22 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

22 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi ı Ölçülerin Değiş- mesi Geri Kaldı Alaturka ölçülerin yerise bey- nelmilel ölçülerin İkame edil- mesi teşobbdilsü, kanun — bâlibe geldiği — bülde, — hazırlıkların İkmal edilememesi yüzünden geri kaldı, ne dersiniz ? Mehmet Hallt B. ( Nur.smaniyede Nurbaba türbesinde 92 ) — Ne diyecağim. Canım akıldı. Vakıâ kanunun tatbik edilmesi aka- biade bazı ufak tefek satıcılar - bizi aldatacaklardır, dün s'zin de yazdı- ğınız — garibeleri — gösterezeklerdir. Fekat bugünkü vaz'yet bir çürük dişe benzer, eninde, sonunda çekile- cektir. Kendi hesabıma ben dişçiye gtmesini sevmem amma, ağrı bağar yınca bir defa da sandalyaya oturup bitirmayi tercih ederim. Binaenaleyh bu iş te olup bitmeli idi derim ! * Erelitm vt Halit B. ( Nuruoamani- yede Nur aba türbesinde 32 ) — Bana göre hava hoşi aasıl olsa alış veriş ettiğim yoktur. Bu suali babama sormalı! * Ayşe Faruk NL ( Baliçte, de, Tahtıminare sokağında | — A, oğlum, ben e anlarım bu işlerden? Nasıl yaparlarsa yapsınlar! yiyecek ucuz'ıyacak mı, ucuzlamıya- mıyacak mı? Sen bana onu söyle ! Çay, Kahve, Şeker Şirketleri Yapılıyor Piyasadaki çay, kahve tacir- leri birleşerek biribirinden ayrı olmak üzere bir çay ve bir de kahve şirketi — yapmışlar, şeker için de ayrı bir şirket yapılması için hazırlıklar başlamıştır. Tür- kiyeye ithal edilecek çay, kahve ve şeker mukabilinde Türk malı ihraç edilecektir. — İktısat Vekâ- leti bu hususta ihracatın ithalât- tan evvel — olmasımı ve ihracat dövizlerinden sonra ithalât için döviz verilmesini şart koyduğu için takasa tâbi olup ta harice gönderilen Türk malları düşkün fiatla satılamıy ıcaktır. Vapurcular Fener- Ankaraya Heyet Göndermediler Dünkü gazetelerden bazıları İktısat vekâleti ile temas etmek Özere vapurculardan mürekkep bir hey'etin Ankaraya gittiğini yazmışlarsa da bu haber doğru değildir. Vapurcuların murahhası olan Lütft ve Ruşen Beyler he- nuz — İstanbuldadırlar. — Gitmek icap ederse bu iki zat Ankaraya gideceklerdir. Esasen vapurculuk inhisarı hak- kındaki kanunun tatbiki dört ay müddetle tehir edilmiştir. Son Postanın Postahan;de lerine Açtırılıyor İktısat Vekâleti Sanayi mü- fettişlerinden Kudret B. dün postahaneye Almanya içia bir mektup — göndermiştir. Gönderi- len mektubun kapandığı zarf kirli olduğundan memurlar tarafından kabul edilmiyerek iade edilmiştir, Bunun üzerine Kudret Bey zarfi değiştirmiş ve mektubu tekrar postahaneye göndermiş, Fakat bu defada memur tarafından mektubun açık Olarak getirilmesi istenilmiştir. Kudret 3, bunu bir müşkülât addederek şikâyette bulunmuştur: postahaneye müracaat ederek bu bâdisenin sebebini sorduk. Ald- fam z cevap şudur: — “Maliye Vekâleti mektup- larla esham ve tabvilât kaçak- çılığı yapılmaması için şüpheleni- len mektupların sahiplerine açtı- rılmasını ve muayeneden sonra kabul edilmesini bildirmiştir. Bunun için şüphelendiğimiz mektupları — sahiplerine açtırıyor veyahut sahipleri mamına başka- ları tarafından getirtilen mek- tuplardan lüzum gördüklerimizin açık olarak verilmesini istiyorur. Yoksa halka müşkülât göstermek mevzuubahs - değildir. Grip Çoğaldı Son zamanlarda grip vak'a- ları bir miktâr çoğalmıştır. Muh- telif dairelerde bazı memurların gripten muztarip =uklın için vazifelerine gelemedikleri görül- mektedir. BE: mekteplerde de