22 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

22 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

22__ılll_—3'l(nel Hergün İstanbu'lulara Gözünüz Aydın * Yatım asırdanberi İstanbulun bayna belâ kesilen Terkos Su Şirkeli artız. soa günlerini yaşa- maktadır. Kânunusani bir tarihin- den itibaren şirketin bütün mev- cudu ve bütün muamelâtı Beledi- yeye çeçecektir. Belediye ile şir ket arasında cereyan edan mi- zakereler bitmek üzeredir. Terkos şirketinin imtiyazımı ve mevcut tesisatını almak İçin Belediyenin yereceği para cem'an 500 bin Uradır. Bunu da beş taksitte öde- yecektir. 500 bin liraya başımıza getir- diğimiz bu şirketin yarım asırda bu şebre yapdığı ziyanları düşün- düğümüz zaman, ne kötü şartlar içinde istismar edildiğimizi göre- rek müteessir olmamak mümkün değildir. İstanbulu bir. harabeye geviren yangınların bir mes'ulü Abşap binalarsa, bir mes'olü de su yetiştiremiyen Terkos şirket- dir. Yalnız bu yüzden şehirde yaptığı zararın miktarını tayin mümkün değildir. Bunu düşüm- dükçe “ Son Posta , nın geçen sene Terkos şirketi aleybine açlığı mücadelenin bu veticeye yardım ettiğini görmek bizi sevindirmek- tedir. Terkos şirketi imtiyazının şehir Belediyesi tarafından satın ahm- masının iki manası vardır. Biri şebrin büyük bir belâdan kurtuk- ması, İkindisi de saltanat devrinde memlekeli istismar etmek üzere burada yerleşen ecnebi şirketler- den birinin sökülüp atılmasıdır. İnkılâp Türkiyesinin iktısadi gidali, kendisini yarım müstemle- ko bâlinde idame etmek istiyen Avrupa emperyalistlerinin — istis- marından ve esaretinden kurtul- mak gayesine müteveccihtir. — İn- kılâp hükümeti ilk gündenberi memleketin her tarafına kolatan bu emperyalist müesseselerin ha- yatlarına birer birer nihayet ver- mek, yarm müstemleke devrinin #saret zincırlerini birer birer te- mizlemek ve maziy' tasfiye et- | mekle meş uldür. Evvelâ Ânado- lu demiryolları - ecnebi ve borçlar meselesinin tasfiyesine teşebbüs edildi. İzmirde rıhtım şirkelinin vaziyeti düzeltildi. Şim- di de terkos şirketinin hayatına nihayet veriyoruz. Bötün — bunlar yarım — müstemlike — zamanından kalma izleri silmesi ve iktışadi kstiklâlini kuvvetlendirmesi — de- mektir. Bu itibarla terkos şirketinin belediyeye geçmesi |bizi iki nok- tadan sevindirmiştir. Komünistlik Nümayiş Yapanlara Zincir Vuruldu Haklarında karar tefhim edil- dikten sonra nümayiş yapan ko- müÜnistlik tahrikâtı mahkümlerine tevkifhanede bu cürlimlarından dolayı ceza verilmiş, bunlar uyrı höcrelerde tecrit olunmuş, üyak- larına da zincir vurulmuştur. Beraet edenlerden de üç kişi- Rİn nümayiş yaptıkları anlaşılmış bunlar tekrar tevkif #edilmiş ve baklarında kanun? — muameleye başlanılmıştır. Ayaspaşa davası Üçüncü —Hukuk Mahkemesi Tahkikat Hâkimi tarafından Ayas- paşa mezarlığı — davaslına dün devam edilmiştir. Dünkü muha- kemede — mütevelli — Salâhattin Molla Beyin vekilleri ihsası rey ettiği iddiasile Müverrih Ahmet Refik Beyin ehli vukuf meyanın-- da bulunamıyacağını söylemişler. dir. Bu cihetin karara raptı - için dava mahkeme heyeti umumiye- sine sevkedilmiştir. — elinden | alındı. Sonra Düyunu Umumiye | L aet | Türkiyenin a | — Yalancı ye yanlış düşlünen adam da, görüşünü birtakım delillere ye mantıklara latinat ettir. Bulgar Kabinesinde Buhran Bugün Parlamento İ_q_;timaında M. Muşa- nof Kabinesinin İstifası Muhtemel Sofya, 21 (A. A.) — Son günlerde gazetcle olunan istizah mesine dahildir. Matbuat ta bu istizah takriri bineda kısmen tebeddülât yapılacağını tahmin etmek tedir. Hükümet blokuna dahüziraatçile grupu kabi- mnenin bu mesele haricinde olarak kısmen - değişti- bir vesile bulmuşlardır. rilmesi — için adliye vazırı M. Varbanof