7 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

7 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Samsun'da Maarif Hayatı Samsun, (Hususi) — Samsun, | mübim bir irfan merkezi balin- dedir. şehrimizde bir lise, bir kız ortamektebi, bir tic r t mektebi ve 12 tane de ilkı kt:p vardır. 510 talebesi mevcut olan lisenin zengin bir kütüphanesi ve tabiat birliği, kooperatif, yardım heyeti gibi muhtelif talebe teşekkülleri vardır. Bilhassa izci teşkilâtı çok mükemmel bir hale gelmiştir. Kız ertamektebinin 150 talebesi var- dır. Mektebin çok faydalı bir biçki şubesi vardır. Orta ticaret mektebinin 52 erkek ve 12 kız talebesi vardır. Ticaret mektebin- de muallimlerin de aza bulunduk- ları talebe koopratifi çok Faideli bir teşekküldür. Gelecek sene kooperatif teşkilâtının daha ziya- de tevsii düşünülmektedir. İlkmekteplere gelince; 33 bin nüfus olan Samsunun bugünkü ihtiyacım pek tatmin edememek- tedir. Bu 16 mektebe 2500 talebe devam etmektedir. Bilhassa ilk- mekteplerin çoğunun bina ve te- neffüs yerleri tam bir mektep için gayrikâfidir. Buna rağmen muallimlerin gayret ve fedakâr- hkları bu yoklukları nispeton or- tadan — kaldırmaktadır. ilkmekteplerdeki himaye heyetleri çok büyük bhizmetler yapmakta- | dırlar. Muallim ve çocuk babala- rmdan müteşekkil olan bu himaye heyetleri fakir çocukları giydirmek bunlara gıda kitap ve kırtasiye temin etmekle oğraşmaktadırlar. İlkmekteplerde bir de tasarruf, temsil, kütüpbane, gazete, muha- bere gibi ufak talebe teşekkülleri vardır. Bugün bu teşekkliller mu- allimlerin mürakabesi altında ve talebeler tarafından idare edil- mektedir Hulâsa şehrimizde büyük bir maarif hareketi vardır. Her gün binlerce talebe büyük bir aşkla mekteplerine koşmaktadır. Ayni zamanda bu irfan müesseseleri her sene büyük bir münevver kitlesi yetiştirmektedir. Bu suretle şehrimiz sade cağrafl mevkii ve ticaretteki ehmmiyetile değil, ayni zamanda irfan sahasındaki gayre- tile de mümtaz bir mevki almış bulunmaktadır. Adana'da Bu Sene Balık Çok Ocuz Adana ( Hususit ) — Bu sene havalar müsait gittiği için Karataş körfezindeki dalyanlarda çok ba- hıkı istihsal edilmektedir. Bu fev- kalâde mebzuliyet dolayısile Ada- nada kefalın okkası 15 ve 20, Karagöz 10, lüfer ve levrek 25 kuruşa satılmaktadır. Adanada Odun Ve Kömür Fiatleri Arttı Adana (Hususi) — Son gün- lerdeki soğuklarda şehrin kömür ve odun fiatlerinde büyük bir tereffü hâsıl olmuştur. Belediye bu mesele ile alâ.adar olmaktadır. Bolu'da Bir Kadın Namaz Kılarken Yandı Bolu ( Hususi ) — Şehrimiz muallimlerinden Can Beyin val- desi namaz kılarken, yanımdaki şamdandan eteği tutuşmuş ve h kadın feci bir şekilde ik ölmüştür. Bilhassa | Elâzizin Hastaleri Memleket, Emrazı Akliye Hastaneleri Büyük Bir İhtiyaca Cevap Veriyorlar Elâziz (Husu- si) — Vilâyeti- mizde * bulunan meraleket hasta- ü hansi büyük bir ğ gayretle — çalış- © maktadır. Hasta- ( ne gerek gerek şehir ve gerek köylüler için pek faidelidir. Emra zi akliye — ve memleket basta- $ neleri — evvelce Amerikalıların hastanesi — olan büyük — binada toplanmıştır. Binanın — bir tarafında — akıl (0 hastalığına müp- telâ olanlar di- ğer — tarafında diğer — hastalar yatmaktadır. Memleket hasta- nesi yedi akliya hastanesi — dört koğuştan — iba- rettir. — Evvelce elli yataklı olan hastane memle- ketin ihtiyacına kifayet — etmediğinden — Vilâyet meclisi umumi azaları ve Vali Antep'te Hububata “Anz. Olan Hastalıklarla Mücadele Antep (Hususi)— Geçen sene hububatımızı berbat eden sürme ve rastık hastalıklarinın hasaralı nazarıdikkate alınarak bu sene | de mücadeleye ve tohumların göztaşı ila ilâçlanmasına başlan- mıştır. Son yağan yağmurlar dolayı- ziyadeleştiği görülen tarla farelerinin imbasına da - çalışı- maktadır. İzmit'te Talebeler İçin Bir Pansiyon Açılıyor İzmit ( Husust ) — Şehrimize civar köy ve nahiyelerden orta- mektebo tahsile gelen birçok talebe gayrisıhhi bir şekilde ya- şamaktadırlar. Bunu nazarıdikkate alan Halkevi, ortamektep bina- sında bir pansiyon açaıya karar vermiştir. Soma'da Servideki Sansarlar Yakalanıyor Soma ( Hususi ) — Buradaki Büyükcamiin avlusunda büyük bir servi uğacı vardır, Bu servide 15 kadar siyah Sansar bulunduğu anlaşılmış ve evvelki gün bir tuzak kurularak bir tanesi yakalanınış, diğer 14 Sansar da yakalanacak, satılacak ve parası camiin tami- rine sarfedilecektir. Yukarıda memleket tüas'aneleri, aşağıda aekerl hastane beyin himmetile geçen sene elli | yatağa çıkazılmış ve bu suretle Manangat Selâlesinin Musikisi f Manangalt ırmağından Bir manzara Manangat (Hususl ) — Şehri- miz Akdenize küçük bir çay ile merbut olan girin bir yerdir. Yarım saatlik mesafede bir şe- lâle vardır. Burası Manangat'ın bir sayfiye ve şiüir yeridir. Burada çağlıyanın yüksek setlerden dü- şerken çıkardığı nefis musiki ve tatlı nağmeleri dinlemek, beyaz köpükleri ve nazlı - nilüferleri doya doya seyretmek halkımızın en büyük zevkidir. Burası pasla- nan gönüllerin pasını silen bir diyar, bir cennettir. — M. T. Konyaya Gelen Çingeneler Konya ( Hususli ) — İzmir'den şehrimize — külliyetli. miktarda Çingene — aileleri — gelmektedir. Bunların bir kısmı Konya ve havalisinde, diğer bir kısmı Tarsus ve Mersinde iskân- edilecektir. memleketi mi zin bu en mühim ih- tiyacı bir dere- ceye kadar te- min — edilmiştir. Hastanede bw kunan Ameliyat- bane, — eczane, gibi kısımlar asri — techizata maliktir. Bu şifa yure dunda — İntizam ve temizlik, has- tano — erkânının gösterdiği —ihti- mam cidden takdire — şayan- dır. Fakat Has- tane — sertabibi, operatoru, dahi- liye mutahassısı başka — yerlere tayin edilmiş, ope ratör hemen ha- reket etmiş ve hastane operator- suz kalmıştır. Sıhhat Vekâle- tinden temenni- miz sertabip va operatorla dahi- liye mutahassısının biran evvel tayin ve gönderilmesidir. Edirne'de Memurlar İçin Bir Koo- peratif _Açıldı Edirne (Hususi) — Edirnede Vali Özdemir Beyin teşebbösü üzerine teşekkül eden Memur- lar kooperatifi, toplanışmı yaparak idare heyetini s#eçmişti. Bu münasebetle Vali Özdemir Bey, uzun bir nutuk irat ederek ifçilikten ve faydelerin- iştir. Kooperatif, bugünlerde far- liyete geçecektir. Mekteplerde tasarruf haftası için hazırlıklar yapılmaktadır. Bitlis'te Jandarma Mektebinde Bir Ahır Yaptırıldı Bitlis. (Hususi) — Jandarma Mektebinin süvari bölüğü için yaptırılan büyük tavlamın küşat resmi