30 Kasım 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

30 Kasım 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Avrupa Ameri- ka'ya Borcunu Veremezse!.. Avrupa ile Amerikanın vaziyeti, bugünlerde, garip bir safhaya girmek Üzere bulunuyor.Bunun sebebi birinel kânunun on beşinde tediye müddeti gelen bir. kısım borç taksitlerinin doğurduğu müşkülâttır. . Avrupanın içinde bulunduğu bu- Bünkü vaziyet, 15 kânunuevvel take' Hinin tediyesini, bir. kı devletler için imkânsız, bir kısmm için ise ime kânsızlığa yakın bir hale getirmek- tedir. Borçlu — devletler — İngiltere, Franza, Be'çika, Lehistan ve Çokos'ovakyadı Bir müddet evvel Hoover İmzasla hatırlattığı bu vadey>, bu devkt'or Mukabil birer cevapla içinde çırpın- dıkları müşkülâtı bldirciler v3 yeni bir müblet istediler. Murtta — reis cümburluk müddeti biten Hoover bu talebe başlı başına tevap vermek İstemedi. Kend'sinl kstih'âf edecek olan M. Roozvelt Rörüşmiyo talik etti. Fakat M, Rooz- velt şimdiden idarl mes'uliyete kat- lanmak — fikrinde olmadığın dan Hocvere: — Bildiğin gibi yapl Dedi. Oda Amerikan Âyan meclisine Müracaat ederek bu devletlerin ta- leplerini tetkik etmek Özere mecli- içinden bir komisyon tını ve onun kararile amel olun Bi teklif ett. Fakat Âyan Meclisi Bu teklifi reddedince Hoover İçin Yapacak başka bir çare kalmadı ve Avrupaya dözerek : *— Mazoretlerinizi maalesef ka- Bul edemeyiz. 15 kânunuevve'de Pâraları vermiye hazırlanın ! Muka- belesinde bulundu. Marmafih, busust bazı imalar, bu babiste İngitere ile İtalyanın Fransadan başka türlü istisnsi bir müameleye tabi tutulabileceğini de hlssettirdi. Fakat şekil ve yapılan İmalı vait ne olursa olcun, bu para- Yi bugün Amerikaya vermek demek, bu devletlerin iktısaf vaziyetini felce uğratmuk demektir. Diğer taraftan Fransa ise, Almanyamın — tamirat borçlarını tebrar ortaya dökmiye kalkarak ondan alacağilo kendi bor- tunu ödemiye kalkışmak İstemesi — Yeni bir hâdise çıkardı. Çünkü Fran- tanin — haricinde bulunan — büyük devletler Almanyadan tamirat parası Alınamıyacığına karar verdikleri gibi Atns İtibarile Amerikaya olan borç- larla tamirat işinin biribirinden büs- bBütün ayrı şeyler oldoğu kanaalinde İdiler, Şu hâle göre sözünü tutmuş ıf'_—k için ya Avrupa Amerikaya ——— ee eee ayrılma- Amerika Amerika, Şimdilik Alacağından Vazge- SÖN POSTA — TELGRAFLAR Yola Geliyor! çerek Yalnız Faizle İktifa Edecekmiş! Londra, 29 — —Amerikanın alacağından bu seferlik vaz ge- çerek yalnız alacaklarının faizle- rıni isteyeceği şeklindeki haber burada çok iyi bir şekilde kar- şılanmıştır. Buna benzer yeni temayüller de vardır; Amerika âyanından M. Pitman fevkalâde bir tedbir olarak — İngilterenin borçlarım ecnebi dövizi olarak tediye etmesini istemektedir, yi- ne Ayandan M. Gorey, İngiltere tarafından Amerika ziraat mah- süllerine karşı tarifelerde feda- kârlıklar yapılması şartile İngi- terenin yapacağı tediyatın Fran- sanın tediyalına müsavi olarak kabulünü teklif etmiştir. Bu tek- liker kongrenin eski kararında pek asrar etmiyeceğiui gösler- mektedir. Londra, 29 — Amerikaya gönderilecek İngiliz notası yarın sabah hazırlanacaktır. Almanya'da Komllnist Bir Muharrir Tevkif Edildi Birlin, 29 — Komünist mu- harrirlerden Ren devletin emni- yetine bir suikast hazırlamak cürmile tevkif edilmiştir. Komü- nistler diğer gazetelerin binala- rini taşlamışlardır. A boreunu vererek kendisini felâkete atacak, yahutta : — Borç vermeyiz! diyerek bey- nelmilel hayatta garip bir vaziyet ihdas edecektir, Amerikanın teğiye bahsinde tsrar wrupanın parazını silâhlara sarfettiği kanaatınden ileri geldiği İça, onun