19 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

19 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Hitlercilerle Komünistler Boğazlaşıyorlar Berlin, 18— Dün gece Ham- burgün amele — mahallelerinde Hitlercilerle komünistler arasında çok vahim arbedeler olmuştur. 10 telef. ve 50 mecruh vardır. Almanyanın diğer birçok yer- lerinde de birtakım kanlı hâdi- seler olmuştur. Bu da intihap mücadelesinin ve dahili vaziyetin vahamet kes- petmekte olduğunu göstermek- tedir. M. Heryo Cenevre Yolunda Paris 18 — M. Heryo, dün akşam saat 22 de Bahriye nazırı M. Leygus ile birlikte Cenevreye gitmiştir. Hava işleri nazırı M. Penlöve ve Harbiye Nazırı Pol Bonkur yarın Başvekile iltihak edecektir. Heryonun Siyaseti Ve Sosyalistler Paris, 18 — Sosyalistlerin bir nümayişine riyaset eden M. Blun beyanatta bulunarak demiştir ki: —"M. Heriyo ordu mevcutları- Ban tahdidine ve bombardıman tayyarelerinin ilgasına müteallik Huver plânı karşısında açıktan açığa bir yaziyet aldığı takdirde Fransanın Cenevredeki siyasetinin manzarasını altüst edebilecektir. İngiltere- İrlanda İhtilâfı Dublin. 18 — “İngiliz mah-» sullerine karşı boykotaj yapınız!,, bu sözler, sokakların bir tarafın- dan diğer tarafına gerilmiş olan bezlere de yazılmış idi. Söylendi- ğine göre polis, serbest hükü- met tarafından verilen emir üze- rine bütün beyannameleri :bıh- leyin ortadan kaldırmıştır. lıı,'il: hattı hareketine karşı pr:mm.;o makamında olmak Üzere, mem- Veketin — muhtelif — mahallerinde mitingler yapılmıştır. Bu içtimaların birinde, M. dö Valeranın seyahatinin menfi neticesi — cümhuriyetçilerin — bir zaferi olarak selâmlanmıştır. Katolikler, M. — Lansburinin l;ıiııu. - İrlanda — ihtilâfında yı mutavassıt l il ı;l::niye davet odvı'=bı:: memnuniyetle karşılamıştır. İspanyada Komünist Tahrikâtı Madrit 18 — Mahrukat ma- 'gazalarını yağma etmek istiyen birtakım — komünistler, polis kuv- vetleri tarafından bastırılmış ve komünistlerden 11 kişi — tevkif olunmuştur. TEFRİKA NUMARASI:10 ÇOCUK Siyaset Âlemi I Cemiyeti Akvam Tahkik Komisyonu Tokyo, 18 — Lort Litton ile Cemiyeti Akvam tahkik komis- yonu azası, dün Çin Taoya hare- ket etmişlir. Komisyon buradan Pekine — gidecektir. Cenevreye göndeilecek olan nihal rapor ay . işyon azası sıcak havalar- da Şanghay Kuan nehri kenarın- daki Peteho sayfiyesinde otura- caklar ve çalışmak üzere haftada iki defa Pekine gideceklerdir. Sabık Muharipler Vaşington 18 — Polis bugün beyaz sarayın parmaklıklı kapı- larını kapamıya ve M. Huverin ikametgâhı civarında dolaşmayı menetmiye mecbur olmuştur. Bu tedbirlerin ittihaz edilmesine se- bep, tazminatlarını istiyen ııbı_k muhariplerin yeni bir nümayiş teşebbüsünde bulunmalarına mâni olmaktır. —Sabık muharipler, 2 milyar dolara baliğ olan harp tazminatlarını almalarına medar olacak — müzakeratta — bulunma- dan evvel kongrenin - tatilinden dolayı — memauiyetsizliklerini iz- har etmek istiyorlardı. Bu bap- taki proje, mümessiller meclisi tarafından kabul edilmiş ise de projeye hasım olan âyan ve M. Huver — tarafından — reddedilmiş idi. Bu ret keyfiyeti az kalsın 7000 kadar eski muharibin kon- gre binası etrafında vahim kar- gaşalıklar çıkarmasına sebebiyet verecek - idi. Bir. Yıldırım Yağmuru! köylüyü, 10 yaşında çocuğu 18 yaşında bir delikanlıyı öldür- müştür. 