22 Ocak 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Ocak 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Keşanoz'da Köy Gençlerinin Gece Sohbeti Ankaraya 75 kilometre me- bir köy vardır. Keşa nor. Köyün alt tarafından Sakarya nehrine karışan kü- çük bir mak, Kirinir ırmağı akar. Köylü suyun sayesinde cam- buluyor. Köyün her yeri granit kayrlarla kaplı, her evi kerpiç ve taşlarla örülüdür. Köyün kar- şında (O “Kirinirin,, kenarında ulu bir kaya kitlesi varki içeri sinde belki kablettarihi devirler- lerde yapılmış mağaralar, inler göze çarpar, İnsan bir dakika bu ulu kayaya dikkatle bakarsa kendisini sağlığında mezara gir Muş zauneder. Bu kayalar ve inler taş devri İnsanlarının yaşayışlarını gözleri mizin önüne serer. Ben bu köye misafir olmuştum. Güneş çoktan batmış, iftar topu çoktan patla- Yemekler yendi; kahveler içik di, Artık sohbet başlamıştı. De- reden tepeden konuşulurken gö- xüm duvarda tebeşirle yazılmış birkaç satıra ilişti. Okudum. Ak sakallı bir derviş, Bir gün buraya gelmiş, Rahat etmiş güzelce, Bir de uğramış felce, Tam o halinde . iken. Oda sahibi evinden koşmuş, derviş babayı inilderken görmüş. Acımış tutmuş O rada da iyice rehat ettirdik- ten ve bir parça tedaviden sonra onu vatanına uğurlamış. taşlı yollarda sendelerken sırrol- muş. Herkes bu adamin haline şaşkın şaşkın bakmışlar. İbtiyar sirrolunca odanın bir köşesinde yığılı duran buğday kabardıkça kabarmış odayı doldurmuş taşır- muş. Hayır seven oda sahibi se- safede vincinden delirmiş. Nihayet buğ- | dayın hasılatile bu odayı mükem- mel bir şekilde şimdiye kadar İşletmiş. Köylüler yavaş yavaş odaya doluyorlardı. Keşanoz köylüleri gayet uyanık fikirli insanlardır. Gençler binicilik ve atıcılık tar limleri yapmakla vakit geçirirler. Kış geceleri kahramanlık, efelik, başbca bahsettikleri ve anlattık- ları şeylerdir. Benim misafir olduğum gece odaya bütün köylüler toplanmış- lardı. Bir aralık oda sahibinin bir delikanlıya hitap eden gür sesi duyuldu: — Ula Amet şu Masudu ça ğıda bağlama çalsın... Bir az sonra Efe Mahmut bağlaması elinde geldi. Oturdu ve başladı. Yaz gelince dağlar taşlar gurt olur Sivrisinek ağzı dolu kurt olur Bir yigitin yarıni el alırsa Ölmez amma yüreğine dert olur. Mahmut efe çaldıkça coşuyor. o coştukça da bir çok ihtiyarların gözlerinde (o gençlik (O batıraları parlıyordu. — M. Necati Bir Şerir Yakalandı Antep, ( Hususi) — Birçok cinayet hâdiselerinden omaznun olup Suriyeye firar etmiş bulunan Ogür Casim ismindeki şerir giz- lee bududu geçmiş, fakat Kiliste yakalanmıştır. Cenup Hadudundaki Kaçakçılar Ankara 21 (Hususi) — Son on beş gün zarfında cenup hudu- dumuzu aşmıya cür'et gösteren birçok şeker kaçakcısı yakalan mıştır. Bunlardan müsadere edi- len şekerler otuz hayvan yüküdür. İ vaffakıyetler elde Van Mamur Bir Şehir Oldu :SON POSTA Umumi HarpteHarapOlanŞehir Bugün Tanınmayacak Bir Hale Geldi Vanın yeni binalarından Halk Evi, Yeniçarşı ve orta mektebi Van, ( Hususi ) — Valimiz Mithat Bey Muş valiliğine tayin edilmiştir. İki seneye yakın bir zamandanberi şehrimizde bulunan ve bu müddet zarfında umumi harp senelerinde bir harabe ha- lini almış olan Vanı imar husu- sunda tasavvurun fevkinde mu- eden Mithat Beyin tebdili halkımızı çok mü- teessir etmiş, hükümetimiz mer- kezimize elliye yakın telgraf çe- kilerek mumaileyhin Vanda ipkası | İ rica edilmiştir. evine çıkarmış. | Derviş | İki sene içinde şehrimizde bir , Adapazarı'nda Dilenciler Pek Çoğaldı Adapazarı, (Hususi) — Beler diye radyo bulunan kahve ve gazinolardan lübiyat resmi almı- ya başlamış, bunun Üzerine bir- takım yerler radyoların kaldır- mışlar ve keyfiyeti de