gripe yakalanmış talebelere tesa- düf edilmektedir. Bu mesele hak- kında Sıhhiye Müdürü Ali Rıza Bey bir muharririmize şunu söy- lemiştir: " — Bazı kimselerin gripe tutulmuş olmaları muhtemel ol duğu gibi, hafif bir soğuk algım- lığını grip zannedenler de vardır, Halk hastalıktan korunmalı ve kendilerini muhafaza etmelidir.,, |Gayrimübadiller Şüpheli Mektuplar Sahip- “Arasında İhtilâf Çıktı Öğrendiğimize göre gayri mü- badiller arasında mühim bir ih- HİAf çıkmıştır. Meycut heyeti idare azarları gayri mübadillere ve- rilmiş olan bonolar tamamen itfa edilmedikçe yeni bono tevzi edil- memesini istedikleri halde diğer bir kısım gayri mübadiller hü- kümet tarafından herhalde yeni bono tevzi edilmesini istemekte- dir. Bunların noktai nazarına göre verilecek yeni bonolarla gayri mübadiller müzayedeye — İştirak ederek emlâk edinmek imkânını bulacaklardır. Her iki noktaina- zar çarpıştığı için heyeti idare kongreyi — toplamıya karar — ver- miştir. Bu mesele hakkımda kat'i ka- rarı kongre verecektir. Limanda Iki Kaza Karadenizden gelmekte olan Yunan bandıralı Ekaniko vapu- ru limanda demirli bulunan İsveç bandıralı Lilbenat vapuruna çarp- mıştır. Müsademe neticesinde Yunan vapurunun baştarafı İsveç vapurunun da, arka arafı haşarat oğramıştır. Polis ve liman idaresi tahkikata başlamıştır. 4 İstanbul 21 (AA.) — Dün akşam üzeri saat 18,30 da, Boe- ğgaziçinde Yeniköy vapur iskelesi givarındaki — yalıların rıhtımında Yunan bandıralı Aghii Viktoref vapuru, Romanyadan Yunanista- na 160 vagon kereste götürmek- te iken suların kuvvetli akıntısın- dan rotasını şaşırarak — karaya oturmuştur. Derhal kaza mahalline Türk gemi kurtarma İimitet şirketinin büyükdere tahlisiye istanyonun- dan Sezar ve Lanina tahlisiye gemileri şitap etmişler ve kurtar- ire başlemışlardı Cesimli Hikâge si: Hapishaneye Kocasile Birlikte -Gitmek ğîqyen Kadın.. Beyoğlu polis merkezinin önünde dün küçük birkomedi görüldü: Zabıta — muhtelif zamanlarda muhtelif yerlede yaplan birkaç hırs zlık vak'asında Antuvan isminde bir şahsın parmağı bulunduğun- dan şüphelenmiş ve tahkikat esnasında şüphelerini teyit edecek bazı vaziyetler ile karşılaşınca, bu zatı zan altıma almıştı. Fakat Antuvan'ın zevcesi kocasının eve dönmediğini görünce soruşturmuş, karakolda olduğunu işitmiş, hemen merkeze koşmuş! — Kocam nerede? Diye sormuş! — Burada! Cevabmı almış! Ve: — Hemen bırakınız yoksa bu binayı sizin başı- nıza geçiririm! Diye bağırmıya başlamıştır. Anla- şıla bu hanım hiddeti arasında biraz daha ileri giderek aykırı kelimeler kullanmış olacak ki, ken- disinin de zan altına alınmasına lüzam görülmüştür. Şimdi karı kota müddeiumumiliğe ayni zamanda gidecekler demektir. Emir Geliyor Vapurculuk İnhisarı Ka- nunu Tehir Edi'di Vapurculuk inhisarı hakkm- daki kanunun, bu ayın on yedi- sinde — tatbik — mevkiine gir- mesi lâzım olduğunu haber ver- miştik. Fakat kanunun tatbikine memur olan İstanbul deniz - tica- ret müdüriyeti kanunun tatbiki için hazırlıklar yapılıp yapılmadı- ği hakkımdaki suallere ne müs- pet ve ne de menfi hiçbir cevap vermemektedir. Seyrisefain İda- resi de bu iş hakkında Ankara- dan henüz bir. emir almamıştır. Çıkan haberlere göre yeni bir kanun projesi hazırlanması ta- karrür ettiğinden bu proje kanun haline gelinciye kadar vapurcu- lak inhisarı kanununun - tatbiki dört ay müddetle tehir edilmiş- tir. Tehir emrinin bugün yarın