16 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

16 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Pa ——HH— Fransız Kabine- sinin Düşmesi Za- ten Mukarrerdi Fransız. kabinesi, evvelki gün taksit müddeti dün gelen Amerika borç!: münasebellle Meb'usan Mec- lisin 'a yaptığı bir münakeşa neticesi latifayr mecbur oldu., Maamafih bu hâdise, hiç kimseyi hayreta düşür- medi. Çüakü kabine reisi M. Feriyo bu taksitin Amerikaya verilmezi fık- ginde idi, Halbuki mecl'e ekseriyeti bu fkre muarızdı, Bu vaziyet karçı- sında kablenin fikrinde tsrar etmesi demek, muhbakkak bir sukutu göze alması demekti. Noktal nazarını mü- dafın etti ve düştü. Kabinenin bu akıbeti, diyoruz ki, kimseyi hayrete düşürmedi. 10 kanunuevrel tarihli bir. Fra gazetesinin — bu hakkında diği aşağıkl — satırlar İddinmizin - isabetini tazamen teyit eder. Bu gazete diyor ki: Bu satırları yazdığımız şu dae kikada, Meb'usan Mecl sinin 15 kâ- munüevvel taksit vadesi hakkında hiçbir kaşarı lâhik olmamıştır. Maa- mafih bu karar, tahmin ve müşahe- delerimiz Üzerinde tesir yapamaz. Çünki Amerikan metal.bi karşınında M. Heriyo'nun takip ettiği batlı ba- geketi Millet Meci sinde tasvip eden biz ekeeriyet şoktur. Haflalar, hatta aylar var ki bu nokta sarahat peyda #imiştir. Yalnız, şimdiye müphem kalan nokta, kabine in Meclis huzurunda takınacağı — parle Manter tavır ve hareket idi, Evveler kaydetmi tk ki bu zat, bu mesele münasebetile sükut et. Mmiye kar t vermiştir. Onun düşmek İiçin intihap ett gi bu zemin, haklk. katen şerefi bir satadır. Çünkl hariciye iş er vi &'e aldığı gündenberi muahedelor'n tamamen yerine geti- tilmeslal İstiyen Bir şampiyon ha inde göze çarp yorda. Oaun içiadir ki bu Mmescleden dodüyr istifaya meebur Olursa, a'eyhine rey verenlerin dahi bürmet ve takdirini muhafaza elmiş olacaktır. , * Fransanın — Amerikaya — boremmu vermek iştememesi denek, bu bahis Gzerinde İngi lers ile açık bir fikir ayrılığına girmek demektir. İngiltere, borcun tebirini istiyordu. Fakat ala- caklı İsrar ederse — verilmes'ni de muvafık görüyordu. Diğer taraftan alacağını istemekte inat eden Ame- vika, elbette ki bu bahis üzerinde bazı şey'er söyliyecektir. Fakat bu 6ö ne olacaktır? Bunu, bir iki güne kadar alacağım:3 te'graflardan öğre. meceğiz. Yalnız Fransanın İmrasını tutmak İstememes'le dünya İkiwat ve tcaret münasebatı yepyeni bir tafhaya girmek istidadını göstere mektedir. — Süreyya Fransa'da Kabine Buhranı Huver, Borcunu Veren Devletler Le- pılmasını İstiyor hinde Tadilât Ya Paris 15 — Amerikanın Av- rupa devletlerinden alacağı olan harp borçlarının tediye mühleti bugün — bitti. İngiltere, İtalya, Litvanya, Finlandiya devletleri 15 kânünuevvel — taksitini vermiye karar yermişlerdir. Fransa, Bel- çika, Lebistan devletleri -tediye- den çekinmişlerdir. Bu devletler borçlar meselesinin yeniden tet. kikini — istemektedirler. — İtalya 1,245,437 doların tediyesi için icap eden fedbirleri almıştır. Frensn'da Kabina Buhrant Harp borçlarının ödenmesine taraftar olan M. Hariyo hüküme- tinin