3 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Kırkağaçlılar Ve Emelleri Kırkağaç ( Hususi ) — Kaza- mızın ekseri halkı toprakla meş- guldür. Tütünlerimiz geçen sene- ye mazaran az, fakat hastalıksız ve temizdir. Şimdi tütüncüler gece yarısından sabaha kadar tü- tün kırmak ve dizmektedirler. Bağcılar — bağlarından çok memnundur. Kavun ve pamuk geçen seneye nazaran çok iyidir. Herkes yazın şiddetli sıcaklarına rağmen — çiftinde, — harmanında bağında ve bostanında harıl harıl çalışıyor. Burada bütün yaz karıncalar gibi çalışan halk kışın pek çok olan kahvelerde vakit geçirirler. Kadınlar evlerde koza temizler- ler. Pamuk, zeytinyağı ve un işle- rile uğraşan üç fabrika biraz faaliyetini kaybetmişse de yeni mahsulle beraber tekrar faaliyete | geçeceği tabüdir. Belediyemiz tenvir ve İşlerine — çok — ehemmiyet riyor. Yeni yeni caddeler döşen- mektedir. Fakat şimdiki halde Kazânın üç büyük ihtiyacı var: Sıhhi bir ilkmektep binası, bol su ve temiz bir hamam. Belediye kasabamıza iki saat mesafeden demir borularla ve motör kuvvelile su gelirmektedir. Ayrıca memba suları da — vardır. Fakat motör ârızalı olduğu için yaz mevsiminde azalar memba imar ve- sularını çok akıtmaya kâfi gelmi- | yor. Şimdiki halde burada üç ilk- mektep vardır. Ancak bunlar es- ki ve gayrisıhhidir. Ayni zaman- da bu mektepler, mevcut talebe #dedine nazaran az ve dardır. Manisa vilâyetinin yegâne sıh- bi mektepten mabhrum olan kazı- n bizim Kırkağaçtır. Burada tahsil çağındaki 1000 talebeden ancak 600-700 ü okuyabiliyor. Bu hesaba mazaran senede 300 - 400 yavru mektepsizdir. Hayır cemiyetleri her sene pek çok fakir aile ve şehit çocuklarına büyük yardımda bulunur. Mek- teplileri himaye cemiyeti geçen sene 110 çocuğa öğle yemeği vermiştir. Mekteplilerin verdiği sene sonu müsameresi çok par- lak olmuş, bilhassa küçük yav- ruların temsil eltikleri “Yeşil ay,, eseri halk tarafından beğenilmiş ve içkiye aleyhtarlıklar — tevlit etmiştir. Her hafta perşembe gönleri kurulan pazarlar, etraf köy ve kazalar halkı satıcı ve alıcıla- riyle çok hararetli ve kalaba- hk olur. Garbi Anadoluda pek madir. olan hayvan pazarların- dan birisi de buradadır. Bu pa- zarda yüzlerce hayvan alım sa- tırmı icra edilir. Kaza halkı oldukça tenevvür etmiş, medeni ihtiyaçlarının te- mini için azami gayret göster- mişler ve gösteriyorlar. Şimdi halkın başlıca emelleri sıhhi bir ilkmektep, bol su, temiz ve sıhhi bir hamama kavuşmaktır. Türkseven ipE b Konyada Cemiyetler Konyada şimdiye kadar ber- ber, bakkal, lokantacı, tenekeci, nalbant, marangoz, demirci ve araba imalâlçısı san'atkâr ve es- nafanan cemiyet'leri teşekkül et- | miş, idare hey'etleri intihap olun- muştür | lerde ucuzlük — hayli SON POSTA Zonguldakta Facialar Sekiz Saat Toprak Altında Kalan Zonguldak (Hu- susi) — Son bir ay içinde havza- mızda yedi kur- | ban daha verildi. Bunlardan — üçü maden — kazasmı neticesinde, Üçü toprak çöklüntü- sü altında kala- rak ve biri de elektrik çarpma» sile can verdiler, Bu kazalardan, bilhassa Çayda- mar ocağındaki pek müthiş ol- muştur : Ocak varagelinden kurtulan | dolu bir araba, kömür bacaları- na uzanan dahili demiryolunda | vazile gören köylü bir ameleyi altına almış ve bir an içinde | zavallının vücudünü hurdakaş et- miştir. Bir ihmalden doğduğu söyle- men bu kaza, amelenin beyin kırıntılarım ve et parçalarım de- miryollarındaki saçlara yapıştıra- cak kadar korkunç bir facia ile | kapanmıştır, Süleyman Sırrı Bey ocağındaki kaza, bir kömür galerisinin ani olarak göçmesile meydana gelmiş- tir. Çöken kısımda derhal tahlis işine girişilmiş, diğer ameleler arkadaşlarım kurtarmak için can- dan bir gayretle çalışmağa baş- | lamışlardır. Göçen toprak yığın- ları kaldırılarak yapılan bu kur- tarma işi yedi saat devam etmiştir. Bu müddet zarfında galerilere gides su borularına vurulan dar- belere cevaplar alındığından içer- Muğlada Bir Okka Et Otuz Kuruştur Muğla ( Hususi) — Bu sene ilk defa olarak şehrimizdeki Or- tamektep talebeleri askerlik kam- a iştirak ettiler. İstambul ve E:î.rdc tahsilde bulunan talebe- lerden oralarda kampa gitmiyen- ler de buradaki kampa devam ettiler. Talebemiz kampta çok çalışmış ve muvaffak - olmuştur. Gençlerimiz. kamp — hayatından hayli hoşlanmışlardır. 