10 Kasım 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Kasım 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

YETT p ç » t a5” Sıyfı Memleket ’lı(ın.ıınılarıı Sındırgı Tütüncülü İlerlı or Sındırg (Hususi) — Üç gön- denberi devam eden faydalı yağ- murlar, rençberi ve çiftçiyi baklı bir sevince sürüklemiştir. Çiftçi, bir müddet evvel kuru toprağa ektiği buğdayının yetişmesinde büyük bir âmil - olacak olan bu yağmurların bir kaç gün sonra tekrar yağacağını Ümit etmekte- dir. Üç gündenberi devam eden yağmur, Sındırğı-Balıkesir yolunu bozmuş, — otomobiller — işleyemez olmuştur. Henüz daha yeni yapı- .. u. ugğu lan bu yolün bozülması — halkı müşkülâta sokmuştur. Mükelle- fiyet usulü dolayısile yollarda çalışanlar varsa da, havanın buzuk olmasından faaliyete devam edi- lememektedir. Simav çayı üzerindeki Bigadıç köprüsünün de yapılması kış nak- liyatı için çok faideli olacaktır. Çünki kazamızdan şehre külliyetli ihracat yapılmaktadır. Diğer ta- raftan bu seneki tütün rekoltesi- nin azlığı tütüncüler için istikba- lin iyi olacağına elâmettir. Kaza- | muza yeni tayin edilen Seydiköy | İnhisarlar Müdürü Rahmi Beyin tütüncülür hakkındaki ve sayigayeretinin satışlarda bü- yük bir fark göstereceğini ümit ettirmektedir. Sındırgı — tütüncülük memle- keti olduğu için kaza iktisadiyatı tütünlerin satılmasile müvazene etmektedir. Eğer Ziraat Bankası vukufu | alacaklarını bir müddet için tecil | edecek olursa köylü bu vaziyet- ten çuk memnun olacaktır. Tarsusta Dıimı Ercümen Azaları Seçildi Tarsus, ( Hususi ) — Burada belediye meclisi açıldı ve daimi | encümene Kadri, Cevdet ve Ali Rıza Beyler intihap edildi. İzmirde Hapishane Islah Ediliyor İzmir (Hususi)— Şehrimizdeki hapisbane ihliyaca kâfi gelmi- yordu. Müddeiumumi Asım Bey hapishanenin yanında bulunan binanın — iskeletini — tamamlattı ve iki katlı iki koğuşlu bir hapishane meydana çıktı. Hapis- haneye yirmi yataklı bir hastane ve çok zengin bir eczane ilâve edilmiştir. — Yenl — hapishanede mahkümlara bir de kurs açılmıştır. Kursta bütün mahkümlara yeni harflerle ders verilmektedir. Yeni hapishanenin ilâvesile hapishane- deki eski izdiham kalmamış ve mahkümlar sükün içinde mahkü- miyetlerini geçirmiye — başlamış- lardır. Malkarada Bereketli Y Yığmurlar Başladı Malkara (Hususi) — Mıntaka- mızda 6 aydanberi devam eden kuraklık nihayet bulmuş, bere- < ketli — yağmurlar — başlamıştır. - Çiftçi tohum atmıya başlamıştır. Geçen sene bu zamanlar tarla- Tarın işi tamamen bitmiş, mahsul atılmıştı, fakat bu sene kurak- lığın devamı (mahsulün geç ekil- ucip - olmuştur. -__îgğf dürülü. | yetçidir; her ban- | bitirilmesine im- | köyüne yakın bir Çingene çerg- | mektebin — küşadını 'Ortamektebın Kişadı Sa-| çen “Kılçözü,, SÖON POSTA' MEMLEKET Çanakkale Kö ylünün En Büyük Derdı Bitip Tü kenmıyen Borçları Ödemektır Çanakkale (Hu- Kö sesi ) — Her tarafta — olduğu gibi vilâyetimiz- de de köylü fa- izcilerden — şikâ- yi köye gitseniz senelerden beri ödeye, — ödeye kân olmiyan borç- lar günün en mühim lâkırdısını teşkil eder. Köy- lü aldığı cüz'i bir para veyahut mal mukabilinde borçlanmıştır. Köylü