9 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

9 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

W 2 Sayfa | Halkın Sesi Memlekette Iİrşat Seyahatleri Dardifünun müderris ve talebe- lerinden bir heyet Anadolu küy- lerini dolaşmak Üzere dün — İs- tatıbuldan - hareket etli. Bu mü- masebotle halkın fiklr ve temen- nileribi yazıyoruz : Binin B. ( Böşiktaş, Akarotler 77) — Bagün Darülfünun ve diğer yüksek mektep talebesinden ( 20 ) kişilik bir grup, müderrisleri ile beraber Anadolu seyahatine çıkıyor- larmış. Bu iş, tatbikınde çok geç kaldığımız — hayirli bir — vazifedir. Talebemiz bir taraitan kendilerine tahsil imkânaını bazırlıyan köylüye karşı irşat ve tenvif borçlarını ödi- yecekler, bir taraftan da memleketin hakiki Efendisi olan köylüleri ve onların yaşadıkları hayatı, İçlerine girerek yakından — görecekler ve tetkik imkânını bulacaklardır. * Fazıl B. (Üsküdar Bağlarbaşı 81) — Menemen İrtica hâdisesi mü- nasebetile birçok şeyler söylendi. Hainlerin elebaşısı bir mürteci mah- keme reisine: “ Biz müritlerimizi, dervişlerimizi — köylünün ta — içine kadar gönderir ve onun önünde diz çökerek telkinatta bulunuruz.,, Dedi. Bu münasebetle o vakitki gazeteler Darülfünunumuz — inkılâp ve irşat vazifelerini yaptı mı, diye bir sordular. Bugün talebemiz o filen cevap variyor ve İrşat işine başlıyor. # Şemsettin B. ( Kumkapt Saraç İe- bak Ağa mahallesi 1 ) Bugün vatandaşlar arasında ay- rlik, / gayrilik ve imtiyaz - yoktur. Bugün Darülfünunun hazırladığı Ana- dolu seyahati halk kütleleri ile irfan müesseselerini biribirine kaynatacak ve yekpareliğini kuvvetlendirecek bir harekettir. Bu enlaşınadan — ve kay- maşmadan çok feyizli neticeler do- | gacaktır. * Rita Bey ( Beyazıt paşa yokuşu 139 ) — Yüksek tahsil talebesinin Ana- dolu seyahatini çok beğendim. Bu seyyahate yalmız ( 5) müderris ve R0) talebe değil, daha kalabalık bir müderrin talebe grupunun İştirak etmesini arzu ederdim. Ne İse bu bir başlangıç olduğu İçin bu genelik buna da razıyız. Bu seyahatler — sık- laştırılmalı, köylü irşat ve tenvir edilmelidir. Ali Rıza * Hakkı B. ( Sirkeel Sancaktar ma: ballesi 30 ) — Seyahate çıkan talebemiz köy- lümüzün ezeli bir fazileti olan milli misalirperverliğinden çok — istifade edecektir. Köylülerimiz İrşat ve tenvir edilecektir. Yıkılan devirde sultanlar cerci cahil softalarla halkı avuturlardı. Darülfünunlularımız da bu hareketlerile köylülerimizi uyan- dıracaklardır. Yaralı Şoför Öldü Nuri Efendi isminde bir şoför geçenlerde bir bekçi tarafından vurulmuştu. Nuri Efendi aldığı yaranın tesirile dün Cerrahpaşa hastahanesinde vefat etmiştir. « Sandallı Bir Hırsız Polisler, Karpuz K:iyil;_l_an_tiı Soyan Garip Bir Hırsızın İzi Üzerindedir Şehrimizde çok garip ve ş;yaııı dikkat bir Tahkikatımıza göre bırsızlık hâdisesi — olmuştur. Ali Osman isminde bir kayıkçı kayığına — atlamış miştir. Ortalık tam — manasile vo Üsküdarda Salacığa gel- karanlık — olduğu evvelsi gece | &onra yavaş yavaş küreklere asılarak geceyi deni- zin ortasında geçirmiş ve dün sabah erkenden Sirkeciye gelerek — rüsumat etmiştir.Ali Osman Rüsumat memurlarına karpuzların kendi malhı olduğunu, satmak için teskere istedi- idaresine müracaat için Ali Osman bu karanlıktan istifade etmek | ğini söylemiştir. Memurlar Ali Osmanın talebi Üze- istemiş ve kayığını Salacık bulunan