24 Ocak 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

24 Ocak 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

SON- POSTA Bizi IDARE EDE NLER Komisyon Azası Mahmut Nedim Paşa- nın Gazabına Uğramaktan Korktu Sükütu Muvafık Buldular. Sahıp Molla Kızdı Mukharrirt X4 FHerHakkı Mahfuzdur —258— İşte, bu günden sanra Abdük hamit, Sahip Mollayı kendisine bir düşman tanıdı ve artık bir daha Onu saraya çağırtmadı. Abdülhamidin etrafına topla- nanlar arasında Sahip Mollayı en çek sinirleştiren, (Mahmut Ne- dim Paşa) idi. Sultan Aziz rama- mnıtdanberi bu adamın icraatını devlet ve millet için muzır gö- rüyor, her mecliste onu şiddetle tenkit ediyor: — Bu kâfir bektaşi, bu gi- dişle bu devleti batıracak:.. Diyordu... Halbuki o tarihler- de de Abdülhamit, Mahmut Ne- dim Paşaya teveccühkâr görünü- | yor; birçok işlerde onun reyile hareket ediyor.. Bunun için de, Sabip Mollanın bu aleyhtarlığını, doğrudan doğruya hasetkârlığa atfeyliyordu. Devletin bu iki mühim şahsi- yeti arasındaki bürudet, bazan mühim hâdiselere de sebebiyet veriyordu. (1293 - Rus harbi) baş- lavıştı. Hudutlardan kafile kafile gelen muhacirler İstanbulun dört köşesine dağılıyor, bütün bunlar camilere, medreselere yerleştiri- liyordu. Fakat bu da kâfi ge- miyordu. Boş arsalar, mezarlıklar bile yatak çarşaflarından, eski kilimlerden — yapılmış - çadırlarla dolu idi. Kış bastırımıştı. Lapa lapa kar yağıyor, soğuktan zavallı kadın ve çocukların feryat ve figanına dayanılmıyordu... Birçok viçdan sahipleri, kapılarını açıyor; evlerinin müsaadesi — nispetinde birkaç hane muhacir alarak evle- rinin boş yerlerine yerleştiriyor- lardı. ÂAynı zamanda bu işle meşgal olmak üzere (İskânı Mu- hacirin Komisyonu) teşkil edil- mişti. Sahip Molla B. de bu ko- misyonda aza idi Bir aralık yine büyücek bir muhacir kafilesi gelmişti. Bunlar- dan bir kısmını Sahip Molla Bey kendi ikametgâhına aldi. Diğer- lerine de yer düşünmiye başladı. Bunların nerelere yerleştirileceği- me dair bir defter yapıldı. Bu me- yanda Mahmat Nedim Paşanın Sepetçilerde boş bir konağı da vardı... O zamanlar henfiz genç bulunan ( Manyasi zade Rafik Bey, merhum ) (asakiri muavine) çavuşlarındandı. Bu komisyonun mııyo!ıııdc çalışıyor, hergün kapı kapı dolaşarak komisyonun tespit ettiği evlere muhacırları yerleş- tiriyordu. Sıra, Mahımut Nedim Paşanın konağına gelmişti. Refik Bey, arkasında, beş on kişiden mürekkep bir muhacır kafilesile konağa gitti. Bu muhacirleri yer- leştirmek istedi. Fakat, konakta bekçi bulunanlar komisyonun bu emrini dinlemediler. Hatta Mah- Nedim Paşaya güvenerek Refik beye ve gerek mu- bet müuamele ettiler. mut gerek hacirlere Bunün üzerine Refik Bey komis- | yona geldi. Meselayi olduğu gibi haber verdi. Komisyon azası, kâmilen baş- ber geldi, larını önlerine eğdiler. Mahmut Nediim Paşanın gadabına uğra- mamak için sükütu muvafık gör- düler. Fakat, Sahip Molla Bey birdenbire — köpürdü. — Olduğu yerde dim dik kesilerek: — Bu emri veren, mahalle bekçisi değil, koskoca bir heyet- tir. Biz buraya şahsa hizmet etmek için değil, felâkete uğra- yanları kurtarmak için toplandık... Refik Bey!... Bütün mes'uliyeti Özerime alıyorum; size komisyon namına — emrediyorum- Şimdi gidiniz. Konağın kapısını —kırı- niz. Bu muhacırları yerleştiriniz. Eğer bir mlümanaat kalırsanız geliniz, haber variniz... Alimallah, cübbemin eteklerini toplayınca bizzat gider ve onlara hadlerini bildiririm. Emrini verdi, Refik — Bey kapısını — açtırdı. münasip — yerlere sonra tekrar komisyona Malümat verdi. Mahmut — Nedim gitti. Konağın Muhacirleri de