30 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

30 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Ziraat Bilgisi Veremli İnekleri Nasıl Anlamalı ? Bize ziraat bususundaki müşküllerinizl Borunuz. Son Posta'nın «Çiftçi> Bi sizi güçlüktea kurtaracaktır. S — Geçenlerde çiftliğimizi kiyarete gelenlerden birisi verem- den bahsederek inekleri muayene ettirmemizi söyledi. İneklerdeki yerem hakkında beni tenvir et- menizi ve veremli inekleri tam- manın usulünü yazmanızı rica ederim., — , H. C — Avrupanın kalabalık şe- hirlerindeki süt hayvanlarında pek ok görülen bu hastalığa, bizde :ılhıuı Kırım - ineklerinde ve daima ahırlarda beslenen hayvan- larda tesadüf olunmaktadır. Ana- dolunun mer'alarda vakit geçiren tığırlarında verem görülmemiştir. Veremli inekler, iştihasız yük- sek hararetli ve zayıf olurlar. Ağız ve burunlarından salya gelir. Fakat bu hal ilerlemiş bir vere- min arazı olup henüz ilerlememiş bir veremde haricen bir şey gö- rülmez. Halbuki önü sonu ilerli- yen bir verem et ve sütlerle di- ğer hayvanm ve insanlara geçebi- diğinden bir sürüdeki hasta inek- Terin tanınması çok İüzumlu bir keyfiyettir. Verem basilleri 6 dakika 75 derecei hararetteki bir suda kak makla ölmedikleri gibi nakıs 8 derecede de 120 gün yaşayabilir- ler. Bu itibarla veremin sirayeti ber türlü vasıta ile olur. İleri vereme müptelâ inekler yemlik- Jere akan salyalarile, tıksır tıkları esnada havaya karışan tükürük- lerile arkadaşlarına hem yemek hem nefes yollarile hastalığı aşı- larlar. Memeleri veremli ineklerin İse sütleri hastalığın sirayetinde mühim bir amildir. Böyle inekle- rin sütlerile beslenen buzağılar veremleneceği ıEbl bu sütleri çiğ Şen insanlara da verem geçebilir. aynadılmış sütlerde her neka- dar verem mikropları mahvolursa da vitaminlerde kaybolacağından sütün kıymeti gıdaiyesi aralır. yavrulari sun'i suret- te temiz sütle beslemek, hastal- ğın ahırda — sirayetine mani o- mak ve nihayet — sütü ddaima pastörize ederek satmak müşkil olduğundan keyfiyetin selâmeti mamına bir sürüdeki — veremli ineklerin — teşhisi pek lâzımdır. Veremli inekleri anlamak için son zamanlırda — tatbik edilen ev kolay usul hayvanların derisi altına “Tüberkülin, — namındaki HMâçtan şiringa etmektir. Bunun için yapılacak iş berveçhiatidir: A — İneğin deliğine sabah ve akşam (iki gün ) bir termo- metre sokarak derecei hararetini alır; ve bunun vasatisini bir ke- mara yazarsınız. B — Tüberkülin denilen ilâ- cın (beher ineğe ) 2,5 santimet- re mikâbini derisinin altına şırım- ga ederek 9 saat bıirakırsınız. C — 9 saat sonra hayvan'ın her Üç saatte bir hararelini alarak bu işe iki gün devam edersiniz. Ve hararetleri — bir kenara yazarsınız. D — İlâçtan sonraki hararet- lerin en yüksek edrecesi, 'ilâçtan evvelki hararetlerin vasatisinden bir buçuk derece yüksek olursa hayvanın veremli olduğu anla- gılır. H — Hararetlerde bir fark görülmezse inek veremli değildir. İnekleri veremden korumak için onları daima temiz hava teneffeüs ettirmiye, ve