4 Bu sene şehrimizde meyva sebze ve et çok ucuzdur. Üzü- mün okkası yedi buçuk, patlıca- nia on tanesi beş kuruştur. Bam- yenin okkası yedi buçuk kuruşa, karpuz yüz paraya satılıyor. Ha- lis kuzu etini de otur. kuruşa alıyoruz. Bir tane körpe keçi de ârami seksen kuruştur. —P. Uşakta Ucuzluk Uşak, (Hususi) — Son gün- artmıştır. Şimdi buz gibi etin okkası 25 kuruştur. Karpuz, armut ve el- manın okkası da 100 — paradan fazla değildir İşçilerden Biri Aklını Oynatmıştı Bazan müthiş faclalara sahne olan bir maden kuyusu de işçilerin henüz yaşadıkları anlaşılmıştır. Fakat, sekizinci sa- atte amelenin mahpus kaldığı kısımda Hk menfez açıldığı za- mân kömür tozları arasında bo- gulmuş bir amelenin cesedi mey- dana çıkmıştır. Biraz —ilerde de diri diri gömüldükleri mezarın bir köşe- sine sinen, gözleri yuvalarından | fırlamış Üç amele daha görülmüş- tür. Bunlardan ikisi derhal dışarı fırlamış, fakat diğer amele kor- kudan akli muvazenesini kaybet- tiğinden sindiği köşeden ayrılmak istememiştir. Yapılan bütün ihtar- | lara, ricalara rağmen amelenin yerinden bile kımıldanmadığmı gören Mühendis Cemal Zühtü B. her geçen dakikanın yeni bir teh- like hazıdadığını hissettiğinden, maden kuyusunun yüzlerce metre derinliğinde bu hailevi dekor ara- sında küçük bir hileye baş vur- muştur. Derhal tahlisiye amelesi- ne dönerek: Katr;h Keresteleri Kullanalım Finike ( Hususi) — Geçen haftaki mektubumda tran ke- restelerinden bahsetmiştim. Bu | bususta tafsilât Tvermek iştiyo- rum. Katran keresteleri şayam hayret derecede mukavemet has- sasına maliktir. Çok eski devirlerden kalma | eserlerin katran kerestelerinden apılmış olan kısunlarının bugün ıy:l'ın sağlam bir şekilde durdu- gunu gördükçe bayret etmemek müömkün değildir. — Bu itibarla katran keresteleri sağlamlık ve tasarruf noktalarından diğerlerinin çok Üüstündedir. Bilhassa İstan- buldaki doğrama fabrikalarımızın, marangozlarımızın ve bina inşa edenlerin çok işlerine yarıyacak olan bu kerestelerden - bunların haberdar olmadıklarını teessürle öğreniyoruz. Ge,;enlerde burada mübim bir teşebbüsünü ikmal — edemeden ölen Mustafa ustanın yetiştirdiği genç işçilerimiz bu kerestelerden çok güzel doğrama işleri yapıyor- lar. Dünya buhranı üzerine bu kerestelerimizin ihracatı azalmış- tır. Fakat bu vaziyet karşısında ba kaymetli malzemeden memle- ketin dahilinde istifade etmek ve binaların abşap kısımlarında bu sağlam keresteleri kullanmak memleket iktısadiyalı için çok faydalı olacaklır, —F. N. — Bırakın ! demiştir. Madem ki dışarı çıkmak istemiyor, o ha- de açılan deliği kapatın, büsbü- tün içerde kal- am, bu - hile Üzerine — amele, derhal — sindiği köşeden — sıçra- mış ve: — Aman Al- lah ! Feryadile de- likten dışarı fır- lamıştır. Dördüncü kaza, şehrin hasta- hane sırtlarında açılan bir toprak yığınının altında olmuştur. Buradan, Şükrü ve Ali ustaların “tamirat ve imalâtı sınaiye , — fabrikasına döküm toprağı taşıyan Üç amele, toprağı kolaylıkla kazdıkları bir dağ eteğinde işe başlamışlar ve toprak taşındıkça kardıkları ye- vin âdeta bir küçük tünel haline geldiğinin farkına varmamışlar- dır. Burada hiçbir ihtiyat — ted- biri alınmadığından Üüç amele, artık dağın altına giren lünelde çal esnada üstlerindeki kalın