7 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

7 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Bizim Buhran Bitiyor Mu ? * S — Buhrandan bahsedip du- Tüyoruz. Fakat doğrusu — ben güzctelerde Avrupa buhranına &it haberleri okuyorum da orada bubran dedikleri şeyin biz de Yarlığını görmiyorum. Orada bir- çok Fabrikalar kapandı. Biz de fabrika açılıyor, ttrada milyonl: işsiz var, biz de yeni yeni İşler açılıyor. Orada parasızlık Var, ve saire. O halde bizim buhran dediğimiz şey başka bir tey midir? C — Bir de, avrupalıların anladığı manada, buhran yoktur. Avrupa'da buhran dogran sebep- ler - rasiyonalizasiyon, — tayloriza- Siyon, fazla istihsal fazla sanayi filandır. Bir taraftan da pazar- ların kapanması, istihlâkin azal- masıdır. Biz de — böyle birşey olmadığı için Türkiyede buhran vYar demek yanlıştır. S — O halde Türkiyede buh- Fan var diyenler ne demek isti- yorlar ? C — Şunu demek istiyorlar ki Avrupadaki buhran bizde de tesirini göstermiş, mall ve iktısadi ayatımızı sarsmıştır. Nasıl deniz enarında — oturanlar dalgaların Çarpıntısından ve çırpıntısından kurtulamazlarsa, biz de Avrupa kenarında bulunmak itibarile buh- ran dalgasından masun kalamaz- dik. S — Peki amma, buhran bize he suretle tesir etti? C — Biz ham madde mem leketiyiz. Üzüm, incir, fndık, tü- tün, pamuk, yapağı, afyon gibi Maddeler ihraç ederiz. Bu mad- delere mukabil aldığımız para ile geçiniyoruz. Avrupada — buhran başlayınca —evvelâ — bu alanlar ortadan kayboldular. Ka- lanlar da pek az miktarda mal al- Bakla iktifa etmiye mecbur kaldılar. | Ayni zamanda bu malları almak için de döviz, kontenjantman gibi birtakım kayıtlar ihdas ettiler, Sonra biz Avrupadan hayli Mal alırız. Evvelce bize mal verenler kredi verirlerdi. Buhran aşlayınca bu krediyi kestiler. Peşin para ile alışveriş yapmıya Mecbur olduk, İşte bizde buhran u süretle kendini bissettirdi, Mali ve iktısadi hayatımız da- | Taldı. Sıkıntıya düştük. S — Biz bu buhranın bu tesirlerinden nasıl kurtulabiliriz? C — Bizi buhrandan kurta- Tacak şeyler, Avrupada bubramı ihdas eden amillerdir. Biz bir Bevi aşı almıya mecburuz. Nasıl ir vücude hastalığın sirayetini Rten için o hastalığın mikroplarını Aşılarlarsa, biz de iktısadi bün- Yemize bu mikropları aşılamıya Mecburuz. S — Yani ne demek istiyor- Sunuz ? C — Yani Avrupa ve Ame- Tika'da buhranı tevlit eden nedir: asyonalizasyon. Yani az saile çok | betice alınacak bir «çalışma tarzı. ' usul Avrupaya felâket getirdi, ize sandet ve servet getirir. kinci amil: Fazla istihsal, biz Az istihsalden mustaribiz. Sana- Y' zi korumak ve fazla çıkar- Mak ihtiyacındayız. Üçüncü amil: zirat istihsal ile Sinal istihsal arasındaki ahenksiz- iktir. Biz bu ahenği — vücuda #atirmeliyiz. /e saire ve saire... Yani bizdeki buhranın Vrupayı hasta eden Avi asıdan ibarettir. İki Kaçakçı R. Galata'da — karanlık — sokata "" Manastırında oluran maram ,:" Jözef ile hamal Yusuf polis- tarafından aranmış, üzerlerin- * 3000 * elt şteğ; ane kaçak sigara kâğıtı ilâcı, mikropları malları | SON. POSTA . . . * Ş K ve . -—1 I Son Postanın Resimli Makalesi W Tabiat Hazinesi W I | — Geçende rasataneler, arzın çok — yakından reçen, fakat şimdiye kadar bilinm'yen yeni bir yıldız. keşfettiler. Bu yıldız. ezelden beri orada İdi, fakat biz onu yeni / görüyor SON gökte güzel Terbiye Sistemimizde Mü hım 2 — Gözel bir musiki çalındığı, bir piyez oynandığı, güzel bıı yazı yazıldığı zaman bunların zevki almıyor. bundan bir şey sak, bu bizim görüş liyetimizin azlığındandır. zerrranmazr n TELGRAF HABERLERİ 3 — Tabist — güzelliklerle dolu- dur. Fakat —bunları gör:cek gör lâzımdır. Etrafındaki eşyayı göre- miyen teleskop gibi kör yaşamak cehaletlmizin bir neticesidir. Kararlar Verilmek Üzere Ankara, 7 ( Hususi ) — Hükümet