13 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

13 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

SON POSTA Sanayi Hayatımız- daki İnkişaf.. İngiliz sefaretindeki ticaret atar şesi hükümetine verdiği bir ra- porda, Türkiyede sanayi hayat- nın İnkişaf ettiğini, fabrikaların goğaklığına — bildirmiştir. — Bu mühim mevzu etrafında bize ve- gilen mütalealara gelince, Ali B. (Koska Hasanpaşa 17) — Dumlupınardan sonra biz ye- nidem istiklâl hayatına doğmuş ço- €uk bir milletiz. Yalnız sınaf mücs- seselerimizde değil, ziraatimizde ve tHearelimizde de ceki devirlere na- zaran bir başkalık ve yükseliş vardır. * İsmail Hakkı B. ( Balıkpazarı Har sırcılar 32 ) — İngiliz Ataşesi hakikati çok iyi görmüştür. Hakikaten sınai mü- esseselerimiz çoğalmış ve kuvvet- kenmiştir. Yalma bir —noksanımız var ki bunu da ikmal etmiye çalış- malıyız. Bu memlekete bir şişe fab- tikasile bir kâğıt fabrikast çok Iâ- zımdır. Almanya ve işsız kalan diğer Avrupa şehirlerindek! küçük sanayi hicret halinde iken ba nokssularmı ik- mali de çok lâzımdır. Şimdilik öyle yeni makinelere de lüzum yoktur. Hiç olmazsa müstamel makinelerle bu noksanı doldurmalıyız. * Ethem Bey (Sultanahmet Üçler 72) — Sımai) mücsseselerimizde eski- | sine mazaran inkişaf vardır. Meselâ şimdi Suriye ve Filistine çikolata ve trikotaj bile sevkedebiliyoruz. » * Salih bey ( Sultanselim Çarşamba sokak 37 ) — İngiltere Hükümetinin Türki- yedeki Ticaret ataşesi verdiği rapor- da Türklerin #sımai sahada çok iler- lediklerini yazıyarmuş. Ne yalan söyliyeyim şu İngilizlerin içinde bize ait hakikatleri görenler ve söyliyen- ler pek çoktur. Hakikalen — sınai müesseselerimizin adedi — artmıştır. Simdi Rusyadan alacağımız makine- ler bu faaliyeti daha ziyade genişle- #ecektir. * Budi boy ( Bebek sokağı 7 ) — İngiliz ataşesi bir hakikate tercüman olmuştuür. Hakikati göre dükleri balde İnadına tahrif eden- lerin pek çok olduğu bir davirda bu gibi şahitlerin kıymett daha ziya- de artıyor. Memleketimiz Inkılâptan- beri yalmz sanayi moktasından değil, her sahada hayli ilerlemiştir. —— Afyon Çapraşık Ve Karışık İşlere Meydan Verilmiyecek Harici Ticaret Ofisi Afyon vaziyeti hakkında esaslı tetkikata başlamıştır. Afyon üzerinde çev- rilen fırıldaklara meydan verme- mek için bankaların afyon alıp almamalarmın ne gibi neticeler nrecogı leıbıt edilmektedir. ize göre karışık işlere meydan — verilmemek - için İktısat Vekâleti kat'i kararlar almıştır. Çiftesaraylar DAHİLİ HABERLER Arabacı Feryadı Bastırdı Derhal Polisler Yetişti Ve Yerde Yüzükoyun Yatan Hırsız Yakalandı Haber aldığımıza göre polu memurl.ırı dün çok garip bir hırsızlıktan haberdar olmuşlar ve iki sa- bıkah hirsız yakalamışlardır. Çok tuhaf ve biraz da gülünç olan bu hırsızlık hâdisesi şöyle geçmiştir: İstanbula — gelen Mebhmet Efendi isminde bir köylü, buradan öteberi tedarik etmiş ve bunları çuvallara sonra arabasına koymuş, köyüne gitmeküzere yola düzülmüştür. Mehmet Efendi arabasile Küçükpazar- dan geçerken © civarda bir kahvede oturan Mustafa isminde bir sabıkalı hırsız derhal arabanın arka- | Terkos köyünden arabasile