24 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

24 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON 'POSTA Bursanın Yaptıkları - Bursa, (Hususi) — Kısa ziya- retimiz esnasında Bursa beledi- yesine ait görebildiğimiz iki şey vardır: Birisi, şimdiye kadar ya- pılan, diğeri yapılması lâzımgelen şeylerdir. Eski köye yeni âdet koymak nasıl kolay değilse tari- hi bir şehir olan Bursaya da ye- nilikler kolay kolay giremiyor. Bir defa para yoktur, saniyen kıymel- li âbideleri çoktur. Para olmadığı bilindikten sonra belki yapacak şey yine vardır. ve Bursa bele- diyesi de bunu yapmışlır. Seyyahlara ait ilk rehberi geçen sene belediye yapmıştır. Cebe girebilecek — boyda — sert kaplı bir esercik. Rehber çok güzel tertip edilmiştir. Kabında Bursayı görmek bile mümkündür: Koyu servilerin arasında yükse- len Yeşil türbe ve camiler, yn- kardan akan sular ve karlı Uludağ. Esere bir plân ve bir harita ilâve edilmiştir. Bursanın şehre ait plânında irge, kaplıcalar, tarihi âbide- IÇ;.kuh'haı. sular, ana caddeler, mektepler, — çarşılar ve riyaret edilmesi lâzımgelen yerler işaret edilmiş, numaralarla gösterilmiştir. Bursanıa haritasında ise vilâ- yet dahilinde görülmesi — icap eden tarihi ve tabil yerler, şose- ler ve civar kasabalar vardır. Rehberde Bursanın ziya- retgâhları hakkında özlü malü- mat verilmiştir. 6 saatte, | günde, 3 günde gezileceğine göre liste- ler yapılmıştır. Yalnız biraz muh- tasardır. Belediye, kahve, lokanta, ga- zino, dükkân ve emsalinin tayin ettiği hadden fazla — sokaklara taşmasına müsaade etmiyor. Pişi- rilmeden ve yıkanmadan yenen meyva ve simit gibi şeyleri ca- mekân içine almıştır. Dut dahi | göller | camlı tablalar içinde satılmaktadır. | Bursada otobüs ve otomobil çoktur. Gerek şehir dahilinde ve gerek haricinde çok iş gör- mektedir. - Belediye — Istanbul- dan bir mütehassıs getirtti. Bü- tün şoförleri imtihana sevketli. Muvaffak olanlara vesika verdi. Diğerlerini işten menetti. Bozuk ve arızalı yollarda, iniş ve yokuş ve hatta uçurumlu şosalarda çalışacak şoförleri seçti. O vakittenberi Bursa ve havali- sinde vasaiti nakliye yüzünden yukuat asgri hadde indi. Oto- büsler için bir nizamname yaptı; durak yerleri tayin etti. Belediye memurları, yerli ve ecnebi seyyahların ziyaret ettiği bir. memlekete lâyık kıyafette- dirler. Üstleri temiz, ayakkapları boyalı, yüzleri traşlıdır. Sorulan suale nezaketle cevap verirler, vazife başında sigara içmezler, (âübali ve teklifsiz vaziyetleri yoktur. Bursa Belediye Reisi Muhid- din Bey, bilme, yolula çalışma, dikkat ve takip etmenin de ser- maye olduğuna kanidir. Onun içindir. ki sabahtan geç vakte kadar bu sermayeyi kullanmaktadır. Şehrin su işlerinin tanzimini mesai arkadaşlarından Suphi Be- ye bırakmıştır. Bursada şehrin hususi — sularma miyordum. Belediyenin üst katında büyük bir oda, müteaddit harita- lar, masalar, dosyeler, sayısız su | nümunelerini havi etiketli şişeler, yer altında su olup olmadığını anlamak ve istikametini etmek Üzere büyük bir alet, tayin | sondaj vasıtaları, muhtelif suhur | parçaları. Suphi Bey şehrin içme ve kaplıca sularının plân ve ha- ritalarını tanzim ve tersim ile meşguldur. Çelikli ve kükürtlü kaplıca sularının membaları ve | kulübünde güzel ve danslı bir | eğlence tertip eylediler. H. Ş. ait mükemmel |* geĞ ” çalışır bir daire olacağını zaunet- | | gı mahellerdeki harareti, mevcut e— Çok Çalışkan Bir Liman Fethi ye Limanında Günün Her Saatinde İhracat Faaliyeti Görülür Fetiye ( Hu- susi |) — Muğla Vilâyetine mer- but olan kasaba- mız zengin Ege miutakasında bir sahil şehridir. Buradan — İzmir, İstanbul piyasa- larına, Radosa ve on iki adaya ve Yunan ada- larına mühim miktarda hayvan ihraç edilir. Ne- fis tütünlerimizin itibarı çok yük- sektir. İzmirdeki Amerikan kumpan- yaları harman için bizim tütün- leri hiç ihmal etmezler. Yunan | adalarının