merada sk sık gezdirmiye dikkat etme- lidir. — Çiftçi ] — Dnyada Olup 'Bitnler z Londrada Esrarengiz Bir Cinayet Oldu İki Dilber Ve Güzel Kız Maznun Mevkiinde Kızlar Ümitler Hılafına Beraet Ettiler Bir hafta kadar var ki Lonm- drada, sonderece esrarengiz bir hâdise oldu ve genç bir adam, biribirinden gözel iki kızkardeşin evinde öldürüldü. Fakat bu adamı öldürenler, bu kızlar mıdır, yoksa başkaları mıdır? Bir türlü anla- şılamıyor. Umuml şeklile vak'a şöyle başlıyor : Londrada genç bir kasap vacdır. Mesleğinin biraz kirlice olmasına rağmen bu adam çok tendürüsttür. Gayet iyi giyinir. Adeta bir centilmendir. Adı Watsondur. M. Watson, birinin ismi Marcori, diğerininki Mey olan çok güzel iki kız kardeşle ahbabtır. Arasıra evlerine gider. Geçen hafta, âdeti — veçhile yine bunların evlerine gitmiştir, Kendisine kapiyı açan küçük kızdır. Delikanlı içeri girdikten beş dakika sonra evin içinde bir kıyamet kopmuştur. Arkasından küçük kız sokağa fırlamış ve: *“— Adam öldürüyorlar! diye feryat etmiye başlamıştır. Fakat vakit epeyce geçtir. ve sokakta kimse yoktur. Az sonra onun feryadına büyük kız karde- şinin feryadı da ilâve olmuş, o da “adam öldürüyorlar!,, Diye bağır- miya başlamıştr. Bu sırada so- kaktan geçen bir adam, kadınla- rın seslerini — işiterek yanlarına gitmiş, beraberce eye girmişler ve içeri girer girmez karşıya çıkan sofanın duvarına dayalı bir adam görmüştür. Yolcu, derhal bu adamın yanına koşmuş, koe- landan tutmuş, olup biteni sordu- ğu zaman şu cevabı almıştır. — Vallahi ben bir şey yap- madımi,, Kızların yardımile bu adam kucaklanmak — suretile — sokağa çıkarılmış — isede sokaktaiki adım ataratmaz düşüp ölmüştür. Başka — hiçbir. şey — söyleme miştir. Zabıta doktoru tara- fından ceset müuayene - edildiği zaman arkasında derin bir biçak yarası görülmüştür. Bu yarayı yapmak — için kullanılan biçak öderece şiddetle vurulinuştur ki ağı kırılmıştır. ve kızların sofa- sında bulunmuştur. Sarı ise ölü- nün cebinde idi., Ayni zamanda delikanlı kasabın ensesine ağır bir cisimle gayet şiddetli bir surette vurulmuştu. Bütün deliller kızların aley- î:ı Iduoğu için zabıta derhal bünları tevkif etmiştir. Tevkif edildikleri zaman kadınların ken- dilerini tevkif eden polis memur- larına serdulkları sual şu olmuştur: — Şimdi bizi asarlar mı? Polis memuru, böyle bir sual karşısında kalabileceğini aklına getirmediği için evvelâ Şaşırmış sonra şu cevabı vermiştir: — İhtimal.. Fakat — kadın olduğunuz için müebbet hapse mahküm edilmeniz muhtemeldir. Çünkü İngilterede kadınları idam etmezler. Bir müddet — sonra vak'a mahkemeye aksetmiştir. Hâdisenin yapılış şekli halk üze- rinde pek fena bir tesir bıraktığı Matmezel Mey ile Marcori için büyük bir kalabalık mahke- me salonunu doldurmuştu. Kadın- lar, muhakkak bir mahkümiyet kaşısında bulunacaklarını düşi- nerek ağlaşıyorlardı. Mahkeme yapılıp bitti. Kızlar, hâdiseye dair yeni biçbir. şey söylemiyor- lar, adamın eyvden içeri girer girmez duvara yapıştığını ve o halde kaldığını