gelmesine intizar edilmektedir. Bu dört ay müddet zarfında hasusi vapur. kumpanyaları mu- hakkak bir şirket teşkil ede- ceklerdir. — Hukuk Talehasinin Çayı Hukuk Talebe Cemiyeti 25 kânunuevvel pazar günü Tokat- hyanda birinci sımf şerefine bir danslı çay ziyafeti tertip etmiştir. Galatasaraylıların Kongresi Galatasaray Hcaret ve bankacılık kısmı mezunları birliği 6 kâünunusa- nide bir. köngre yapacaktır. Kon- grede birliğin teşekkülünden bu ane kadar yapılan İşlerle, Bundan sonra yapılacak işler görüşülecektir. Öğ- rendiğimize göre kongre blr yardım sandığı tesie ile, Ga atasarayın tica- ret kısmından mezun olanların Av- rupada İkmali tahsil edebilmeleri imkânlarımı araştıracaktır. Muzir Görülen Filimler Sinema filmlerini mürakabe eden heyet Türkiyede gösteril- LAT MiT Di S ml tutsam, yahut küçük bir sergi ml açsam diye düşünüyorum. Tahkikat Devam Ediyor Kambiyo —Murakabe Börosunun Ticaret kısmında yapıldığı zannedilen yolsuzluk hakkında İlera edilen tah- kikat ilerlemektedir. Şimdiki tahki- kat ihzarf — mahiyette olduğundan *Büro şefi Bedri Bey tarafından ya- Pilmaktadır. Tahkikat neticesi bir raporla Maliye Vekâletine bildirile- cektir. Vekâletin meseleyi maliye müfet- tişlerine tahkik ettirmesi ve İşla lâyıkile anlaşılması için murakıplar» İardan Bedri Beyin ma'ümatına mü- racaat edilmesi muhtemel görül- mektedir. Kimlerle Ne Haldeyiz? İbrabat Ofisinlu hazırladığı — bir istatisilğe nazaran bu senenin ilk on ayında geçen senenin İlk on ayına nazaran Almanya, Arnavutluk, Fin- landiya, Holanda, İngiltere, İspanya, veç, İsviçre, Letonya, Litvanya, Rusya, — Filistin, Hicaz, Hindistan, Brak, — Jeponya, Meksika, Brerilya hükümetlerine olan ihracatımız — art- mıştır. Buna mukabil Avusturya, Belçika, Bulgariztan, Çekoslayakya, Danlmarka, Estonya" Framsa, — İtalya, Lehistan, Macaristan, Romanya, Yu« nanistan, Yugoslavya, Çin, İran, Su- riye, Syam, Misir, Amerika, Arjan- Ha, Şili hükümetlerine olan ihraca catımız azalmıştır. Bir Çivi Fabrikası Hakıcıoğlunda Mehmet Arif Beye ait çivi fabrikası İş Bankacının da dahil olduğu limitet şirket tarafın« drn devren satın alınmıştır. Rasim Ali B. Müderris... Devlat Şöram verdiği bir kararla Rasim Vil Beyi Darü'fünundaki va« zifesine lade etmiştir. Öğrendiğimize göre Tıp Fakültesi Müderrisler Mee- llsi ile Darülf.nun Şüra kararına ittiba edeceklerdir. Bir Gemi Sahibi Mahkemede Hububatın sigorta edilmesi bak- kındaki tetkikat ilerilemektedir. Bu İşi başta Ziraat Ban<ası olmak üzere diğer iki milli bankanın iştirak ettiği bir sigorta şirketl yapacaktır. Zirai Sigorta Meselesi Hudaverdi. kömür kayığı — reisl Şükrü kaptan oğlu Şakir ve hamal Safer bir çuval içinde sabun kalıbı şeklinde doksan tane nişadır kaçırır- ken Gümrük Muhafaza Başınmüdüri- yeti memurları tarafından yakalan- mışlar ve derhal İhtisas Mahkemesi- ne vermişlerdir. Macaristanla Mukavele Hazır Macarlstola Türkiye arasında ltas kas esasına müstenit bir ticaret mu- kavelesi akti sureti kat'iyede takar- rur etmiş ve mukavelenin esasları da hazırlanmıştır. Her ikl memleket biribirlerine muadil kıymette muay- yen eşya verecektir. Müskirat Litr3 İle Satılacak İnhisarlar Umum Müdüriyeti müs- kirat kasımı Öönümüzdeki seneden iti- baren şarap ve rakılari litre üzerine den satacaktır. Şişeler yür, elli, yir mi beş, on beş, on İitrelik olacaktır. Bundan dolayı rakı ve şarap fiatleri biraz düşecektir.