30 Kasım 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

30 Kasım 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

leğiltere “Bükümeti taralından Cati Biz. ne hediye edilen eserin tereümesi ÇANAKKALE —T7 - Yazan: Ceneral Oglander Tahtelbahirler Türk Ate- şinden Kurtuldular Bir Türk bataryası bu kayık- Tarın üzerine ateş açdisede, tak- dirle itiraf etmeli ki Türk ku- mandanının emri Üzerine bu ateş derhal kesildi ve tahlisiye ame- | daha | liyatı devam ettikçe bir aleş açmadılar. Heybetli manzarasile sahilde dolaşan — ve istilâ kuvvetlerinin maneviyatını ve şevkini yükselten bu zırhlinin beklenmediği bir za- manda ve suratle batması _An- zac daki efradın Üzerinde çok fena bir tesir icen etti. Geminin yavaş yavaş battığını seyredenle- rin birçoğu o zaman herhalde filo kamandanının ne büyük endişe- lerle muühat — olduğunu — taktir etmişlerdir. Çünkü artık denizden müna- kalelerinin tehdit edilmekte ol- duğunu ve hayatlarının donanma- nin selâmetine bağlı olduğunu anlamıya başlamışlardı. O akşam bu manzarayı gören yüksek rüt beli bir zabit şu cümleyi yasınıştı: *.., Âsabı mahvedici bir man- zara idi ve bunü görmek için hiç birimiz için iyi olmadı.,, Tri- umph zırblısının garkından sonra büyük harp gemilerinin hepsi İmroza çağırıldı. Fakat ferdası gün, amiral De Robech, tehlike olsun olmasın, karadaki ordunun donanma himayesinden biç bir suretle mahrum - birakılamıyaca- gıma karar vererek Anzac ve Y sahilindeki muhriplerden mada bir zırhlının. Helles açıklarında ve diğer zırhlinn da — düşmanın Avadoludaki bataryalarının faa- liyetine mani olmak üzere boğar- ların methalinde bulundurulması- ni emretti. Bu emir üzerine 26 mayısta Mojestic zırhlisi âdeta mağrur bir vaziyette tekrar Hellese av- det etti ve W sahilinden rubu mil açıktı torpil ağlarını açarak de- mirledi. İhtiyat olarak — küçük küçük gemilerde etrafını aldı. Fakat ferdası sabah erkenden hatıra defterine |» — KREDİ LYONE BANKASI buda torpillendi ve çeyrek saxt | sahillerin- mürettebatı zarf nda batlı, Helles deki bütün kayıklar kurtarmak için üşüştüler sayede yine çok zayiat olmadı. Bu ikinci felâketten sonra sa- hildeki gemilerin adedi tekrar tenzil edildi. Buralarda büyük 'hup gemileri bulundurmak usu- lünden vaz geçildi ve - İngiltere- den munitorlarla, kruvazörler ge- linceye kadar karadaki orduları himaye etmek vazifesi muhriple- re tevdi edildi. — Lord Nelson amiral gemisi Mondrosa gönde- rildi fakat harakât sahasında bu- Tunmağı arzu eden amiral bayra- g Triad yatma nakletti. Tahtelbahirler — hücunları bu suretle iki gün zarfında Türk — ordusunu ağır donanma - topları- nin mütemadi ateşinden kurlardı. Diğer taraftan İngilir amiralı da büyük harp gemilerinin ancak orduyu himaye maksadile kısa müddetler için ve gideceği saha evvelce tayyareler ve — muhripler tarafıadan iyice arandıktah sonra limanı terk - edebileceklerini eme retti. $- ve bu | Büyük — gemilerin sahillerden çekilmesi Türkleri son derece sevindirmiş ve müttefikleri de © nisbette meyus etmişti. Bilhassa bir cihetten bu gemilerin çekil- mesi müttefikder için büyük bir darbe olmuştu. Çünki