19 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

19 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa SON POSTA .._._.___1 Halkın Sesi i Mezar Taşları Ve Tarih Mezar — taşlarının — tetkikinden birçok yeni hakikatler elde edilmiştir. Bu hususta halkımız şunları söylemektedir: Şekip Bey (Beyoğlu Caddelkebir 23) — Dün bir gazetede okudum: Dünsüz yarın olamaz diyordu. Pek doğru bir söz. Türklerin hıl- katle başlıyan, parlak ve şeha- metli bir tarihi vardır. Bazı müs- tebit hükümdarlar tarihin akan bu tabil cereyanını durdurmak için kendi isimlerine — nispetle devletler kurmuşlar ve ana tari- himizi unutturmak - istemişlerdir . Bu zengin ve bakir tarihimizi tetkik etmek için yaratılan ham- leleri alkışlamamak mümkün mü- dür? Tarihimizi tetkik ederken eski mezar taşlarını ihmal etmek hiç doğru değildir. Bugün iftihar- la andığımız dünü yaratanların mezarlarını ve taşlarını muhafaza ve tetkik etinek milli bir vazife- dir. Maalesef mezarlarımız pek ihmal ıdılmıştır Halü B. (Kıdb'ı Güngörmer sokak5) — Mezar ftaşları arkeoloji ilminde mühim bir fasıldır. Şa- irlerimiz en kıymetli parçalarını bu taşlara işlemişler, ustalarımız san'atlarının bütün inceliklerini bunlarda göstermişler. İstanbulun dört köşesindeki eski mezarlar bu gibi eserlerle doludur. Fakat bakımsızlık yüzünden mahvolmıya yüz tutan bu eserleri kurtarmak tariht ve sınat kıymeti olan bu taşları müzelerimize — nakletmek lâzımdır. İhsan Bey (ıqııı Yahıköy 4 ) — Memleketimizde millij tarih için kuvvetli bir cereyan uyan- mıştır. Şimdiye kadar tarihimizi garazkâr bazı garp âlimlerinin eserlerinden gelişi güzel iktibas ediyorduk. Şimdi tarihimizi bizzat yapmıya azmettik. Tarih malze- meleri arasında mezar taşlarının ve kitabelerin de büyük kıymetleri vardır. Orhan âbideleri olmasay- di milli yazımızı tanıyamazdık. Dedelerimizin pek güzel bir âdeti olan bu mezar taşlarında birçok kıymetli vesikalar vardır. Bunları tetkik etmek Jlâzımdır. Fakat maalesef bu taşlar birçok yerler de kırılıyor ve kaldırım yapılıyor. Bunların kiymetlilerini muhafaza etmek lâzumdır. İhracat Mallarımız Harici Ticaret Ofisi bütün ihracat maddelerimizin her mem- leket ve her piyasaya göre Hiat- lerini ve vaziyetlerini tetkik et- mektedir. Bu tetkikat neticesinde bazı mahreçlere daha fazha mal gönderilmesi temin edileceği gibi, yeni satış yerleri de bulunacağı ümit edilmektedir . .— DAHİLİ HABERLER Bir Fabrikada Facia Üzerine Kezzap Dökülerek Yanan Amelenin Hayatı Kurtarılamadı Birkaç gün evvel To;hancde Salih Bey isminde bir zatın galvaniz fabrikasında çok acıklı bir hâdise olmuş, Kuruçaylı İbrahim isminde bir amele iş başında çalışırken üÜzerine mühim miktarda kezzap dökülmüş ve adamcağız birçok yerlerinden yanmıştır. Bu feci vaziyet karwıındı f.