30 Kasım 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Kasım 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Çırşehirdeki İfsanenin Sebebi Kırşebir, (Husust) — Burası adeta meşhur insanlar müzesidir, birçak meşahirin mezarları Kır- şehirdedir. Şehrin bu hususiyeti şehre münhasır bazı efsaneler de yaratmıştır, bu meyanda Ahiuran efsansi meşhurdur. Nakledeyim : — Bir gün Hacı Bektaşı Veli şebre gelmiş. İrmak kenarında oturan —Ahiuran Velinin — evine misafir olmuş. Bu iki zat gece ay aşığında irmağın kenarına postlarını sererek — zamanlarının siyasetlerinden vesaireden — sol- bete dalmışlar.. Fakat yüzlerce kurbağaların yaz . vaktinin ışıklı bir gecesinde tabiate isyan eder- cesine coşkun ve devamlı bağrış maları bunların konuşmalarına mani olmuş. Hiddetlenen Ahibaba - (Ya mübarekler ya siz susunuz, ya biz susalım) demiş. Ahibabayı esasen tanıyan kurbağalar kor- kularından susarak bulundukları yeri terketmişler. Ve bir daha oralarda hiçbir kurbağa görülme- miş ve sesleri de işitilmemiş. Bun- ların korkmasına da sebep Ahi- aramnın her gece yılan şekline girmesi ve isterse hayvancıkları mahvetmesi imiş. Bu zatın ismi- ne de “Uran, denilmesi bu yüzden imiş, Ben merak ederek bu efsanenin aslını aradım, tetkik ettim. Hakikaten o mahalde armağın 800 - 1000 metre imti- dadınca ne bir kurbağa, ne de bir ses var. Fakat bunun sebebi, bu efsane değildir. Bu mesafede ırmağın meyli fazla, su şiddetli akıyor. Ne bir yosun tutunabiliyor ve ne de bir kurbağa barınabiliyor. Hatta suyun bu meylinden ve şiddetli cereyanından değirmen yapmak suretile istifade edilmiştir. Bu değirmene de Abiuran değir- meni denilmektedir. — Şahap Sıtkı Edirne'de Doktorlar Bir İçtima Yaptı Edirne ( Hususi ) — Doktor- larımız bir içtima yaparak şarbon hastalığı ve şekli sirayeti hakkın- da müzakerelerde bulunmuşlardır. Sıhhat Müdürü Kemal Bey hasta- lığın vilâyet dahiline nasıl girdi- ğgini izah etmiştir. Doktorlarımız halkın bu hastalıklardan korun- mak için ne gibi tedbirler alması icap ettiğini tesbit etmişlerdir. İçtimalar her ayın birinci ve on beşinci günleri tekrar edilecektir. Edirne'de Bir Hırsızlık Edirne ( Hususi ) — Güzelce baba mevkiünde Moiz Efendinin bakkal dükkânına gece - hırsızlar girmiş ve yüz küsur lira kıyme- tinde erzak çalmışlardır. Zabıta hırsızları takip etmektedir. KeYhAİN Cebelibereket Sporcularile Yapılan Maç Yarım Kaldı Ceyhan (Hususi) — Halk ta- rafından heyecanla beklenen Cey- han spor yurdu ile Cebelibereket Spor yurdu arasındaki maç maa- lesef yarım kaldı. İlk hücumda f Ceyhan kalesi büyük bir tehlike atlattı. Birinci haftayim golsüz geçti. İkinci haftayimde Cebeli- bereket spor yurdundan birisinin karmma kazaen bir tekme vurul- du. Bunun üzerine Cebelibereket sbor yurdu da sahayı terketti. *aç bu süretle neticelendi. Yeni Çıkan Harput Tarihi Bir Şehirdir &sercer Asarı Atikanın Şaheserlerine Bu Şe- hirde Tesadüf Etmek Mümkündür Elâziz (Husu- si) — Vilâyeti- © mize merbut kaza © - ve — nahiyelerin ©— birçoğunda asarı atika mevcuttur. Buraya 45 daki- ka — mosafedeki Harput nahiye- sinde birçok ta- rihi eserler, asarı atika ve bunlar arasında minaresi eğri olan bir de cami vardır. Asarı atikadan madut —olan Harput kalesinin elyevm bir kısmının duvarları yıkılmıştır. Kale içerisinde milâdi 179 senesinde yapılmış bir cami ve kilise harabeleri göze çarp- maktadır. Harputun meşhur - ca- İstihsal Edilen Afyon Ve Palamut Miktarı İzmir, (Hususi) — Bu sene zarfında Ege mıntakasında45,355 kilo afyon, 947,9001 kilo haşaş tohumu istihsal edilecegi tahmin edilmektedir: Mıntakanın geçen seneki afyon rekoltesi 348,793, haşaşın rekoltesi daha ziyade Manisa, Akhisar, kasaba, Kula, İsparta, Burdur, Sandıklı, Simav, Balıkesirdedir. 