24 Ocak 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Ocak 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Fransız Kültürüne Karşı Kontenjantman Harp sonu iktısadiyatı, mem- lekete girmesi istenmiyen malla- ra karşı tatbik edilmek üzete ye- ai bir usul çıkardı; kontenjantman. Bir memleket, hariçten gelen malların mümkün olduğu kadar ar girmesini istediği zaman O memleket mallarına karşı kontem- jantma ntedbirleri alıyor ve bu su- retle kendi mahsulâtt ve mumu- lâtını himayeye çalışıyor. Bu yeni tetbiri fikir ve hars sahasına teşmil edemez miyiz? Türkiye ötedenberi Fransz kük törlnün tesiri altındadır. Türk adeniyatı, Türk şüri, Türk san'ati Türk fikriyatı bir asra yakın bir Tamandanberi Fransız kültürünün bir kopyesi olmaktan çıkama- mıştır. Ediplerimiz, san'atkârları- miz ve möütefekkirlerimiz yalmz eser verirken değil, hatta istinat edecek bir delile müracaat mec- buriyetini hissettikleri zaman bile yalnız Fransız edip, san'atkâr ve mütefekkirlerini misal getirirler. Türkiyede neşredilmiş edebi ve ilmi eserlerin çoğu İransız- cadan (o tercüme veya adapte edilmiş, telif eserler bile Fram sz kültürünün tesirinden kem disini kurtaramamıştır. Memlekette mevcut opapaz mektepleri, Fransız kültürünün memleket dahilindeki ajanlarıdır. Bu suretle Türkiye içeriden ve dışarıdan bir Fransız harsı manzarasını verecek bir kültür tabiiyetine girmiştir. Harp sonu dünyasında Fran- sızca lisanı ve Fransız kültürü, harpten evvelki mevkilai kaybet: ral Bugün dünyanın neresine İd. eniz gidiniz fransızca sizin hiçbir e ihtiyacınızı tatmine kâfi ! gölmez. Dünyan ber tarafında ya almanca veya İngilizce konuşulur. Fen ve ilim sahasında Alman ve İngiliz dünyası, İransızcaya hiç ihtiyaç bissetirmiyecek dere- cede ilerilemiş bulunuyor. Yak mx Fransızca bilen bir adam, kendi ilim ve fen şubesinde ara” dıklarını bulamıyabilir. Fakat al manca veya İngilizce bildikten sonra Fransız lisanının yardımına ihtiyaç kalmaz. Bugün bütün dünya gençleri, fen sahasında tahsillerini ikmal için PA Alman, ya Amerikan darülfünunlarına giriyo Harp sonu yasında Ak manya ve Amerikada çıkan fen, ilim ve edebiyata ait eserler, Fransız lisanında çıkmış eserleri gölgede bırakacak kadar fazladır. Binaenaleyh One fikir, ne san'at ne de pratik hayat itibarile Fransızcaya artık ihtiyaç kalmamıştır. “fransız lisanı dünya Üzerindeki hâkim mevkiini çoktan ybetmiş ve yerini almanca ve İngilizceye vermiştir. * , Bu iki hakikat karşısında, şimdiden sonra Fransız eserleri nin telif hakkı verilmeksizin türkçeye terceme edilemiyeceği haberi bizi müteessir değil mem- mun etmek lâzımdır. k Şüphesiz biz garbın geniş türüne o karşı (o hudutlarımızı Bapayamayız ve kapamamalıyız. sebeple ecnebi İlsanlarından esme edilecek eserler Mi artık telif hakkı Over ui mecburiyetini kabul etme- künliz Fakat memleketi Fransız Gi törünün kötü nüfuzundan kur rmak ihtiyacı, Fransız harsine kil kontenjan o ilâmaı zarurl ir. ist İZ fransızca (o eserlerden yün fikimkün olamayınca, bu- İleri 1 ve san'at âlemimizin Bini MR 9 unsurları, kütüphanele- 0 Bel etmiş cahillere dönecekler ercüme, ne de adapte eser yeremiyeceklerdir. Fakat mec â riyet bize kültürleri daha zevgin iğer lisanlara müracaat imkânını yerecek ve önümüze daha geniş bir hara dünyası açacaktır. “. TEE ük DİN I — İnsan iğreti bir elbise ile gezebilir. POSTA 2 — İnsanlar vardır ki iğreti ve takma dişlerle de yaşiyabilirler. 