tekrar edıyorlıı'- dı. Hâkim, yalnızdı. İçeri girdi, yarım saat kadar içerde Iııldı ve kararını bildirdi. Kadınlar beraet etmiştir. Çüm- kü, adamın ensesine vurulan dar- be hiçbir. kadın kuvvetinin kâfi gelemiyeceği kadar kuvvetlidir. Maznunlar bile bu kararı hay- retle dinlemiş, — şaşkın, şaşkın bakıyorlardı. Hik beklemediği bu neticeyi ıslıklarla karşılamıştı. İki polis memuru kadınların koluna girerek bir otomobile bindirdiler ve homurdanan halkın arasından uzaklaştırdılar. Fakat onlar evlerin de de rahat edemediler. Bu defa pencerelerini komşuları taşlamıya başladı. Arka — kapıdan dar kaçtılar. Bu garip hâdise ve ayni de- recede garip karar, şiddetli bir matbuat münakaşası doğurmuş- tur. Gazeteler surayorlâr: Bu hâkimin elinde nmasıl bir alet vardır ki kadın kuvvetinin azami derecesini ölçebiliyor ve son vak'anın kurbanına indirilen darbeyi hesap edebilmiştir? Matbuat münkaşa ede dursun genç kızlar ilk vapurla Amerika- ya yollanmışlardır. Eski İmparatora Suikast KayzerinŞatosundaGarip Bir Adam Sabık Alman imparatoru, Al- manyayı terkettiği gündenberi Felemenkte olturur. Doorn isimli kasabada muhteşem bir şatosu vardır. Adeta bir saray gibldir. Esasen bu şatoya girebilmek, ay- nen saray merasimine tâbi ol makla mümkündür. Geçen gün garip tavırlı, fakat iyi giyinmiş bir Alman şatonun kapıcısına müracaat ederek sabık Kayseri görmek istediğini söylemiş ise de ret cevabı almıştır.. Bu adam, Alman fırka reisi Hitlerden sabık imparatora mektup getirdiğini iddia etmiş, fakat kimseye sözünü din- letememiştir. Bunun üzerine her- kesin meşgul bulunduğu - bir za- manda şatonun parmaklıklarından atlıyarak içeri girmiş ve odalar- dan birine girerek saklanmıya muvaffak olmuştur. Bu adamı, saklandığı köşede bir hizmetçi görmüş, derhal şato- muhafızla- rına haber vererek yakalatmıştır. Bu adamın Üzeri arandığı zaman bir tabanca ila bir kama ve bir bayli kurşun bulunmuştur. Adam, yakalandıktan — sonra Hitlerden ikinci Vilhelme mektup getirdi- ğini iddia etmekte srar etmiş ise de bu mektubu göstereme- miştir. Esasen kendisi son derece müteheyyiç bulunduğu için hudut haricine çıkarılmıştır. İsmi Zükir olan bu adamın sabık Kaysere suikast yapmak Üzere geldiği kanaati basıl olmuştur. Fakat bu hareketinde “yalmız mı, yoksa bir teşvik ile mi bareket ettiği anla- Yakalandı Sabık Alman İmparatı . .. Geçen Bilmecemizi Doğru Halledenler ( Baştarafı 6 ıncı sayfada ) tep Üçüncü sınıf 203 Fothi, Alaşehir Şikmektep üçünecü sıhif talebesinden 60 Kadriyo, Manisa Gazi İlkmektebi dördüneü gınıftan 272 Nezihe Ramiz. İstanbul Süleymaniye yedinci İlkmek« tep beşinci sımıl Ali Riza, Unkapanı ©en dokuzuncu Mmektep 819 İffet, An- kara Dumlupmar ilkmektabi dexdüucü sınıltan 89 Mehmet, Kabataş oörkek Tisosi 1073 Cibat, Adana 28 nisan mek- tebi talebesinden 450 Sencer Nihat, Balıkesir erkek ortamektebi ikinci sı- nıflan 11 Mustafa, İstanbul 44 üneti Üükmektep talebesinLen 381 Tacünisa, Ankarta Gazi mektebi üçüncü sınıftan 487 Recep, Zanguldak ortamektebi