2 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

2 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hvergün Akdeniz... Siyaset Geçidi Vasfi Raşit Akdenizin sahilleri en kor- kunç fırtınalar kaynağıdır. Fi hakika — Akdeniz — sahillerinde kurulmuş Devletlerin mukadde- ratı kadar geçici ve zeval bu- bir kader yoktur; orada tam manasile fanidir. Orada her ikbal bakasızdır. Bunun içindir ki, Akdeniz sahi- lerinde kurulmuş devletlerin ha- yatı kadar badire içinde geçmiş bir hayat yoktur. lucu her varlık İşte Roma, işte Yunan şehir- leri, işte Kartaca, İşte Firavunların ve Kleopatranın Mısırı; işte Türk Truva; işte Finikeliler, işte Bi- zans, işte zamanının altin babası #“müzehhep Venedik,, işte rakibe- leri Ceneviz ve Piz (Pise), işte İskenderin saltanatı, işte Osmanlı İmparatorluğu! * Cihana hâkim olmak istiyen fikirler gibi cihana hâkim olmak istiyen devletler de evvelâ Ak- denizde hâkim olmak mecburi- yetindedirler; — çünkü Akdeniz “ Dünya — siyasetinin geçidi- dir,; Akdeniz devlet ve milletle- rinin ıstıraplarına sebep te bu- dur. Almanlığın Triyesteyi elinde tutmak istemiş olması, ve Balkan- ların ıstırabına vücut veren Ege denizine inmek isteyişi bu zaru- retin tesiridir. Almanlığın Avus- turya ile birleşmemesini istemek siyaseti bu zaruretin akşülâme- lidir. Almanlığa Avrupanın asri | Venediği olan Hamburgun, bir eşini de Venediğin yanı başında yaptırmamaktır. * Roma ve Türk imparatorluk- larından sonra cihanın en büyük | üçüncü imparatorluğunu kurmuş olan İngiliz kudreti, Akdenizin kapıları — olan Cebelitarık — ve Süveyş kanalına istinat ediyor ve Lozan Muahedesine kadar Akdenizin Üçüncü ve en esaslı kapısı ve mevkiü olan Boğazları eline geçirmiye veya kontrolü altına almıya uğraşarak Türk yalanına ıstırap veriyordu. Rusya dünyanın altıda birine yayılmış olduğu halde yine de cihanşümul olmak için Akdenize inmek ihtiyacını duyuyor ve Bo- gazları eline geçirmiye veya hiç 'olmazsa Erzurum üzerinden Mer- sine inmeğe uğraşarak Türk va- tanının izmihlâline uğraşıyordu. Cerman, İslav, Angolo-Sakson ihtiraslarının — vücuda — getirdiği korkunç bir girdaba kapılmış Türkiye ne ıstıraplar çekmiyordu? Fransa ve İtalyanın vücuda getirdikleri lâtin cereyanları da Türkiyenin içinde çalkandığı bu mühlik girdabı çok daha korkunç kılmaktan fariğ olmuyordu. * Akdenizde hemen bütün sa- haya sahip olmuş ve bütün Ak- deniz vukuat ve siyasetine karış- mış olan Türk, Akdenizde imtida- dın da sahibidir. Türk, Akdenizde mekândan ziyada zamana malik olmuştur. Akdenizde en geniş saha onundur. En uzun ömür de onundur. Çünki Akdenizin Türk olmıyan bir sakini var mıdır? Bll;nvem amma Türkten eski bir sakini olmadığını bilirim. Türk Akdenizde mekâna hâkim kal- dığı “gibi zamana da hâkim kalacaktır. İ |— Bazı kimseler, İnatçılığı irade kuvveti zannederler. Ve zararlarına dahi olsa, hakikati dahi görseler de- diklerinde ve bildiklerinde inat ederler. SÖON POSTA 2 — Halbuki inatçılar, dalma ka- yıptadırlar. Çünkü nae iradelerini, ne hislerini, ne de fikirlerini kontrol edebiliyorlar demektir. 