2 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

2 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

SON POSTA Dünya Hüdiseleri Kadınlar Diplomat Olamaz Mı? Geçenlerde bir müsahabe ee- nasında bir dostum Cümhuriyet idaresinin iş hayatında kadınla- mımıza verdiği sahanın genişliğin- den bahsediyordu: — Askerlik ve — meb'usluk müstesna olmak üzere erkeklerle yan yana bulunmadıkları saha “kalmamıştır, diyordu. Bir arkadaş bana: — Sefirliği de ilâve etmek Tâzım! cümlesile mukabele etti. O zaman hepimiz hayretle gördük ki, hakikaten harici memurlarımız arasında kadın yoktur. Birisi göldü: — Kadınlar — fitraten - diplo- mattırlar, dedi. Acaba bunların bu fitrt istidatlarından neden istifade edilmiyor ? Muhaverede hazır bulunanlar kadınların bu fit- ret kabiliyetlerini tamamen tasdik etmekle beraber mahzurlarından bahsettiler. Avrupalılar arasında bile kadın diplomatın yok denile- bilecek derecede az olduğunu söylediler. Filhakika bütün cihanda, dip- lomasi hayatına girmiş olan ka- dınların adedi eğer yanılmıyorsak altı tanedir. Bunların - birincisi Matmazel Hanriyet Hocgh adını taşıyan Norveçli bir genç kızdır. 1914 senesinde (Norveç) in meksika sefareti kâtipliğine — tayin edil- miştir. İkinci kadın Madam Rorzika Chwirmer adında bir Macardır. Muharebeyi müteakıp memleke- tinin (Bern) konsolosluğuna gön- | derilmiştir. Üçüncü — kadın bir Bulgar kızıdır. — Bulgaristanın — Londra sefiri M. Stancikofun kızı olan | bu Matmazel 1923 te Vaşington sefaretine tayin edilmiştir. Dördüncü kadın ise 1924 ge- nesinde Sovyetlerin Norveç sefir- liğine tayin edilmiş olan Madam Kollentay isminde bir Rustur. Bunlardan başka üç dört sene evvel Macarlar ile Çinliler de Pa- rise birer tane kız kâtip gönder- mişlerdir. İlâve edelim ki bu altı kadı- nın altısı da muvaffak - olmuşlar- dır. Sadece Bern maslahatgüzar- lığına tayin edilmiş olan Macar kadımı fazla masraf ettiği için hükümetçe geri çağırılmıştır. Bul- gar kızı da evlendiği için hiz- metten çekilmiştir. Görülüyor ki, kızlar da dip- fomat — olabileceklerdir. Fakat meslekleri ancak o neticeye ka- dar devam edecektir. Mahzurla- zını nazarı - dikkate almamak şartile.. Şimal Kutbunun Genç Kızı Sovyet hükümeti — icabında kâşiflere yardım etmek Üzere kutup — civarında bir “kışlak,, tesis etmiş ve bu - kışlağı da Helen Riab Azeva - Demmen şeklinde uzun bir isim taşıyan bir genç kadının idaresi altına vermiş! Bu kadın kim bilir, belki bi- taz da bu ismin uzunluğu dolayı- sile, Rusya şimal kutbunun kızı veya son moda bir tabirle (Mis kutup) lâkabını taşımaktadır. Bu kadın iki senedenberi * (Fransuva Jozef ) arazisinde otur- maktadır. Kutup havalisine ilk defa olarak bir sefer heyeti ile &a - B — eee GA el ai — Üai ee sükü Xe KABDİZ. < u Bap BAA . d! e K &” -— Dünyada Olup Bitenler — Fransada Bir Adam Bin Bir Maceradan Sonra Talihsizlik Rekorunu Kazandı Dokuz Sene Z_inâz;iida Kaldıktan Sonra Günün Birinde Tek Ayak İle Memlekefine Dönen Bir Mahküm Dünyada bir talih&izlik rekoru tesis edilecek olsa bu müsabaka- yı muhakkak ki, şimdi küçük bir fabrikada amelelik etmekte olan bir biçare kaza- nacaktır. Mariüs Mar- ten adını taşıyan bu zavallı 48 sene evvel ( Mi- mes ) şehrinde dünyaya gelmiş, iptidat — tahsilini orada — yapmış, sonra daha on sekiz — yaşında iken gönüllü ola- rak askere yazıl- miş, — Afrikaya gitmiş ! O zaman gü- zel, yakışıklı ve gürbüz bir delikanlı imiş! Bir gün manevreyi müteakip | zanmıya çalışıyormuş. Fakat kara kışlanın önünde otururken sokak- ta bir gürültü işiterek koşmuş, bakmış ki, iki arap, genç bir Fransız kıziını dövmektedirler. Hemen saldırarak kım kurtar- mış, babasına — teslim — etmiş ve ©o vakitten biraz sonra da bu Fransız ailesi ile dost