üçüncü sımıftan 19 Fuat, Gazi Osman paşa ortamektebinden Osman Halil, Kaysori Cümburiyet ilkmoeztebi beşinci sınıftan 85 Burhan, Adana, erkok Jiae- ;81 İkinei gınıltan G14 Fethi, İstanbal c.dhıci Ükmektep beşinel sınıt tale- önden 5.8 Vetbi Bey ve hanımlar. Dost Efganistanda Sanayi, Ziraat Ve Elektrik İşleri Nadir Hanın Efgan Kırallığını deruhte ettiği gündenberi şimdi- ye kadar muhtelif sahalarda ya« pılan işlere dair ticaret veziri Mirza Mehmet Han, Kâbilde çe kan İslah gazetesine bir takım malümat vermiştir. Bu malümata göre memlekette bir sabun fab- rikasının tesis ve işletilmesine teşebbüs olunmuştur. Bu fabri- kadan istihsal edilecek sabunlar memleketin dört bir tarafına sevk ve halkın rağbet göstermesi için lâzımgelen propagandalar nk(gdır. T yenık, x Bir makine tamiri, sun't! yağ ve konserve fabrikaları tesisi için lâzımgelen projeler hazırlanmıştır. x- Tesisindenberi birçok zarar gören ve son zamanda hareketsiz bir halde bulunan çimento fabrir kasının tekrar — faaliyete getirik mesi kararlaştırılmıştır. Bu müna- sebetle tecrübeleri yapılmak Üze- re Krop fabrikasına Efganistanda çıkan bir takım maden kömürü nümuneleri gönderilmiştir. Ayrıca Almanyadan bu fabrika için bir mütehassıs davet olunmuştur. Bu. nun haricinde iplik, kumaş ve pamuk fabrikası için ayrıca bir Alman mütehassısı getirilmiştir.. Büunun haricinde Kandeharda açılan fabrika için de bir başka metehassıs davet edilmiştir. Ayrıca memleket dahilinde ihtiyaca kâfi ::lebilecok şekilde soğuk hava poları tesisi için bir Fransız girketile müzakereye başlanmıştır. * Merkezde ve Cebelüssirak'ta mevcut kumaş fabrikası büyük bir Ffaaliyetle — çalışmaktadırlar, Harbiye vezirliği hesabına 142100 metre haki su geçmez kumaş yapmıştır. Bunlardan birincinin metresi 31 kuruş, su geçmez ku- maşın metresi ise 34 kuruşa mal *edilmiştir. Elektrik İşleri Efganistanın — elektrik işleri, denilebilir ki hemen umumiyetle Efganlı mühendislerin eline , geç miştir. Memleket ihtiyacına kâfi gelmediği için Gülbağ tarafların- da yeni bir elektrik fabrikasının tesisi karargir olmuştur. Aym zamanda camilerin elektrikle ve bökümet hesabına tenviri de te- min olunmuştur. Ziraat Vaziyeti Bu seneden itibaren Şarki Siraç nehrinden arazinin sulan- masına teşebbüs edilmiştir. Nebe rin suyunu çoğaltmak ve kanak lar açmak için ecnebi bir mühen- dis davet edilmiştir. Kandehar civarından geçen Patab nehri Üzerinde bir set inşasına ve ne- hirden elektrik istihsaline karar verilmiştir. Ayrıca Çekmeni neh- rinden de bir kanal aç larak 3600 metre murabbar arazinin sulan- ması için bütçeye kâfi tahsisat konmuştur. Bu vadide, birçok teşebbiüs- lere başlanmış, bir kısmı başarılk mış, bir kısmı da tahakkuk — etti- rilmek Üzere bulunulmuştur. Tür- kistan — mıntakasında — çekirğe mücadele teşkilâtının genişletil- mesi, kümes hayvanatının çoğak tılması için sun'i üretme usullerk nin tatbiki karargir olmuştur. Bunun haricinde birçok bataklık- — ların kurutulması için lâzımgelen tedbirler alınmıştır.