sına atlamış ve gizlenmiştir. — Mezarlık Defnedılmıyecek Maçkadaki Şeyhler mezarlığı- | nn etrafına son zamanlarda bir çok ev ve apartıman yapılması belediyenin nazarı dikkatimi ceb- | betmiştir. Bu vaziyet karşısında belediye, bu mezarlığa cenaze defnedil- mesini halkın sıhhatile vafık bulmamış, bu mezarlığın kapatılması hakkında daimi encü- mene bir teklif yapmıştır. Haber aldığımıza göre daimi encümen bu teklifi muvafık bulduğu için mezarlığın —kapatılmasına karar verilmiştir. Fakat bu vaziyet karşısında Belediye Mezarlıklar Müdürlüğü Mecidiya köyü civarında yeni bir mezarlık tesis ettirecektir. Kadın Polis Hanımlar Gelecek Ay Ye- ni Vazifelerine Başlıyacak Yeni Polis Kanununun kadın- ların da polisliğini kabul ettiği ve bazı genç hanımlar tarafından polis yazılmak maksadile vilâyete müracaatlar yapıldığı malümdur. Öğrendiğimize göre hukuk me- zunu hanımlar arasında polislik cereyanı gittikçe — artmaktadır. Yeniden bazı hukukça hanımlar vilâyete müracaat ederek polisli- ğe talip olacaklardır. Diğer taraitan haber aldığımı- za göre eylülün ilk haftasında tatbik mevküne girecek olan yeni polis kanunu mucibince emniyet teşkilâtında bazı değişiklikler ola- caktır. Fakat açığa çıkarılacak memur — bulunmadığı da — temin edilmektedir. — Yalız — kanun tatbik mevkiine geçer geçmez polisliğe kabul edilen hanımlar yeni vazilelerine başlıyacaklardır. Araba tenha sokaklara geldiği zaman Mustafa :ıbmdm bir ustura çıkarmış ve çuvalları teker | )ıkılıııııştıf. Açıktakı Maçka Meıarlığına Ce.naze,H âkimler hamıştır. yerleştirdikten Yeni bütçe kanunu mucibince nahiyelerde Sulh Mahkemeleri ibka edildiği için bu Mahkeme- lerin bâkim, kâtip mübaşir ve odıdıı ııçıkh kalmıştı. Fakat tulmuştur. Telefon Şirket Mukavele Harici İş Yapmıyormuş Birkaç gün evvel bahsetmiştik, Telefon Şirketi Avrupıyı yaptığı batları İjelm:k için telefon abo- nelerinden depozito istemektedir. Halbuki Avrupa ile konuşmak istiyenler bu parayı vermemekte, bana mukabil Telefon Şirketi de tel keseceğini ileri sür- mektedir. Bu hususla müracaat ı“q,ıın Telefon Şirketi Komiseri Fuat Bey şunları söy- lemiştir : *“— Gazetelerdeki — neşriyat üzerine Telefon Şirketine mese- leyi sordum. Şirket bana verdiği cevapta, mukavele harici hiçbir şey yapmıyacağını ve yapmadığını bildirdi. Meseleyi daha geniş mikyasta tetkik edeceğim. Şirket mukavele harici bir şey !'P')Gnl tabil bunaskat'iyen müsaade edil- mez, Bugiıii vaziyette — şirket yaptığı işin, mukavelenin saraha- ti dabhilinde olduğunu — söylüyor. İşin hukuki — vaziyeti, tetkikat yapıldıktan sonra anlaşılacaktır. | kker lczıılıkien sonra eşyaları sokağa almaya baş- Bu sabıkah hırsımn Sadık isminde ken- di gibi sabıkalı bir arkadaşı vardır. | arabadan attığı 84 çift çerabi, kilimleri, bir ko- şum takımar ve sair eşyayı arkadan gelen Sadık toplamış ve bir köşeye istif etmiştir. Künün olup bitenden hiç haberi yoktur. Fakat BMustafa yere alliyacağı sırada ayağı arabanın kenarma ilişmiş ve yözükoyun yere kapaklanmmıştır. Gürük tüyü işiten Mehmet efendi başım arkaya çevirince çuvalların peıı.