fından — bu vadide berbangi bir. müsamaha k abes'ir. Şu bülde, Avrupa : — Borcumu — vermiyorum! derse me olacak ? Bu ihtimalin tahakkuku, muhak- kak ki beyne'milel münasebetlerde derin bir değişiklik başlangıci ola- caktır. — Süreyya BU TEFRİKA NUMARASI: 7 HOŞA GEPHE “MİLLİ ROMAN, DK — Muharciri: Burhan Cahit Fakut Cengizin babasının evinde böyle sıkıntılar yoktu. Bilâkis Muharehe başlad gındanberi - itis barları artmıştı ve ( Narin ) mu- Tebe ilân edildiği sıralardaki Yecanın arlık devamlı bir hâle diğini göre göre alışmıştı. Fakat bu akşamki telefon haberi ona asıl — muharebenin Timdi başladığı hissini verdi. Suriye — taraflarında — Cemal &şanın İngiliz ordularile çalış- haberleri geliyordu. Hatta Si ların Türk askerine karşı İ Ptikları bainliklerden, nanköre n de bahsediliyordu. Demek tarafların hâli iyi gitmiyordu. Narin bekledi, Ne aa mandanberi — kocasını ç bahçede karşılamayi unutmuştu.. vapuru — sabırsızlıkla bu akşam onu daha çabuk gör- mek için iskeleyo kadar indi, Yüzbaşı Faruk onu iskelede gördüğü zaman telâşını anlamıştı. Genç kadın daha sormadan kı- saca anlattı : — Mühim bir şey — değil Umumi Erkânı Harbiyenin doğ- rudan doğruya — Arabistan ku- mandanlığına — yapılacak — şifahi tebliğatı var. Bu vazifeyi bana verdiler. daima gidip geleceğim. Genç kadin sıcak bir. soku- luşla kocasının koluna girmişti. Yüzbaşı Faruk ilâve etti: — Ben o kadar istiyorum ki. Fakat böyle karargâhlarda kal- mayı değil. Cepheye, ateş hat- tına gitmeyi. — Bizden usandın mı Faruk? — Çocuk musun Narin. As- kerlik. Vazife.. Ben zabit de- Brötanya'nın Fransaya iltihak etmesinin 400 Üncü senci deve riyesini tesit et mek için Nant şehrinde yapılan merasime Fran- sız Başvekili M. Heryo Triyaset etti. Ogünü şi- mendifer hat bo- yunda bir sui- kast vukubuldu ve şimdiye ka- dar failleri bulu- namadı. Resmimizde, Başvekil M. He- riyo maballt hü- kümet erkânı arasında görün- mektedir. Alman Kabinesi Başvekâlete Ya Fon Papen Veya Berlin 29 — Kabine buhranı devam etmektedir. Buhranın” çar- şanba günü ortadan — kalkması muhtemeldir, Sabık Başvekil Fon Papen ile sabık Milli Müda- faa Vekili Fon Şlayşer arasında- ki konaşmalar devam etmekte- dir. Fakat bu konuşmalar neti- cesinde benüz müsbet bir şey elde edilememiştir. Merkez fırka- sile —Bavyera fırkası Fon Şlay- şer'in Başvekâlete gelmesine ta- raftardırlar. — Ancak, Hitlerciler teşkil edilecek —her hangi bir Riyaseticumbur kabinesile mücar dele edeceklerdir.. Eğer Fon ğil miyim ! — Zabitsin. Fakat ateş hat- tım İstemenin Mmanasını anla- mıyorum. Madam ki seni cepheye göndermiyorlar. Yüzbaşı Faruk ileri gittiğini anlamıştı: —O fikirle söylemiyorum, dedi. Yani asker olduğum İçin nereye — gönderirlerse — gitmiye mecburum değil mi? — Peki ne zaman geleceksin. — Bilmem. Fakat büyük Er- kânı Harbiye ile irtibat vazifesi gördüğüm için sık sık geleceğimi zannederim. a Köşke geldikleri zaman ( Na- vin ) sükünet bulmuştu. * Yüzbaşı Faruk ( Şam) dan şa mektubu yolladı: Narin, Konyadan ve Halepten gön- derdiğim — mektupları aldın de- gil mi? Bugün ( Şam ) dayım. Sevimsiz bir yer. Hep silâh ar- kadaşlarım arasında bulunmasam dili, âdetleri, hayatı, hatta ye- mekleri başka olan ba entarili memlekette yaşamak kabil değil, Bütün yolculuğumda seni ve Cengizi düşündüm. Onun yumuk Şlayşer, Hitlercilerin müzahere- tini temin edecek olursa mevkil Fon Papen'in mevkiinden dabha sağlam olacaktır. Fakat Hitler- ciler muvafakat etmediği takdir- de Fon Şlayşer kabineyi teşkil- den vazgeçecektir. Hiandenburg bu vaziyet karşısında arza etme- mesine rağmen kabineyi teşkile Fon Papen'i memur edecektir Hindenburg