hakkında takririnden bahsetmektedirler. istizah takririnin müzakeresi yarınki meclis ruzna- 2 — Doğru düşünen adam da düşünüşünde birtakım delil, vesika ve mantıklara lstinat eder. meclise tevdi Bu SON TELGRAF HABERLERİ KA Yanlış Düşünenler ğ Son Postanın Resimli Makalesi ee Sözün Kısası Kazandıran San'at || Ve Acı - * || Bir Mukayese.. | ** Bir sabah gazetesi, sahneye çıkan, sinemada rol alan, şarkı ve gazel okuyan erkeklerden, kadınlardan bahsederek bunların kim olduğunu araştırıyor, — bir gi ayda ne kadar karandıklarını 3 — Fakat yalancının ve yanlış düşünenlerin Bbir silâhları ekaiktir: Müsamaha, Onlar yalaız müsamaha ile başkalarının delillerin! dinlemiye tahammdl edemerler. ka bir nezaret İstemek hususunda ısrar edeceğinl ve bunun için kabinenin kısmen değişmesini iste- miye karar verdiğinl bildirmiştir. Gazetelere göre ziraatçiler İiderinin aldıği bu vaziyet kabinede tebeddülât yapılmasını zaruri kılmaktadır. münasebelile ka- Ziraatçiler Akşama kadar bir taraftan Adliye Nezaretine munhasır küçük bir tasfiye ile bir kabine buhra- nnn Önü aknacağı ileri sürüliyor ve diğer taraftan da Adliye Nazırının mecliste etmeden, mevzubahis — sulüstimalleri kimlerin tesiri kendisini müdafa Krupu Şefi Ziraat Naxrı M. Guitcef gazetelere ( altında yaptığını söylemeden çekilmiyeceği hak- hlııııhndı fiakasının Maarif Nezareti yerine baş- | kındaki kat'i karar ve ısrasından bahsolunuyordu. Dünya Güzeli Seyahat Yapmak İstiyor İzmir, 22 , Hasusi ) — Dünya gözeli Keriman Hanımın babası Halis Bey, yakında kızı ile bir- likte Avrupa ve Amerika seya- hatine çıikacakların', İzmir >malr sullerini reklâm yapmalk: istedik- lerini bir — mektupla şehrimiz | Ticaret Odasına teklif etmişlerdir. Yalovanın İmarı Ankara2 2 (Hususi) — Yale- yvada mesken, gazino ve saite inşa etmek isteyen türk ve ecne- bilere iki bin metreyi geçmemek şartile bedava arsa verileceğini yazınıştık. — Yalovadaki mekşüf madenlerle kaplbıcalar, bazineye nit tesisat, plâjlar ve sairenin de elli sene —müddetle Seyrisefain idaresine — verilmesi - takarrür et- miştir. Ekmek Fiatı Ankara, 22 (Hususi) — Bele- diye ekmek narhına buğday fiat- lerinin esas tutulması için İktısat Vekâletine müracaat etmiştir. Dahiliye Vekili Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey dün tronle şehrimize gelmiş- tir. Mumaileyh yarın veya cumar- tesi günü Ankaraya avdet ede- cektir. ıT ürk Parasının Kıymetini (Koruma Kanunu | — Ankara, 22 (Hususi) — Türk parası kaymetini koruma kanunu- na zeylen hükümet meclise bir lâyiha tevdi etti Lüyihada hükümete verilmiş salâhiyet müd- detinin Üç seneden altı seneye iblâğı İstenmektedir. Esbabı mucibe mazbataainda bu - temdide lüzum ediliyor: Alemşümul buhranlara rağmen paramıza Fi bir istikrar temin edilmiştir. Altın eşasına bağlı paralardan — mühim bir kısmı ümümi bubran - tesirlerile azçok temevvüçlere Uuğramış, bu - se- | beple birçök memleketlerde ak Ş dığımız tedbirlere mümasil, hat- | ta daha ağır tedbirler gelmiştir. şöyle izah . — | Bir İstizah Ankara, 22 (Hususi) — Muh- telit Hakem Mahkemesince veri- len karar Üzerine mülga Donam ma Cemiyetinin zıyaa uğralılan (80 ) bin İıgıliı Tizalık alacağı hakkında Refik Şevket B. (Mani- sa), Refik B. ( Konya ) Müdafaa ve Maliye Vekillerinden — sual ıor"“.