9 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

9 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Bizi. nAnz EDENLER'... Abdülhamidin Gözüne Girmek İçin Huylarına Uygun Gitmek Lâzımdı Fakat Zengm Olmak İçm Ne Yapılmalıydı? Muharriri * Her Hakkı Mahfuzdur p Paşa Abdülhamidin cülüsunun 1lk Benelerinde, saray erkânını teşkil edenler, kabasaba cahil adam- lardan — ibaretti. Bun?> binaen Ragıp Paşa gibi zeki, üç lisana aşina, güler — yüzlü, — yakışıklı, düzgün —söz göyler bir gen- € görür görmez, Abdülhamit derhal mabeyinciliğe kabul etti. Ragıp Paşa, Abdülhamide tak- ,dim edildiği zaman yalnız değildi. İki arkadaşı daha vardı. Biri Hüseyin Kâzım Bey, diğeri de Mehmet Kâmil Bey... Bunların üçü do o senç mektepten parlak şehadetnamelerle çıkmışlardı. Kâ- zim Beyle Kümil Beyi kitabet hizmetine — ayıran — hünkâr - o zaman — henüz (Bey) olan - Ragıp Paşayı, doğrudan doğruya hususi hizmetine almıştı. Ragıp Paşa Abdülhamidin | meşrep ve mizacını, sarayın mu- hit ve cereyanlarını birdenbire okadar inceliklerile kavradı kı, az zaman zarfında hem hün- kârın takdir ve — tevececühünü, hem de saraya erkâği arasında bir mümtaziyet kazandı. İlk zamanlar muhtelif işlerde, (irade )ler tebliğinde kullanılan Paşa, hafiyeliğin yavaş — yavaş artmasından ve saraya jurnallar yağmıya başlamasından — sonra tahkikat işlerine bakmıya memur oldu. Kendisine mabeyin daire- sinin tenha bir köşesinde küçük bir daire verildi. O, bu tenha Köşeye çekildi. Hünkâr tarafın- dan havale olunan jurnalları tet- kik ediyor; — icap edenleri sara- ya getirtiyor; bunları sorguya çekiyordu. Ragıp Paşa, daha ilk günden bu — vazileyi — nefretle — karşı- damıştı. Tetkik — ettiği — jurnal- larıa, ekseriya garaz veya- hut ihtirasa müncer — olduğunu gördükçe kalbinde jurnalcılara karşı derin bir kin ve gayız duüyüyor; — boşboğazlık — veyahut düşüncesizlikle söylenen bir söz- den - dolayı jurnal edilenleri de kurtarıyordu. Onu en çok sinirlendiren şey, mürettep vak'alardı. Bir jurnalın aksi sabit oldu mu, derhal onun mürettibini celbediyor, hakaret- te bulünüyor, tokatlıyor; — hattâ, su sürahisini kavrıyarak kafasına vurduğu da vaki oluyordu. Hattâ bundan dolayıdır ki işi güs cü önüne geleni juraal etmekten ,ibaret olan ( Halil Bey ) isminde biri, bu hallerinden dolayı Paşayı -( erbabı fesada hâmilik ) le itham ederek Abdülhamide bir “ jurnal vermiş, Abdülhamit te bundan — şüphelenerek mabeyin- €isini uzun vzün isticvap ettir- mişti. Fakat Ragıp Paşa, Ab- _dllhııuiıh_ü!gnı göre şerbet vererek büyuk bir mıhıretlo kendini kurtarmış ve yine eski mevki ve kudretini ele alınıştı. * Sultan Azizin katli meselesin- den dolayı tevkif olunan Mitbat Paşa, Yıldız sarayında isticvap olunurken, mit Ragıp Paşayı da istintak heyetine ithal | etıuıqu. Rıgıp Paşa, en ziyade | bu meselede Abdülhamidin gö- züne girmiştir. Sultan Azizin kat- ledildiğine ve bu mesşelede Mit- hat Paşanın da en büyük âmil olduğuna kanaat hâsıl . ettiği için Mithat