Hacı Mehmedin açıklarında yelkenlisinin nına gizlice yanaştırmiştir. AliOsman etrafı dinlemiş herkesin uykuda olduğunu anlayınca derhal kendi kayığından yelkenliye - sıçramıştır. Hacı Mehmet reisini yelkenlisinde bulunan karpuz- lardaniki yüz tanesini. kendi kayığına aktarmış, demirli ya- Açıkgöz herif rine ruhsat teskeresini vermişler ve açıkgöz herif tezkireyi aldıktan sonra tekrar Üsküdara geçerek karpuzlarıni satmıya başlamıştır. Fakat hâdiseyi haber alan polisler Ali Osmanı görünce yakalamak istemişler, ancak herif bir açıkgözlük daha yapa- rak sandalını bıraktığı gibi kaçmıştır. Polisler bu garip hırsızı aramaktadır. Ecnebiler |İktısadi Mütehassıslar Hakkında | Bir Suikast Tetkikat Yapılıyor İstanbul Ticaret — Müdiriyeti Türkiyede -mevcut ecnebi müte- hassısların hakikaten mütehassıs olup olmadıkları hakkında tetki- kat yapılmasını Sanayi Müdürlü- güne bildirmiştir. Mütehassısla- rın ihtisasları tetkik edilecektir. Bu mesele kakkında bazı milesse- selerin kaçamaklı cevaplar ver- mekte oldukları da meydana çık- mıştır. Göztaşı Ve Kükürt - Ziraat Vekâletinin aldığı bir karar Üzerine ziraatte müstamel göztaşı ve kükürtler memlekete gümrük resminden muaf olarak itbal edilecektir. Mecidiye Köyünde Mecidiye köyünün bulunduğu arazi milli emlâkten olduğu için Maliye Vekâletinin emrile def- terdarlık buradaki inşaatı dur- durmuştu. Filhakika Mecidiye köyü ile beraber Meşrutiyet mahallesi ve Dikilitaş köyleri Hazineihassaya ait olan eski Balmumucu - çiftli- ğinin arazisi üzerine yapılmıştır. Harineihassaya ait olan emlâk ve arazi milli emlâk addedildiği için şimdi bu yerler hazinenin malıdır. Yapılan tahkikat neticesi bunu göstermiştir. Binaenaleyh bura- larda ev yaptıranlar takdir edilen kıymeti verdikleri takdirde tapu- da kendi namlarına tesçil ettire- bileceklerdir. Bazı Tacirler Hakkında Takibat Yapılacak Aldığımız malümata göre, Türk iktısadiyatını — mutazarrır. eden iki haraketten İktısat Vekâleti haberdar olmuştur. n Bu hareketlerden biri, bir kısım afyon ihracatçılarının, Türk afyonlarının hariçte kıymetini dü- şürmek için harice ucuz fiatle afyon arzetmeleri, diğeri de Balıkesir, Bandırma havalisindeki bakla — müstahsillerinden — ucuz bakla almak için bazı tacirlerin toplu hareket etmesidir. Vekâlet her iki mesele hakkında esaslı malümat almıştır. Bu hareketlerin kanuni taki- batı icap ettiren cepheleri tesbit olunduğu takdirde hiç tereddüt edilmiyecek, derhal takibata ge- çilecektir. İktısat Vekâleti afyon vaziyeli hakkında Ziraat Bankasına ma- lümat vermiş, afyon fiatinin düş- memesi için bankanın tedbirler almasını bildirmiştir. Bankanın piyasada âfyon sa- tın alması veya afyonculara el- lerindeki malı yok — pahasına satmamaları için avans vermesi beklenmektedir. — Satış Nizamnamesi İstanbul — belediyesi, Sandal bedesteninde yapılan — satışlara ait nizambamenin eskiliği nazarı dikkata alarak bu iİş için yeni bir nizamname hazırlamıya baş- lamıştır. 