3 — İster iki ayaklı, ister dört ayaklı olsun eşek dalma eşektir. SON TELGRAF HABERLERİ Şiddetli Alkışlar Güzelimize Her Geçtiği Yerde Büyük ÂArasında Ve Heyecanlı Tezahürat Yapılıyor Brüksel,2 ya güze reket etmişlerdir. Spa, 1 — Bütün güzeller Ostant şehrine hare- ket etmişlerdir. Dünyanın yeni güzeli Keriman H, mütemadiyen ziyare edilmekte, dünyanın her tara- | | | çıkmıştı. Bütün Avrupa müştü. Devamlı güzelinin etrafını kuşatıyordu. Bu gece kürslü gazinosunda Dünya güzeli şere- ( Hususi ) — Spa şehrinden alınan malümata göre, Türk güzeli Keriman Hanımın dün- ilân edilmesi büyük heyecan tevlit etmiştir. | Şehirde emsalsiz tezahürat yapılmaktadır. | Fransa ve İngiltereden binlerce seyyah Türk güzelini görmek için Spa, Ostant şehirlerine ha- | fından tebrik telgrafları almaktadır. Ostant, 1—Güzellerin buraya muvasalatı vel- velei tezahürlere vesile oldu. Bütün halk karşıya üzelleri artık ikinci lar, yaşa sesleri na teşekkür üt laR r fine muazzam bir veda müsameresi verildi. Dünya güzllerinin intihabı ve bilhassa dünya Kraliçesinin Türk güzeli oluşu Belçika şehirlerinden başka yakın memleketlerden binlerce meraklının en seri yol ve vasıta ile Ostande'a tehacümüne sebep olmuştu. Kıraliçe burada bir taraftan halkım tezahüratr hareketleri kendisine dünyanın her tarafından gelen tebrik telgrafları takdim ediliyordu. Okadar ki Ostande telgrafhanesi bilâfasıla Keriman Hanımın telgrafları için çalışıyordu, denilebilir. Zongudak, 2 (Hususi) — Türk güzelinin elhan güzellik tacını geymesi burada büyük bir heyecan ve sevinçle karşılandı. Güzeller güzeli kıraliçamıza tebrik teolgrafları çekilmiş ve çekilmektedir. Adana 2 ( Hususi ) — Keriman Hanımın dünya güzeli intihap edilmesi şehrimizde büyük bir has- sasiyetle karşılanmıştır. yapıyor, diğer tarrftan Dünkü Olimpiyat Müsabakalarında Yeni Rekorlar Tesis Edildi Los-Angeles, 31 (ALA.) — 100 metrelik birinci tur: Morgan Taylor (Amerika) h, ve onun ar- | kasından Letterson (İsveç) ve So (Japonya) lı gelmişler ve bu su- retle ikinci tura ayrılmışlardır. 100 metresik koşu: Tolan (A- merika) lı birinci gelmiştir, Alme- | ida (Brezilya) ve Ortiz (Meksika) h ikinci ve Üçüncü olmuşlardır. 400 metrelik manialı koşu: Healy (Amerika)lı, rakiplerine galebe çalmış ve kendisini takiben A- delhim (Fransa) ve Ares Rug (İsveç) gelmiştir. Amerikalı He- aly, bu mesafeyi 251/5 sa- niyede katetmiştir. ki — bu bir Olimpiyat — rekorudur. 400 metrelik koşu: Facelli (İtalyan) birinci — gelmiş Burghley ding ( Avusturalya ) gelmiştir. Alman — Nothbrink ve rika)lı Hardin. 100 metrelik ko- metre lik koşu: 'md.u.(uğd.). | | ve arkasından | ( İngiltere ) ve Got | hme- | (İngiliz), Engel (Çekoslovakya) zaman : * 10 8/10 saniye. 100 metrelik koşu: Janath ( Al- manya ), Filliot ( Yeni Zellânda), Anno (Japonya), 10- 3 - 5 saniye Olimpiyat rekoruna müsavidir: 100 metre: Zuti (Arjantin), Koer- nig (Almanya), Williams ( Kana- da) zaman: 10 saniye, 8'10 100 metre: Wetcalfe (Amerika), Pearson (Kanada), Lombron (Yu- nanistan), 11 saniye. Gülle atma finali: Sekston, 15'96, olimpiyat rekoru. £00 metrelik koşu: Bi- rinci ravunt, Hornbostel ( A- merika ), — Wilson .( Kanada ) Peltzer ( Almanya ) 1 52 4- 10 Üçüncü — manliali koşu: Hamp- son (İngiltere), Martin (Fransa), Turner (Amerika), Zaman: 1,35. 100 metrelik manialı koşu, ci tur; Tolan, Doti, Williams 10/4 ; — Olimpiyat — rekoru üçüncü —manialı koşu: Metkalfa, Yaçiska, Elliot, zaman: 10,7 9 şu: Sinpson (Amerika)lı, page | desimetre ile kazanılmıştır. Dör- | tir. düncü manialı koşu: Jonath, Yubert, Pearson. Zaman: — 10,5, 15 metre ile kazanılmıştır. 100 metrelik ikinci manialı koşu: Simpson, Vrayf, Koerning. 10-7, 1 - 10, 30 metre ile kazanılmıştır. Manialı koşular. Dömi final: Mor- gan, Hardin, Taylor, Burgley. 528. 10, 60 ile kazanı- mıştır. Hepsi do — seçilmiştir. Manialı — koşular Dömi — Final: Tısdali, — Aues- Koug, — Facelli 528 — 1-10,90la — kazanılmıştır. 