Paşayı isticvap ederken daima bu kanaatle hareket et- miş ve sorduğu sualler ehem- miyetle Abdülhamidi memnun etmişti... (Aıkııı var ) —e ae Pamuk Fiyati Düşmiyecek Nevyork, S(A.A.) — Nevyork Times gazetesi, piyasadaki te- mevvücatın. önüne geçmek bir. takım pamuk müesseseleri ile mali müesseselerin 90 mi- yöon sermayesini bir konsorsi- yom teşkil etmek tasavvurunda bulunmakta olduklarını yazmak- tadır. Bu konsorsiyom, ziraat idaresinin — elinde bulunan ve mahsul fazlası olan 5 milyon balya pamuğu satın alacaktır. Bu stokların satılığa — çıkarıl- mıyacağı — ancak birkaç — se- ne — müddetle iplikhaneler tarafından — istimal edileceği kaydolunmaktadır. Bu — suretle pamuk — mebzuliyetinin cat sanaylini ve pamuk niyasa- sını duçar etmiş olduğu müşkü- lâtın önüne geçileceği ümit edi- mektedir. Merkez Fırkasının Vaziyeti Berlin 8 (Ağustos) — Merkez Fırkası Reisliğine sabık Başvekil (Brüning) in geçeceği ve bu iti- barla sabık Başvekilin yeni ka- binede yer almasının "mümkün ol N ul.ışılmaklıdır vama AA KA M 04 .. ” , * * S $ 9 Ağustos Sali İstanbul — ( 1200 matra molou, 19,5 birinci kisım ser Hafız Ahmet Bey heyeti tarafin- daü, 20,5 gernmafon ile wpera Fausttın üçüncü perdesi, 8i ikinci kısım alatntka konser Kemal Niyazi | sları tarafından İti Bükreş — ( 301 metra ) 20 radyo ar- kestrası, 20.5 könlerana, 21,05 radyo örkestrasi . Belgrat — (420 metre) Si sox könse- ri, Massenet İle Rigolettadan parç 21,90 Zagrapten naâkil, Roma — ( 441 inetre ) Si gramolon, 21,90 milans — öperasından — naklen ( Spiüovebe ) opereti. - ( 488 metra ) 20 Saksifon ),25 dürt kişi taralından şar- Y1 belediyo bahçesinden l6 urkudüş D0,40 şarkı, çalar, kı köüsari, nakil. Viyana — ( SİT matra )| 20,40 askert konser, 22,90 akşam haberleri, 929,45 dana havaları. Peşte — ( 500 metre ) 20,55 Macar hâlk şarkıları, 21445 şön gece. Varşova — (1444 motra) 20,15 mam- leket haberleri, S1 halk kouseri, 21,45 edebiyat bahisleri, 22 konaer, 2.5 dans havaları.* Berlin — ( 1895 metca ) 20,96 bir küçük komodi, 21,30 senfoni. ği ae ee için | mensu- | RADYO ARARAFİRA BÜD EİULAŞRA K Si NDYK I e. TEAİ ü a | HARİCİ TELGRAFLAR | Yugoslavyada Siyast Hayat dade Edildi Bolgrat, 8 ( Ağustos) — Baş- | vekil 6 kânunusani 929 kararı | ile siyasi hürriyetin munhasıran ezhamı ceskin için takyit edildi- | ğini, fakat 3 Eylul 931 kanunu esasisinin siyasi hayatta yeniden ınkxuf başlamasına imkân ver- înı söylemiş ve sabık siyasl fırkaların tekrar faaliyete geçe- bileceklerini ilâve etmiştir. 'Bir Kutup Kâşifinin Feci Ölümü Prag, 8 'A.A.)— Byrd'in 1928 ve 1930 seneleri arasında cenup kutbuna yaptığı sefere iştirak vden Dr. Wenceslas Vojteh El- be nehrinde »oğulmuştur. Kanadanın şimalinde yapmak için makta İdi. İngilizler Bolivyaya Yardım Etmeyi Vadetmiştir Londra, 8 — Bolivya — nasla- hatgnnıınııı neşrettiği bir tebliğe göre lngı.