8 Kasım 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

8 Kasım 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

B Teşrinisanl Yine Hırvat Liderlerinden sabık Ha- Tic'ya nazırı Trümbiç tevkif edil- diler ve siyas cürümlerin davasına bakan husust mahkemeye verildiler. Bunlardan Muçeke atfedilen cürüm siyasi bir beyanattır. Bu zat, Mar tester Guardian — gazetesinin mu habirine, yine bu muhabirin şorduğu Zual üzerine teşbihli bazı sözler söye lamiştir.'hırvat Lideri Maçeke göre K bistan, Hırvatların zengin bir amcası- dır. Böyle zengin bir amcanın mirasını tlde etmek İçin onu öldürmek buda- lalık'ır. Çünkü bu amca ciddi bir #ürelte hastadır ve ölümü yaklaş- miştır. Sabık Hariciye Nazırı Trumbiç Hırvatların Sırplarla — birlikte yaşamalarına imkân olmadığını, bu Meseleyi halletmek için Hırvatların Sırplardan ayrılarak Avusturya - ile bir federasyon teşkli etmeleri lâzım İse geldiği mütaleasında bulunmuş ve demiştir ki: * Hırvatlarla — Sırplar . artık bir daha barışamıyacak kadar biribirinin Barbındaki Hıryat vilâyetleri ne de- recs Avrupalılaşınış iseler şarktaki hdırlar. Bu — toprakların - biribirile ynaşmaları mümkün değildir. . Bu iki beyanat İngilir gazeteninde tevkif edilmişlerdir. Bu hüdisa münasebetile, Parisle bulunan asıl lider Radiç, Hırvat halkına — hitaben — şu beyansmeyi Reşretmiştir: “Sırplar, güzel - memleketimizi İkinci bir. Makedonya h koy- Mmuçlardır. Medeni memleketlerin hir şiarı olan toplanma, İntikap etme, Süyleme haklarımız elimizden alın- Mmiçtıe. Yugoslavyanın hemen her tarafında patlıyan bombalar, hesap gününün — habercileridir. Hırvatlar, bugünü sabırcızlıkla bekliyorlar.,, * Balkanların Prusyası i Sırbislan ve yeni Yugoslavyada di vaziyet bu ye- ildedir. — Süroyya Bir Boksör Öldürüldü Liyon, 7 — İtalyan boksörü Moro, altı kişi tarafından taban- €a ile öldürülmüştür. Boksör sa- bahleyin faşistlerin bir konferan- Bında hazır bulunmuştu.. Bir Deniz Faciası Lizbon, 7 — Rosino ve Ogus- to isınindeki Şalupalar çarpışmış ve Ogusto hemen batmıştır. 'güstonun uyuyan —10 tayfası usule gelen su hortumu arasın- da boğulup gitmişlerdir. B — — — —- TEFRİKAN UMARASI 121: — BSöyle bakalım Etenam, dün ne anlatıyordum?. — Babamdan anlatıyordun! — Sahi, peki nerede kalmış- tıkp., . Hatırlaması için yardım eder- dim, Sonra dnrhı"l;l:ıbzleri düzgün ı': ahbenktar bir surette akmıya aşlardı. Bana babamdan bahsetmek hedense içinden gelmişti. -Bir D yYorgun, canı sıtkın yukarı #eldi ve dedi ki: — Bu gece rüyamda babanı Sördüm; elinde bir fındık dalı ardı. Bir kırda yürüyor ve ıslık â:I'Yordu arkasından dili bir karış kam "S.ı.ıq benekli bir köpek h—.