tacirleri bizim daimi | arpa, buğday ve mısır müşteri- | mizdir. İyi bir yelkenli kayık iskelesi olan Fethiye, günün her | saatinde yerli veya komşu mem- | leketler kayıklarının en - rağbetli | bir uğrağıdır. Sahillerimizin en- ginlerinde büyük veya küçük yel- kenlilerin birer marti gibi uçuştuk- larını her zaman görebilirsiniz. Fa- kat bugünlük yelken faaliyetinden başka limanımızda bir de hafta- lk duman faaliyetine şahit olu- ruz. Seyrisefain vapurları haftada bir defa buraya uğrayarak yü- künü boşaltır ve buradan aldığı yeni hamule — ile yoluna devam eder, Bizim kasaba bir ihraç is- Trabzon Gençleri Giresunda Giresun (Hususi) — Trabzon idman Ocağına mensup gençler Milli Hâkimiyet bayramı müna- sebetile Şşehrimize de geldiler. Bu suretle şehrimiz gençleri ile güzel bir kaynaşma vukubuldu. Bu arada Trabzonlu gençle- rin talebi Üzerine bir de futbol müsabakası yapıldı. Giresunlu gençler sahaya Gi- resunspor, jandarma ve alay ta- kımlarından mürekkep bir muh- telit şeklinde çıkttılar. İlk devre 1-2 Giresunun galibiyetile bitti. İkinci devrede Trabzonlular bir gol daha attılar. Fakat Giresun- kular bir aralık kaleye sıkı bir şüt daha çektiler. Top kale direğine çarptığı için Giresunlular bunun gol ol- duğunu iddia ettiler. Bunun üze- rine Trabzunlular sahayı terket- tiler. Fakat 2- 3 Girson takımı galip ilân edildi. Gece de Hilâl bunlar için milâttan evvel yapı- | lan kemer ve hazineleri, kaplıca ve hususi evlere taksimatını, mem- badaki derecei hararet ile ayrıldı- ve meşhur. cenebi sularile olan mukayeselerini tespit etmiştir. Bu suların geçtiği arazi ile Bursanın jeoloji noktai nazarından tetkiki için mütehassıs ilim adamlarını da davet edecektir. Belediye, Uludağdan çıkıp şehre — gayrimazbut — yollardan gelen suları da düzeltmiştir. Bu | demir Fethiye körtezinde Göcek Maden iskelesi kelesi olduğu içindir ki Ziraat Baz- kasının köylüden buğday mubaya- ası ve vapurculuğun inkişafı hak- kındaki kanunlar kizim köylüyü çok alâkadar etti ve hayu sevin- dirdi. Şunu da söyleyim ki bizim bu havali köylüsü kendisine ait olan haberleri şunun bunun ağzından değil, bizzat gazete sütunlarından öğrenir. Burada gazetesi koltuğunda olarak köyüne tarlası başına gi- den köylülere çok tesadüf edilir. Köylümüz ekseriyetle okumak ve yazmak öğrenmiştir. Fethiye yalnız tütün, mahsu- lü ve ehli bayvanlarile meşhur değildir. Ormanları ve madenle- rinin zenginliği kendisine memle- ket hudutlarının dışarısında dai- mi alıcılar temin etmiştir. İktısadi buhrana rağmen Fethiyenin zen- ğin krom ve mauganez madenleri - faaliyetlerini tatil 1 etmemişlerdir. Bu madenler kasa- badan saatlerce içerilerde Fransız ve Alman ser- mayedarlar tara- fından işletilmek- te ve şileplerle Arupaya — sev- kedilmektedir. Güzel ve zen- gin — ormanları olan Fethiyenin güzel suları da vardır. Fakat Taman zaman bu bavzayı sarsan hareketi arzlar şebrin pek yakinindeki Şıkman denilen misilsiz bir memba suyu- nun tesisatını ve yatağını da boz- muştur. Fakat Belediye Reisi Doktor Pürşah Bey Şıkmamı Fethiyeye indiriyor. Tahsisat bütçeye kon- duğu için şimdi projenin ikmali bekleniyor. Bu da bir aylık iştir. Mektubuma nihayet vermez- den evvel biraz da havayici zaruriye fiatlerinden haber vere- yim : Yumurta tanesi yirmi para, fasulya beş, kabak iki, domates on, bamya yirmi, et yirmi beş, salatalık bir kuruştur. Meyvalar da pek mebzul ve ucuzdur. Ka- vun ve karpuz henüz başlangı- cında olmasına rağmen kırk pa- raya satılyor. — B. K. Pınarbaşında Uzun Yaylâ SBe Koşum Atı Sergisi Kayseri (Hususi) — Dört se- nedenberi her sene Pinarbaşı kazası merkezinde uzun yaylâ atlarına mahsus olmak - Üzere açılan koşum atı sergisi bu sene de beşinci defa olarak geçeh cuma günü açılmıştır. çılma — merasiminde - İkinci Ordu Müfettişi Fahreddin, Altıncı Kolordu Kumandanı Abdurrah- Taşdelen ayarındadır. Leziz ve ha- fiftir. Bu su, ismi