sukutundan sonra yeni ka- binenin kimin tarafından teşkil edileceği malüm değildir. Reisicümhur M. Löbrön istişa- relerine devam etmektedir. Henüz kabinenin kimin tarafından teşkil edileceği malüm olmamakia be- raber, yeni kabineyi teşkil ede- cek zevat arasııda M. şotan, M. Daladiye, M, Bonkur, M. Kayyo- nun isimleri geçmektedir. M. Heriyonun tekrar iktidar mevkiine — geleceği söylenmekle beraber, Heriyonun böyle bir teklifi kabul edip etmiyeceği de malüm değildir. Şimdiki şerait içinde kabine buhranının ne şe- kilde biteceği hakkında tahmin- lerde bulunmak kabil değildir. Alman gazeteleri, N. Heriyo- nun tamirat ve hukuk müsa- va'ı — meselelerinin — halledilme- sine büyük yardımı dokunduğunu yazmakta, yeni teşekkül edecek kabinenin de Heriyonun siyasetini takip etmesini temenni etmekte- dir, Paris, 15 — Ecnebi gazeteleri Fransız parlementusu -tarafından Heriyo hükümeti aleyhinde veri- len reyian, dünya siyaseti Üzerinde vukua gelecek tahavvülün ilk alâ- meti olduğunu — yazmaktadırlar. Salâhiyettar zevat, eski kabinenin Pariste — çıkan * Le canard eneh. aine » İzmindeki mizah gazetesi kor na-da gördüğünüz karikatürü yapmıy, a'tına da şunu yaz- leket onun peşinde gidiyor.. — Fransız ” Başvekili M, Her. yonun peşinde gi den satıcı kadın, bir araba dolusu armut satıyor. Fransada Armut kelimesi aynı za manda enayi ma- Basına gelir! Fransız gazete. #inin bu nülte ile anlatmak istediği Amerikaya borç- Tarını ödemekle bu- dalalık yapmış ©- ılan Frame sız Par amentosu da bu fkirdedir ki Heriyoyu suf düşüncesiz göster. mek için İbat'ök şey sabık ve belki de İâhik Barvekil M. Heriyonun| miştir. Italya, Yugoslavya'yı Protesto Ediyor Roma 15 Dalmaçya'da Yugoslavlar — tarafından — İtalya aleyhinde — yapılan — nümayişler, Âyan Meclisinde gürültülü akis- ler uyandırmışlır. " Başvekil Mu- solini, bu hâdiselerin — İtalya'ya karşı olan düşmanlık haleti ru- biyesini göterdiğini," bu kürgaşa- lıklar n fertlerin işi olmayıp bir takip edeceği istikamette yürü- yecek bir kabine teşkiline taraf« tardır. Bir cümhuriyet birliği ka- binesi teşki i muhteme!dir. ngiliz e'kârı umumiyesi Fran- sanın hattıhareketini tasvip et- mektedir. Amarika'daki Akis'er Vaşington, 15 — Fransa Mec- lisinin borçların tediyesi aleyhin de bulunması burada büyük bir inkisarı hayal doğurmuştur. — İyi malümat alan mehafil, Fransanın tediye etmemesinin ileride, bi plân neticesi yapıldığım söyle- miştir. Musolini, - okuma yazma bilmiyen bazı adamlar tarafından tarihi — taşların tahrip edilmesi hareketinin, İtalyan gençliğinde infial > uyandırdığını, — gençliğin yaptığı nümayişlerle bu harekete cevap verdiğini söylemiştir. İtak ıııı sefiri Belgrat'ta protestoda ulunmuştur, Yunanistandaki Fakir Halk Atina 15 Yunanistanın dağlık taraflarında bulunan fakir halka mahsus olarak 30 bin ton Mısır. buğdayının gümrük resmi alınmadan ithali için hükümet bir teklif hazırlamıştır. hassa borçiarın tadili meselesinde vahim neticeler doğuracağı kana- atındadır. M. Huver, tediye eden devletler lehine bazı tadilât