donanmanın top ateşinden kurtulan Anadolu sahilindeki Türk bataryaları der- hal faaliyete geçerek - sahillere, Helles — cephesinin — arkasındaki sahaya ve bilhassa pek açıkta olan Fransız mıntakasına ateş açmakta gecikmemişti. Halbuki ne İngilizlerin ve ne de Fransız: ların buna mükabele edecek topları yoktu. Haziran ayı zar- fında Türklerin Anadolu sahilin- deki toplarının miktarı tedricen tezyit edildi ve her nekadar bunların ateşi çok müessir değil ise de istirabatte olan efradın Asabını bozmakta — ve — sahilde ç;lışın efradın işine mâni olmakta idi. CArkesı var ) ANONİM Tamamen tediye edilmiş « İhtiyat akçesi Pr. 30 Eylâl 1082 . tarinin. MEVCU Harine ve Fransa Bankası Bankalardaki —Matlubat Cüzdan ve Müdafani Milliye senedatı Teminatlı avanslar Hesabalı cariye Esham ve tahvilâtı mevcude ( Hizse senedi tahvilâtlar ve rantlar ) Muhtelif hesabat Ernlâk DÜYUNAT Vadesiz mevduat ve senedat Hesabatı cariye Badrttahsil — vacivütediye hesabat Pollçalar Vadeli senedat Mühtelif - hesabat Senci sabıkanın “ Kâr ve Zarar ,, hesabı bakı; Muhtelif ihtiyat akçeleri Tamamen tediye edilmiş sermaye Meel'si İdare Reisi Baron SBrincard DOKTOR dan nakletti. de haslalarını ak mu olun 5S0 adet bir kıyı muslak, 100 yarım - ki musluğu, 200 metro bir parmak dirhem parmak galvanizli boru, 50 kilo keten boru, yağı, 50 adet adi i>, 35 adet katra olanlar tafsilât almak — için levazım HO!?—HÖRIJ—N i (: y « S$SON POSTA İrtihal Hacı Bekir Zade Ali Mu- hiddin validesi Reşki Melek — Hammefendi irtihal etmiştir. Cenaxesi kânunuev- velin birinci Perşembe günü öğleden evvöl saat 11 de Şiş- lide Sebuhyan apartımanının 2No. dalresinden kaldırılarak cenaze nâamazı Teşvikiye ca- münde kılınarak Edirnekapı- sına defnedilecektir. ngiliz Lirası Londra, 29 — İngiliz lirası Borsada 82 Fransız frangı olarak açılmıştır. Gazetecilerin Balosu Şimdiden Hazırlanınız Matbvat Cemiyeti her sene ver- mekte olduğu mutat muazzam balo- sunu bu sene (kânunus n 28 incl cumartesi gecesi verecel ) Bu gece ayni zamanda bayramın ikisine tesadül etmektedir. Balo için bugü- nün intihabında bayram tatili dola- yısile gerek Ankara ve gerekse İs- tanbuldan Matbuat balosunda bulun- mak arzusunu izhar edenleri tatmin maksadı nazarıdikkate alınmıştır. Bu fırsattan — ist'fade — edilerek aradaki müddet xzarfında — balonun her veçhile mükemmeliyetini temin edecek Ççarelere baş vürü!müş ve balosun mevsimin en mutantan ba- losu olmak — Luşusundaki faikiyeti mubafaza ve belki de her zaman, kinden daha olması temin edilmiştir. güzel ŞİRKETİ ermaye Fr. 408 milyon 800 * daki BilA: DAT , SARBAZTMK3 OB 267.300.396,06 6.TALGAZ, 120,59 BASAZI. 903,77 3387.305.268,09 4.352.781,61 424.370.811,20 25.000.000, ,, Fr. 16.723581.204, . atı, bonolar, Fr. 5961404.489,70 832 8SISMEDA 225.118.419,08 367.M13.406,38 508.008.744,80 13567.7HA,92 800,000.000, ,, 40xX.00N.DOAO, Fr. 16723 58L2M4, , yesl Umemi Müdürler R. Masson E. Escarra di Valde kirasthanesi —yanındak! kadar birent tedıvi eder. Teli ZASI çeşme musluğu, 75 Üç yüz yyelik musluk, 100 — şadırvan galvanizli boru, 100 metro 1/2 100 kilo yerli bezir- nlı ip pazrlıkla