20 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

20 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

< sayta SON POSTA Halkın Sesi | Muhtekir Sarraflar Mahkemede Mütekalt memurların maaşlarını yüksek faizle kıran bazı muhte- kir sarafların mahkemeye veril- diklerini dün — yazmıştık. Bu hususta balkımız diyor ki: Karabot El. ( Ankara desi 57 ) — Birader, bu tefecilerin hepsini ortadan kaldırmalı. Hükümetin bu sabada senede yüzde on iki bir faizle Emlâk Bankasile uyuşması şayanı şükrandır. Halk, tefecilere müracaat edeceğine Bankaya müracaat ederek ucuz faizle para alabilir. * Naci B. (Ankara eaddesinde Maarit kütüphanesi sahibi ) — Ben diyeceğim ki, bütün mem- leketlerin terakkisi ancak mütefek- kirlerin vazettikleri kanunlarla ola- bilir. Almanyada bu suretle terakki etmiştir. Binaenaleyh halkın menfaa- tine pek muzir olduğunda şüphe edilemiyen - tefeelliğin - önünün alın- ması her süretle takdir. edileck meselelerdendir. Bu bususta alınan kararlardan dolayı hükümeti takdir ederim. * Eaver Kemal B. muallim ) — Tefecilerle mücadele muasır bir devletin en mühim bir vazifesi- dir. Hükümet esasen mücadeleye başlamıştır. — Faizden canı yanmış olanlar pek çoktur. Hükümet Emlâk Bankasile anlaşarak mütekait, dul ve yetim olanların maaş cüzdanla- rının yüzde on İki ile kırılmasını temin etmiştir. Bu karar tefeciliği her balde öldürecektir. * Hüsnü B. (İzmir ortamöktebi mu- allimlerinden ) — Murabahacılık tabil, İyi bir iş değildir. Hükümet, bu lehine bir karar almıştır. göre, dullar, yetimler, mütekaitler maaş cüzdanlarıni seneda on iki Haizle emlâk Bankasına kirdırabile- teklerdir. Bu karardan dolayı halk kükümetini hararetle tebrik ederim. Haliç Şirketi Belediy;ıı_üı_ğ;dine Henüz Cevap Vermedi Haliç Şirketi para kazanama- dığını ileri sürerek geçen sene- denberi Belediyenin hisselerini verememişti. Bunun üzerine Şehir Meclisi ve Daimi Encümen bu borçları tecile karar verdi. Yal- diz şirket muamelâtının bundan Sonra Belediyenin tayin edeceği bir komiser veyahut bir murakıp tarafından kontrolünü kabul et- mesi şart koşulmuştu. Belediye girkete bu kararı kabul edip et- mediğini sormuştu. Şirket henüz idare meclisini toplıyamadığı için bu bususta bir karar verileme- diğini belediyeye bildirmiştir. Şir- ket yakında idare meclisini top- hyarak bu hususta kat'l kararını verecek ve belediyeye bildire- cektir. ( Muharrir ve DAHİLİ HABERLER | Teşebbüs | TAHKİKAT İĞRA iŞLERİ Pratik Usuller D atbı'k_ €dilecek Yeni İcra ve İflâs Kanunu 4 Eylülden —itibaren mer'iyet mevkiüne geçeceği için, Müddei- umumilik, Adliye binasımın altın- da yeni kantnun icaplarına gö- | re bir salon hazırlatmaktadır. Burada dosyalar için ayrı ayrı dolaplar ve müracaat mahalleri yapıldığı gibi dolapların sonuna da banka vezneleri gibi gişeler yaptırılmaktadır. İş sahipleri mu- amele sırasına göre hazırlanan sabit masalarda işlerini bitirdik- ten sonra ea mihayet vezneye geliyor ve buradan karalarını alı- yor. Yeni icra dosyelerinde fiş usulü takip edileceği için istenis len bir dosya derhal bulunabile- cektir. Beyoğlu icrası da buraya nakledilecektir. Bundan sonra icrada işi olan bir adam muhtelif dairelere ve odalara uğramadan bütün işini bir salonda kolaylıkla bitirebilecektir. Bir Hizmetçi Kızcağıza Hastanede Bir Yatak Bulunamadı Belediye müstahdemin şubesi şimdiye kadar (4200) bizmetçi ve işçinin tescil ve muayensini yap- tırmıştır. İşlerinin nev'ine göre üç ve altı sıhhi muayeneleri yapıl- ması lâzım gelen müstahdemler muayyen müddetleri içinde