70 göndenberi yalnız hu'ı;ı“ııhkıdı 23 kişiyi yıldırım isabet etmiştir. Feyezanlar Belyrat, 18 — Son günlerde zuhür eden iki fırtmma neticesinde Retovo mıntakasındaki feyezanlar endeşebahş bir nisbet almıştır. Birçok telefat vardır. Büyük Bir Yangın Okland, 18 — Dün deniz kenarındaki bir antrepo yanmış- tır. 70 bin İngiliz lirası miktarın- dadır. LUĞUM Meşhur Rus Edibi Maksim Gorkinin hayat romanı Bağlananın boynu uzanmış, gür kara sakalı yeri süpürüyor, korkunç — bir sesle hırlıyordu. Büyük babam mütemadiyen ma- sanın etrafını dolaşıyordu: - da kardeş olacaklar ha? Ayni kandan, ayni etten? Ah.. Sizleri Ben daha kavğa başlarbaşla- maz, ödüm —kopmuş, ocağın Üstüne tırmanmıştım. Oradan ninemin bakır bir leğen Türkçeye Çeviren: Muvaffak içinde Yakof amcanın yaralı yü- zünün kanlarını yıkamasını seyre- diyordum. Hinem ağlıyor, ayak- larile yere vuruyor. Boğuk bir sesle mırıldanıyordu: — Allahın lânet okuduğu oğ- lanlari. Biraz aklınızı başınıza alın! Kaba herifler!.. Büyük babam omuzlarından sarkan yırtık gömleğini yukarı çekerek ona bağırdı: — Ya işlte düııyı[ı böyle kö- pekler getirdin cadı |. ni ihe kadar ikmal edilecektir. SON FEE AA y Cemiyeti Akvam Tahkik Komisyonu Raporunu Ay Nihayetinde Bitirecektir NŞ Tahdidi Teslihat Konferansındaki murahhas heyetleri Huverin teklifini kabili tatbik görmediler. Bu vaziyet karşısında konferansın altı ay müddetle tatil edilmesi ve © zaman Mak Donaldın teklifinin veya Fransız Resmimizde İngilterenin yeni siatemde imal ettiği ve Hindistana gönderdiği hıklın göstermektedir. Musolini Hakkında Yazılan Bir Kitap Roma, 18 — Bismark ile Na- polyonun tasvirlerini yaptığından bütün cihanda büyük bir şöhret kazanmış olan Emil Ludvig, bu defa kendisine model olarak M. Musoliniyi intihap etmiştir. Kitabı intişar eder etmez, İtalyada pek büyük bir alâka uyandırmıştır. Emil Ludwig, kitabı henüz el yazısı hâlinde hazır iken şöyle diyordu: * Duçeye Hepsine cevap verdi, yalnız bir tanesini cevapsız bıraktı. , Lud- wig, Duçenin cevap vermemiş olduğu suali söylememiştir. M. Musolini, kendisine sualler sormuş olan muharriri adeta poze etmek Üzere 15 defa kabul et- miştir. Bu mülâkatlarda bir ada- mı hakkile tarif etmek için temas edilmesi lâzım gelen: Terbiye, hususi zevkler, devlet, hırsıcah.. ilâh.. gibi bütün meselelere te- mas edilmiştir. Ciyoliti, Emil Ludwigin açlık hakkındaki — sualine şu cevabı vermiştir: “Açlık çok iyi bir mürebbi- dir. Mahpus kadar, düşmanlar kadar: Annem —mektep hocası id, ayda 50 İliret kazamıyardu. Bıbam, bir demirci, nıyordu. Hepsi, hepsi İki odadan iba- bir. meskende oturuyorduk. Et mi? Hemen —hemen hiç yedi- ğimiz yoktu. Fakat evimizde ha- —— ——— Ti _Am—cılırıın gittikten sonra, odanın köşesine sürüklendi ve orada yalvarınıya başladı: “Ey! Allahın aziz, şefik anası. Oğulla- rıma hidayetini eriştir! , Büyük babam ondan biraz ileride duru- yordu. Üstünde herşeyin devrilmiş ve dökülmüş olduğu sofaya baka- rak yavaşça dedi ki: — Dikkat et valde! Varvaraya bir şey yapmasınlar. Onlar onu öldürecek kadar haindirler, — Na söylüyorsun — Allahaş- kına! Çıkar gömleğini dikeyiml, Büyük babam ninemin başını iki elleri içerisine aldı, alnından öptü; yüzünü onun omuzuna da- yadı. — Taksimi kabul etmekten başka çare kalmadı. —— ——— .