ı"d'_'-—_ | Sabık Vatandaş Tekrar İîl;ii-)râıiıe Gir- mek İstiyor Ankara, 22 (Husust) — Ht- kümetimizin müsaadesini almadan İtalya — tâbüyetinie — girdiğinden bahisle —Konya İstiklâl Mah- kemesince — verilen — hükümle ailesile — birlikte —milli — hudut haricine — çıkarılan va — hâlen Üsküpte —oturan Suat —Ramiz Efendinin tekrar Türk vatan- daşlığına — kabulü ve Türkiye- ye avdeti muvafık olup olme yacağının Adliye Encümenince tayini hakkında hükümet mec- lise bir tezkero tevdi etmiştir. Jandarma Kanunu Ankara, 22 ( Hususi ) — Jan- darma efradı kanuanunun birinci maddesindeki küçük zabit kay- dının kaldırılması hakkında Mec- ae bir lâviha verilmiştir, Borsada Dün Borsada düyunumuvah-« hide 59, mümessil Anadolu 40,80 afyon Anadolu 24,40, Anadolu obligasyon 38,85 Rumeli şimen- diferi 5,50 den muamele görmüş- tür. Evvelki güne nazaren pıyasa- da yirmi para kadar bir yükseliş vardır. memleketinde (50 Jiraya tedarik Bu çeşit radyo mal diğine ve birde İSTER cihazının memleketimizde kıymeti asgari (400 ) İlr: dır, erinin ağırlığı (25) kilo gel er kilosundan (5) lira gümrük alındığına göre aradaki bu ( 250) lira farkın ( 125) İNAN, İSTER İNAN, İSTER Yapılan bir hesaba göre Avrupanın harhangi bir edilecn bir. radyo marraflı İSTER İNANMA! Rirası /gümrüğe, (50) lirası vadyo şirketine, mütebaki (75 ) lirası da muamele vergisine, nakliye ve sigorta va gitmektedir. Bu şerait altında, eğer radyolardan gümrük resmi tenzil edilmezse Halk Evlerinin istediği gibi her köyde bir din'eme odasının tesis mayorus, fakat ey kari sen, İNANM. edilebileceğine biz inan. | haber veriyor. Kazanç, muvazene, buhran ver- |gilerini tahkik edecek vatandaşlara bir kolaylık teşkil edeceğini umdu- ğumuz bu yazıların vatanperve- rane bir. hisle yazıldığını zanne- deriz. Bu kazanç rakamları, başka milletlerdeki san'atkârların cep- lerine akan maden ve kâğıt sek- leri yanında devede kulak gibi kalsa bile, kendi meıılılııü:iı deki Söteki kazanç sahıplerinin ağızlarından su getirecek veyahut parmaklarımı — wırtacak — kadar fazladır. Sesleri güzel olan bazı kadin san'atkârların kazancı, bu arada en başta ve en önde y Bir başka guıtod:.u::ıluı mizin hangi yola doğru gitmesi Mzımgeldiğine dair bir anket yapılırken göze çarpan bu faikk yet az mühim değildir. İspirtolu içkiler İnhisarının bu itibarda ve bu kazançta büyük bir rolü olduğunu da inkâr etme- meliyiz. Havası az çok cıgara duma- nile sislenmiş bir salonda, keyif erbabının — kursağından — damla damla inen ve bir buhar halinde hemen dimağı saran rakı, birçok musiki —san'atkârlarına yüzlerce lira takdim olunabilmesine sebep oluyor. Şarkıların ve bestelerin zev- kini dümanlı bir kafa ile tadan- lar, ohumar zail oluncaya kadar bu san'at şubesinin uğrunda bir çok — fedakârlıklar — yapabilecek birer kahraman oluyorlar. Öteki san'atlerin böyle baş döndürücü bir yardımcısı yoktur. Bu rakamları okuyan ve ala- turka musikiyi sevmiyen bir ta- nıdığım: — Alaturka musikinin san'at olmadığına en büyük misal budur, diyordu, san'at olsaydı, ötekl şubeler gibi, o da hiç kimseye birşey kazandırmazdı. Bu, hiç şüphe yok ki, bir pa- radokstur, fakat, günün birinde ediplerin ve şairlerin de kim ol duklarına ve ne kazandıklarına sıra gelirse, mukayese pek acıklı olacak; ondan korkuyorum. Meclis Reisi Büyük Millet Meclisi Reisi Kâzım Paşa Hazretleri şehrimiz- deki ikametlerini bir müddet daha temdit etmişlerdir. Muma- ileyh l':“hbt.îhl.n beyanatında Mec- Tisin kış tatili yapıp yapmıyacağı lıılıkınâı henüz verilmiş bir ka- rar bulunmadığını, iktısat ve ta- sarruf haftasının memleketin her tarfında büyük intibah hbisleri uyandırdığını, matbuatın bu sa- hadaki neşriyatının şayanı takdir olduğunu söylemiştir. Mıntaka Kararı Eeşiktaş Haklı Görüldü Beşiktaş kulübü ile Galatasa- ray arasında çıkan ihtilâf dün merkez — heyetinde — müzakere edilmiş, neticede Beşiktaş kulü- bü haklı — görülmüş, — fakat Yugoslav — tebeasından — İbrahim Beyin bir daha lik maçlarında oynamamasına, — ma: neticesi hakkındaki kararı da futbol he- yetinin vermesine karar verilmiş- tir. Futbol heyeti keyfiyeti pazare tesi günü görüşecektir.