yazın güneşin | larına göre getirilen mala bir fiat altında, kışın yağmurda çamurda | takdir ederek köylünün borcunun Çanakkalede “Yağcılar,, köylüleri çalışıp — cabalıyarak; — topladığı | bir. — kıstmına mahsup - ederler. mahsulü bu borçları yüzünden | Fakat bu suretle borcu değil ambarına — koyamaz ve doğru | faizini bile ödemek mümkün ola- faizcilere götürür, onlar da inııf- Balıkesırdğ maz. Vn ııvılh Iııylü de her sene Malatya (. Bir Adam Karısını Ve | susi) — Halk A k Evi spor klübü w oldurdu ile Diyarıbekir Balıkesir (Hususi) — Helâlca | Yıldız idman yurdu — arasınıda sinde çok feci bir cinayet olmuş- | yapılan maç çok tur. Sadık isminde biri öteden- | heyecanlı — oldu beri karısı Sultandan şüphelendiği | ve burada bü- için daima takip etmektedir. Ev- yük bir alâka velki akşam da - karısını, eski düşmanı Şabanın yanında gör- müş, ve tabancasını çekerek her ikisine de Üç dört el ateş açmış- tır. Kurşunların tesirile Şaban ve Sultan biraz sonra ölmüşler- | uyandırdı.Diyar.- bekir Yıldız ldmın 1-6 ııyı ile Kirşehir (Hu- dir. Katil kaçmıştır. Şiddetle | susi) — Sekiz takip edilmektedir. | aydanberi yağ- mur — yağmıyor- Nazillide du. Memleketin ortasından — ge- deresinin — suyu bırsızlıkla Bekleniyor Nazilli (Hususi) — Burada bir ortamektep açılması Maarif Ve- kâleti tarafından kararlaşmıştı. Mektebe tahsis edilecek bina tahliye edilmiş ve hazırlanmıştır. vırdır yağmursuzluk do layısile — araziyi | sulıyamaz bir ha- | de gelmişti. Dere kurumak — Üzere HABERLERİ ylüleri amahsulünü faiz- ciye — taşımakta devam eder. Fa- izler yüzde alt- miş veya yüzde seksenden aşağı değildir. İşte Çanak- kale köylüsü bu bitmek — tüken- mek bilmiyen borç- lardan — kurtük- mak için çare arı- yor; ve badema da bu faizcilere boyun eymek is- temiyor. Borçların esasını lâyıkile tetkikten sonra mutedil faizlerle uzun vadelere raptetmek suretile bu işin halle- dilmesi lâzımdır. Bu suretle de Çanakkale köylüsü büyük bir dertten lnıhılııı' ulı:ılıhr Cemal Mal-: *vada Spor Hareketlerı Halk Evi spora .ılip gıldl. Kırşehırde Bir Derenin Suyu Çekildi | iken yağan yağmurlar halkı ve çiftçiyi sevindirdi. Şimdi tarlalarda büyük bir tohum atma faaliyeti kat henüz mektebin açılması ——— için emir gelmemiştir. — Halk | sabırsızlıkla Akşehir (Hu- susi) — Burada — , şehrimiz gençle- * beklemektedir. Adanada Bir Cerh Adana, (Hususi) — Aclaşıla- | çinden —mürek- mıyan bir sebepten dolayı Paşa- kep bir Şehir nebi mahallesinde oturan Hayri | Bandosu teşkil isminde biri, Köşger Hakkıyı | 4dildi. Bando- bıçakla ağır sürette yaralamıştır. | nun — teşkilinde Carih tutulmuştur. Kaymakam Lüt- fi Beyin büyük Bllrsada faydası dokun- Kollej. Askeri Liseyî etmektedir. Yendi Te SŞ Bursa ( Hususi ) — İstanbul Amerikan Kolleji sporcuları ile | Bursa Işıklar Askeri Lisesi ara- sında yapılan maçta Kollejliler Asekeri Lisesini 3 - 2 mağlüp etmişlerdir. Konyada »Mersin Tenisçilerile Bir Maç Yapılacak- Konya (Hususi) — Mersin te- nisçileri yakında şehrimize gele- rek şehrimiz tenisçilerile maçlar yapacaklardır. Mersinliler burada sabırsızlıkla beklenmektedir. Yeni Gün