3 — Fakat iğreti ve takma kafa İ ila yaşanamaz. Kafanız kendinizin | olmalıdır. Ban Lİ SON TELGRAF HABERLERİ i Gazi Hazretleri Kütahyada Reisicümhur Hz. Muhtelif İstasvonlar- da Tevekkuf Ederek İzahat Aldılar Kütahya, 23 — Reisicimhur Hazretleri, Değir- misaz istasyonunda Kütahya heyeti tarafından kar- yılandı. Değirmisaz'da civar köyler halkı ve kömür zurnalarla madeni amelesi davul keserek Büyük Reisi selâmladılar. Gazi Hazretleri trenden inerek sevgi ve saygı larını gösteren halka iltifatta bulundular. Köylüler, anlatıyorlar. xöylü, nazlı davranan bir arkadaşını oyuna Çağırır. ken: “Bu bayram gününde oynamayıp ne zaman zeybek: oyunlarile o sevinçlerini oynıyacaksın,, diyordu. Tren yoluna devam etti, Reisicümhur Hazretleri trende Kütahya'lıları kabul buyurarak kendilerile uzun müddet Vilâyet işleleri Üzerinde konuştular. Saat WM-te Tavşanlıya varıldı. İstasyonda kadin kunlukla Gazi ve kurbanlar indikleri ve C HF. Bir donatılmıştır. Brezilya Hariciye Nazırı Te- lefonla Teşekkür Edecektir Ankara 24 ( Hususi ) — Bre- zilya hükümeti . Hariciya Nazırı Türkiye ile aralarında yapılan “kahve itilâfından dolayı hükü- metinin memnuniyet ve teşek- kürünü iblâğ etmek üzere dün akşam saat 8,5da Riyo- dojaneyro'dan Ankara'yı aramış ve Ankara ile hatların bozuk olma- sından dolayı ancak birkaç kelime konuşabilmiştir. Nazır; daba zi,ade muhabere imkânı olmadığı için salı akşamı konuşmak Üzere tekrar arayaca- ğını söylemiştir. Petrol İşi Bir Irak Gazetesi Bu Yüzden Kapatıldı Bağdat (Hususi) — 1917 se- nesindenberi (o burada fasılasız surette çıkan yarım resmi (Bağdat Taymis gazetesi 14 gün müddetle tatil © edilmiştir. Tatilin sebebi, bu gazetenin İran - İngiltere petrol / ibtilâh dolayasile - İran aleyhinde makaleler yazmasıdır. İSTER İ gözümüze ilişti : Belediye Reisi Ihsan Brezilya- Ankara Heyeti Vekilede ,Osmanlı Borçları Konuşuldu Ankara, 24 (Hususi) — Heyeti Vekile ( toplandı. İçti- maa Saracoğlu Şükrü Bey de İştirak etti. Hâmiller mümessillerile imza- lanacak mukavelenin projesi tara- fımızdan hazırlanmış ve mümessil lere tevdi edilmiştir. Saraçoğlu Şükrü Beyin Parise avdetinde bu proje üzerinde son bir tetkik yapılacaktır. Hazırlıkları İkmal maksadile Pariste bulunan Nurullah Esat Beye iltihak etmek üzere Maliye Vekâleti Nakit İşleri Müdürü Sırrı ve Hariciye Vekâleti Umum Müdürlerinden Cevat Beyler bu akşam buradan bareket edecek- “Saracoğlu Şükrü B. de ba ra bi Li ramın üçüncü günü Sml Yeni mukavele şubat sonuna —— —— NAN, İSTER İNANMA! hakkında mütekabli mütalen ve münakayının devam ettiği bir anda İhsan Beyin ayağa kalkarak Kâmil Vekibi Baye bir tokat attığını ve arkadaşlarının araya Samsunda çıkan “ Ahali , gazetesinde şu satırlar “ İd kânunusani cumartesi günü encümen müza- keresini müteakip bazı azaların ayrılmasından sonra e Hesap Kâmil Vehbi Bey arası mevzubahs bir mesela ISTER İNAN, TSTER kadar imza edile cektir. Bu suretle Büyük Millet Meclisine martta tasdik için. tevdi oluna- bilecektir. > Dahili İstikraz Ankara, 24 (Hususi) — Dahili istikraz tabvilleri basılmıya baş- lamıştır. anam > girerek bu halin İşleri Müdürü a; “ Yaşasın Gazi, vakit, üzere olduğunu gördüler, buna mani oldular. İstasyonda sıralanan belediye azalarile hükümet memurlarının ve muallimlerinin ellerini Trenin durduğu müddetçe kam ve Belediye Reisinden kaza işleri hakkında malümat aldılar. Sant 15 te Kütahyaya geldiler. İstasyon ve civarını kaplıyan binlerce halkın alkışları, heyecanlı toza- hürlerile karşılandılar, Şehir baştan