30 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

30 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

(İTALKIN GÖZÜ HALKINKULAĞI HALKIN DİLİ —No 875 Yan İçleri telefonu: fstanbul — 20203 Koylulerı Soyan Açıkgözler Bazı Tacirler Feci Bir Sahtekârlık Yapmışlar İktısat Vekâleti Bunlar Hakkında Şiddetli Kararlar İttihaz Edecek İzmir 30 ( Hususi ) — Mevsuk | bir membadan öğrendiğime göre İktısat Vekâleline — mühim bir ihbar yapılmış — ve — meselenin ebemmiyeti Üüzerinde hükümetin nazarı — dikkati — celbedilmiştir. İhbar edilen hâdise şudur: İstan- bul ve İzmir'deki afyon tacirle- rinden bazıları bir müddet evvel piyasadan topladıkları afyonların birkısmını ucuz bir fiatla Avru- pa piyasasında satmışlardır. Bu ucuz satış derhal# Türki- ye'de tesirini göstermiş, İımır ve Ecnebi Mekte .ıfyoıı İstanbul ile diğer yerlerde afyon Fiatleri düşmüştür. Bu düşük va- ziyet afyon çıkaran köylüleri mühim zarara uğratmıştır. Afyon fiatının düştüğünü gören bir kısım tacirler derhal faaliyete geçmişler, piyasayı yükseltmiyecek şekilde ucuz afyon toplamıya başlamışlar- dır. Ucuz olarak toplanan bu af- yonların Üç yüz bin lira kadar olduğu tespit edilmiştir. Toplanau bu Üç yöz bin liralık Japon — mallarile takas ( Devamı 9 uncu sayfada ) — CUMA — 30 |Vali Bey Ankara'dan Döndü Terkosun — Bolediyeye devrl işile uğraşmak üzere Ankara'ya gitmiş olan Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Bey dün şebrimi- ze dönmüştür. Muhiddin Beyle birlikte bulunan Belediye Fen İşleri Müdürü Ziya Bey de gek miştir. Vali Bey dün trenden İm dikten sonra İstanbul'a ıe%ııi. ve doğru evine gllnişd.r Bey Belediyeye uğramış, bir ıııd- det meşgul olmuş, sonra istirahat etmek Üzere evine gitmiştir. Terkos artık tamamen Bele- diyeye geçtiği için şimdi yalnız devrite: işlerile uiıqdıııkü Hıpısıım Kaçtılar Tekirdağ, 29 ( Husust) — Birçok hırsızlıklar yaptıkları İçin Üç sene hapis cezasına mahküm olan Arif ve Mustafa — işminde iki kişi bıpııton kaçmışlardır. Ya- lnhıımı'ın ıçın terti .tml alınmıştır. pleri Rağbet- sizlik Karşısında Kapanıyor — Yeniden Beş Mektep Kapandı Millet Meclisi - evvelki sene bir kunun kabul etmişti. Türkk- yedi Ük talsilin mutlak surette | — Tükk mekteplerinde yapılmasını emreden bu kanun o zamandan- beri tatbik mevküne girmiş bu- luonmakta, fakat kuvvetli — tesiri şimdi meydana çıkmaktadır. Alâ- kadar makamın yaptığı son tet- kiklere göre memlekette irfan hareketlerinin Türk Maarifi eline geçmesi neticesi olarak bir kısım ecnebi mektepler, kapılarını ka- kalmışlardır. vermiş olduğu patmıya — mecbur Sön tetkikatın netice şüdür: Yeşilköyde, Kadıköyünde iki İtalyan ilkmektebi ile Beyoğlunda bir. Fransız mektebi tamamen kapanmıştır. Gedikpaşa'daki ve Üsküdar'daki Amerikan mektep- lerinin ilk kısımları, talebe rağbet- sizliği yüzünden ilga edilmiş, bu mekteplerin yalnız beşinci sınıf- ları kalmıştır. Diğer taraftan mevsuk bir -— İlk kısmı lâğvedilen Gedikpaşa Amerikan mektebi membadan aldığımız malümata göre, Beyoğlunda ve İstanbul'un diğer semtlerinde bulunan ecnebi mekteplerinden birkaçı daha şu yakınlarda kapanmak Üzeredir. Bu mekteplere devam eden talebeler tamamen Türk mektep- lerine geçmişlerdir.. Kapanması beklenen bu mekteplerden bir kısmı Fransıza, bir kısmı da İta- İzmir Musevileri Ve Türkçe İzmir, 28 (Hususi) — İzmir Musevileri türkçe konuşmak husu- sunde