alınacaktır. Talip müdürlüğüne pazarlığa girmek için de 45 liralık teminat makbuzu ile 112032 perşemba günü saat on beşe kadar daimi #nelimene müracaat etmelidirler. » * Beyoğlu hastanesi için eczayı tıbbiye ve kimyeviye ve alât: T. 223,5 L. Haseki kadınlar,, ,, ” » ni » 825 , " ”» ” Haseki ve Beyoğlu hastanelerine alınacak eczayı tıbbiye ve kimyeviye ile alâtı cerrahiye ayrı ayrı kapalı zarfla münakasaya konulmuştur. Talip olanlar şartname almak için her gün Levazım müdürlüğüne müracaat etmeli, münakasaya girmek için de teminat makbuzu veya mektubu . ile teklif mektuplarını 512 932 pazartesi günü saat on beşe kadar Daimi encümene vermelidirler. — İnhisarlar Umum Müdürlüğünden: Galatada İdarei Merkeziye Traça odasında pazarlıkla sabit do- lap ve raf yaptırılacaktır. Taliplerin keşfi ve resmi gördükten son- ya pazarlığa iştirak etmek Üzere * 12/932,, cumartesi günü saat “14,, yonuma müracaatları. —— *97,5,teminatlarını hamilen “10 te Galatada Mübayaat Komis- Yaka ÖT z | tüm, ağır şartlar sürdüm. | etti, ve nişanlandık. Sonra Am Beşiktaş Cinayğtinin İçyüzünü Tei sayfalla ) istikbalini | temin ederse ve ailem de muvafa- kat ettiği takdirde izdivaç tekli- fini kabul edebileceğimi söyledim. Ondan sonra çok defalar beni kaçırmak için uğraştı. Hatta de- vamlı tecavüzlerinden dolayı onu müteaddit defalar Kadıköyünde Kurbağalı polis merkezine teslim etmek mecburiyetinde kalmışızdır. Bilâhare pederim, hemşirem öldüler, biraderlerim vazifel as- keriyelerini ifa için Anadoluya gitmişlerdi, Yalnız kalmıştım. O da ortadan sırrolmuştu. Bir Nişanlanma Bir gün yolda ona rastgel- dim. Bize gelmek Üzere olduğunu söyledi. Gelmemesini - söyledim. Fakat buna rağmen ben evde yökken gelmiş girmiş, evde bir hizmetçi kadınla bir çccuk vardı. Onu evden zorla çıkarmak kabil olamadı. Teklifini tekrarladı, kabul et- mediğim takdirde cinayet çıka- racağını söyledi, tehdit etti. Kork- Kabul karaya gitli. 929 da ben de git- tim. Orada nikâh muamelesi için icap eden makamlara başvurduk. Fakat meğer o 21 tevellütlü ns- ker firarisi imiş. Bu yüzden me- deni nikâhımız olamadı. Ben İs- tanbula döndüm. Aramızda eski bir mukavela vardı ki, mucibince o benim büötün ağır şartlarıma mukabil bir tek Şşart sürmüştü. O da, ondan ayrılırsam kendisine | bin lira vermekliğimdi. Ankaraya Bir Seyahat Bana, kendisine gitmediğim takdirde beni mahkemeye vere- ceğini bu bin lirayı istiyeceğini söyledi. Bu parayı veremiyece- gimden mecburen Ankaraya git- | tim. Bana: 11067250018 | — Muamelci resmiyenin ehem- | miyeti yoktur, dedi. Uzun, süslü sözlerle beni aldatlı, ikna etti. Bir müddet te bu suretle geçli. Nihayet ya ayrılmaklığım, ya me- denl nikâhın yapılması için mah- kemeye müracaat ettim. Askerlik- ten sonra yapacağını vadetti. Katilin Bir Çocuğu Var Ankarada bulunduğumuz zaman ondan bir erkek çocuğum oldu, fakat ömrü vefa etmedi, dört | ayhk iken öldü. Sinoba Gidiyoruz Zeki askerlikten hep kaçtı, ve tabit bu yüzden nikâhı yap- mıya imkân hâsıl olamadı. Cahide H. Meydana Çıkıyor O sırada duydüm ki bu kızla tanışmışlar. İstemiş, nişanlanmışlar. | O zaman o işle, Sinopta bulu- nuyordu. Ben