3 — Yüksek memuriyetlerde bulundum. Buğday Ziraat Bankası Silolardan İstifade Edecek Ziraat Bankası muhtelif mın- takalarda buğday satın almıya başlamıştır. Alınan buğdaylar İstanbulda — muhafaza edilecek, icabında, Vekiller Heyetinin ka- rarile banka tarafından satılığa çıkarılacaktır. Demiryolları silolarından Zi- raat bankasının tercihan istifade edecektir. Dün İstanbula Anado- ludan 20 vagon buğday gelmiş ve iyi mallar yedi kuruş beş otuz pa- radan satılmıştır. Ayrıca Bolvadin malı yapağı dün kırk beş kuruş | füzerinden muamele görmüştür. Tütün İhracatı Bu sene memlekette tütün mahsulünün yirmi beş milyon kilo olacağı tahmin edilmektedir. Fa- kat Karadeniz ve Marmara ha- valisine yağmur yağdığı takdirde bu miktarın artacağı söylenmek- tedir. Geçen seneki tütünlerden şimdiye kadar satılanlar - teşri- nievvel ayı girmeden harice sev- kedilemiyecektir. Kamyon Çamurlukları Gümrük Umum Müdürlüğü, gümrük Müdürlüklerine bir tamim göndererek kamyon çamurluklar rının rayiç kıymetleri üzerinden yüzde kırk resim alınmasını bil- dirmiştir. Alacak Kavgosı Kasımpaşada oturan boyacı Ahmet isminde biri bir alacak yüzünden Fuat isminde birini bir demir parçasile başından tehli- keli surette yeralamıştır. CA 4 — Bir türlü meşhur ola- madıml.. Darülfünunda Ya- pılacak Tadilât Maarif Vekili Esat Bey muhtelif meselelerden ve son - tetkiklerinden bahsederken Darülfünun hakkında şunları şöylemiştir: * — Darülfünunda Profesör Mal. şın raporu veçhile bazı tadilât yapı- lacak ve buna ait teşkilât kanunu B. M. Meclisinin önümüzdeki İçtima« inda Meclisi âliye takdim edilecektir. “Meclis bu işler için hükümete salâhiyet verimiş olduğundan rapor ve teşkilât kanunu elyevm Vekiller Heyetinde tetkik olunmaktadır. “Ankarada ve Anadolunun diğer yerlerinde açılacak darâlfünunlardan bahsolunuyor. Bugün için böyle bir mesele yoktur. Memleketimizin icap eden yerlerinde diğer İlim mücsse- seleri gibi darülfünunların da çalış- masını hepimiz temenni ederiz.,, Dahiliye Vekili Gitti Karadeniz havalisinde bir tetkik seyahati yapmak üzere Dahiliye Vae kili Şükrü Kaya Bey dün şehrimiz« den hareket etmiş ve hararetle teşyi olunmuştur. Tahkikat Yapılıyor n İişlerinde geniş mikyasta sulistimal yapıldığı, sahte vesikalarla birçok evler ve apartımanların baş- kalarının ellerine geçtiği yolunda bir Ihbar yapılmıştır. Bu hususta tahkikat İerasına başlanmıştır. İtalyadan Kredi kalyanın bize açacağı kredi ete rafında — müzakerede bulunmak Üzere Maliye Vekâleti Nakit İşleri Müdürü Sırri Bey dün Romuaya hareket etmişlir. Alman Sefiri Yalovada Alman Sefiri Her Nadolnl cenap- Tari şerefine bugün “Yalovada Başı vekil tarafından bir xziyafet verile. cektir. Tetkik Va İrşat Sayahati Darülfünun müderris ve taleba- lerinden 20 kişilik bir heyet köylerde tetkik ve İrşat için dün Anadoluya hareket etmiştir. Emniyet İşleri Şeahrimizde bulunan Emniyet İşleri Umum Müdürü Tevfik Hâdi B. yöni Polis Kanununun tatbikat hazırlıklari ile meşgul olmuktadır. Kadrolarda geniş mikyasta tebeddülât olmıyak cağı haber verilmektedir. Türkiye Ve Ameriki Amerika Sefiri Mister Şeril Ce- napları Türkiye - Amerika - ticaretl hakkında bazı tetkikat yapmıştır. Se- fir Cenapları bu husustaki bir suale gu cevabıi. vermiştir: « —Evet, söylediğiniz tarıda bazt tetkikat İicra ettim. Bu —hususta İktısat ve İnhisarlar Vekillerile gö- rüştüm. Düşünülen şey burada yeti- şen fakat henüz Amerikaya ihraç edilmiyen eşyanın ihracını temindir.,, n ee MSUİM E e hilecillerdük. — SN | İlamatır. K ee S L G ae a a berezall ı Son Postanın Resimli Hikâgesi: Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: , el 5: Hasan Bey — Azizim tas Hiine küs, kadın olsaydın. güzek lik müsabakasına girer meşhur olurdun!.. DAi BKÜ, e