ızlemı Faşist teşkilâtı muharebe başladığı takdirde Bo- livyaya (10) bin gönüllü ile yar- hazırlıkta bulun- | dim e(mc)ı vedekmışlır * 10 Ağustas Çarşamba Iılınhul mofan, 19,5 1200 metre ) 13 Gra- Nimet Vahit Hı HN tas ahti Madam Hegenin Ter fakatile, 210 ikinei kısttin slatarka saz Münir Nureitin - Beyle arkâılaşları tar rafludan, 22 cazbant. Bükreş darll(ğaunu, 19 Keora Rüstikâ oporası tam ol FHelgrat —( metre ) 19 Tadyo gtamolor İle Kava- volelii, 48 Çigan metre ) 21,40 gramolon, 22 Trio, 28, orkestrmsı, Roma — ( 4Hil metra ) S1 gramolon, 21,30 Milünodan nakil, temgili mütoa- kip dans havaları. Prağ — ( 488 metre ) 20,60 ağusles Ruvüsü, 21,90 viyolonsal konseri, Viyana — ÇST motre) 20,10 Ka- rakter resimleri, 8045 orkestra, 28 akşam konseri. Peşte — (550 motre) 291 dans hava- ları, 29 Çigan orkestrası, 23,15 Macar havaları. Varşova — (14l1 metro ) ©1 Kora ile Loh halk şarkiları, 21,33 edöbiyat bahisleri, 21,50 solo konseri, 29 dans havaları . Berlin — ( 1635 matre ) 21 Münile ten nakton Marta Stuart isminde bir piyes, 23445 Alınan dana havaları, L Dr. | | Wenceslas, gelecek Akbahar için | ,bir. sefer | | dan eve koşmuştur. | çivan Murat B. de bunları takip En Kazançlı Meslek Hngısıdırc? Kazanmak İstiyenler İn- (Baş tarafı | inci iı)fıdı) şaf ve tekâmülle muvazi olarak tahakkuk edecektir.., Biz tekrar sorduk: — Gençler meslek - intiha- bında nasıl hareket etmelidir? Bu ikinci sualimize aldığımız cevap şu ,oldu: “— Her genç sevdiği ve mu- vaffak olacağını kuvvetle ümit ettiği fikir ve san'at sahasına atılmalıdır. Yalnız atılmak faide- sizdir. Ayni zamanda asri usul- lere uygun bir mesai tarzı takip edilmelidir. “ Meslekte muvaffak - olmak hususunda kabiliyet ve istidat ka- dar sevginin de büyük bir rolü vardır. Hele mesai tarzı hepsin- den mühimdir. Çalışmasını bik mıyın adamın muvaffak - olamı- yacağına şüphe etmemelıyıı. *“Her meslek sahibi asri çalış- ma usullerine riayet etmek mec- buriyetindedir. —Aksi takdirde yaptığı iş ona ve mesleğine mıu- , vaf'ıki)e( temin ı—demev öi 'şaatMü hendısı Olmalıdır Huıuı Hâmit Beye Üüçüncü sualimizi de sorduk ve dedi ki; — Eu kazançlı meslek veya meslekler hangisidir? Bu şudur: “—Bugünkü müşahedem, tek- nik meslekleri tercih edenlerin edebi, siyasi, hukukt ve Fikri mes lekleri tercih edealere nazaran daha muvaffak ve lazla müreffeh oldukları merkezindedir. *“Kazanmak ve maddi bir bo- luk içinde yaşamak istiyenler teknik meslekleri tercih İ dirler. Meselâ: Kimyacılık, ec- zacılık, dişçilik, doktorluk, ma- den, makine, inşaat mühendis- liği gibi mesleklere atılanlar da- ha çok kazanıyorlar. Fakat bu- gün en fazla para kazananlar inşaat mühendisleridir. Şayanı dikattir ki edebi ve hukuk? mesleklerin yavaş yavaş kazanç getirmiyen bir vaziyeta düştükleri şeklindeki müşahede ve mütelealar, bu — cevaplarla tekerrür etmiş oluyor. sualimize — verilen cevap Dil Ve Yumruk Kagas;ndan Sonra Tabancalar — u (Baş tarafı | inci sayfada) (200) lira daha vererek bahçesini kendisine — terketmesini — teklif etmiş, Murat Bey bunu kabul etmemiştir. Hasan Beyin dört ay evvel