—r—. K düşmanı olmuşlardır. Drina nehrinin | tr. Sirp vilâyetleri de o derece Balkan- | İntişar eder etmez, her Iki Lider de | 5ç aaaniaancan) Sırbistan Parçalanmak Tehlikesinde! Yugoslavyada arka arkaya iki Mmühim bhüdise oldu: Hırvat Firkası Liderl - Maçek ile | | | Amerika Reisiciimhurluğ İntihabat Bugün Yapılıyor. İntihapta Huver Mi,Ruzvelt Mi Kazanacak? Nevyork, 8 — Reisicümhur intihabatının neticesi bugün belli olacaktır. İntihabat mücadelesinde eski Reisicümhur M. Huverle De- mokratların namzedi olan M. Ruzvelt karşıkarşıya bulunmak- tadır. Muhtelif mabhafilin tahmin- lerine göre Ruzveltin kazanması yüzde seksen ihtimal dahilindedir. İntihabat mücadelesinde iktısadi buhran ve Amerikanın Avrupada olan alacağı meselesi mühim bir rol — oynamaktadır.. M. Huver gümrük tarifelerinde bir değişik- lik yapmıyacağını ilân etmiştir. M. Ruzvelt ise tarifelerde bü- yük tenzilât yapacağını vadetmiş- Gerek M. Huver ve gerek M. Ruzvelt Avrupa alacakları meselesi etrafında bir şey söyle- | memiştir. Huver Reyini Variyor Nevyork, 8 — Reisicümhur | M. Huver reyini vermek üzere Kaliforniyaya hareket etmiştir. Bugün kendisini istikbale koşan halk kütleleri, Huverin intihabı neticesi hakkındaki ümidini kuv- vetlendirmişlerdir. Ruzvelt Netlceden Emin Nevyork, 6 — Kahir bir mu- zafferiyet kazanacağından emin olan Demokratların Reisicümhur gamzedi *M. Ruzvelt yarın bir nutuk — söyliyecektir. - 100 — şoför Ruzveltin ikametgâhı önünde nü- mayiş yapmışlar ve Ruzvelti al- kışlamışlardır. İçki Yasağı Va İntihabat Nevyork, 6 — Ayan Azasın- | dan M, Borahın hangi tarafa rey vereceği malüm değildir. Ancak | M. Borah, içki yasağının ortadan İ | ! | ——— ÇOCUKLUĞU Meşhur Rus Edibi Maksim Gorkinin hayal ramant kaldırılmasına karşı sonuna kadar mücadele edecektir. Faşizm Aleyhtarları Liyon, 7 — Komünistler ve Faşist aleyhtarları bir otele inen bir İtalyan meb'usu Giyarte kar- şı nümayiş yapmışlardır. İki nü- mayişçi hapsedilmiştir. Bu nlima- yişte bir suikast — teşebbüsile alâkadar olup olmediği tahkik edilmektedir. Türkçeye Çevirea: j Muvaffar Şunar biasksim Dayvaiyeç sik sık rüyama giriyor.. Onun ruh- cağızı öyle görünüyor ki hâlâ rahata ermdi.. Bir akşam mütemadiyen bana babamın hayatından anlattı. Ba- bam bir askerin oğlu imiş. Büyük babam neferlikten zabitliğe ka- dar yükselmiş fakat maiyetinde- kilere karşı fevkâalâde -sertliği yüzünden Sibiryaya nefyedilmiş. Orada Sibiryanın bir köşesinde babam dünyaya gelmiş. Evde babam hiç iyi muamele görme- miş, daha çocukken — müteaddit defalar babasının — zülmünden kaçmış, ve bir def'asında büyük babam onu tavşan — arkasında Lohistan Haricye nazırı M. Zoleskl istifatını verdi. M. Zaleski yedi sene- den beri memleketinin harlet siyasetini Fransadan ilham alarak idato etmiş ve dalma Sovyet Pusyanın aleyhine sibhi sebepler Eösteriyordu, bakikatta cephe alınıştı. M. Zaleski İstifasında bunun sebeplerini geçenlerde aktedi- ı len Rusya-Lehistan misakında aramak doğru olur. Başvekli Maroşal Pilzutski, 7 Resmimiz solda M. Zaleski Berlin 7 — Sükün içinde ye- çen intihabat İ8 de bitmiştir. | İntihabata iştirak