Radyo şirketine bildirerek şikâyetlerde bulunmuşlardır. Diger taraftan şehirde dilen- ciler tahammül edilmiyecek ka- dar artmıştır. Adım başında her- kesi rahasız eden bu saygı mablüklar gelen geçene musak lat olmakta ve bir alacaklı israr- İn para İstemektedirler. Maraş Türkiyenin En Ucuz Şehridir Maraş, (Hususi) — Şehbrimiz- de hayat çok ucuzdur. Koyun eti on dört, keçi 12, sığır 10 kuruşa bir merkep yükü odun 10 kömür 20 kuruşa satılmaktadır. Lokantalarda et yemeklerinin ta- bağı dört, etli sebzelerin tabağı üç kuruşa verilmektedir. Denile- bilir ki Maraş Türkiyenin en ucuz şehridir. Zabitan yurdu Maraşın yegâne toplantı yeridir. İdman- du İncesaz takımı ve esnaf andosu her hafta muntazaman müsamereler overmekte, nezih aile eğlenceleri tertip edil mektedir. Şehrimizde ilk Türkçe ezan Sivaslı Hafız Naci Ef. tarı fından okunmuştur. M. Kemalpaşa'da Bir Mahkümiyet M. Kemalpaşa (Hususi) Halk fırkası kâtibi iken fırkanın 926, 927, 928, 929, 930 senele- rine sit kayt, karar ve tahrirat evrakını yakarak imha eden Ah- met Ef. yapılan muhakemesi ne- ticesinde bir sene hapse mahküm olmuştur. Kurtarın Hücumu Malkara 20 (Hususi) — Kasa“ bamızın Kozyörük köyünde hafız Cemil Efendinin ağılına geceleyin bir»kurt girerek beş koyunu ağır surette yaralamış ve iki koyunu da parçalıyarak yemiştir. kışla, ( 400 ) dükkânli muazzam bir çarşı, kırma la Omefr (2) büyük cadde, e bir be lediye, geniş bir bulvar, Şarkta vücuduna hayret edilecek bütün ihtiyaçlara kâfi bir Halk Evi şehre zinet ve şeref veren Gazi abidesi, şebrin merkezinde güzel | bir ortamektep, bir çeşme, yeni İ bir memleket hastanesi, jandarma dairesi, hapishane, aygır deposu, | birinci, ikinci gündüz, Yatı, Er- ciş, Adilcevaz, Ahlat, Kâzımpaşa, Edremit mektepleri ile (Haydar Bey) ve ( Örene ) köprüleri gibi eserler vücuda getirilmiştir. EV'aziz, ( Hususi ) — Şehrimiz ortameklep talebeleri tarafından talebe veüilerine çok güzel bir müsamere verilmiştir. Bu müsa- merede hükümet ve maarif erkâ- nile sair birçok zevat hazır bulunmuşlardır. Müsamereye İstiklâl Oo marşı ile başlanılmış ve piyesler mu- vaffakiyetle temsil edilmiştir. Monoloğ ve milli oyunlar Malatya'da Esrarengiz Cinayetin Faili Yakalandı Malatya (Hususi) — Bir hafta evvel ormanda ölü olarak bulunan Ömer karısı Besseyin (Hasan isminde bir adam tarafından öl dürüldüğü anlaşılmaktadır. Yapı lan tahminlere mazaran Bessey kocası tarafından ibmal edildiği için Memo oğlu Hasan ile seviş- miş kocasınin yanından ayrılarak Hasana kaçmıştır. - Yirmi gün kadar iki âşık gizlice beraber yaşamışlar, fakat neticede Hasan bu halin devam edemiyeceğini anlamış, kadını kocasının yanına iade etmek istemiş, kadın ran olmayınca Oboğup öldürmüştür. Hasan yakalanmıştır, fakat cinayeti inkâr etmektedir. Malatya'da kar İki göndenberi şebrimize kar yağmaktadır. Maraş Valiliği Tekirdağı (Hususi) — Valimiz Fahri B. naklen Maraş ği tayin edilmiş ve yeni başlamak Üzere hareket etmiştir. EPaziz'de Orta Mektep Çok Güzel Bir Müsamere Verdi Vanın imarı hususunda büyük bir ferağatle çalışan ve halkın pek hakkı olarak hürmet ve mir habbetini kazanan Mithat Bey belediye meclisi tarafından fahri hemşehri olarak ilân edilmiştir. Vanlılar Muşa tayin edilen valileri için muazzam bir teşyi merasimi yapmışlar, vilâyetten iskeleye kadar alayla götürmüş- ler, oradan ayrılırken veda mw | tukları söylemişlerdir. Valimizin | hareketinden bir gece evvel de İ şereflerine Halk Evinde muazzam İ bir ziyafet verilmiştir. hararetle alkışlanmıştır. Piyesler- de bilhassa Tevfik, Vahit, Nuret- tin, Ahmet, Şemsi Ef.lerle Ayşe, Sabahat, Rukiye H. lar büyük muvaffakiyetler & göstermişlerdir. Talebe