ıbrlka ıdaıeıl Mütehassıslar Türk Mütehassısları Her Yerde Tercih Edilecek Memlekeümkdeki bütün fab- | rika ve mücsseselerde çalışan ec- nebi mütehassısların hakikaten mütehassıs olup olmadıkları tet- kik edilmektedir. Bu gibilerin gördükleri işleri, Türk mütehas- | sıslarının görebileceği anlaşıldığı takdirde bu işlerde Türkler ku- lanılacaktır. Kaçak ecnebi müte- hassıs - kullanılıp — kullamılmadığı da ayrıca araştırılmaktadır. Musiki Notaları Kontenjana tâbi tutulan mu- siki notalarının son günlerde fi- atleri göze çarpacak derecede yükselmiştir. Kilo başına 4 lira gümrük alınan bu notalar iki Üç misli derecesinde bir fiatle satıl- maktadır. Haber aldığımıza göre, musiki işile uğraşan birkaç teşekkül Gümrük ve İnhisarlar Vekâletine müracaat ederek, molalardan az miktarda gümrük resmi alınmasını istiyeceklerdir. Eski Evrak Maliye Vekâleti Beyazıttaki eski Muhassasatı Zatiye Müdürlü- ğü ambarlarında bulunan maaş evrakının Ankaraya nakline ka- rar vermiş ve lâzım olan tahsisatı göndermiştir. Dünden itibaren evrakın — tasnifine — başlanmıştır. Gönderilecek evrak 300 — san- dıktan fazladır. Boşalan binaya dört maliye tahsil şubesi yerleş- tirilecektir. Kalp Sektesi Beykozda oturan Mütekati yüzbaşı Nihat Bey, kalp sekte- sinden ölmüştür. Börsadü Tahviller Yükseliyor Borsada — dahili tahvilât ve hisse scnstleri üzerinde nazarı dikkati ©. p edecek derecede bir | yükselme görülmektedir. Düyunu | muvahhide cün, elli kuruşa yük- se'diği gibi, Anadolu obligasyonu P otuz - lira kırk kuruşa, çimento hisse seretleride dokuz İiradan on lira on kuruşa yükselmiştir. Osmanlı Bankası tahvilâtına ait telgraf dün Paristen on dokuz frank yüksek gelmiştir. İktısadi ve mali mehafil bu yükselmenin sebeplerini, Türk harici siyaseti nin muvaffakıyetine atfetmektedir. Çiçekler! Çiçekçiler Buhrandan Müteessir Olmuşlar Bu sene çiçek satışlarında bir durgunluk, fiatlerde bir düşkün- lük görülmektedir. Geçen sene 60 kuruşa satılan saksılı çiçekler bu sene 40 kuruşa satılmaktadır. Çiçekçiler buhranın kendi iş- lerine de zarar verdiğini, artık düğün, nişan, ölüm ve aşk vesi- lelerile buket yaptıranların azal- dığını söylemektedirler. Son gün- lerdeki sıcaklar birçok çiçekleri tahrip etmiştir. ekçiler Bulgaristandan it- hal Çıîdılîn çıçeâ fidanlarının memleketimize sokulmaması için ait olduğu makamlar nezdinde teşebbüste bulunacaktır. Vururken Vuruldu! Karagümrükte oturan Arna- vut Şükrü isminde birisi- öteden- beri arası açık olan Asım ismin- de birisinin üzerine 3 el silâh atarak kaçmıya başlamıştır. Kur- şunların hiçbiri isabet etmeyince Asım, kaçmakta olan Şükrüyü bıçakla başından tehlikeli surette | yaralamıştır. Son Postanın Resimli Hikâgyesi: 4: Komşu — işiitin mi- Ha- san Bey? Vaktile bir bektaşi derviş varmış. 2 — Bir yatağa düşmüş. gün — hastalanmı;, 3 — Ölm bütün çömezlerini etrafına toplamış, Cevvel derhal hârekete geçmiş, nvıllı adamcağız feryatlar ve iniltiler arasındı Alman hastahanesine kaldırılmış” tır. Hastahanede tedavi altına alınan amele İbrahim, yanıklar çok ağır olduğu için, bütün ihtimamlara rağmen kurtarılanmamış ve dün ölmüştür. Zabıta bu hâdise hnkkındı hlıkıkıt )ıpmıkhdır Kahve Meselesi Maznunlar. Dün Beraat Kararı Aldılar Kahve ihtikârı yaptıkları id- diasile Sultanahmet Sulh Birinci Ceza Mahkemesine verilen kahve tüccarlarından - Ali Şamil Beyle Yorgo ve Maksimyadis Efendile- rin davalarına dün öğleden evvel devam edilmiştir. Mahkeme ihti- | kârı sabit görmediği için suçlu- ların beraatine karar vermiştir. Bonolar Yükseldi Bir buçuk