toprak tabaka- ları birdenbire yıkılmış ve göçük | altında kalan üç amele ve bir at imdat yetişinciye kadar havasız- lıktan — boğulmuşlardır. Beşinci kaza, Kozlu mevkiün- deki bir elektrik santralinden şahre cereyan veren kabloların gerildiği bir pilomm üzerinde olmuş, küçük bir mektepli pile- | mizde na tırmandığı bir sırada cereya- na kapılarak ülmüştür. — Ahmet — Uşakta Gençler Klüplere Devam Ediyor UÜşak ( Hususi ) — Burada ev- velce kahveler hıncahınç - dolar, genç ve ihliyar müşteriler sa- bahtan akşama kadar vakit ö- dürürlerdi, Fakat son zamanlarda — şelri- tam masasile — faydalı bir klüp hayatı başlamıştır. Genç- ler birliği ile Ergenekon İdman Yurdunun musiki şubeleri par- lak merasimle açılmıştır. Şimdi gençler kahve köşelerinden uzak- laşarak bu klüplere devam edi- yorlar. Klüplerimizde faydalı — kon- feranslar da verilmektedir. Rus- ya seyahatinden — dönen şeker fabrikası müdürü Remzi Bey içti- mai hayat hakkında çok güzel bir konferans verdi. — Mülâzim Memduh Bey de geçen akşam kalabalık bir kütle huzuranda zehirli gazlerin rollerinden bah- setti. — $Ş. Kaya Memleket haberleri Buradabitmedi. Lâtfen 8 inci sayfada okuyunuz. » dört metre | Hi)sli Bey refakatinde | Beyle iki polia memuru olduğu Bir Cinayet Muhakemesi Adanada hizmetçisi Fatmayı döverek öldürmek suçundan maz- vun Dr. Rüştü Beyle yalan yere şebadette — bulunmaktan — suçlu Giritli Melek Hüseyin oğlu Mus- tafa ve Hüseyin oğlu asker Selim Efendinin muhakemelerine Adana ağır ceza mahkemesinde olunmuştur. Evvelâ asker Selim Efendinin kefaletle — tahliyesi hakkındaki talebi müzakere edilerek reddo- hanmuştur. Sonra iddia makamının talebi Gzerine Fatmanın — ölüm şekli hakkında verilen tabip rapor- larının tibbi. adliden — gelirtik mesi ve doktor Rüştü Be- yin vaziyeti içtimaiyesinin mensup olduğu daireden sorulması, asker Selim Efendinin hâdise günü ter- €ümanlık ettiği esnada sarhoş olup olmadığının tetkiki için mu- hakeme başka bir güne bırakıl- Elektrik Şirketi Yangını Bir müddet evvel Adana elek- trik şirketinde kasten yapıldığı Yüi balek'Gir Şözgm. ob muştu. Bu hâdisenin muhakeme- sine devam edilmektedir. Fakat şirket kâtibi umumisi ve tercü- manı Kâmi Bey Müddeiumu- miliğe müracaat ederek mah- kemede delil olarak - zikrettiği bazı evrakın kaybolmasına mey- dan - verilmemesi için şirketten devam | alımmasını talep etmiş ve mah« | keme karariyle tayin edilen olarak hâkimi Kâmil naip istintak halde şirkete gitmişler ve bir- takan mühim kâğıtlarla bazı def- terleri almışlardır. Bu meyanda Kümi Beyin şi- fahl ifadesinde zikredildiği ve sabık. Müddeiumum! — Muavinle- rinden Tahsin Beyin imzasinı taşıdığma göre mahkeme dor- yesinden bulunması lâmmgyelen bir vesika da şirket müdürü M. Blumenştay'nin mahrem dosyesin- du bulunarak ahnmıştır. Adananın Sıcağı Adana ( Husust ) — Sicaklar çok müthiş ve yakıcıdır. Şimdi hararetten bunalanlar yaylâların serin Yüzgürları arasında — tatlı saatler yaşıyorlar. Fakat bir kı- sım halk Karataş plâjlarına gide- rek kumlu sahillerde neş'e hayatı lar. Adanada Kız Lisesi Adanada bulunan Amerikan Kız Kollejinin Ilâğvedildiği ve burada bir kız İisesi açılacağı haber verilmişti. Bu lisenin önümüzdeki ders vesesi — zarfında açılması kat'i surette tekarrür etmiştir. Açılacak Adanada mezbaha haricinde et kesip kaçak olarak satan bir- kaç kasap yakalanmıştır. Antalyada İki Yangın Antalya ( Husust) — Son :hkıde şebrimizde iki yangın Adisesi olmuştur. Geçen gece sabaha karşı Tahanpazarında Ni- hat Hafızın evinden yangın çık mış, fakat itfaiyemiz derhal yetişerek büyük bir tehlikeyi bertaraf et- miştir. Bugün de Yenikapı cadde- * sinde Nahfıa Başkâlibi İsmail Hakkı Beyin evinin bacası tutuş- muş, fakat itfaiye hemen yelişe- rek söndürmüştür.