tekrar müracaat ederek sıhhi muayene- lerini yaptırmaktadırlar. Sari hastalıkları görülen hiz- metçilerle göz ve kulaklarından hasta olan şoför ve sandalcıları iş- ten menedilmektedir. Üç gün evvel Jülide isminde (11) yaşlarında bir kızçağız hizmet ettiği aile tara- fından kendisinde verem hastalığı bulunduğu iddiasile belediye müs- tahdemin şubesine iade edilmiştir. Şube bunu hastaneye yatırılmak için sıhhiye müdürlüğüne gönder- diği halde yavrucak üç günden- beri bir yatak bulamamıştır. Tiftik Satışları Şehrimizde Sirkeci civarında tiftik alım ve satımı bararet kes- petmiştir. Belediye — tarafından tayin edilen bir kantar memuru kifayet — etmediğinden, — tacirler Ticaret Odasına müracaat ede- rek iki memuru daha ilâve edilmesini istemişlerdir. kantar | | Son Postanin Resimli Hikâyesi: Bahçeciler Bir Koo- peratif Yapacaklar Haber aldığımıza göre şehri- mize civar köy ve kasabalarda sebze ve meyva yetiştirerek bun- ları senenin muayyen mevsimle- rinde buraya gönderen bağ ve bahçe sahipleri bir kooperatif vücuda getirmek için teşebbüse girişmişlerdir. Bu faydalı işte en evvel ha- rekete gelenler Tavşancıl köy- lüleri olmuştur. Bu sene meyva ve sebze fiatleri çok ucuz olduğu için bağ ve bahçe — sahipleri bazan zarar bile etmişlerdir. Fakat bu zarar daha ziyade ara yerdeki komisyoncuların tesi- rile hâsıl olmuştur. Bağ ve bahçe sahipleri, kendi aralarında bir satış koopratifi yaptıkları takdirde böyle bir zarar için sebep kalmıyacağını anlamışlardır. Çünki koopratif vücuda getirildiği takdirde hem ara yerdeki fuzuli ve pek fazla olarak — komisyon — parasından kurtulmak, hem de bağ ve bahçe sahiplerine az bir faizle borç para vermek imkâtı bâsıl ola- caktır. Mülhak Vakıflar Mülhak vakıf olarak mütevel- liler tarafından idare edilen em- | lâk ve akarların Tapu idaresinde tescil edilmesi ve mukabilinde tapu senedi alınması İâzımı gek- mektedir. Bugüne kadar tescil muamtlesi yaptırılmıyan bu gibi vakıf emlâk hakkında senetsiz ta- sarref usülüne göre muamele edilecektir. — Mütevelliler, idare ettikleri vakıf emlâk hakkında mufassal bir beyanname hazırlaya- rak Tapu idaresine vereceklerdir. Tasfiye Bu Sene V;Xümıjş Muallim Kadro Harici Kalıyor İstanbul ve — mülhakatı İlk« metep muallimlerinden bu sene altmış kişi tekaütliğe veya tasfi- yeye tâbi tutulmuştur. Bu sene son tasliye senesi olduğundan bundan sonra maarifte tasfiye yapılmıyacektır. Maarif Vekâleti, muallimlerin magdur olmaması için tasfiye meselesinde kararlarını esaslı tet- kikat yaptıktan sonra vermiştir. Tasfiyeye tâbi tutulan muallimler maarife davet edilerek kendilerine tebligat yapılmaktadır. İpek İplıîk_— |Fiatleri Niçin Arttı? İpekli kumaş fabrikalarile, ipek ipliği satan fabrikalar ara- sındaki ihtilâf büyümüştür. İpek fiatlerinin hiçbir sebep yokken yüksetildiği hakkında ipekli ku- maş fabrikaları tarafından ya- pılan şikâyet üzerine İstanbul ticaret müdüriyeti meseleyi borsa- dan sormuştur.Fabrikalar, fiatlerin gayritabililiğini gösteren vesikaları ibraz edeceklerini söylemekte- dirler. Bunların verdiği malümata göre, bu sene koza mahsulü bol olduğu hale ipek iplik fiatları bir ay zarfında on buçuk liradan 12 liraya yükselmiştir. Buna se- bep ipek ipliği yapan fabrikala- rın aralarında bir anlaşma yapmış olmalarıdır. İplik fabrikaları ise geçen sene, bankalara borçlu oldukları için yok — pahasına iplik sattıklarını ve bu — sene borçlu olmadıkları için ipliklerini tabii bir Ffiatle sattıklarını iddia etmektedirler. Meselenin hakiki mahiyeti — tetkikat — neticesinde