gibi vücudu devrederek geçiyor. Bilhassa &- cak günlerde bu devir muamelesi sık sık vaki oluyor. Bu su, demir borular içine alınarak Setbaşın- da bir kulübenin içine indirilmiştir. İkinci su, Gökdere suyudur. Terkostan biraz iyidir. Bu da borularla şehrin bütün çeşmelerine, şadırvan ve meydan- larına taksim edilmiştir. Bursa Belediyesi su meselesini hallet- sulardan Devreageç suyu bizim — Hulil Lütfi man Nafiz Paşalarla meb'uslar ve muhtelif zevat hazır bulunmuş- lardır. Küşat resmi Vali Fuat Beyin bir nutkile icra edilmiş, buna Belediye reisi tarafından veciz | bir cevap verilmiş ve sonra Fahreddin Paşa makasla sergi methalindeki kordeleyi kesmiştir. Sergide yaçılan seçmeler netice- sinde mükâfat kazanan atlar da | tespit edilmiş ve 4500 lira mükâ- fat olarak dağıtılmıştır. Birinciliği Cilhon köyünden Hasan ve Kal- kangöl köyünden Tevfik Efendi- lerin atları kazanmıştır. İkinciliği (Halit Bey Viranlı) Alâettin, üçün- lüğü de Taşgeçitli Salih Beylerin atları kazanmıştır. Sergiye ait bir resim gönderiyorum. — S.A. |Memlekt Haberleri Buradabitmedi. Lütfen Suncu sayfada okuyunur. | yamık adamın Tarihi Fıkra Rahmet Okuyurlar! Sıcaklar, — damarlarımızdaki kanı seyyal bir alev haline ge- tirdi. İçin! için yamıyoruz, buram buram ter döküyoruz. Kaldrım- lar, gizli volkanlar Üstüne atı- miş kemerler gibi ayaklarımıza cehennemi — buseler — dağılıyor. Güneş, Aateşten bir ağır gibi caselerimize kıvılcımı işliyor. Bu vaziyette bepimizin gözünde ya- Şiyan ayni seraptır. ve hepimizin terkos musluklarında kevser kö- püklerinin gülümsediğini seziyoruz. Bana öyle geliyor ki, midele- rimizin son haftadaki mütehavvil hamulesi yüzde doksan kokuz sudur. — İçimizdeki yangını sön- dürmek için bardak bardak de- ğü, sürahi sürahi su yutuyoruz. Fakat su, alelâde su, böyle gün- lörde “ Mayii nari ,, den farksız! Gözümüzde serabı silmek ve da- marlarımızdaki alevi söndürmek için yuttuğumuz her su d"#ı" boğazımızı yakarak — midenfize iniyor. Yalnız buzlu sudur ki bir itfaiye arözözünün halâskâr rolü- mü oynıyabiliyor ! Dün, benim gibi, damarların- daki alevleri birkaç bardak 80- ğuk suyun serinliğile kasmen din- dirmek istiyen bir zat, son bar- dağın içine bir parça da buz koydurduktan sonra parmaklarile | © aziz nesneyi neşeli neşeli okşadı — Allah - dedi « belediyeden ran olsun. Yangınla alâkadar olduğu gibi hararetimizle de alâ- kı Ben candan ve yürekten Be- lediyeye rahmet okuyan bu içi sözlerini işitince şu fıkrayı batırladım. Yavuz Suk tan Selim Mısırda iken bir köy- İünün sıcaktan fena halde bunak dığını ve elini göğe kaldınp arapça “sön ey nur, dize zuk met daha iyi !,, sayhasile yüneşe atıp tuttuğunu —görür. Önünde oturduğu — pencereden — başını uzatarak — herifi köşke — çağı- rır ve bir büyük bardak buzlu su ikram eder. Henüz erimiyen buz parçaları bardağın içinde Şö<üyormuş. Köylü — hararetten bayılmak derecelerine gelmiş o masına rağmen suyu — birdenbire buz parçaların: r çe- virir ve Kerbelâda bir av.. — müz- Himanı susuzluktan öldürmü; olan meşhur Yezide lânet okumiya işir. Yavuz ihtar eder. 'hî Şimdi Yezide lânet oku- manın sırası mi ya, suyü iç, ha- raretini gider. Köylü, yudum yuüdum suyu içer ve cevap verir: çu_ Bir u?ınıetiı kadrini, ©o nimetten mahrum olanların balini düşünürsek daha iyi anlarız. Ye- zide okuduğum lânet, ayni za- manda sana rahmet demektir! İstanbullu vatandaşın Beledi- yeye okuduğu rahmet te, galiba bu sıcak günlerde buz bulamıyan ve insanlar için merhamet ifade ederdi! »4 Adanada Bolluk Adana ( Hususi ) — Bu sene burada meyva ve sebze bolluğu vardır. Bamya on, kabak bir buçuk, domates beş, en iyi üzüm 12,5-15, dört okkalık karpuzlar 15-20, biber beş kuruşa - satı- maktadır. Uşıkta Sıcaklar Uşak, (Hususi) — Kıştanberi yağmurların yağmamasındın sıcak gölgede 32 derecedir. Sıcaktan birçok işçiler ve helt bayılmak derecesine gelmiştir. — Ş. K.