kendisine damat yapliği | hakem heyetinden Ramis Efer- dinin küçük biraderi Kenan Ef. 300 lira da ben vereceğim bu adam bahçeden çıksın,, demiş ve Mu- rat Ef. ile bir ağız ve yumruk münazaasına başlamıştır. O sıra- da Kenan koşarak evine gitmiştir. Ramis Ef. biraderinin sinirli olduğuuu ve bir hâdise çıkın- Fakat hıh- etmiş ve tam evin Öönüne gelince tabancasını çekmiş kapıdan içeriye girerken Kenan Efendiye ateş etmiye başlamıştır. Bu sırada or- | talık altüst olmuş hakem heyeti, Muradın yanaşmaları, evdeki ka- dınlar ve çocuklar biribirine ka- rışmışlar ve kaçışmıya başlamış- lardır. Bu sirada kardeşine — ateş edildiğini gören Ramis Bey Mura- dın Üstüne atılmış ve elinden tabancasını almak istemiştir. Fakat bu esnada soağ kolunun üst kısmından bir yara almıştır. Buna rağmen Muradın elinden de tabancayı alarak yere düşmüş ve Hasan Beye tabancayı vererek polise haboer göndermiştir. Bu sırada Hasan — Beyin (7) ya- şındaki Abdullah — ismindeki çocuğu da sağ bacağından yara- lanmıştır. Bundan sonra sekiz on tabanca daha patlamış ve Murat Bey de yere yuvarlanmıştır. Efen- disinin kanlar içinde yere yuvar- landığını gören yanaşma topal Ali derhal Murat Beyi kucaklıya- rak bir karyolaya yatırmıştır. Tam bu esnada polisler yeti- şerek Hasan Beyin elinden ta- bancayı almışlar ve yaralılarla meşgul almıya başlamışlardır. Fakat yaralı Murat Bey polis memurlarına üç defa “be- K Çekildi ni Kenan vurdu , diye tek- rarladıktan sonra — kendisinden geçmiş, biraz sonra da Cerrah- paşa hastahanesine kaldırılmıştır. Murat Bey hastahaneye getirildi- ği zaman vefat etmiştir. Yaralılar h « nakle- dildikten sonra hüdise mahalline Müddeinmumi muavinlerinden Kemal Beyle tabibi adli Enver Beyler gelmişler, sonra hastaha- neye giderek yaralıların vazıyeti- ni tetkik etmişlerdir.. Kurşun Murat Beyin arkasından girmiş ve kasığımda kalmıştır. Fazla kan zayi ettiği için ölmüştür. Cesedi kurşun çıkarılmak Üzere Morga gönderilmiştir. Çocuğun yarası sol bacağındadır. ve tehlikelidir. Ramis Efendinin de kurşunla kolu — kırılmıştir. -Yarası - çok ağırdır. Hastahande kendisini gören bir muharririmize şunları söyle- miştir: “Murat enişten Kenamı vuracaktı. Eniştem de ona ta- banca attı. Kurşun beni vurdu.,, Hâdiseden sonra yakalanan Kenan Efendi. ise Murat Beyi kendisi vurmadığımı ve tabancası da olmadığını söylemektedir. Fil- hakika Hasan Beyin evi aranmış, tabanca ve fişekler bulunama- mıştır. Karakolda — isticvap — edilen Kenan efendi soğukkanlılığını muhafaza — etmiş ve kendisinin hiç birşey yapmadığını — söyle- * Bilahara polis bahçevan: lar cemiyeti reisi Yusuf Beyi ve diğer Azaları buldurmuş ve is- ticvap etmiştir. Kendisile görüşen muharriri- mize Yusuf Bey şunları söyle- miştir: “Kenan evvelâ bizim ver- diğimiz kararı dinlemedi ve Murat Beye küfür etmiye başladı. Son- ra tokatlaştılar. Kenan eve koş- tu. O sırada Murat B. de arka- sından ateş ediyordu. Kenan ev- den tabanca ile çıktı ve beş altı el ateş etti.,,