24 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

“mek SON POSTA Hergün İlmi İktısat Değil, İlmi Esrar ! —SCy W iktısat denilen İlmi kavram ak, ya çok güç veya bu İlim çok esrarongiz bir şey olmalıdır ki, dünyayı sarsan bulranin çaresini bulmıya çalışanlar, mü adiyen mütenakız fikirler ser- dediyorlar. O suretlo ki insanın, bazı mücerret Mevzust karşısında adeta tereddüde düşeceği geliyor. Ayşağıda | İki misal zikredeceğiz. Bu misallerin her ikisi de, İngiliz vaziyeti iktisadiye- sisi düzeltecek en mülessir tedbir olmak üzere tavsiyo ediliyor. Bu mütalexları okuduktan- sonra muhakkak kl six de bizim mütşleamıza iştirak edeceksiniz. Yazı maruf muharrir Daven- | portundur. ve “ Altına veda , serlevhasını taşımaktadır. Bu zat diyor kir Ğ “ Eğer hayat ve saadetimizi tehlikeye koymasa idi, altın esası denilen sistemin kaha bir Ilt_ıfı olduğuna hükmederdik. Şimdiyo kadar sarı madene atfedegeldi- ğimiz ehemmiyet tamamen indi- dir, çünkü bu, — munhasıran * Kâğıt , — talebinl ihdas - ve tesis eden bir sistemdir. U- mumiyetle iddia ederiz ki, tabedi- lecek kâğıt para miktarı veya | açılacak banka kredileri, mevcut altın stoklarının muayyen bir nis- betini tecavüz etmemelidir. Ne garip bir telâkki! Bir an için, bir memlekette mevcut bir kısım çübük - altın stoklarının deniz aşırı mesafelere ihraç edil- diğini göz önüne getiriniz ve bu altın mevcuduna istinaden ihracı- na müsaade olunan kâğıt paranın da son nisbet baddine vardığın: kabul ediniz. Ne olacaktır? Mantıkan ve kaideten şu olacaktır ki, ticaretle meşgul İnsanlara işlerini bırak- maları ve altın karşılığı haricinde | çıkarıl t paraları kullan- mımı=t= l:dllıcoldir. Şu hale göre milletlerce, da- ha iyi bir tatbik şekli tesbit olunmadan evvel, altın esasına avdet etmek mümkün değild_lf- Çünki bu sistem, eskiden olduğu gibi otomatik bir surette paranın tedavül hareketini tanzim ede- miyor. O derece ki, altın esasına iddetle taraftar olanlar - bile, ontrollü yeni bir para sistemini kabul etmeyi faydalı görüyorlar. Maridekinden daha kontrollü bir sistem, Bu itibar ile “altın esası,, sis- teminin tehlikelerinden kendimizi koruyacak bir fırsat elde etmiş- ken, zekâmızın bulacağı yeni bir kâğıt para usulünü tesis etmeliyiz. Belki bu tavsiyeyi tehlikeli bir macara gibi göreuler bulunabilir. | Ğ & . | hakkında hüsnü telâkki göster- Fakat böyle bir tecrübenin ya- | iklaş beiber v iktra d lmasına mâni olabilecek esaslı :;r mahzur da yoktur. Dünya, ungımi bir para esa- sına istinat etmiyor. Bir malın beynelmilel kıymeti umumi de- ğildir. Bu şerait içinde ortaya atılacak yeni bir nakit sistemi ancak fırtınalı bir ummana bir katra ilâve etmek demek olâbilir. *Siyaset ve Parlâmento,, mec- muasında, Frederik Jenny şu fikri ileri sürüyor: “Altın esası sayesinde Londra piyasasının büyük bir zenginlik idrak ettiği muhakkaktır. İngiliz Bankası, İngiliz maliyesinin mu- vafakatile tekrar bu esasa dön- için lâzımgelen hazırlıklara başlamıştır. Bu hazırlıklar yapılırken mu- rakabeli para siyaseti gibi, altın ile beraber gümüşün de kıyme- tinden — istifade nazariyat vadisinde kalan meş- k?"( hesapların hiçbiri nazarı dikkate alımmamaktadır. Bu gibi tedbirler, olsa, olsa ecnebi piya- saları için şayanı tavsiye görül- mektedir. Eğer bu usüllerle ora- larda iktısadi vaziyet düzelebilir- ge, bu hal, — İngiliz Bankasinın (Devamı 10 unucu safada) edilmek — gbi | — Son Postanın Resimli Makalesi B Büyük Arzular B 1 — Böyük arzular, büyük emel- ler, büyük hırslar beslemek iyi bir şeydir. İnsanı başka bir âleme, baş- ka bir ufka sürükler. Yaratıcı yapar ve çalışmıya sevkeder. 