velileri mektep müdürü Emin, müdür muavini Rahmi Beylere ve mektep heyeti tali miyesine (beyanı (memnuniyet etmişlerdir. Bitliste Kar Yağıyor Ramazan Neş'eli Geçiyor Bitlis ( Hususi) — Devamlı surette Okar yağmaktadır. Bir günde yağan karın yüksekliği 57 santimdir. Bu yüzden otomobil ve otobüs (nakliyatı durmuş, hayvan nakliyatı başlamıştır. Ramazan geceleri çok neşeli geçmekte, hemen hemen bütün gençler bilârdo masasi başında sahuru (bulmaktadırlar. Bilârde merakı bu sene çok fazladır. Malkarada Kar Malkara ( Hususi) — mmtke- mızda iki aydan beri yağmur yağmamıştır. Bu yüzden derelerin suyu azalmış ve köylerdeki su değirmenleri / İşlememiştir. Ku- raklık yüzünden kışlık zeriyatın zarar görmesi mubtemeldi. Fakat birkaç gündenberi yağan kar, köylünün yüzünü güldürdü. Yağan karın malhısulata çok faydalı ok duğu söylenmektedir. İ muvakkat bir Edremit Ve Ayvalık 9 : “e eytinlerimiz Geçende İ H. ramuzile ge zetemizde zeytinyağları hakkında çıkan ve zeytinyağlarımızın niçin hariçte rağbet (görmediğinden bahseden yazıya, Edremit zeytin yağ fabrikatörlerinden Hakkı B. cevap veriyor. Bu cevap şayanı dikkat malümat ve mötaleaları ihtiva etmesi hasebile ayren neşrediyoruz: Zeytinyağı, © memleketimizin milli mahsulâtı meyanında epey“ ce bir servet teşkil eden bir maldır. Pamuk, susam, araşit gibi ecnebi nebati yağlarına ter- cihan dahilde sarfı hem sıbbi ve hem de iktısadiyatımıza muvafık bulunduğu bir wrada zeytinyağı sarfedenleri haksız olarak şüp» beye düşürecek bir surette yü- rütülen mütaleaları tasbihe mec buruz. İ, H Bey ihtimalki yalnız sabunluk yağ çıkaran mengene leri gezmiş ve görmüştür. Zey- tinyağcılığımızın as'İ merkezi olan Edremit ve Ayvalık körfezi fab- rikalarını gezmiş bulunsaydı mo- dern tavsif ettiği Avrupa fabri- kalarından geri kalmadı teslim edecekti. Şöyle ki: Fabrikalarımızda ta'sir edilen zeytinler evvelâ üç kısma ayrılır. Çürük ve kurtla daneler tefrik ve bunlardan sabunluk yağ istih- sal olunur. Mutavesst ve âlâ zeytinler taşa verilmezden evvel soğuk su ile yıkanır katiyen bozuk ve kurtlu zeytin bulundu- rulmaz. Çıkan yağlar tekrar soğuk su ile yıkanır, bu suretle ta'sir olunan yağ mücellâ ve temiz bandondan mamul lanca larda depo edilir. Taze yağlarımız makbul ve muteberdir. Ta'sirden sowra değil müddet, hatta bir sene bile geçse evsaf ve nefase- tine halel gelmez. Begün sat makta maruz kalınan müşkilât yağlarımızın bozuk olmasından değil, şu sebeplerden ileri geli- yor: drabmisinin dü- sali fazla bulunan İspanyanın ge- çen seneden elinde mevcut fazla miktarda stok mal bulunması. 3 — Memleket dahilinde di- ğer nebati yağların zeytinyağı diye halka sürülmekte olmasın- dan. , İşte yağlarımızın satılmaması- nm sebepleri bunlardır. Bozuk olmasından değildir. Satılan yağın #müruru zamanla değişmesi varit olmaz. Teahhüt edilen nümuneye göre yağ ver menin İmkânı vardır ve daima böyle olagelmektedir. Edremit ve ayvahk mmtakası elyerm İtalyaya, Fransaya, Ak manyaya, İngiltereye Rusyaya ve saie omemaliki ecnebiyeye asit üzerine külliyetli miktarda ihra- cat yapmaktadır. Hiçbir yerden teahhüt hilâhna hareket edildiği- ne dair şikâyet alınmamıştır. İ Şişeler içinde yağ satmak memleketimizde hemen hemen cari değildir. Bu işle meşgul olan ve küçük mikyasta satı yapan bir iki yer vardır ki bum İarın yapmaları mubtemel olan ve muatep tutmak doğru olams£ | Bu hususta İstanbul belediye” nin dikkatını istemek daha mW | rindeki fabrikalar asri bir şekilde ta'sir Yalnız Edremit kazası a 28 yağ fabrikam vardır ların Üaheri 2,3,4,5,6, baskılı ber? | buharla ve kısmen de ne i möteharriktir. — Edremit Hi“ ederler dahilinde |