olmuş. Bu kızla sevişmiş ve seviştiği günden itibaren dünyanın bütün belâlarını üzerine toplamıya baş- lamış! lik Hâdise Filhakika bu genç kızı nüfuz sahibi bir adam sevmektedir, bu adam da genç kızın başkasına temayöl ettiğini görünce kızmış- tır, rakibini üzmiye, hırpalamıya, kırmıya başlamıştır. ve kavgalar neticesinde de bir gün iş dövüşe dayanmıştır. Alelâde bir dövüşten ne çıkar demeyiniz, hâdise Afrikada ol- maktadır. ve ©o sırada idarel ör- fiye vardır. Mariüs Marten 1907 senesi Kânunusanisinin 8 inci günü hap- se mahküm edilmiş, (Güyan) zin- danlarına gönderilmiş, fakat orada model olacak bir uşluluk göster- birlikte gitmiş ve orada bu sefer heyetinin — Reisi olan profesör İvanof ile evlenmişti. Fakat anlaşılan soğuğun te- siri ile olacak bu yuva ısınma- dan bozulmuş ve genç kadın profesörden ayrılarak sefer he- yetinin bir başka uzvu ile ev- lenmiştir. Maamafih Sefer He- yeti işini bitirip Moskovaya dön- düğü zaman genç kadın ikinci kacasından da ayrılmış ve bu defa da bir telgrafçi ile evlen- miştir. Şimdi tayin edildiği yere üçüncü kocası ile gidecektir. Burada merakı mucip olan fakat Rusların genç ( Helen ) & verdikleri lâkabı — değiştirmeye luzum görup görmeyecekleridir. Filhakika üçüncü kocasına var- mış olan bir kadına el'an: — Mis Kutup! demek biraz garip gelse gerektir. Genç kız. manasına — gelen (Mis )i Hanım manasına gelen | Misis ile tebdil etmenin zamanı hulül etmedi mi dersiniz? diği —için mevkufiyet müddetini bu müstamerede serbest olarak geçirmesine müsaade edilmiş! Marten artık haya- Mariüs Marten gazeteciye son sergüzeştlerlii! anlatıyor tından az çok memnun, para ka- talih peşini bırakır mı? Bir gün sahilden geçerken zin- Marten zindandan çıktıktan sonra.. dan müfettişi Bartelminin çocuğu- Dün denize düştüğünü görmüş. Okyanusun bu kısmında deniz kö- pek balıkları ile doludur. Buna rağmen Mariüs Marten çocuğu kurtarmak — için denize atılmış, fakat bir köpek balığı çıka gelmiş! Bu dakikada halk sahilde | toplanmıştır. İnsanla köpek - balı- ğı arasındaki mücadeleyi seyret- mektedir ve havaya silâh atarak köpek balığını korkutmıya - çalış- maktadır. Mariüs Marten çocuğu kolları arasına alarak sahile çıkarmış, fakat kendisi de çıkacağı sırada köpek balığı yetişmiş, bir baca- ğına yapışmış. Bereket versin ki sahilde bek- leşen halktan gelen bir kurşun küpek balığını öldürmüş ve ada- mın da bacağı kopmaktan - kur- tulmuş, yaralı olarak kalmış.. Bir Mükâfat Mariüs Marteni hastahaneye kaldırmışlar ve bu kahramanlığı- na mükâfaten affı için yüzlerce imzalı bir —arzıhal vermişler, Arzıhal kabul edilmiş ve mah- küma ayağı iyi olup ta hastaha- neden çıktığı gün artık serbest olduğu tebşir edilmiş! Fakat (Güyan ) dan Fransa- ya dönebilmek için lâakal 300 lira lâzımdır. Biçare adam bu parayı birik- tirebilmek için geceyi gündüze katarak çalışmı- ya koyulmuş, bin bir çeşit işe te- şebbüs etmiş! Bir Kaza Bir gün or- manda ağaç kesi- yormuş, — ağaç yıkılmış, bir aya- ğını ezmiş, Üç gün Üç gece bay- gin — yattıktan sonra tesadüfen bulunarak — has- tahaneye götürül müş ve orada köpek — balığın- dan kurtulan bu ayağın kesilmesine lüzum gö- rülmüş! Bir Fransız meslekdaşımız ( Küyan ) da tetkikat yaparken bu faciayı görmüş, — gazetesine yazmıştı. Bu yazı, hayır seven bir Fran- sız fabrika müdürünün gözüne ilişmiş, gazete - vasıtasile adama bir. miktar para — göndermiş, Fransaya getirtmiş! * Mariüs —Martenin — Fransaya ayak bastığı zaman ilk işi gaze- teye gidip teşekklr etmek ol- muştur. Orada kendisine şu müjde verilmiştir: Artık kurtuldun, seni buraya getirten M. Jouber, sana, fabrika- sında haline münasip bir iş ver- meyi de vadetmişlir.. Hemen Eidip vazifene — başlayabilirsin. 