1 Temmuzdan birinci teş- rin nihayetine kadar İzmir bor- sasında 4.779 kilo afyon ve 119681 kilo haşaş tohumu sa- tılmıştır. Afyon 959-1350 kuruş arasında muamele görmüştür. Ege mıntakasının bu seneki palamut rekoltesi 38 -39 milyon kilo tahmin edilmektedir. Geçen seneki rekolte 42 milyon kilo idi. Eylül iptidasından birinci teşrin nihayetine kadar borsada tırnak- lar 331-228, tırnaklılar 205 - 254, kabalar 130-263, — kaba rofoz 115-180 kuru arasında muamele görmüştür. .. , Düzçe'de Bütün Ceviz Kütükleri Kesiliyor Ve Satılıyor Düzçe, ( Hususi ) — Burada kesilmemiş bir tek ceviz kütüğü kalmamıştır. Ceviz kötüğü kalma- mıştır. -Ceviz kütüğü ihraç eden tüccarlar köylüden kütüğün metro mikabını 15 liraya almakta, Av- rupaya 110 liradan ihraç etmek- tedirler. Ceviz kütüğü ihracatı devam ederse gelecek sene mem- lekette yiyecek ceviz bulmak ka- bil olmıyacaktır. Malatya'da Bir Cinayet Malatya, (Hususi ) — Buraya 15 kilometro mesafede De köyünde Hüseyin Efendi ile Hay- dar çavuş aresında eski ve ailevi bir düşmanlık yüzünden kavga olmuş, neticede Haydar çavuş Hüseyin Efendiyi öldürmüştür. Horput şehrinden bir manzara mileri arasında Sara hatun camii bilhassa zikre şayandır. Cami Uzun hasanın hemşiresi Sara hatun tarafından — yaptırılmıştır. Cami kapısının Üstünde birçok yazılar yardır. Sarahatun ca" miinden — başka Kur şunlu ca mi, Ulucami de pek Ban atkârana ya- . pılmıştır. Harpu- tun ahalisinin kıs- mı azamı buraya gelip — mesken kur mak tadırlar. Şaheserlerle do- lu olan nahiye günden — güne ehemmiyotini kay- etmekte ve ha- rap olmaktadır. Harputtan başka Pertek kaza- sındaki cami ve kilise ile Sağman karyesinin meşhur Sağman camisi de asarı atikadandır. Sağman camisinin iç duvarları kıymetli çinilerle tezyin edilmiştir. K Susığı.rl_ı.k İdman Yurdu Faaliyette.. Susığırlık İdman Yurdu futbol takımı Susığırlık (Hususi) — Uzun zamandanberi gayrifaal bir halde bulunan (Susığırlık yurdu) faaliyete geçmiştir. Klüpte futbol, voleybol, atıcılık, binicilik, iskrim teşekkülleri yapılmış ve devamlı bir surette çalışılmıya başlanılmıştır. Tokat'ta Feci Bir Otomobil Kazası Oldu Tokat ( Hususi ) — Tokatta tesis edilecek asri mezarlık için mezarlıkta tetkikat yapmakta olan Sıhhiye Müdürü Zırat Mü- dürü Hasan Fehmi, Belediye doktoru Osman ve - Sıhhat İşleri Kâtibi Kadri Beyler - tetkikattan sonra otomobile binerek daireye avdet etmekteler iken bir yokuş firenleri başında — arabanın tut- iş ve otomobil gayet uzun bir mesafeden mezari yuvarlanmıştır. Ötomobilin İçin- surette yaralanmışlardır. :ğ: müteakıp tahkikata başla- nilmiış ve şoför yakalanmıştır. Gaziantepte Kış Geldi Grip Te Başladı Gazlantep ( Hususi ) — Dört ea İT miş, şidde lar ar. Sogukllır ıııı:“ı d’:recededir. A;ı':e:) ile Fevzipaşa arasına kar yağ- mıştır. Havaların böyle gayırtabii bir şekilde devamı ınemleîıet!