2 — Fakat bazı arza ve emeller havada durma kabiliyeti olmıyan bombalara benzerler. Havada uçar- ken muühteşem — görünürler. Fakat nihayet yere düşer ve düştükleri yerleri imha ederler. Tn ——— —— —a 3 — Emel ve arzularınız. muay- yen bi hayata uymalı, hayal ve efsaneden ibaret kalmamalıdır. SON TELGRAF HABERLERİ Almanyada Ölüm Senesi Son Günlerde İhtilâller Yüzünden Ölenler Okadar Çoktur Ki... Berlin 24 ( Husust ) — Sabık Alman Başvekili M. Brüning isti- faya icbar edilerek yerine yeni Başvekil Fon Papen xeldı!ıleış sonra, siyasi mücadeleler neticesi vükua gelen zayiat hakkında şu liste neşrolunmuştur: Muhtelif si- yasl teşekküllerin üniforma taşı- | malarına müsaade olunduğu tarih- ten itibaren 26 haziranda Sölü 103 yaralı, 3 temmuzda 5 ölü, 72 yaralı, 10 temmuzda 19 ölü, 189 I | l yaralı ve 17 Temmuz 19 ölü, 285 yaralı, Bu liste Fon Papen hükümeti- tinin Komünizmle mücadele yap- mak bususunda — verdiği kara- rın sebep ve hikmetini vcîilı bir surette izah ediyor, gibi geliyor. Berlin, 23 (ğ A.gl) — Sabık Berlin polis şefi miralay Hei- mannsberg ile Kumandan Enke ve İmperatorluk bayrağı azasın- dan diğer bir zat siyasi cürümle tevkif edilmişlerdir.. Kumandan Heimannsberg tahliye edilmiştir. Berlin 23 — (A.A.) Komü- nist Kızılbayrak gazetesile De- mokrat “Akşam Sant Sekiz,, ga- zetesi beşer gün müddetle kapa- tılmıştır. Berlin, 24 ( A.A.) — Askeri kumandanlık bir beyanname — ile umumi grev ilânına — davetlerle bu davetleri mutazammın matbualar tevzii istihzaratımı men'etmiştir. »Sarahat Talep Ettik Silâh Tahdidi Projesi Kabul Edildi, Biz Müstenkif Kaldık Cenevre, 23 (A.A.) — Terki Teslihat Umumi — Komisyonunda karar suretinin heyeti umumiyesi hakkında söz alan — M. Politis, bu karar suretini biraz daha sarih görmek istediğini ve maa- mafih Yunanistanın bunu kabul eylediğini söylemiştir. Türkiye murahhası bazı ah- kâm hakkında kuyudu ihtiraziye dermeyan etmiş ve karar sureti Küşat R 5mi Bışvekir Paşa İzmire Hareket Ediyor Ankara, 24 (Hususi) — Gazi | İzmirde dikilen heykel- Hz. nin lerinin küşat resmini yapmak üzere Başvekil İsmet Paşae bu akşam İzmire hareket edecektir. Başvekil Paşaya Hariciye ve Maarif Vekilleri de refakat ede- ceklerdir. İsmet Paşa küşat mü- nasebetile mühim bir nutuk irat | edecektir. Heykel ayın 28inde büyük merasimle küşat edilecektir. | boşalıyı ihtikâra sapıyorlar. İSTER İNAN: İS Deniz hamamları bu sıcak havalarda insanla dolup or. Hamamcılar bu hücumdan istifade ederek Meselâ Moda deniz hamamlarında ııyıııııflk yer- | bir leri on beş kuruşa kiralıyorlar. Sayunup denize giri- yorsunuz. Döndüğünüz zaman ayni yerde daha iki kişinin soyunmuş olduğunu — görüyorsunuz. Şikâyet İSTER İNAN, tasrihatın ikmaline tehir etmiştir. Portekiz murahhası bilâ kay- düşart iltihak eylemiştir Lehistan murahhası — ordular mevcudu ve bunun tarifi hak- kında henüz itilâf mevcut — ol- mamasına tesadüf — etmiş — ve sulh lqkiuü!l. alâkadar bu- lunan — bütün meselelerin yekdi- ğerlerine merbut olduğunun na- zarı dikkatten uzak tutulmaması lâzımgeldiğini söylemiştir. » Diğer bazı murahhasların da mütalealarından sonra reya mü- Gazi Hz.nin İltifatları Gazi Hz. evvelki gün Yaloyva civarında Çınarcık mesiresini teş- rif buyurmuşlardır. Bu aralık ora- dü' n Mehmet, Faik, Salih