edenlerin nis- beti yüzde seksendir. İntihabat neticeleri evvelki tahıninleri teyit etmiştir. Hitlerciler 930 - eylülün- denberi sür'atle kazandıkları aza- lıkların bir kismımı — kaybetmekle beraber, yine Almanyanım en bi- ' Finci fırkası olarak görünmekte- . dir. Komünist fırkası, muntaza- man ilerlemekte devam etmekte- dir. Hemen hemen Sosyal de- mokratlar kadar rey toplamıya muvaffak olmuşlardır. Sosyal de- mokrat fırkası Almanyanın ikinci fırkası mevkiinde olmakla beraber reylerin yüzde yirmisinden fazla- sını topl:yamam ştir, Rahiştakta Hitlerciler 195, Sos- | | yal Demokratlar 121, Komünist- , köpeklerle İ7 takip eder — gibi | aramıya mecbur olmuş. Bir dela- sında da yakaland ğı zaman öyle dayak yemiş ki komşular babası- nın elinden almışlar ve hiddetten kudurmuş bir hale gelen bu -- | damdan saklamışlar. Nineme " küçük — çocukları daima böyle döverler mi? ,, diye sordum. Büyük bir — sükünetle | cevap verdi: — Evet, daimal. Babamın — annesi — erkenden ölmüş; dokuz yaşına geldiği vakit de büyük babam ölmüş. Bu su- retle babam vaftiz. babasının yanına gelmiş. Bu adam bir ma- | rangoz imiş. Babamada bu san'- | ati öğretmiş ve marangozlar lon- casına yazdırınış. Babam yanından kaçmış, kör dilencileri gezdirerek senelik panayırlarda dolaşmış, dürmüş. Nihayet 16 yaşında ( Nijni ) ye gelerek orada Kolşino vapur şirketi içia çalışan onun skiain yerine Miralay Boki tayin etmiştir sağda Mareşal Pilzutskiyi göstermektedir. Alman İntihabatı Sükün İçinde Geçti En Fazla Aialığı Hitlerciler Kazandı Hükümetin Vaziyeti Değişmiyecektir | Ter 100, Merkerzciler 90, Naayo- ' nal Almanlar 52, Bavyara halk- İ“l." 18, Halkçı Almanlar 11 azalk kazanmışlardır. ’ Şimdiki halde parlamento ek- seriyetinin ne suretle teşekkül | edeceği belli değildir. Fon Pa- “pen hükümetinin — vaziyeti — inti- habat dolayısile değişmiyecektir. İmar ve islah plânını kat'i si- rette tatbike azmetmiş olan hü- kümet yeni bir. Rahiştağın huzu- runa da ayni programla çıka- caklır. Berlin münakalât grevi intihabat Üzerine bir tesir yap- mamaştır. Hitlerciler Hareket Yapmıyorlar | Berlin, T7 — Hitler kıtaatımın ) Berlin civarında toplandığı ve ha- | rekete — hazırlandığı — etrafındaki haberler doğru değildir. | maranzozhanede iş bulmuş. He- | | nüz yirmi yaşında iken © mahir bir ince marangoz, nakkaş ve | dekoratör addolunuyormuş.. Onun | çalışlığı imalâthane büyük baba- | min evleri yanında imiş.. j Ninem gülerek anlatıyordu: — Aradaki tahta — perdeler çevik bir. delikanlı için yüksek değildi. Varya ile beraber bahçe- de firenk özümü topluyorduk, ba- ban birdenbire “ hop! ,, diye tahta perdeden atladı. Dehşetli korkmuştum. Sırtında beyaz bir gömlek, ayağında kadife gibi bir pantalon vardı; elma — ağaçları arasından, ayakları çıplak, iri | vücudile geliyordu.. Uzun saçları bir şeritle bağlanmıştı. Onu daha evvelden görmüştüm. Pencerenin