ı sal- gn bir griv hastalıdı tevlit Abmi-tir, Trabzon'da Dur Emrini Dinlemiyen Bir Adam Vuruldu Trabzon ( Hususi ) — Birkaç gün evvel, Kisarna yolu üzerinde bir kaza olmuş, Argalıyalı Paça- c oğullarından Haydar, jandar- manın “dur!,, sesine karşı dur- madığı — için, bir kurşunla ağır surette yaralanmıştır. Tahkikata devam edilmektedir. Trabzon Muallimler Birliği Trabzon ( Hususi) — Şehri- miz Muallimler Birliği yeni idare heyetlerini — intihap etmişlerdir. Reisliğe — Yusuf Cemil, umum! kâtipliğe Şevket, — veznedarlığa Emin, azalığa da Melâhat, Cavit, Bîdt? Bey — ve Hanımlar seçi- miştir. . . 4 Eskişehir'de Kuyu İçinde Bir Ceset Bulundu ; Eskişebir. ( Hususi ) — Bir hafta evvel, şehrimiz civarındaki bir kuyuda ölü ve şişmiş olarak bulunan meçhul kadın cesedinin hüviyeti anlaşılmıştır. Bu kadın Gömeç nahiyesinden bir fahi- sedir. Gözyaşları Yaşar Nabi Yeni harflerin roman sahifa» larını pek azaltınış olmasına rağ- men, bugün roman vadisinde, en uzun nefes sahibi şüphesiz ki, Etem İzzettir. Herbiri kalın ve heybetli birer cilt olan dört ro- manından sonra “ Gözyaşları , da günün en uzun romanıdır. Çünkü Aka Gündüz gibi Etem İzzet te yazarken, iradesinden ziyade he- yecanına — kapılarak yazan bir muharrirdir. ve heyecan daima belâgat doğurur. Yakılacak kitap, Aşk güneşi, Istırap çocuğu, Göze yaşları insana üzüntüsüz ve üzene tisiz, içten geldiği gibi, bir çır- pıda yazılmış hissini veren eser« lerdendir ve heyecan bunların en bariz vasfıdır. Yine Aka Gündüz gibi Etem İzzet te romanlarında ahlâki tezler müdafaa eder.. “Gözyaşları,, nda da namuslu görünen yarım fahi- şelerin aile erkeklerini nasıl sefa- hat ve sefalet uçurumlarına slk rüklediği ve mahvettiği gösteril- mek istenmiştir. Naran, muharri- rin “ Dalgın kızlar ,, diye tavsif ettiği “ Sözde kızlar ,, dan biri- didir. Fakat niçin “Dalgın kızlar,, bence bunlara “ Gözü açılmış kızlar,, demek daha uygun olurdu. Naran, afyon gibi, erocin gibi, ispirto gibi muzır bir mahlüktur. Ona alışan biri, tıpkı bu uyuş: turucu maddelere alışanların on- lardan bir daha kendilerini kurs taramadıkları gibi, bütün ömrünce onun esiri kalmıya mahkümdur. Hariciye Nezareti Şifre Müdürü Ruhi Beyefendinin, sokak serse- risi Ruhiye istihalesi, Naranın yüzünden vukua gelen bu tedrici fakat kat'i istihale Gözyaşlarında kuvvetle'tasvir edilmiştir. Etem - İzzetin bir husüsiyeti — de Uslübudur.. O, kendine göre, ayrı bir üslüp tarzi bulmuş bir muharrirdir. Sayısız sıfatlar ve füller onun romanlarında daima biribiri yanına sıralanırlar, bazal da biribiri altına dizilirler. Evvelâ vakıaları, zehinden ge — çenleri tespit edip onlardan bif hüküm çıkarmıya, müstenit bu tahkiye usulü san'atta “ Determi” nizm ,, € güzel bir misaldir. Va bu Üslüp temizdir, gnd türkçedir. Meselâ şu cümledeki — yeni ahenge bakınız: * Dalgınlıkları — saflıklarındağ ve evin ömürlerindeki boşluğu!t karanlığındandır. — Zevklerindeki coşkunluk, damarlarındaki kudur” ganlık ileriyi bilmemek ve hayat tan gün kazanmak içindir.,, Görzyaşları nıdır. -Başdöndürücü, ölümleri sürükleyici bir ihtirasın roman” dır.. Kıskançlıkları, - çılğınlıklartı fedakârlıkları ile delice bir aşktf vücut ve et aşkının kemale bir insandaki, tifo veya mikropları gibi, tahribatının üdir.. Ve bu hikâyede muvaffak olmuştur. Yorulmaz ve sestir bi ÇAti ma ile her sene kalın bir ": iki cilt eser meydana Fk"“ velüt muharrirden daha çok $© İ hat tivakilaraAimiz tabitdir. hikâ” * bir. ihtiraa, rosttlğ