Gazetesi Suriye tarafından seddedilen Yeni Gün gazetesi tekrar intişara başlamıştır. — Akşehirde Bir Bando Kuruldu du. Bando güzel parçalar çalmakta, şehrin musiki ihtiyacını tatmin Mâlatyada - Bir Tütün Kaçakçısı Yakalandı Malatya (Hususi) — Şehrimize yakın Haçuvar köyünden Yusuf oğlu Mahmudun evinde, 103 kilo kaçak tütün bulunmuş ve ken- disi tevkif edilmiştir. Tarihi Fıkra İ Erken 'Veya Geç | Femni ilerlemelerin gün geç- tikçe — genişlediğini — görenler, arasıra içlerini çekerleri “Ah, mnolurdu, yüz sene sonra dünyaya gelseydik,, derler. Gülüp oyna- madan hoşlanıp ta o yoldan elle- rini, eteklerini çekenler, gözlerini memlendirirler: “Kâşki biraz geç doğsaydık,, derler, Bunlara karşı geçlm derdile içleri sızlıyanlar da yüz sene evvel doğmadıklarına yanarlar, ikide bir ablayıp puf- Tarlar. Bu ikinci takımdan biri, bir- kaç yüz sene evvelki ucuzluğu, para bolluğunu dile dolayarak yi- ne yanık yanık ah çekip durur- ken bir arkadaş şu öğüdü verd' — Geçmişe imrenme arkada Çünkü değmez. O zamanlar pa- ra belki boldu, et ve ekmek ucuzdu, yaşamak kolaydı. Lükin yaşıyanların güldüğü de yoktu. Niçin mi diyorsun? Anlatayım: Bir kere kazancın yüzde doksun sekizi salyane ve salgına gider- di. Bak 0 zaman ödenen borç- ları sayayım da aklın başına gel- sin: “Sefer imdadiyesi, hazer im- dadiyesi, cihat ianesi, mukabele akçesi, menzil malı, konak mas- rahı, han ve hane ve çayır kirası, nüzül bedeli, peksimet baha, za- hirebaha, ulüfebaha, komanya baha, tayinat bedeli, nanbaha, katıkbaha, tazmiye, nevalebaha, kürekçi bedeli, tersane bedeliyesi, kalyoncu bedeliyesi, gabyar be- deli, deniz askeri bedeli, kürek- çiler avarızı, ferman harci, eva- mir harcı, müjdebaha, - harçba- ba, kudumiye, cevaiz, hediye-« baha, — kaftanbaha, — urbababha, hâkim ianesi, mübaşir bedeli, huddamiye, kethüdaiye, kalemiye, kâtibiye, hademe avaidi, harcı- bap, harcı defter, ihzariye, muh- | mriye. harcı hademe, harcı mah- keme, harcı kitabet, yazıcı akçe- si, baydiye, ilâm harcı, vekâlet harcı, tahsildariye, daire masrafı, beygir masrafı, geçme masrafı, devir masrafı, teahhlt temessü- kâtı, reddiyei temessük, derbent resmi, selâmetlik, baç, yasak, yol resmi, müruriye, tırtıl resmi, sinek parası, izni sefine, öşrüdi- yet, sarrafiye, akçebaşı, güzeşte, senelik nema, küherçile bedeli, kömür bedeli, kereste bedeli, kendir bedeli, köprücü, derbent- çi, su yolcu, sekbanlar, topçular masrafı, semerat, tayyarat...., Arkadaşın nefesi tükenmişti, eski devirlerin salyaneleri henüz tükenmemişti. Artık ben de da- yanamadım, on birinci veya on ikinci asırda dünyaya gelmediği- me yanan adama yüzümü çevirdim: — Biz, dedim, bir yiyip iki şükretmeliyiz. Geçmiş — günlere imrenmek o günleri bilmemektir. DN Gemlikte Bir Adam Feci Şekilde Yaralandı Gemlik, (Hususi) — Kayıkçı Ali isminde birisi sahilde yalın” ayak dolaşırken ayağına bir cam parçası batmış - ve büyükçe bir yara açmıştır. Alinin yaptığı bür tün tedbirler neticesiz kalmifı kanı bir türlü kesmek kabil olar mamış, nihayet biçare adam ölüm hâlinde hastabaneye nakledi!mif orada ameliyat yapılarak katt dindirmek kabil olmuştur.