geniş mikyasta harekete geçmişlerdir. Şimdi vapur ve tramvaylarda birçok Museviler türkçe konuşuyorlar. Bu işle uğ- raşan Musevi heyeti son içtimamda, yapılmasına karar vermiştir. Heyetin pagandası gönderiyorum, şevleri dolaşarak türkçe pro- bir - resmini yan mektebidir. Alâkadar makamın - verdiği teminata göre, bu netice Üzerin- de Türk ilkmekteplerinin birkaç senedenberi gösterdiği tekâmül ve inkişafın büyük bir tesiri vardır. Bu sebepledir ki birçok Ermeni, Rum ve Musevi aileleri kendi çocuklarını ecnebi mektep- (Deyamı 9 uncu — sayfada ) |Ödemiş'te 4 (Gümüş Madeni Keşfedildi İzmir, (Hususi) — Ödemişin Gölcük yaylasında zengin bir gümüş Jadiaal meydana çıkarık maştır. — Alâkadarlar — tarafından yapılan tetkikatta bu madenin çok zengin olduğu anlaşılmıştır. Maden müdürlüğü bu keşfe büyük bir ehemmiyet vermiş, bir kaç parça maden Ödemıın geeti rilmiştir. Madenler tahlil edilinek üzere bu günlerde Ankaraya göne derilecektir. Sabık Hidiv Halep, 29 ( Hususl! ) — Sabık Hidiv Abbas Hilmi Paşa Avru- padan l'lll.ııııı;!. atile İskendero- na, oradan mraya ir, Sabık Hidiv bırıdı’ Ik:d=|ıı açacaktır. Kendisine baxı Türk tacirleri de refakat etmektedir. Kâüânunuevvel 1932 “Son Posta. İdare işleri telefonu: İstasbul — 20203 Fiati S kuruş Dün Millt Talebe Birliği taratından Tasarruf Haftası müna- sebetile bir yerilmalı mitingi tertip edildi, yüzlerce Darüllü nun ve yüksek meklep ı.ııuoı tezahürat yaptılar. Nlnı ev- velâ Darilifünun Konferana Salonunda başladı, nutuklar nildi, sonra talebeler propaganda ııyı-ıuıı-ııı.uıı halde Taksime kadar gittiler, Taksim Abibasi Önünde de nutuk- lar irat edildi. DiplomatlaraHükmeden GizliKuvvetler Jeneral Protogerof Bir Gece Nasıl Öldürüldü ? Kü - Dünkü Yazının Hulâsası - Merkezi Bulgaristanda — bulunan Makedonya komitesi, Yugoslavya da sık mk hâdiseler çıkarmaktas dır. Fransa hükümeti, Sırbistanığ müttefiki olmak itibarile bu ko« mitenla reislerinden Jeneral Pro- togerofa gizli bir memur gönde- rerek bu büdiselere nihayet veril- mesini istemektedir. Akal takdir- do, beynelmilel saha da Bulgarle. © tanın müşkülâtâ — uğçatılacağını beyan etmişlir. Jenerük” vöğyeli tetkik eftikten sonra İâzimgelen vaitte bulunmuştur. Fakat koml- tenin relsl yalmız Protogerof de- gildir. İvan Mikaylof ile Kristof ta relsler arasındadırlar. Jeneral Protogerof — sadece rütbesinin unvanını taşıyan bir asker değildi. Ayni zamanda ce- sur bir adamdı da, ertesi sabah Makedonya komitesini kendisile beraber idare eden İvan Mikay- lofla görüştüğü zaman noktal nazarını arkadaşına izah etti. Resmi sahada, Bulgar - Sırp münasebatına sükünetli bir man- zara vermek için elinden geldiği kadar çalışacağını beyan etti. Bu izahat, ikl eski komiteci arasında gayet acı ve şiddetli bir münakaşanın açılmasına — sebep oldu. Sonra, Jeneral Protogerof Yazan: Berndorf Sofyadan ayrıldı, noktai nazarımı komitenin vilâyet şubeleri reis ve azalarına izah etmek Üzere hare- ket etti. y Bazı yerlerde fikirlerini kabul ettiremedi. Diğer bir kısım mır takalarda ise, bilâkis, muvafay £ cevapları aldı.. Maamafih bu ( Devamı 8 inel sayfada ) Galatasaray İzcileri Atina'da Galatasaray izcilerinden mürekkep elli kişilik bir genç kafilesi, yılbaşı tatili münasebetile dün Atinaya gitmişlerdir. İzciler Ye- nanistanda kısa bir tetkik seyahatı yapacaklar, hafta #sonunda tekrar İsatabula döneceklerdir.