— 400 sual sordum. | nekadar ' Bır Tren Berhava Oldu Rimberlay, 18 — 312 ton di- namiti havi 34 vagonu çeken bir tren Makuas yakınında berhava olmuştur. Rand altın. madeni o- caklarına götürülmekte olan bu hamule şimdiye kadar sevkolunan infilâk edici maddeler katarının en büyüğüdür. Tren parça parça olmuştur. Müstahdeminden 8 kişi ölmüştür. İnfijlâk uzak mesafeler- den işitilmiştir. Üç Misyoner Öldürüldü Pekin, 18 — Amerikan Mis- yonerlerinden Henson ile üç oğlu haydutlar — tarafından — öldürül- müÜştür. raretli münakaşalar mücadeleler ve ümitler var idi..,, Dört muhtelif — memleketin 11 defa hapis- hane acısını tatan: Musolini ha- pishane hatıralarını şöyle anlat- maştır : 'Piu hapishaneye — girişim, bana kendi ihtiyarımla kendime nasip olunyacak olan istirahat etmek fırsatını bahşetmiştir. M. Musolini, bu sözünc ilâve- ten demiştir ki: Bu sebepten dolayı tevkif edilmiş olduğum memlekete karşı — hiçbir i:lıı beslemedim. Bir kere hapishanede Don Kişot okudum ve çok eğlendim, hoşuma gitti. Duçe Napolyon hakkında de- | Ha | miştir ki: para kazanabilirse okadar kaza- | “Napolyon'nun faaliyeti benim faaliyetimden büsbütün başkadır. O, bir inlılâba nihayet verdi, ben ise bir inkılâbı başlattım. Onun hayatı, -bana kaçınılması müşkül olan hataları gösterdi. — Evet, yap efendi. Başka çare yok.. Uzun müddet biribirlerile ko- nuştular. Evvelâ tatlı tatlı görü- şüyorlardı fakat sonra büyük ba- bam dövüşe başlamıya hazırlanan bir horoz gibi ayaklarını yere sürtmiyo başladı. Parmağile nine: mi tehdit ediyor hain bir fısıltı ile diyordu ki: — Ben seni bilirim. Sen bu oğlanlarla — berabersin! — Senin Mişkan — hakiki — bir — cizvit, öbürü ise farmasonun biri. Bütün mal ve mülkümü içip zevkederek israf edecekler. Ocağın üstünde dikkatsiz bir hareket yaptım; ütünün demiri yere fırladı. ——— ——— | — | I Gönül İşleri Nışanlımı Elimden Alıyorlar “ Bir sene evvel otuz. yaşım da bir dul kadınla evlendim. Fa- kat refikamla anrem bir türlü ge- çinemiyorlar. Ne annemden geçe biliyorum, ne de karımdan. Ne yapayım?,, Bolu » Vehbi Yeni aile hayalında kaynana- nın sözü ve hükmü muteber de- gildir. Ailede mes'ul, salâhiyet sahibi olan yalnız karı kocadir. Anne ve hemşire, evda bir, tufeyli den başka birşey değildirler. Bu sebeple anneniz ve hemşirenize vaziyetlerini anlatmak ve hiçbir şeye müdahaleye hakları olmadı- ginı bildirmek lâzımdır. Annen bütün haklarının elinden alındı- ğ görünce susmağa mecbur olur. Anneler — evlâtları üzerindeki analık haklarını gelin!eri üzerinde de kullanmıya salâhiyettar deği- dirler. Anneniz bu tedbiri kabul etmez, aksilikte devam ederse, © vakit ayrılmıya mecbur olaca- ğınızı söyler, korkutursunuz. Bu tehdit ortalığı süt liman yapmıya kâfi gelir. “ A sene evvel — İstanbulda mektepte iken bir kızla seviştim. Sevdamız samimi ve derindi. Kızın ailesi münasebetimizi öğre- nince, beni davet ettiler. Nışane lanmamı — teklif ettiler, Kabul etti. Nışanlandık, mektebi — bitire dikten sonra Ankaraya geldim. Buradan hatta nışanlıma nakti yardımlar yaptım. Fakat son zamanlarda kızın ailesi fikrini — değiştirdi. Kız elimden —almıya teşebbüs etti. Bu vaziyet beni çok üzüyor. U- nutmak istiyorum, mümkün olmu- yor. İstirabından kurtulmak içim ne yapayım. — H. H. Evvelâ son defa olarak kıziın ailesine müracaat edip evlenmek istediğinizi bildiriniz. Ret cevabı alırsanız, — gönlünüze başka bir arkadaş ararsınız. Çivi çiviyi sö- ker derler. Bir sovdayı da başka bir sevda unutturabilir. Bu da imkânsız bir şey değildir. HANIMTEYZE -— TAKVİM —— SALI 31 Güa- 19 TEMMUZ - 932 hımc 75 Demir bir kavis çizdi. Yer- den sıçradı, çirkef tenekesinin içine düştü. Büyük babam yerinden fırladı. Ocağın üstünden beni yere indir- di. Beni ilk defa görüyormuş gibl gözlerini yüzüme dikti — Seni kim ocağın Üüstüne koydu?.. Annen mi? — Ben kendim çıktım! — Yalan söyleme! — Hayır doğru söylüyorum . O kadar korktum ki.. Elini bafifçe vurdu ve beni önünden itti: — Tıpkı babası gibi. Defol şuradan | Mutfaktan çıktığım için mem- nundum, (Arkası varc )