yapıldı. Merasimde Jan- darma Alay Kumandanı ve Belediye Reisi ile memur ve halk bulundu. Davetlilere çay ve helva ikram edilmiştir. : , Manisa'da Bir Mahküm Hapisaneden Kaçtı İzmir ( Husust ) — Kasa hır sızlığından mahküm olup, mahkü- miyet müddetini Manisa bapis- hanesinde geçirmekte olan Musz- tafa namındaki şahs, hapishane- den firar etmiştir. Manmısa Müd- deiumumiliği kaçak markümun yakalanması için keyfiyeti civar vilâyetlere bildirmiştir. Musahabe San'at Ve Yenilik Nurullah Ata Sanatte, bir yenilik getirmiş olanların asıl düşmanları, onlari taklit edenlerdir. Onun yaptıklar rnı tekrar ede ede nihayet en güzel eserlerinden de bıktırırlar, Bir an gelir ki modayı yaratanla modaya uyanı biribirinden ayırd- etmek imkânsız olur. Modaya si- nirlenenler, onu yaratandan da, ona uyanlardan da aynı şiddetle nefret edip kaçarlar. Bu kaçış, sanal için en faydalı şeydir, çünkü yes nilik ondan doğar; ba yenilik de nihayet bir moda olur ve böylece, yenilik getirenin asıl düşmani olduğunu söylediğim mukallitler, farkına varmadan, yani beğen- dikleri şeyin eskimesine hizmet ettikleri nisbette, sanate iyilik etmiş olurlar. Böyle düşünülünce, fikrin te- rakkisinde kuvvetliler ve büyük- ler kadar zayıfların da hizmeti olduğu anlaşılır. Bir edebi cere- yanın — yalnız büyük, kuvvetli muharrirleri olursa bu, o cereyan için şüphesiz bir şeref olabilir ama, sadece değişmek demek olan “terakki ,, için zararlıdır. Necip Fazıl'ı, Nazım Hikmet'i taklit edenlere içimden kızıyorum ama bir taraftan da minnettarım: Bizi Necip Fazıl'dan da, Nazım Hikmet'ten de onlar kurtaracak; Faruk Nafiz'in bizi Yahya Kes mal'den kurtardığı gibi. Bu kurtuluş, kaçılanın ancak bir müddet için zararımadır. Mo- da tamamile değiştiği zaman ©o yine meydana çıkar ve bu sefer mukallitler, başka bir yeniliği kemirmekle — meşgul — oldukları için, kimseyi kendisinden kas çıramaz. Yenilik getiren her sanakârı keşfe, anlayıp anlatmağa çalıştır ğımız gibi nihayet onu yakmağa da — uğraşmalıyız. O, esatirin “sfens,, kuşu gibi ise, kül olur olmaz yine bütün ihtişamı ile di- rilir; dirilmiyorsa —onu yaktığır mıza değil, bir zaman beğendi- ğimize esef etmeliyiz. Sanati, yalnız kendisi - içim değil, her şeyin doğru ve her doğrunun eskidiğini isbat ettiği için de severim. İnsan, bakik katle — değil, — hakikati — buk mak — için — sarfettiği — bizla yaşar. Bulduğu — hakikati der” hal geçmeğe çalışmaz, onu inkâr etinezse ölür demiyorum, çünkü böyle yaptığı olmuş ve bund rağmen ölmemiştir. İptidai cemir yetler böyle bir hakikatle veya bir “hakikatler manzumesi,, ile yaşarlar. Fakat onların yaşaması; karıncaların, arıların yaşaması gi bidir; bu bayvanlarda — görülel “insiyaklar,, da birer “hakikatlef manzumesi,, değil midir? İnsanl hayvandan, aklı insiyaktan ayı” ran başlıca vasf belki de sadect bu bulduğu hakikatlarden vazge” çebilme meziyetidir. Sanat bü hassanın mahsulüdür ve insanıfl öbür faaliyetlerine yol göstere? de sanattir. Sanat bu vazifesi dir ki daima yeniyi aramağt mecburdur. Doğru ile mukayy? değildir, çünkü her şeyin doğru” luğuna inandırabilir ve çünkü hiş bir bulduğu ile iktifa etmiyece tir. Yegâne hakikat yenidedir. dolayısile”