ş— halini görmüş ve feryadı bar- tırmıştır. Bunun üzerine polisler yetişmiş, bırsızlar Mustafanın Zavallı köy- araba Üstündeki işini bitirip de (125) ten buz yapacak bir kabiliyettedir. sıcaklarda bile İstanbulun buz sarfiyatı (115) tonu geçmediği için buz fabrikası azami istihsal faaliyetine bile lüzum görmemiştir. Bu tecrübeden sonra artık İstanbulun buz buhranma düş- mesi imkâmı kalmadığı söylen- vasati buz istihlâkâtı 75 - 80 ton arasındadır. Bir gün evvelden artan buzlar stok edildiği için dalma bir iki günlük )edek buz da bulunuyor. Mahkemeler Hâkimler Yeni | Lıfyıhalın Tetkik Ediyor Adliye Vekâleti Mahkemeler teşkilâtında )apılıcık ıslahat ve değişiklikler için hazırlanan lâyi- halardan birer tanesini mahkeme reislerine ve Müddeiumumilere ve bazm avukatlara göndermiştir. Vekâlet bu suretle etraflı bir anket ıçmı; olmıkudır ıı,iu-. teb kik eıkteHn dıb Mm.— Vekâltine Vo kâlet bu Muı ve mütalcalara içtima d:vn-dı meşele Meclise intikal edecektir. Günün Tarihi | Temiz Süt İçmek Mümkün Olacak Sıhhiye Vekâleti Istanbuldaki sih- bi müsssesata alınacak olan sütlerin ptatörize edilmiş olmasını şazt koşe tuğu için şimdiye kadar Vekâlete mensup olan hastahanelerin senelik sütleri için açılan münakasa henüz neticelenememiştir. —Ayrıca Evkaf Umum Müdürlüğü de Guraba hasta- haneal için pastörize süt alınma- #mı emretmiştir. Istanbulan rexmi hastane ve sıklıt milesseselerinin xenelik süt ihtiyacı (G00) bin kilodan fazladır. Bir sene- de Evkaf hastanesi (35) bin, Darlk | lüceza Göğ bin, Emrazı Akliye has- | tanesi (40) bin; Ada Sanatoryomu (25) bin, Btfal hastahanesi (40) bin, Balediyenin Çerrapaşa, Haseki ve sair hastahaneleri — (5) bin kilo süt istihlâk rıiryovlır Şimdi Istanbulda yalnız Yalova çiftliği pastörize tesk satına malik uldu'uı için vekâletin istediği sütü hazırlıyabilecek bir vaziyettedir. Burasi Etfal hastahanesinin ( 25 ) bin ve Darülâcezenin (80) bin kilolule SÜt ihtiyacımı kilesu ( 19) kuruştan verebilmektedir. Diğer sütçüler, pas- törize makineleri olmadığı için müna- kasaya iştirak edememişler ve fakal geçenlerde Vilâyet Sıhtiye Müdür- lüğüne müracaat cederek yakında makine getirteceklerini söylemişler ve münakasanın tehirini İstemişlere dir. Sıhhiye Müdürlüğü bu teklifleri Sıhhiye Vekületine yazmış ve muvas fik cevap aldığı için münakasa tehir edilmiştir. Bu müddet zarfında şehrimizde bir fabrika tesir edil- miştir. Ssot Fiatleri Elyevm şehrimizde sütün okkasl toptan 15, 16 kuruşa satllmaktadır. altmış sütler toptan 8 - 9 kırqı kadar veriliyor. Sütçüler okkasını mahalle aralarında on beı kuruşa kadar satıe ' yarlar. İyi süt perakende olarakk 20 - 25 kuruşa satıliıyor. Sütün bu- kadar ucuzlamasına sebep olarak bu sene meyva ve kavun karpuzun bol Defterdarın Temşıcn Defterdar Mustafa B. evvelki muhlelif malmüdürlüklerine I Son Postanın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: ! & — Bugüönlerde bana bir dalgınlık ârız oldu Hasan Bey... 2 — En yakın ahpaplara, so- kakta rastgelsem tanıyamıyorum.. 3— an mahalle bılıhlı 4 — Bir doktora gidip kem- dimi muayene ettireceğim ! $ — Aman azizim.. Ba zamanda b”lılı_h—ıl— başınat. Te man — ölursün”