başa bayraklarla INANMA! erkek büyük bir kalabalık içten gelen bir çoşkun- Hazretlerini o karşıladılar. diye © bağırıyordu. iki” öç (kurban Emir o ve Halk, Trenden kesilmek işaretlerle sıkıp o hatırlarını sordular. vagonlarında Kayma- “Cenevre Heyeti Çarşamba Günü Ankara- dan Hareket Edecektir Ankara, 24 (Hususi) — Ce- nevreye gidecek heyetimize Ce- mal Hüsnü, Necmeddin Sadık, Falih Rıfkı Beyler omurahbhas, Hariciye > Vekâleti Umum mü- dürlerinden (| Abdülehat (O Bey müşavir, OErkân; harp miralayı Şükrü Âli, Roma ataşemiliteri- miz Tahsin, Peşte şemiliteri- miz Hilmi Beyler mütehassıs ola- rak, kalemi (omahsus (omüdürü Kemal B. de heyete memur ola- rak çarşamba günü Ankaradan hareket edecektir. Suriye'de Hükümet Vergilerde Islahat Yapıyor Şam, 23 ( Hususi ) — Suriye hükümeti vergilerde ve diğer devlet işlerinde esaslı ıslahat yapmayı" karar altına almış, tat- bikata da başlamıştır. Bu cümle- den olmak Üzere müsakkafat vergisi yüzde on nisbetinde indi- rilmiş, arazi ve temettu vergileri azaltılmış, mütekait maaşlarından alınan vergiler affedilmiştir. önüne geçtiklerini teessüfle haber a ! İTSon ala esimi Makalesi B iğrriKa MB İ ! 2 d a Sayin “35 1” yogüm Kas çoklu- ğundan dercedilememiş- tir. > Ve Türkiye'nin Bir Gazi'si Vardır Mezuniyetinden avdet eden Amerika sefiri M. Şarl Şeril vuku bulan beyanatında ezcümle demiştirki; — Türkiye (o bugün iktisadi bukrandan en az müteessir olan memlekettir. Burada işsizlik mev- cut değildir. Halbuki diğer mem- leketlerde işçiler müşkül vaziyet- tedirler. Türkiyenin buhrandan okadar müteessir olmamasının başlıca sebebi başta Gazi Hazretlerinin bulunuşudur. Bugün Alınanyasın bir Bismarkı, Amerikanın bir Vaşingtonu yoklur. Fakat Tür- kiyenin bir Gazisi vardır. Fırtına Ve Kar Şehrimizde Şiddetli Kış Başladı Dün gece şehrimiz kışın en şiddetli | zamanını © yaşamıştır. Gece saat 21 de başlıyan fırtına ve yağmur gittikçe şiddetlenerek saat beşe kadar devam etmiş, saat beşte fırtına biraz kesilmiş ve yağmur kara tahvvül etmiştir. Kandilli Rasathanesinin verdi- ği malümata nazaran rüzgâr tam yıldızden esmiş ve sür'ati sani- yede 27 metreye kadar yükse- İmiştir. Bu sür'at yavaş yavaş aralmaktadır ve şimdi saniyede 18 metreye düşmüştür. Hararet derecesi sıfırın altında ikidir, her taraf donmuştv, sabaha kadar 12 milimetre yağmur yağ- mıştır. Kar Savruntulu olduğu için ölçülememiştir. Kar bu; devam edecektir. Fırt'nanın akşam kesilmesi muhtemeldir. Fırtına şehir dabilinde kire- mit, otabelâ O uçurtmak, ağaç dallarını Okırmak, baca yık- mak gibi bazı (ehemmiyetsiz tahribat yapmıştır. Limanda mü- essif bir kaza kaydedilemediği gibi karadenizden de bir haber alınamamıştır. Mamafih fırtına ve tipi vardır. bunuu için gidecek gemiler Bö- yükderede beklemektedirler. Fırka Grupu Yeni Halk Evleri Açılma- Ankara 24( Hususi) — C.H F grupu dünkü içtimamda Adana, Balıkesir, ee Isparta, Kars, Manisa, Mersin, M Niğde, Sıvas ve Tokat vilâyetle- riyle Bafra, Boyabat, Alâiye, İne- bolu kazalarında ve İzmir vilâ- yetine bağlı bazı kazalarda yeni- den Halkevleri açılmasına karar vermiştir. Meclis Reisi Adanadan Tarsus Ve Mersine Gitti Mersin, 24 (Hususi) — Meclis Reisi Kâzım Paşa dün Tarsus'tan şehrimize gelmiş, istasyonda ka- Jabalık bir halk kütlesi tarafın- dan karşılanmıştır. Kızını Öldürdü Kadınhanı ( Hususi ) — Ka- dınhanı İnhisar memuru Haydar Bey hususi muhasebe tahsildarı Osman Efendi ile evlenmek is- tyen kızı o Mihrünnisa öldürmüştür.