yapı- masını kongreden istiyecektir. TENMMARAA TEFRİKA NUMARASI: 23 MERTONNEMN “HİLLİ ROMAN, GA — Mubacriri: — Ürülme canım, dedi, bir şey içer misin, sıcak bir şey. Şimdi karşı karşıya çay içer- ken konuşuyorlard.. Ziaka, genç erkânı harbin, küzeni hıkkında #orduğu suallere yarımyamalak gevap vererek ona şimdi (Berlin) de Üç gün sonra verilecek harp malülleri balosundan bahsetmiye başladı. — Bu balo her sene yapılır. Çok güzel olur. Keşki sen de bulunsaydın.. Binbaşı Faruk Şeköor zadenin tiyateti gecesi kemen İstanbula dönmek Üüzere olduğunu söyle- mişti. Fakat işte iki gün geçtiği halde İstanbula yaklaşacak yerde bilâkis uzaklaşm şti. Gönç kadınım artusunu — anla- yınca güldü: — Hakkı Beyyarın gelir. Yak mız kalmazsın. Ziska boynunu büktü: — Olsun. Son de ğelsen... © hiç dansetmiyor. Burhan Cahit | GERELMMSL — Ben de dansetmem. — Zararı yok kendi kendimi- ze eğleniriz. Binbaşı Faruk genç — kadinın | parmaklarını okşadı. — Mademki istiyorsun, peki. Geceyi otelde geçirdiler. Sabah treni onları (Berlin) © getirdi. Maçkada (....) Apartımanında Dilrüba Hanımefendiye ** 91 Berlin Adlon otel Nonoşum, Adadan indikten sonra bana çok az mektup yazdın. Seni ok dukça göreceğim gelci. ( Berlin ) den”okadar bıktım ki, eğer ara- sıra Viyanaya, Hamburça, Muni- ha iş için yaptığım seyahatler olmasa sıkıntıdan patlıyacağım. Bizim binbaşı Faruk — doğrusu Berline alıştı. İlk seyahatinde o kadar sert ve eğilmez görünen genç adam şimdi Berline eğlence Aâ'emlerine Ööyle alıştı ki bura- dan ayrılmak istemiyor, Yalnız - —a burada meşhur kadınlardan birile, Almanların daima göz hapsinde bulundurdukları Ziska isminde Polonyalı bir kadınla çok düşüp kalkıyor. Bir ecnebi zabitinin böy- le şüpbeli kadinlarla münasebeti pek iyi değil. Bir kolayını bulup kulağ ni çekn el Ne ise Faruk Bey zannederim bu hafta İstan- bula dönecek, © er Polonezin el'nden kürtulursal her halde bı dönüşte bzim mahut valizi yine sanı — gelirecektir.. Onun yeniden (Berlinle dönüşünü artık sen icm'e edersin! Şimdi baş a havadisim ,yok. Valizdeki kaçak eşyadan başka senin için küçük bir çanta daha yollayacağım. — Bunda — istediğin şeyleri bulursun. Haydi hoşca kal, uslu otur. Azoba ayrıca mektup yazdım. Şeker zade Hakkı Binbaşı Faruk (Berlinjden an- cak bir halta sonra hareket edebildi. Şeker zade onu bir gölge gibi takip sitiği için hareket edeceği sırada karısına hediye olmak Üzere doldurdğu —mahut valizi İstasiyona getirdi. Balkanzuk treni hareket ha- mırlığı yaparken iki hemşeri rıh- itimda — konuşuyorlardı. — Binbaşı Faruk artık bu koca yol çanta- snı taşımağa alışmıştı. Hatta memurlar bile bu çantayı görür görmez hemen onun kompartı- manına götürüyorlardı. Hareket kampanası çalıyordu ki kalabalık arasında Ziska uzun boyu, haşmetli kürkü ile göründü. Binbaşı Faruk onunla bugün öğleyin veda etmişti, hatta ye- meği beraber yemişlerdi. Genç kadın onu gelip istasiyonda gö- receğine dair bir şey söyle- memişti. Ziska da nefis tebessümlerile yanlarına geldi, — Mühim haber, dedi. Bende Viyanaya gidiyorum. Şeker zade bayretle sordu: - — Ne münasele.? — Teyzem basta imiş, te'graf aldım. Hemen harekete — karar verdim. Her şeyim de hazır. Binbaşı — Faruk — buna sevinmişti. Fakat Şeker zade camı sıkık dığını belli etti: — Telçraf nerede ? Ziska şaşrımadı. bile büyük bir kabkaha ile cevap verdi: — Ooo. Demek şüphe de ediyorsunuz. Ve zaten fazla konuşmıya çek - . ——i İki Kardeşten B car kb Hangisini Seveyim ! 