muhtaç - vaziyette idim. Bilmecburiye onu aramıya, bulınıya gittim. Ve: — Bu işe artık kat't bir nihayet verelim! Dedim. Ozaman bana nişanlı olduğunu itiraf etti. Hem onu alacağın:, hem de ben- den vazgeçmesine imkân olmadı- ğını, ve bu şekilde onunla yaşa- mayı kabul etmediğim takdirde keni parça parça paralıyacağını söyledi. İstanbula Dönüyoruz Sinobun bir köyünde idik, Yalnızdık. Korktum. Mecburen : — Pekil Dedim... Orada bir hata işledi, çalıştığı yerden kor- dular, beraber İstanbula döndük. iâk K gel b İA ll 4 Tafsilâtı İstanbulda bana nişanlısının evine beraber gitmek teklifinde bulun- du, kabul etmedim. Sonra uzun müddet beni ara- yıp sormadı. Sokaklarda kaldım, yine mecburen onu aradım. ÂAyas- paşada bir yerde oturduğunu öğrendim. Gittim. Bulamadım. Bir memura, aramasını rica et- tim, bulursa bana haber verebilme si için adresimi bıraktım. Memur onu ararken, öteki kızla nişanlı olduğunu bilen bir adam, neye arandığını sormuş: Memur da ona, benim karısı — olduğumu, ve aradığımı bildirmiş. Cahide Hanım Maziyi Öğreniyor O kızın babasına haber ver- miş, bunun Üzerine izimi aramış- lar. Halbuki ben memura - verdi- ğim adresten çıkmıştım. Acaba bir haber var mıdır diye, bir gün oraya uğradım. Onlar, kızın aile- sinin ısrarla, iz'açlar beni aradığınt söylediler. Babası, benim mutla- ka kendisini görmemi rica etmiş ve adresini buırakmış. Gittim, Ca- hidenin babasını Gümrükte daire- sinde gördüm. Konuşmamız esnasında Zeki- nin benim kocam olduğunu ispat etmek maksadile onun el yazıla- rımı göstermekte idim. O, habe- rim olmadan, Zekinin bana hita- ben yazmış olduğu bir mektubu almış. Ben onlara iddialarının aksine olarak kızlarını Zekiye vermeleri- ni, hatta Zekinin iyi bir adam olduğunu söyledim. e€ evlerine de, onların nişanı bozulduktan sonra o da kendi mütemadi davetleri, ısrarları üze- rine gittim. Bütün bu söyledikle- rimin tamamen doğru olduğunu müieaddit şabhitlerle her zaman ispata hazırım.,, Facia Nasıl Öğrenildi? Bundan — sonra muharririmiz Nazmiye Hanıma vak'ayı nasıl haber aldığını sormuştur. Ö şu şekilde anlatmıştır: — Bugün, Zekinin Ankara- dan gelmiş olan kız kardeşi beni ziyarete gelmişti. Onunla oturu- yorduk. Kapı çalındı. Bir polis geldi: — Siz Salih Zekinin misiniz? dedi. — Evet dedim... Karakola kadar gitmem icap ettiğini söyledi. Zeki ile müna- sebetimii hikâyesini sormaları üzerine yukarıda size anlattıkla- rum aynen anlattım, — yazdılar.. Bu ifademdi. İmzaladım: — Bunları sormanıza sebep nedir? Asker firarisi olduğu içim Filân mı? diye sordum: — Hayır dediler... — Kendisi nerededir? de- dim... Küçük bir tereddüdü müteakip: — Delirdiğini söyledi ve ne- ticesini anlattılar. Nazmiye hanım facianın bu kısınını anlattıktan sonra başka bir bahse geçti: — Kızın ailesi bu cinayette müsebbip olarak beni tutuyorlar. Halbuki bukadarcık hakkımı ara- mak samıyorum ki günah değildir. Hata değildir. Benim yarın öbürgün Zeki N beyden doğacak ikinci çocuğumu kim bakacak, onun hayatını kim temin edecek? Ben b 1 vaziyatte oldur — m bu müşkül vazi) askekl) gum halde kııdilui"ı_- e SDi ona — vermelerini bile söylemi eai