son kararını bu ak- şam verecek ve karar yarın ilân edilecektir. Zinoviyef Öldü Londra, 29 — Sabık komiser- lerden Zinoviyef Moskovada öl- müştür. yüzü seni benden fazla meşgul ettiğini bildiğim için yalnızlıktan pek sıkılmıyorsun sanırım. Buradaki vazifem çok bafif.. O kadar ki bir iki şifre üzer'nde çalışmaktan ibaret.. Eğer böyle giderse üzüleceğim. Cephe çok uzak. Vaziyetimiz şöyle böyle.. Türklükle Tnasebeti olmuyan bu memlekel.: — şimdiki hâlde boyuna can ye mal döküyoruz. Yalnız bu nokta canımı sikiyor. Bötün Türk Anadolu bu Arap çölünü kurtarmak — için Şama doğra akıyor. Tarihit Lüt gölü kenarında nöbet bekliyen “Türk askerle- rine geçen gece Araplar bas- kın yapmışlar. Bu garip muha- rebenin — sonu için şimdiden birşey söylemek doğru değil.. elimden geçen vesikalar benvi inan- dığım şeylerden uzaklaştırıyorlar. Seni mesleke ait üzüntülerle sık- mayayım. Uzun mektuplarla gün- lerini bana — anlât. (Cengiz)i göğsüne al da ikinizi beraber öpeylin. Faruk Yürbaşı Faruk bir bafta s00- a Sıyfa 5 Gönül İşleri | - * Kailerin Suallerine Cevaplarım “Zengin ve taninmış bir aile- nin kızıyım. Yaşım 19. İki sone- denberi teyzemin oğlu ilo sevişiyo- rum. Fakat ailem beni zengin bir adama vermek niyetindedir. Bir çok yerden taliplerim var. Fakat ne ben başkasile evlenirsem rahat edebilirim, ne de sevgilim buna tahammül edebilir. Beni tenvir ediniz.,, hmir Göztepe D. $ Kızım, şimdilik ailene evlen- mek niyetinde olmadığını söylü- yerek işi bir müddet uzat, Za- man sana kiminle evlenmek lâ- zım geldiğini daha ( Österir. Egor' ıquı:ın bug(lıılııli :lddolilı devam eder ve sevgilin de sev- dasında israr ederse, © vakit onu diğerlerine tercih edersin, Fakat bu tecrübe — devrini kazanmak için başka birile ev- lenmemek daha muvafik olur. Bir iki senelik bir tecrübe dev- resinden sonra vaz'iyete bakar, ona göre karar verirsin. * “ 22 yaşında bir gencim. Ben yaşta bir kızla seviştim. Evlenmek istedim, babası razi olmadı. Bu- nün Üzerine kızı kaçırdım. Şimdi mes'uduz. Fakat bir çıban var, kız ailesile barışmak istiyor. An> nesine çok düşkün olduğu için onunla konuşuyor. Fakat babası zengin bir memur, ben orta halli bir kanduracı olduğu için kızını bana lâyık görmiyor ve bu sebep- ten barışmak istemiyor. Kundu- racı olmak bir günah mıdır? Kız beni bırakıp ailesine döner ve bir zegin ile evlenirse daha mı mes'ut olacaktır ? Kararsa Oğlum, meselenin dörtte üçü halledilmiş demektir. Baba kızı için yaptığı hayallerin birdenbire yıkılmasına tahammül edememiş, affe yanaşmıyor. Fakat madem ki kız annesile barışmıştır. Onun delâletile babayı da kandırabi- lirsiniz. Bu suretle barışır ve mes'ut olursunuz. Ne kunduracı- hk hakir bir meslektir, ne de kız bir başkasile evlenirse mes'ut olması mümkündür. HANIMTEYZE ra şu mektubu aldı: Rumelihlaarı : kayalar Faruk, O kadar sinirliyim kil (Cengiz) senin yokluğunu anlamış gibi tam bir hafta huysuz huysuz — ağladı. Görsen öyle zayıfladı ki ona zorla süt vermek için hep keyifli zamanını bekledik.. Dün sabah uyürken hemen bir resmini çek- tim. Bak.. Uyuyorken bila yü- zünde hırçınlık var değil mi? Öyle huysuz çocuk ki akşam- ları senin gelme saatin yaklaşınca yatağında duramıyor. Onu kuca- gıma aldığım zaman gözlerinin güldüğünü görüyorum.. anlayorum ki seni bekliyor.. onun seni ben- den Fazla sevişine öyle kızıyorum ki! acaba ben de ondan uzaklaş- sam arayacak ni? çocuğum koşke kız olsaydı.. amma bu hain de okadar şeker şey kil bilsen Faruk dudaklarını büze büze bir süt İsteyişi — var kil Her gece seni konuşuyoruz. Halam iki gecedir bizde, O, biza Ada havadisleri veriyor. ( Arkaşı var )