1000 metre — finali: Kusokinaski ( Lehistan ) Iso Lolo ( Fenlân- diya (W)'r Taenen ( Fenlandiya ) Yüksek atlama Finali, Macnaug- hton, altı kadem 558 parmak, Yüksek atlamada Maknogton, 1 metre 96 santimetre atlamıştır. On bin metre, 39 dakika 11 saniye 4 salisede “katedilmiş- Olempiyat — rekoru — (9) metre ile kazoanılmıştır. 10,000 metre: Ottay (Amerika), Gre- göori (Amerika), Savidan (Ye- 1,10 İSTER İNAN, İSTER İNANMA! Balıkesirde çıkan “Türk Dili,, refikimizde okuduk: *Kurak mevsimlerde duaya çıkmak ve kepçecik yapmak eski gamanın garip Adetlerindendir. İlki ken- hâlde diğerinin diliğinden — kâktığı etmekte olduğu görülmektedir. “Dün bir kısım açıkgöz mahhalle çocukları, mevsi- min kurak gitmesintlen istifada ederek kepçecik yap- mışlar ve kapı kafpıÇEŞMArAK payfkfifınd Ağs toğlar mışlardır. halde el'an devam tekerlek ver ' olduğu ğ e Önlerinde tencere geçirilmiş on, on bir yaşlarında bir çocuk hasıra — sarılmış — ve , başına anasının ilki babasinin tilki, ver Allabım ver bir sürü yağmur; altın araba gümüş Allahım baraber bağrışan bu çocuklar ber durdükları kapı ;aündzn kepçeciğe su döklürmeden ve para, un, yağ MNM A ver bir sürü yağmur,, diye Münderecatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- Feyezan Faciaları Şanghay, 2 (A.A.) — Ahiren Kantonda vukubulan şiddetli fe- yezanlar neticesinde B7 kişinin boğulmuş — veyahut — ikametgâh- larının suların tesirile yıkılması dolayısile ölmüş oldukları söylen- | mektedir. Evvelce neşredilmiş bulunan telefat mıktarı mübalağalı gö- rülmektedir. Bir Tayyare Kazası Londra, 1 (A. A.) — Sit of Portsmut — tayyaresi — Portsmut ciyarında denize inmeğe mecbur olmuştur. Filistinde Araplarla Yahudiler Ara- sında Bir Müsademe Oldu Yafa ( Hususi ) — Burada Araplarla — Yahudiler arasında arazi meselesinden dolayı bir hâdise olmuştur. Esasen biri- birine — diş — biliyen bu — iki unsur bu ufak bâdiseden isti- fade ederek derhal Yafa 80- kaklarını bir harp — meydanına çevirmişlerdir.. Müsademe — ne- ticesinde 14 ağır yaralı hasta- nelere nakledilmiş ve hükümet kuvvetleri işin büyümesine mâni olmuşlardır. Müthiş Ve Kanlı Bir İnfilâk Londra 2 (A.A.) — Sebebi henüz meçhul bulunan şiddetli bir infilâk neticesinde birçok in-z sanlar enkaz altında kalmışlar- dır. Tehlikeli bir halde bucaka altından çıkarılanlara ilk müda- yat yapılmıştır. Park Avenünün kaldırımla- rının Üstünde birçok ölü ve ya- ralılar yatmaktadır. İnfilâk dola- yısile 150 metre mesafeye kadar birçok enkaz parçaları fırlamıştır. Müteaddit pencere ve camekân- lar parça parça olmuştur. Bir kuyumcu dükkânının ca- mekânları karşı kaldırıma kadar fırlamış ve kıymettar eşya kü- milen sokaklara yayılmıştır. Hasarat — 200,000 — dolârdan fazla tahmin edilmektedir. Hicazlılar Toplanıyor Hayfa (Hususi) — Burada Hi- caz hükümetinin hudut haricine çıkardığı Hicazlılar mühim bir kongre hazırlamışlardır. Kongre bu hafta içinde toplanacak ve verilecek kararlar Hicaz hüküme- tine bildirilecektir, ni Zellanda), Siring (Almanya), Lindgren (İsveç), Remir (Mersika) Kitomotof Japonya) Takural ıgı_poıı- ya),Cirit: Bromuller 43 - 53,Fleişer (Almanya) 43-33. Yüksek atlama | Jobnson (Amerika) dördüncü, Ret- nika (Fenlandiya) 6-3, Half beşin- ci, Kimura (Japonya), altıncı. Orta siklet gülle kaldırma: e- mayr ( Almanya ) 759 libre, tam Olimpiyat — rekoru. Galimberti ( İtalya ) 748 buçuk. Los Anceles, 1 ( A.A. ) (Resmi — tashih) 10,000 metrelik yarışta: Soveden dördüncü, Syring beşinci, Lindgrea altıncı,