'akat daha evvel aileni görmek istersen o da mümkündür. Kimin var bakalım? — Anmem 1911 — senesinde ölmüş, kız kardeşim harp içinde bir Alman güllesine kurban git- miş, ağabeyim iki gözünü ve iki kolunu kaybetmiş. Ağabeğimin karısı da 1920 senesinde koca- sının gözleri önünde bir trenin altında ezilmiş; babam, 20 Hazi- randa ölmüş ! Hayır hayatta hiç kimsem kalmamış, kimi göreyim? Adres veriniz, gidip derhal işime başlı- yayım, ecelin bana da irişeceği günü bekliyeyim! ee İ İşidilmemiş Bir Facia Bir Macar Kaâınî, Doğurdu- ğu Çocuğu Pişirip Yemiş Peşte, 31 (Hususi) — Miskolç şehri civarında, Silvasvarant kö yünde, müthiş bir aile faciası olmuş, yeni dünyaya getirdiği bir çocuğu, anası — firinde pişirilerek — yemiştir.. Bu ha- zin facianın kahramanı Etel Ko ziçik isminde bir kadınındır. Pu canavarın bundan evvel dört ocuğu olmuştu. Kadın doğur- âuktsn ıouıııl'çocuğuıı meydzdı görünmemesi komşuların nazar dikkatini celbetmiş ve zabıta haberdar edilmiştir. Yapılan tah- kikat üzerine kadın işlediği cina- yeti itiraf etmiştir. Deli olması ihtimalile Etel Koziçki müşahede altına alınmıştır. Kari Mektupları Elâzizde Bir Lise Açmalıyız Elâziz Şark vilâyetlerinin vasa- tında bulunuyor desem yalan söylememiş olurum. Bununla be- raber civar vilâyetlere —nazaran; bolluk, ucuzluk, temizlik ve ta- biat itibarile birinci derece sayı- labilir. Memleketimizin o narin sinesinde yaşıyan gençlerin bütün günler çırpındıkları bir dertleri vardır, o da mektep ve tah İşte bu büyük dert ile yamıp kavrulan gençlerimiz bugün yegâ- ne güvendikleri muallim mekte- bini kaybetmiş bulunuyorlar. Za- ten yakın vilâyetlere de şamil ol- mak üzere bir muallim mekte- bimiz vardı; onun da lağvedilmesi ile gençlerimizin ne dereceye ka- dar müteessir olduklarını artık siz takdir ediniz. Filvaki, bir orta- mektep varsa da, bu da, niharl! olduğundan —ancak — bulunduğu şehir çocuklarile geçimi iyi köylü çocukları okuyorlar. Bilhassa köylü çocukları JTey- B kaydedilerek — birkaç sene sıkıntıdan — sonra — hayatlarını kurtarmıya yegâne vasıta olan muallim mektebi iken bugün o da gençlerimizin ellerinden çıklı. İşte bu vaziyet karşısın Öz Türk Cümhuriyetinin yüksek Maarifinden büyük bir yardım istiyoruz ki, o da lâğvedilen mual lim mektebi yerine bir İisenin açılmasıdır. Eğer bir lise açılacak olursa gençlerimiz de bu dertten kurtulmuş - olurlar. Ankarada Hacıbayram mahallesi Elârlali Solih Turgut Tarihi Tetkikatınızın Teşmilini İstiyorum Tarih ve asarı atikaya sit movzu- lar Üzerindeki yarzılarınızı büyük bir zevk ve mühabbetle okuyorum. İstan- bulun dört köşesi etralfında yazılan serilerin Bursa ve Edirneye de teşmi- lini rica ediyorum. Bilhasaa bu mev- zuların daba genişletilerek devamını da temenni ederim. Bayındırda keresteci Esat Cevap: Anadoludaki —mubha- birlerimiz. bu arzunuzu arada sırada — tatmin — etmektedirler. Maamafih arzunuzu daha şamil bir şekilde yerine — getirmeyi düşünüyoruz. M. Talât Beyet Bizi ikaz ettiğiniz için teşekkür ederiz. Bahsettiğiniz. mühim va- tan meselesine ait tafsilâtı yakın- da sütunlarımızda okuyacaksınız. Ayrıca, bildirdiğiniz yerlerde, mu- habirlerimiz, arzularınızı yerine getirecektir. Uzunköprünün Muradiye mahalle sinde Hasan Hayri Bqı:# Bu hususta alâkadar makam- lara müracaat ederek şikâyette bulununuz. Resmi tahkikatla müs- bet netice alındıktan sonra vazi- yeti bize bildiriniz.. O vakıt lâ- zmgelen — neşriyat yapılacaktır. Hâdise henüz şahsi bir iddia mahiyetindedir. Dercedemiyece- ğiz. Mazur görünüz.. * KonyarAdana hattı Sidrova ittas- yonu 1038 numaralı Beşir Kemal Beyet Yazmız çok uzundur. Maale- sef dercedilemiyecektir. Resmi- nizin tahlili için gazetemizdeki tahlil kuponlarını biriktirip gön- dermeniz lâzımdır.