18 yaşıtıdayım, Genç bir kızla iyordum. Bu sevişmemiz altı ay devam etti. Birgün sevdiğim kız'n ablasının beni çılgıncasına sevdiğini öğrendim. İnsanlık ve merhamet bhislerim — hemen ka- bardı ve ablasının aşkına muka- bele ettim. Şimdi — iki kardeşin ikisile de sevişiyorum. İkisini de idare ediyorum. — İkisi de ayrı ayrı kendilerini sevdiğimi zanne» diyorlar. Günlerim böylece neş'e ve macera içinde geçiyor. Fakat bu vaziyet birgün meydana çıkar cak olursa ikisini birden kaybe- mwfi:ımunıdğin bana Oğlum! Senin daha genç yaşta iken çok hercaimeşrep ve çok haia bir. genç olduğun anlaşlıyor. Yazıktır, iki kardeşi birden ayrı ayrı sevgi vaitlerile avutmak bek ki sana vabşi bir zevk verebilir. Fakat bu hareket ahlâk ve insane lhik kaldelerile kabili telif değik dir. Kendini yokla, bu kardeş- lerden hangisini daha çok sevi- yorsan, hangisile daha mes'ut olacağıdı Ümit ediyorsan onunla seviş, öteki kızırda bedbaht et- me. Fakat çok dikkat et, kardeş- lerden birini tercih ederken öte- kisinin izzeti nefsini, gururunu kırmamıya çalış. HANIVT?' V ” Yüzme Rekoru Kırılür Paris 15 — Kartonne ismin- deki Fransız yüzücüsü 200 yare dalık dünya rekorunu iki dakika 25 saniye ve 3- 5 ile kırmştır. Muhtelif Devletlerde Vergi Nispeti Londra, 15 — İngiltereda nüfusz başına İsabet eden vergi miktarı takril 16 Üra 8 şiling, Fransada 1176 frank, Amerikada 24 dolar çenttir. İspanya'da Kargaşalıklar Almerla, 15 — Vahim kargaşalık- lar olmuştur. Bir amele ölmüş, 8 kk 4e sürette yaralanmıştır. Bu eri komünlatler çıkarmıştır. hâd Filipin Adalarına İstik'âl Verildi Vaşington 15 — Filipin ada- larına 8 sene müddetle istiklâl veren kanun lâyihası kabul edik miştir. yakit yoktu, hareket çanı vurdu. Ziska trene atladı, arkasından binbaşı Faruk bindi. Rıhtımda kalan Şeker zadenin yüzü yaprak gibi sararmıştı. Soğuk bavayı buğulandıran bir buhar bulutu vagonların altım- dan yayıldı. Tren hızlandı. Garip bir tesadüf olmuştu. Kompartımanları yan yana İdi. Ziska iki küçük valizle yola çıkmışt. Yalnız yanında taş dığı el çantası göze çarpacak kadar büyüktü. Güzel kadın kabinede küçük bir tuvaletten sonra koridora çıktı. Lacivert fanila bir seyahat kostümü vücüucüün bütün hat larını — gösteriyordu. — Dişlerinin arasna — sıkiştirdiği — ince uzun sarı bir ağzlık yüzüne daha çap> kın bir mana veriyordu. ; Binbaşı Faruk: — Bu nefis bir seyahat ola- cak dedi. Tesadüflerin yarattığı fırsatlar çok zevklidir. Trendeki erkek başlarını çe- viren ve aptallaştıran güzel kadın gözlerini yumarak cevap verdi: — Tesadüf, sevişenlerin - dor tudur. Vagon restoranda karşı kar şıya - idiler. ( Arkası vaz)