mıkıııoııııııı bütün teşkilâtile birlikte muntazam işlediği, pürüz- süz bir mesai şeklile iş gördülü bir sırada ortaya tuhaf ve inanılmaz bir şayia ç.karıldı: tebeddül olacak, Maarif Vekili Reşit Galip Bey istifa edecekmiş! Şayiadan daha zayıf olan bu uydurma haber hakkında, gazetecilik enerjisile hiç vakit kaybet- | meden tahkikat yaptım. Selâhiyetli makamlar bu yalan rivayeli tekzibe bile lüzum görmediler. Maarif Vekili Reşit Galip Bey en mühim ilim ve maarif işleri Üzerinde muntazam ve dolgun bir proğramla çalışıp uğraşıyor. Dil ve tarih meseleleri Reşit Galip Beyi en çok uğraştıran iki mühim memleket işi şeklindedir. Kendisinden iş, hizmet ve müsbet eser beklendiği bir zamanda mevkiinden ayrılmı- yacağını herkes temin ediyor. Fakat bu şayia nasıl ve bunu kim çıkardı? İyi haber alan bazı kimseler, bu rivayetin yine maarifle alâkadar bazı kimseler tarafından ortaya alıldığını ileri sürüyorlar. Fakat buna rağınen şimdiki halde şayiayı çıkaranlar tasrih etmek mümkün olamıyor. Bununla beraber maarif teşkilâtında yapılacak yenilikler esnasında hakkında isim | mıvkı knyhelmckteu korkanlırııı böyle bir şayia | çıkarmak suretile kendilerini kurtaracakları vehmine | kapıldıkları da ileri sürülen tahminler arasındadır. Kabinede | Temin edildiğine göre, Maarif Vekili Reşit Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan dercedilememiş- tir. — 'BeynelmilelTelgraf | konferansın |Ücretlerde tenzilât Yapıldı Madritteki beynelmilci telgraf ve telsiz telgraf konferansına iştirak etmiş olan Posta ve Tek- graf Umum Müdürü Fahri Bey beynelmilel — telgraf ücretlerinde Üçte bir nisbetinde tenzilât yaptığını ve Ankarada | (150) kilovat kuvvetinde bir telsiz istasyonu tesis edileceğini söy- lemiştir. İ Galip Bey, irfan siyasetinin mükemmel denilecek | | bir şekilde idaresini mümkün kılmak için maarif teşkilâtında yenilikler yapmak kararındadır. Tedris ve terbiye sistemimizin olgunlaşması, mekteplerde | | idare intizamı için mühim kararlar verileceği istidlâl olunmaktadır. şunları söyledi: * — Bir hafta kadar hasta yatmış olmamdan böyle bir mana çıkarmış olacaklar, Bundan sonra bu gibi şayialara meydan vermemek için hasta- lanmamıya gayret etmekten başka çare göre- miyorum! ,, Ankara, 6 (A. A.) — Maarif Vekili Reşit Galip Bey istifası şayiaları hakkında demiştir ki: “ Okadar çok ve uzun çalışmıya muhtaç işlerim var ki böyle asılsız şayialarla meşgul olıııık için ayıracak vaktim yok.,, Gazıahte 'te Dört Katil Yakalardı Gaziante; zabıtası dör miştir. Bunlar a> ikisi henüz işledikleri bir cinayet yüzünden takır edilmişler ve tutulmuşlardır. Bu feci cinayet şöyle olmuştur: Bu civardaki Tılbaşar köyünde harman yerinde mahsul beklemekte olan Mehmet oğlu Kara Ali gece yarısı Reslan Ağa ile uşağının hücumuna uğramiş, efendi ile uşak, zı- 6 (Hususi) — Sun günlerde Antep Fırka Grupunda Iİzmır Tüccarları Valilerin Salahıyetı vallı bekçiye tabanca sıkmışlar ve adamcağız serir. yakalıyarak mahkemeye ver- | paralanmış bir halde ölü olarak yere yuvarlanmıştır. Hâdiseden sonra savuşan şerirler biraz sonra ya- kalanmışlardır. Yakalanan katillerden diğer ikisi © dört ay evvel işledikleri bir cinayetten dolayı takip ediliyordu. Fayat ve Abdullah ismindeki'bu şerirler de iki gün evvel lııiulmuşlırdır Ankarada | Hapishanede Bir Cinayet | | rüsü için Görüşüldü Ankara, 7 (Hususi) — Fırka grupunun dünkü içtimaında Refik Şevket B. fuhuş meselesine temas etti ve umumbanelerin açılınası lehinde bulundu. Bu sözlere bir kısım meb'us- lar da iştirak ettiler. Mazhar Müfit Bey Gazi köp- toplanan paranın ne suretle istimal edildiğini ve köp- rünün ne vakit yapılacağını sordu. Bundan sonta valilerin salâ- biyeti meselesine temas ederek bunların büyük maiyet zabıta menurla- memurlarını d.