ve Cemal Beylerle Salih pehlivan güreş yapıyorlardi. Gazi Hz. gü- reşleri temaşa ve pehlivanlara iltifat buyurmuşlardır. | tâbi tutmadıkça, demektir. racaat — edilerek iki — muhalif, sekiz müstenkife karşı 41 reyle proje aynen kabul edilmiştir. Aleyhte rey verenler Almanya ile Sovyet Rusyadır. Müstenkif devletler, Efganistan, Arnavutluk, Avusturya, İtalya, Türkiye, Maca- ristan, Bulgaristan, Çindir, Cenevre, 23 (A.A.) — Tahdidi Teslihat Konferansı teşrinisanide nihayet bulacak olan teslihat mütarekesini dört ay müddetle temdit etmiş, bundan sonra me- saisini 1933 senesi bidayetine kadar tehir etmiştir. Buğday İşi - Vekiller Heyeti Bu Me- seleyi Tetkik Ediyor Ankara, 24 ( Hususi )— Vekil- ler heyeti dün akşam uzun bir toplantı yaptı. İçtimada mühim ve müstacel işlerin görüşüldüğü, bu arada buğday mübayea talimatnamesinin ve mübayea fiatlerinin de müza- kere mevzuu — olduğu tahmin ediliyor. TER İNANMA! | ediyorsunuz “ Bugün kalabalık, herkese bir oda veremeyiz,, diyorlar. o d'ı haklı. Para kazanmak istiyor. Fakat bunu tarifeye raptetmedikçe, Belediyenin kontrolüne keyfi surette yaparsa, bir odanın kirasını kırk beş kurüşa çıkararak — ihtikâr yapıyor İSTER İNANMA! Münderecatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. Hakeakke ea eet eee sananes Dekasene, İhracat Kredi İşini—n-l-—lalledilmesi İleri Sürülüyor . Ankara, 24 ( Hususi ) — De- niz aşırı memleketlerle Türkiye arasındaki ticaret münasebetinin inkişafı ebemmiyetle tetkik edil- mektedir. Bu münasebetlerin inkişafı da ihracat kredisinin mühim le rolü olacağı anlaşılmıştır. sahada çalışmak Üzere bir banka teşkili veya bu işin millt bankalardan birine verilmesi şeke linde bazı mütalealar serdedilmek- tedir. Türkçe Merakı Pariste Dört Kişi Türkçe Diploması Aldı Paris, 24 (Hususi) — Burada mevcut (Elsinei cariye) yaşıyan şark - dilleri mektebinin Türkçe şubesinden dört talebe bu sene mezun olmuşlardır. İsimleri şun- lardır: Gefter, Halfon, Har, Sossey. Recep Bey Salı Günü Tetkik Seya- hatine Çıkıyor Halk Fırkası umümi - katibi Recep Beyin Avrupaya bir ted- kik seyahatine çıkacağımı haber vermiştik. Öğrendiğimize göre Recep B. sah günü Âvrupaya hareket ede- cek, seyahati esnasında birçok şehirleri dolaşarak faydalı mev- zular etrafında tetkikat yapa- caktır. Pariste Bir ,Hanım Yaralandı Paris, 24 (Hususi) — Tür« kiye sefareti erkânından Fuat Beyin haremi, Viljüst sakağında, iki otomobilin müsademesi neti- cesinde hafif surette yaralan- mıştır. Pehlivanlarımız Yunanlı İle Güreşmiye Her Zaman Hazırdır Yunan güreşçilerinden Tanaş ıYııilpy:; imiıdıkbirl bizim meş- ar pelivanımız Ali İ Tltsla ıı ara Aliye mey- Gerek Kara Ali, gerek Him- met ve gerekse Dinarlı Mehmet pehlivanlar, Yunanlıya karşı çık- maya her zaman hazır oldukla- rını beyan etmişlerdir. Fransa - İngiltere İtilâfı Paris 24 (A.A.) — Çekoslo- vakya hükümeti Fransa - İngiltere itilâfina iştirak etmiştir. M. Heryo Parista Paris, 24, (A.A. ) — Başve- kil M. Heryo pazarı geçirmek üzere Cenevreden — otomobille Liyona gitmiştir. Sonra buraya | gelecektir. " Moris Şövalye | Güzel Bir Yıldızla Evlen- mek İçin Karısile Ayrılıyor Paris, 24 (Hususi) — Meşhur sinema Aartisti Moris — Şöyalye mahkemeye — müracaat — ederek karısı — İvon — Val'den ayrılmak istediğini bildirmiş ve bir de istida vermiştir. Dedikodulara göre, Moris ta- lâk kararı aldıktan sonra güzel Amerikan yıldızlarından — birisile , derhal evlenecektir.