anlaşılacaktır. Ok şEoru Müze Bwnhçesiııde Bir Saha Hazırlanıyor Askeri Müze İdaresi yağmur mevsimi olması itibarile bahçesine koyduğu tarihi çadırları kaldırmağa karar vermiştir. Müze idaresi bu çadırların yerine bir ok atma sahası yaptıracaktır. Son zaman- larda ok atma Amerikada ve Avrupanın birçok yerlerinde mo- da haline geçen spor şubesi olarak kabul edilmiştir. Bunun Üzerine Müöze idaresi de bu kararı vermiştir. Yalnız İstanbulda ok kullanmasını bilen kimse bulunamadığı için Müze İdaresi bu kararını şimdiye ka- dar tatbik edememiştir. Müze İdaresi Üsküdarda — Necmettin Bey isminde bir zatın güzel ok kullandığını haber almış ve ken- disini davet ederek izahat almış- tır. Ok sahası yakında tamamen hazırlanacak, meraklılar bu sa- hada az bir ücretle vapabileceklerdir. Tahlisiye İdaresinde Tahlisiye İdaresi mühim mik- tarda tahlisiye fişeği satınalmıya karar vermiştir. Muhtelif renkler neşreden bu fişekler kaza vuku- unda büyük işlere yaramaktadır. ok - sporu Ağustos 720 Günün Tarihi Mekteplere Mecca- ni Talebe Alınıyor Bu sene Muallim Mekteplerinin ydlnız dördüncü ve beşinel sınıflarına müsabaka ile talebe alınacaktır. Müsabakalar —3 eylülde muallim Mekteplerinde, — muallim — Mektebi bulunmıyan - vilâyetlerde maarif idas relerinde veya ortamekteplerde bir kamisyon buzurunda tahriri olarak yapılacaktır. Muallim mekteklerine girmek istiyenlerin bu makamlara müracaat etmeleri lâzımdır. Muallim mektebine girmek şarte ları şunlardır: Türkiye Cümburiyati Yatandaşı olmak, yaşı 15 ten küçük 19 dan büyük olmamak, ortamekte mezunu veya lise 10 uncu sınıf tales besinden olmak. UÜzvi kusurları bulunmamak ( pe- peme, kekeme, kör, sağır, Şşaşı, topal, çolak ve kambur. olmamak ), Trahom, verem gibi sari ve müze min bastalıklardan salim olmak, üviyet cüzdanı vesikası ibraz etmek. muallim mektebi için bir mantaka tesbit olunmuştur. Muallinf Emekteplerine ancak kendi mmıntakak larından talebe alınacaktır. Bu sene lise ve ortamekteplere de leyli meccani talebe alınacal, müsabaka imtihanları 3 eylülde yapış lacaktır. Taliplerin bu ayın son güz nüne kadar bulundukları yerlerdeki lise veya ortamekteplere, yahut Mad arif idarelerine müracaat etmeler lâzımdır. Küçük Sıhhat Mektebinde Şehrimizdeki Küçük Sıhhat Mekş tebine talobe kayit ve kabul muae melesi başlamıştır. Taliplerin pazar ve salı günleri dokuzdan bire kadaş müracaat etmeleri lâzımdır. Mektebâ kız talebe de alınmaktadır. Yine Şeker Fiat Meselesinde Beslenen ÜmilleE_Boşa Çıktı Şeker, kahve, çay üzerindeki tahdit usulönün kaldırılmasından sonra fiatlerin ucuzlıyacağı tahe min edilmesine rağmen bilhassa şeker ve kahve fiati beklendiği derecede düşmemiştir. Tahdits ten kevvel otuz. yedi — liraya satılan kesme şekerler bugün otuz dokuz liraya satılmaktadır. Yüz beş kuruşa satılan kahve ise elyevm yüz otuz iki kuruştan muamele görmektedir. Öğrendiğimize göre, ellerinde Istok şeker olan bir kısım tacire ler piyasadaki şekerleri topla. mağa başlamışlardır. Şeker fiyas tının gayri tabil şekilde bir mık« tar artırılması yolunda bazı ha. reketler hissedilmektedir. Ticaret Müdüriyeti — evvelki gün yüz altmış kuruşa kahve sa- tan bir taciri mehkemeye ver« miştir. Kış Bastırmadan Evvel Haber aldığımıza güre Belediye, tamire — tiyadesile — muhtaç yolların tamirini kış gelmeden evvel ikmal ettirmiye karar — vermiştir. —- Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: 3 — Ihtiyar bir kayın baba ı y 4 — Şerir herifler bir kadını İ alli varindan vevvmsalar 5 : Hasan Bey e SA Bunları £ ŞŞ