10 Ekim 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Ekim 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

BıZı DARE EDENLER... SON POSTA Fehim Pş. Fuat Pş. nın Etrafını Casus- larla Sarmıştı. Jurnallar Yağıyordu Abdülhamidin Ve Casusların Telâşı Artıyordu Müuharriri * Her Hakkı Mahfuzdur —153— Vaziyet, adeta, gizli bir mü- cadele safhasına girmişti. Fehim Paşa, artık paçaları sıvamış, Fuat Paşaya karşı son kozunu oyna- mıya hazırlanmıştı. Bir taraftan teşkilâtıma kuyvet veriyor, diğer taraftan da en mühim adamlarını, | Şehzadebaşı karakoluna yerleştiriyor du. Beyoğlunun sefahethanelerinde kahramanlık taslıyan bazı kaba- dayılar, şimdi, Şehzade camiinin avlusuna sandalyaları atmış; hal- | kın nefret ve husametine karşı lâkayıt bir halde, mütemadiyen Fuat Paşanım konağını gözetli- yorlardı. Ba esnada, mahut Üs- küdarlı Halit Efendi de yine sahneye çıkmıştı. Fuat paşa ko- nağına — yerleşmekte — mütered- dit bulunan Halit Efendi, yeniden birçok vaitler karşısında kalarak, artık korku ve tereddüdü bir tarafa bırakmış, tekrar ressam Halil Beye müracat ederek onun vasıtasile Fuat Pş. konağının daire müdürlüğünü deruhte eylemişti. Fehim Paşa, artık hem haricen hem de dahilan Fuat Paşanm etrafını bu casus şebekesi ile çevirdikten sonra bir taraftan Abdülhamide mütemadiyen jur- nallar yağdırmıya, diğer taraftan da adamları vasıtasile oralarda bir gürültü — çıkaracak sebep aramıya başlamıştı. Verilen jurnallar, Abdülhamidi telâştan telâşa düşürüyor; hele, gönderdiği haberlere karşı Fuat Paşanın yazdığı cevap arizaların- da kullandığı lisan, hülnkârı derin derin — düşündürüyordu. — Filvaki Fuat Paşanın cesur ve pervasız olduğunu biliyordu. Fakat ne de olsa Fuat Paşanın - kendisine karşı bu kadar cür'etkâr davra- nabileceğini ummuyordu. — Taht ve saltanatta hükümran olan bir padişaba, açıktan açığa birtakım ağır ithamlarda — bulunabilmek için herhalde bir kuvvete istinat etmek lânmgeldiğini — düşünen Abdülhamit, artık Fuat Paşaya karşı beslediği endişeyi gizleye- miyordu. O esnada Fuat Paşa, on güa — kadar — meydanda görünmemişti. Bu, evvelâ casus- ların ve sonra da Abdülhamidin | telâşını arttırdı. Dıhı'ld_en alınan | haberlerde paşanın hastalığ.ndan babsolunuyordu. Fahat, acaba bu | hastalık doğru mu idi?... * Bu esnada, Fuat Paşayı öf- kesinden küplere bindiren yeni bir hâdise oldu. Şehzadebaşında — cesim — bir eczanesi bulunan meşhur ( Eczacı Hamdi ch) elinde bazı ilâçlar — 13 Teşnmınl Porşemhe ak- şamı Gala Müsameresi Olarak j ıılrlııgu halde Fuat Pııınm kona- ! | ) | | Zına geldi. Daire müdürü Halit Efendiye rica etti: — Paşa Hazretlerinin ilâçla- | rını getirdim. Lâkin bizzat tarif edeceğim şeyler var. Lütfen hu- zurlarına kabul etsinler, dedi. Halit Efendi, kendisine yeni bir mevzue çıkmaktan — müte- vellit süruru — gizliyerek — derhal hareme haber gönderdi. Paşa- dan gelen cevap üzerine eczacı Hamdi Bey, Paşanın yatak oda- sına götürüldü... Hamdi B., ilâç- ları pâşaya teslim ettikten sonra; — Paşa Hz.t. ilâçları bizzat getirmekten — maksadim, mahrem bir maruzatta bulunmak içindir. Dün