önünden geçerken “ne levent de- likanlı! ,, diye düşünürdüm. Yak- laşınca: “ Niçin önden, kapıdan gelmiyorsun oğlum! ,, diye sor- duüm. Bunun Üzerine diz. çöktü ve dadi ki: Karilerı;n Suallerine Cevaplarım F. 8. R. Hanıms: Kızım, cevabım gecikti. Çüm kü gelen mektuplara sıra ile ce vap vermiye mecburum. Mektubunuzu okuduktan son- ra sizi haksız bulduğumu söyler sem bana kızmazsınız değil mi? Bir genç, sevdiği ciddt ve vakur bir kıza karşı ancak bahsetti- ğiniz genç gibi aşkını anlatır. Ondan fazlası — sululuk - olur ve rahatsız eder. Siz fazla çekingen, fazla müvesvis olduğunuz - için ondan fazla iltifat bekliyorsunur. Yüz bulmıyan bir genç bundan ileri gidemez. Meğer ki niyeti fe- na olal Onun için gencin hara- ketlerine biraz daha müscamaha ile mükabele ediniz ki, size gön- Münü açmak iİmkânımı bulsun. Hamdi isimli :no: Bu genç, bir aile kızı ile ev- lenmek istiyor. Fakat kızın ailesi ne muvafık, ne de red mahiye- tinde bir cevap vermiyor. Bundan gencin babası müteessir oluyor, ve oğluna başka bir kız almak istiyor. Halbuki genç, bu yeni kızı almak istemiyor. Kızın ailesine kendinizi sevdir- mek için, babasına biri vasıtasile hakkınızda medihkâr sözler söy- liyecek bir iki dost bulunuz. Onlar her vesile ile kendisine sizden bahsetsinler ve iyi bir genç olduğunuzu söylesinler. Hiç kimse telkinin tesirinden kendisini kur- taramaz. Bir *taraftan da kadınlar vasıtasile, kının annesi Üzerinde işlerseniz, daha çabuk muvaffak olursunuz. * Beyanıtta Hayati Reye: Kadin haklıdır.. Dul olması sizi mes'ut etmesine mâni değil- dir. 20 yaşında bir kadına dul denilebilir mi? Onun gönlü tazedir. Hayatta gördüğü tecrübe bilâkle sizi mes'ut etmiye çalışacağına delik dir. Bence yanlış düşüncelere hem kendinizi, bem kadını kurhban etmenin manası yoktur. * Giresmmda Sovda Roye : Askerliğinizi yapmadan kızı size vermemeleri gayet tabildir. Faket hunun kestirme yoln şı- dur; Kıza talip olur ve nırsınız. — Askerliğinizi bitirdikten sonra da evlenirsiniz. Buna kızın ailesi de bir şey diyemez. HANMCEYZE — Akslina İvanovrna bak se- nin Öönünde dertli kalbimle diz çöküyorum! — İşte kızın Varya da burada.. Bize yardım et allahaşkı- na!,. Biz evlenmek istiyoruz!.. Dondum, kaldım. Dillm baya- ği tutulmuştu. Annene - baktım bir elma ağacının arkasında du- ruyordu. Ahlakszın yüzü elma gibi kıpkırmızı idi ve saklanıyor, ve ona bir sürü işaretler yapı- yordu. Fakat gözleri yaşla dolu idi. I “Ah musibet mahlüklar ! , dedim. “ Nedir bu yaptığınız ? Aklın yerinde mi senin -Varvara? Ya, sen delikanlı, bu kızı ala- cak kadar adam olup olmadığım düşündün mü?,, Ö zamanlar büyük baban zengin bir adamdı, oğulları arasında daha mal tak- simi yapmamıştı. Dört tane evi, bir sürü da parası vardı. Biraz evvel de 9 sene biribiri arka- sın lonca kâhyası olması şere- fine bir şapka ile bir de Ünifor diye alını ma hediye uştı. lsilü vi