ay evvel on bir kuruşa kadar düşmüş olan gayri- mübadil bonoları dün bir aralık kırk kuruşa yükselmiş, tekrar “otuz yedi kuruşa düşmüştür. Bo- noların daha ziyade yükseleceği tahmin edilmektedir. Diğer ta- raftan haber aldığıza göre, bir milyon liralık bir şirket teşkil etmek istiyen bir kısım gayri- mübadillerin — bu — teşebbüsleri birçok gayrimübadiller tarafın- dan muvafık — görülmemektedir. Bu şirketi daha ziyade zengin olan gayrimübadillerin teşkil ede- ceği ve bundan da ellerinde az bono bulunan gayrımtibadillerin mutazarrır. — olacağı — söylenmek- tedir. Milli Mensucat Şirketi Tasfiye halinde bulunan milli Mensucat Türk Anonim Şirketi- nin hissedarlar içtimamda Şirke- tin manevi ve bukuki şahsiyetinin kaldırılmasına karar - verilmiştir. Maliye Müsteşarı Geliyor Maliye Vekâleti Müsteşarı Ali Rıza Bey birkaç güne kadar izinli olarak İstanbula gelecek ve Ayvrupaya gidecektir. Temmnz |9 Günün Tarihi I Gazi Hz. Dün İtalya Amiralini Kabul Ettiler Limanımızda bulunan Italyan filoe sunun kumandanı Amiral Moreno, dün İtalya sefiri ile Yalovaya gitmiş ve Gazi Hz. tarafından kabul edil- miştir. Misafir bahriyeliler bugün Taksimdeki Cümhuriyet — âbidesine çelenk koyacaklardır. Resim Sergisi Güzel san'atler akademisinde tere tip edilen resim sergisi dün mera- simle açılmıştır. Sergide birçok gü zel eserler vardır. Kontenjan Tadilâtı Takas beyetinin Avrupadaki tet. kikatı münasebetile kontenjan usur lünde bazı tadilât yapılacağı haber veriliyor. Mahmut B. Zonguldakta Sürt meb'usu Mabmut B. bamn tetkikat için bir hafta kalmak üzere Zonguldağa gitmiştir. Adliye Vekili Edirnede Adliye Vekili Yusuf Kemal Bey dün Edirneye gitmiştir. Ora- da hapishane tetkikatı ya pacaktır, Yeni Polis Kanunu Yeni polis kanunu — vilâyete tebliğ edilmiştir. 1 eylülden iti- baren tatbik edilecektir. Tapu Senetleri Yokmuş! Mecidiye köyünde ev inşaatının durdurulduğu — yazılmıştı. Buradaki arsa ve evlerin hiçbirisinin tapu senedi yoktur. İnşaat bu sebeple durdurulmuştur. Alman Sayyahlar Dün şehrimize 80 talebeden müs rekkep bir. Alman seyyah kafilesi gelmiştir. Yolcuların Sigortası Beylikköprü faciası münasebetile tren ve tayyare yolcularının;Sigorta ettirilmesi hakkında ortaya atılan fikir kuvvet bulmakta ve bunun tat- biki mümkün görülmektedir. Biz Sabıkalının Marifeti Me;hur sabıkalılardan ustura- ci Talât dün Kasımpaşada bake kal Zeki Beyle kahveci Ramazan Efendinin dükkânlarıma — taarruz etmiş ve yakalanmıştır. Metresini Yaraladı Beyoğlunda oturan — komiş- yoncu Mahmut Efendi kıskançlık yüzünden metresi Madam Annayı konyak şişesile başından yara- Şirket Beraet Etti Belediye müfettişlerinden Ali Yaver Bey tarafından Telefon şirketi aley« hine açılan — dolandırıcılık — davası dün hlwı bulmuş ve mazaun mev- klinde bulunan şirket erkânı hakkın« da beraet kararı verilmiştir. Davacı, zararının ödenmesi için Hukuk mah- kemesine müracaat edebilecektir. Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: 4 — Öldükten sonra mezan- rin meybane ankazından yapı'- masını, üstüne de bir kadeh kon- masını vasiyet etmiş. KÇirmarbiz CÂN dayas ezarının — iskambil ıngıdııdm yar çılmasını vasiyet eder.