akşam Üzeri kapalı bir araba ile üç efendi geldi. Zatı devletinizin ilâçlarının bizim eczahanede yapılıp yapılmadığını ve doktorlarınızın kimler olduğunu | tahkik ctti. Bunu ne hakla sor- duklarıni öğrenmek istedim. Fa- kat, cevap alamadım. — Tabii, şüphelendim. Arabamın numara- sınmı kaydettim. Beşiktaş dairesine mensup, 201 numaralı araba.. Bugünün Meselelerinden Yeni Türk Tarihi Mu- yürekli adama teşekkür etmekle nü bekliyorlardı. cihet, hastalığının hafiyeler tara- fından nasılt haber alındığı me- harem tarafında sıkr bir disiplin bumaral | arabayı bul, Bunun için, sizi ikaz etmeyi bir vicdan vazifesi addettim. Dedi. Fuat Paşa, bu temiz beraber, bundan fena halde mü- teessir oldu. Demek ki hastal.ğı- seyrini — bile — ehemmiyetle takip ediyor ve şüphesiz ölümü- Fakat Fuat hayrette kaldığı nın Paşanın asıl selesi idi. Konakta ve bilhassa vardı. Selâmlıkta bulunan yirmi- yi mütecaviz. adam da hep sadık ve emektar kimselerdi. Şu halde bu havadis sarayâ kimin tarafından yetiştirilmişti. Fuat paşa, çok emim olduğu kâtibi Avnullah Beyi çağırtarak her tarafın sıkı. bir kontrol a- tına alınmasınmı tavsiye — etmekle beraber: — Derhbhal Beşiktaşa git. (201) içine bin, Buraya gel Arabacıye — para vermek bahanesile içeriye çağır. Doğruca bana getir. (Arkası var ) azzam Bir Eser Olacak (Baş tarafı | inci .-,M ) medeni varlıklarım, içtimal hayat salhalarını en ince noktalarına kadar gösterecek olan bu büyük eserim hazırlanıp — bitirilmesine Avrupanın — muhtelif ilim mahfe- lerinde ehemmiyetle intizar edi- mektedir. Temin olunduğuna na- zaran bu eser, yüksek bir ilmi kıiymeti haiz olacaktır. eski Türklerin - iktısadi GITYA ALPAR ve GUSTAV FRÖHLICH İzdivaç merasimini sabah bele- diye dairesinde icra ve v akşam SAADET ŞARKISI filmlerinin —ilk iraesine iştirak etmişlerdir, b Pek ykında ARTİSTİK Sinemasında Elzem ve zarurl bir şeydir: Çünkü iyi vakit geçirmek için GÜLMEK LÂZIMDIR. Ve iyi gülmek için de nefis musiki, güzel şarkıları ve pek kıymetli sahnelerile PARİS KIZI Osceretini görmek lâzımdır. MAJİE SİNEMASINDA Eserde | sahada GA letro - Goldwya - Mayer filmi K CLAUDE ANET'in Eserinden Muktebes | gösterdikleri faaliyet ve hareket- ler dolgun bir Fasıl teşkil ede- cek, ayrıca sanayi sahasındaki Türk varlığına bilhassa ehemmi- yet verilecektir. Eski Türk medeniyetinin, d- ğer milletler medeniyeti üzerin- deki bariz tesirleri bu eserde açıkça izah edilerek şimdiye ka- dar meçhul kalan birçok haki- katler meydana çıkarılacaktır: ——ar ea u — Haflta ASRİ SİNEMA Pe heyecalı bir şaheser GİZLEMAHKEME Filmini irae ediyor. WALLACE BERRY-OLARK GABI. Jeanne Harlew va Lewis Stone tarafındı CHARLES BOYER ARMAND BERNRD ve FLORELLE İhtiras Fırtınaları Büyük UFA ıipnıılud fransızca kopyasınyaralı yaşütan üç büyük dehakâr Çarşamba akşamı Melek Sinemasında Hayat Pahalılığı Brüksel 8 ( Hususi ) — Cemi- yeti Akvam İktisat bürosunun hayat pahalılığı hakkında yaptı- ğı bir istatistiğe göre yüzde hesabile hayat pabalılığı İspanm- yanın Barselom şebrinde 54, İs- | bu tanbulda ise 64 nisbetlerini göste- riyor. Bu pahalılık — nisbetinin yine yüzde hesabile 32,2 si sıhhi şartlar ve gıda maddeleri, yüz- de 22 si de banyolu olmak Üüze- re dört odalı kira evlerinde oturmak — mecburiyetinden — ileri geldiği tesbit edilmiştir. Ayrıca yüz ailenin 21 inde elektrikli süpürge, 36 sında radyo maki- | nesi, 45inde gramofon, 48 inde otomobil, 40 unda çamaşır yıka- ma makinesi, 98 inde elektrik ütüsü, 8Sinde bizmetçi bulunmak Küzümu da nazarı dikkate alın- mıştır. Bu şartlar tahakkuk et- tiği takdirde İstanbulda yaşaya- cak bir kimsenin senelik — vari- datı asgari 1100 dolar, takriben 2200 lirayı bulmak icap ediyor. İş Mektepleri Kongresi Brüksel akademisinde 32 mil- letin iştirakile beynelmilel bir İş Mektepleri kongresi açılmiştır Bu kongrenin meşgul olacağı esas- lar şunlardır: 1 — San'atta iş tedkrisatının tahdidi. 2 — San'at kabiliyetinin tayi- ninde doktoların ve ilkmektep hocalarımın rolleri. 3 — Umumi kültür, kurları. 4 — İş mekteplerinden çıka- cak gençlere yardım - şekilleri, mesleki bilgilerini kuvvetleadire- cek vasıtaların temini vesaire. Amerikada Yeni Bir Güzellik Seçmesi Amerika, yeni bir güzellik müsabakasına hazırlamıyor. Bu yeni milsabakanın müddeti 130 t, yani tanm beş buçuk gün :::eclüı Müsabakaya girecek- ler günde ancak 1,30 saat istira- hat edebilecekler, Bunun haricin- de —müsabıklar durup — dinlen- meksizin, bilip bilmediklerini ba- garıp haykırarak, şarkı söyleyip gürültü yaparak marifet göstere- ceklerdir. Bu ı“&-ı bey- san'at 'Ve Almanya | Şehirde Birtakif Temııevvıl Berlin 9 — Beşler konfi sının Cenevrede toplanması kındaki Fransız - teklifi hayret uyandırmamışlır. Aln konferansın — toplanacağı Ne itiraz etmemektedir. Tah Teslihat büresu ve komisyü toplanmamak — şartile, Almi Beşler Konferansının Cenev toplanmasına muvafakat cd tir. Almanya, silâhlanmaktâ savat istiyen talebi dolayifi mütaleada — bulunmakti Almanya, müasavat hakkı edilinceye kadar Tahdidi hat Konferansına iştirak gibi görünmek istememekt! Fransa konferansa davet hükümetlerden başka, Pol Belçika ve Çekaslavakya devletlerin — davetlerinde se, Alman Hariciye Fon Nörat, Avusturya Ma tan ve Bulgaristanın ve belki” Rusyamn — davet — edilmel ısrat edecektir. İki Gemi Çarpıştı Lonra, 9 — Şarens vapt Afri Stan vapuru — mü: etmiştir. Gemilerin müre başka bir gemi tarafından tarılmıştır. Yeni Dolandı lar Türedi! (Baş tarafı | inci :ıylıı binden köpeğin kıymetine bir lira veya iki lira hvırl' diyorlar. Bu herifler diğer k hiplerini de bu suretle yevmiyelerini doğrultuyo Bize temin edildiğine gölt türedi herifler Beyoğlu, T: Şişhane gibi yerlerde bütül k sahiplerine musallat © dır. Şuhalde köpeği tavsiye ederiz: — Belediyenin, umumut faati için ittihaz ettiği bir ile” herkesi dolandırmıya neıılerden imdhıı koruy! Geçen ikinci kânunun dam eylül sonuna kadar hava postalarile h—ıı hmllllıyokı dled Mükâfat Verildi | sahnedir. “> ARI wwwı& çiçek sergisi kuru!” ınııklıııwılhıvıızh —“ydıı klhı kazanmışlardı. Dün bunların mükâfatları verilmiş ve ” ; leri hiriı edilmiştir. — Resmimiz — mükâfat lll Heyeti 'I'ı-dlıyııl GABY MORLAY ve FRANCEN — Telefon : 40690