ı- ESLEER Garetelerden : yinı ve “Mektep kitaplarının pahalı olduğu meselesini tet- matbaa sahibinl dinle- kik eden tom'ayon dün beş miştr. Maarf - Vekâleti şekilde meşgul olmaktadır. meşecenin bir an evvel istacını !STER İNAN, bu mesele ile Maarif Vekâ etl dün telefonla /'NAN, Mukaveİe Yaptı | Ankara,T (Husus1 ) — İkl sat | Vekâleti ile İzmir tüccarları ara- | sında İzmir gümrüğüne gelmiş | olan ve gelmek Üzere yolda bu- lunan kahve, şeker ve çayların İzmire ithali için bir mukavele yapılmıştır. Bu mukaveleye naza- ran tüccarlar bu eşyanın fatura bedelleri mukabilinde zeytin, zey- tinyağı, incir, halı, tiftik, gülyağı, palamut, valeks ve 1930 sene- sinden evvelki tütün mahsulünü konlrol işten el ISTER hiyetle ve ixuhııııl_ı | | ha iyi l cdebılweıı bldirmiştir. ikmal edecektir. ehemmiyetli | etmiştir. * Bu veziyete kamisyona İSTER İN Komisyon kitaplarının yüzde 40 - bin lira fazla kitap paresı ANMAL Oldu * Ankara, 7 (Hususl! )—Ankara | hapishanesinde yatan Menemen- de irtica hâdisesini — çıkaran- lardan Ramazan henüz sebebi anlaşılmıyan bir sebepten dolayı mahkümlardan Osman Nuri ile kavga — etmiş, — hiddetini yenemeyerek elde ettiği bir suş- tah çakı ile Osmanı ve aralarına gifen Tahsin isminde bir mahkü- mu yaralamıştır.. Osman aldığı , yaradan müteessiren ölmüştür. | | çektirmesi İüzumunu ileri sürdü. Diğer meb'uslar idarei husu- nıeıeîısıne İ sıve ıeınaı İNANMA! ettiler. bir. hafta vazifesini mektep satıldığı tebellür sorra Aldığımız malümata göre 50 fazlasına göre bu sene çacuk velileri 150-150 verimiş oluyorlar. | dir. Kontenjan 9 Ayda 36 Milyon Lira Kazandırdı İhracat Ofisinin yaptığı bir istatistiğe nazaran konlenjan sa- yesinde 9 ayda 36 milyon İlira memleketimizde kalmıştır. Konm- tenjan olmasaydı bu para Avru- paya gitmiş bulunacaktı. Bir Müsabaka İncirden Pasta Yapanlar Mükâfat Alacak Müli tasarruf haftası bu ayın on ikisinden itibaren başlıyacak- tır. Bu seneki vitrin müsabaka- sına iştirak etmek üzere şimdiye kadar otuz beş müessese müra- etmiştir. Fakat bu miktarın haylı artacağı tahmin edilmekte- Üzüm, incir, fındık gibi | mahsulleri kullanarak çeşitli pas- Ankara, 6 — Maarif Vekili Reşit Galip Bey, | bir gazetenin yarzdığı istifa şayiaları hakkında bana | ta, börek ve tatlı yapanlar ara- sındaki müsabaka — Halkevinde yapılacaktır. Bu müsabakaya va sergiye ev hanımları da iştirak edeceklerdir. Müsabaka da kua- zananlara kıymetli — mükâfatlar verilecektir. Millt İktısat ve Ta- sarruf — Cemiyeti — fabrikacıların tasarruf haftası için daha faz- la alâka göstermelerini bekle- mektedir. hracat Seyrisefainin Mısır Seferleri Faydalı Oluyor Yaptığımız tahkikata — göre Seyrisefain idaresinin İskenderi- | yeye vapur işletmesinden sonra Mısıra olan ihracatımız üÜç misli artmıştır. İdare tarafından diğer ecnebi limanlara da vapur işletik diği takdirde ihracatımızın bir miktar daha ınıcığı iddin - edil- mektedir. Esasen bu meselenin İktısat Vekâleti tarafından tetkik edildiği de söylenmektedir. Altın Tozu |Zarphanenin Kıymetli Toz- larına Müşteri Çıktı Darphane Müdürlüğü seneler- denberi depolarda toplanan (100) bin kilo kadar altm ve gümüş tozlarını satışa çıkarmıştı. Şimdi- ye kadar bunlar için üç talip çıluuı' ve kendilerine yarımşar kilo nümunelik -verilmiştir. Dün de Almanyadan bir fabrika mü- racaat ederek nümune aldırmış- tır. Tozlar ayın yirmi ikisinde müzayede ile satılacaktır. Emanetçilik Belediye, İki Emanet Dairesi Açacak Belediye Ankara yolcularına bir kolaylık olmak için Haydar- paşa istasyonunda ve Köprüde Kadıköy iskelesinde birer emanet dairedi açmak tasavvurundadır. Yolcular eşyalarını ufak bir Ücret mukabilinde buraya bırakacak ve birer numâara alacaklar, sonra istedikleri zaman bu eşyaları, ellerindeki numaraları iade ede- | rek geri alabileceklerdir.