda Yüksek mektepler mübayeat komisyonuna müracaatları. Cinsi Odun, mangal ve kok kömürü Arpa, saman, kepek Et, sadeyağı Pirinç ve saire Ekmek yumuzta, un vesaire Yaş sebze İhale günü 24-7-932 26-7-932 26-7-932 28-7-032 28-7-932 28-7-932 *A Açık münakasa ile kapali zarf usulü açık münakasa Kapalı zarf açık münakasa açık münakasa | Akvam Cemiyetindeki Mevkimize Çok Ehem- miyet Veriliyor di SAi e (Baş tarafı 1 inci sayfada) Hiç kimse söz almak iste- mediğinden Reis, Cemiyeti Ak- vam misakının maddei mahsusası mucibince Cemiyete girmek is- tiyen her devletin, kabulü mec- lisin sülüsanı ekseriyeti tarafım dan iltizam olunduğu takdirde, cemiyet azasından olabileceğini beyan ettiğinden tayini esami suretile rey toplamıya başlanıl- mıştır. Bundan sonra reis, neticeyi bildirmiştiri.. Mevcut 43 devlet vardır, yapılan teklif neticesinde 43 rey elde edilmiştir. Türkiye ittifak ile meclis azalığına inti- hap olunmuştur. Reis, Türkiyenin Cemiyeti Ak- vama kabul edilmiş olduğunu beyan etmiştir. Meclis Reisi, Türkiyeye hara- retli tebriklerini beyan etmekle meclisin hissiyatına tercüman ol- duğunu söylemiş ve Türk murah- haslarını mevki almıya davet etmiştir. Mumaileyh bundan sonra sa- lâhiyetleri tetkik komisyonu rei- İsine söz vermiştir. M. Agero, Ce- mal Hüsnü Beyle Necmeddin Sadık JBeyin Cemiyet nezdinde Türkiyeyi temsil - salâhiyetlerini kabul eden müspet raporunu okumuştur. Bundan sonra M. Himans söz alarak aşağıdaki nutkü söylemiş- tir: *“ Türkiyenin güzide mümes- sillerine hoşamedi beyan ederim, Türkiyenin mümessillerine Cemi- yeti Akvam — tarafından davet edilmiş olan beynelmilel içtima- larda ilk defa olarak — tesadüf etmiyoruz. Onları Avrupa birliği tetkik komisyonu ile tahdidi telihat konferansının mesaisine yâkıfane bir surette teşriki me- sai ederken gördük. Türkiye kendisine vukubulan daveti kabul etmekle tesanüt fikrine İştirak, teşriki mesai fik- rinde bulunduğunu ilân eden bir harekette bulunmuştur. Türkiye, Şimdi şiddet hareket- lerinin suikastın önüne geçmek, ihtilâfları muslihane bir tarzda hal, menfaatleri telif etmek, mil- letlerin mukarenetini temin ve intizam ve adalet rejimini ten- sik eylemek gibi ulvi bir kaygı- nun birleştirdiği devletler “ailesi arasında müsavat dairesinde bir mevki işgal ediyor. Avrupanın müntehasını teşkil eden Türkiye, medeniyetin bir ifadesidir. Türkiye, çetin imti- hanlar geçirdikten sonra dabili hayatında, ahlâk ve âdetlerinde ve müessesatında büyük ıslahat vücuda getirmiştir. Türkiye mad- di sahada kuvvet ve kudretini gösteren birtakım gayretler sar- fetmiştir. Yeni bir payitaht vü- cuda gelirmek için şahsiyetini gösteren bir şehir meydana ge- tirmiştir. Aramızda bulunması Cemiyeti Akvamın — kuvvetini arttıracaktır. Türkiye Cemiyeti Akvam misakm- da milletlerin mütekabil muave- netlerinin ve teşriki mesailerinin arzetmekte olduğu teminalı ve hakları bulacaktır. Türkiyenin Cemiyeti Akvama duühülü, (cemiyetin istikbali ve birlik ve sulh teminatının cihan- şöümul bir mahiyet kesbetmesine ae doğru vukubulan — terakkiler için mes'ut bir vak'adır. Türkiyenin mümessilleri olan yeni dostlarımıza karşı bu hisleri besliyeceğiz. Kendilerine bütün heyetler namına samimi, dostane hissiyatımi —arzetmekle bahtiya- Yita,,, Bundan sonra Cemal Hüsnü B. şu nutku söylemiştir: “Reis Hazretleri, şimdiden sonra yüksek meclisin âzası olacak bir memleketin mümessili sıfatile ilk defa olarak söz almış oldu- ğum sırada duymakta olduğum hissiyatı ifade etmek fırsatını bahşetmiş olduğunuzdan — dolayı hararetle teşekkür ederim, “Zatı devletinize ve Türkiye- nin Cemiyete" kabulü meselesinin tetkik edildiği Cemiyeti Akvam Büyük Meclisinin | ve 6 temmuz celselerinde Türkiyeye karşı müt- tefikan teveccühlerini izhar etmiş olan bütün memleketlerin muh- terem heyetlerine bir kere daha teşekkür etmiyecok olursam va- zifemi ifa etmemiş olurum. Bütün bu necibane tezahüratın Tevfik Rüştü Beyefendi tarafın- dan Büyük Millet Meclisinde Türk milleti mümessillerine, Türkiye Cümhuriyeti hükümetine böyle bir davette bulunulmuş olduğuna ve bu davetin vaki olduğu ahval ve şeraite dair malümat verildiği zaman hasıl etmiş olduğu samimi akisleri söylemek benim için çok zevkli bir vazifedir. “Nadir ve rük.ı:k vasıflariyle ve sulh ve milletler arasında ur- laşma idealine olan — yorulmak bilmez ihlâskârane merbutiyetile bütün —boşeriyetin — müttefikan takip ettiği gayelerde — hemfikir olan bütün insanların minnet ve şükranına — istihkak — kesbetmiş olan kâtibi umuminin mütehayyiz şahsiyetini hürmet ve takdir ile yadetmekten — nefsimi men'ede- mem, , Cemal Hüsnü Bey milletlerin sulh ve müsalemet temayüllerin- den de bahsederek müteveffa M. Briyanın hatırasını tebcil etmiş ve şöyle demiştir: * Sulh içinde ve sulh için bey- nelmilel mesal teşrikinde bulun- mak kendisi (için ulvi bir ideal olan Türkiye, elindeki vasıta ve kuvvetlerin müsaadesi nis- betinde bu üÜmniyenin tahakkı- kunda çalışmak arzusundadır.,, Cemal Hüsnü B. en sonra şöyle demiştir: * Başkalarının — muhabbetini celbetmek için onları sevmekten başka çare yoktur.., Nutuk hararetle alkışlanmıştır. SON POSTA Yovmi, Siyast; Havadis Halk gazetosl « Tİstanbul: Eski tiye idare : Çatalçeşme okağı 8 Telefoa — İstanbul - 20203 Posta kutusu: İstanbul - T4L Tolgraf: İstanbul SON POSTA ABONE FİATİ TÜRKİYE Ecnebi 1 Sene — 2700 Kr. 6 Ay 1400 » 80) » w » ve Gelen evrak göer! vorilmez. Hlanlardan — mos'uliyet —alınmaz cevap içia mektuplara Ö kurujlur Pul Hâvesl Tâzimdır. Adrzos doğiştirilmesi (30) kuruyptur.