Paşa, bu hareketi şahsına karşı büyük bir | KA 1 | manasını da, Şeyhüllislâm anlama- hakaret saraya telekki giderek etti. — Derhal Abdülhamide arzetti ve Sahip Molla ile Manyasi | zade Refik Beyin cezalandırılma- larını iştedi. Fakat Abdülhamit: — Şimdi böyle şeylerk nena | il. her şeye karşı süküneile | hareket etmiye mecburuz. Cevıb nı verdi. Sahip Mollanın böyle | şedidane hareketleri Abdülhamidi gittikçe doha fazla kuşkulandırı- yor, Onun bu gibi muamelerini adeta bir isyan mukaddemesi gibi telekki ediyordu. Harp bitmiş, sükünet devri de avdet —etmişti.. (1295 senesi mart ayının onuncu günü (Şeyhül- islâm Uryani zade Esat Efeni ) tarafından Sahip Mollaya ha- ( Babı Mcşıhıt )a da- korşısında | yerleştirdikten | geldi. | vet edildi.. Molla Bey, kalktı; (dairci meşihata) gitti... Şeyhül- islâm Efendi derhal kendisini (huzura) kabul etti. Mutat olan selam meratimi taati edildikten sonra: — Molla Beyefendi.. leri, (ba İradei seniyel hilâfetpenahi) Edirne (niya tayin buyuruldunuz. Dedi... Molla Bey, hiç ümit etmediği bu tebliğ karşısında bir kaç saniye hayretle Şeyhülislâmın yüzüne baktı. Ve sonra hayretini zatı ali- hazreti )na | saklayamıyan bir sesle: — Pek iyi anlayamadım efem dim, Edirne niyabetine mi tayin buyruldum?... — Neyapalım efendim.. (kari- ha) dan şerefsadır olan bir (ira- del seniye)... Molla Bey, derhal vaziyetl kavradı. Ve bu vesile ile İstan« buldan tebit edilmek İstenildiğini anladı. Lâkin, sekinetini muhafa- ederek: Mazur — görünüz Gidemem... Dedi. Bu şekilde bir itirazın efendim. mıştı. Şimdi de o hayretle sordu: — Gidemezmi . Nasıl ©- lur.. iradei seniye ile in bu- rulduğunuz bir memuriyate git- memek kabil mi?.. ÇArkası var ) ——— Bayi'âm Namazı Ve Sadakai Fitır Müftülüğün tebliğine nazaran bayram cuma günüdür. Bayram namazı vakitleri : Ezani saatle Vasati », Sadakal fitir — Âlâ — Orta Buğday 13 10 9 Arpa 16 4 13 130 — 92 65 'züm Aşağı | Resminizi Bize Gönderiniz, Size Tab;atini;i Sâyliyelim Resminizi kupon İle gönderiniz 23 Mersin'de Hasan B. Zahiren | 26 Türkân H. Kısmeu mağrur göste- | rir fakat teva- zu ve samimi- yet — taraftarı: dır, Şıklığı se ver, elbisesine itina eder. Ka- fasını fazla yormak — işte- mez, tavahire uysallık göste- rir. Sevgi bahsinde hassas ve kış- | kanç davranır. z 21 İzmir'de M Arit B. İşgüzar: dır, atılır, se- kulur, müca- dele ve müna- kaşa yapar.pek kansatkâr de- Bildir. Menfa- atlerini ihmal etmez, usul ve ve — merasim kuyudatile pek sıkılmak - iste- karşı mez, — eğlencelere müsait davranır, 33 O.M. B. tüccar; ( Fotoğrafımın Muhitini buk tavurludur. müşkülpesent temayül eder. ziyade tevazuu dercini istemiyor.) duğu zaman serbest Muamnelesinde pek değildir, uysallığa Mağrur tercih eder. Menfaatlerini isreftan mücte Gürültücü ve kavgacı olmak iste- oti davet eder fili mü- olmaktan Teşviklere hr. Kupoa diğear saylamı adadır acüldür. süse, ve ken- ait el- ibise ve eşya. sının — intiha- bında zarafete ' ve moda ce re, nlarıma tâ- bi olur. Gü- 4 zelliği etrafın- j da münakaşa “edilmesini / i- temez, bazan açık ve tok sözlü ve müşkülpesont olur, kibarlığı, bü- yüklüğü sever, arkadaşları arasında- serbest tavurlu ve münakaşacıdır. Sevgi bahsinde kıskanç davranır. Sevdiğinden ziyade — sevmediğini belli eder, u Şakacıdır. müddet suratlı maz, lesinde geçim bahsinde müş- külpesent dav- ranmaz, dın mevzulari- le — alâkadar olur. Tehlike ve zatar ve. recek — teşebbüslere girişmez, Elem ve kederlerini belli eder tavru hareketleri kapalı değildır. aA — — — cadelelerden tehlike ve zararlara “girişmekten ve mes'uliyeti üzerine almaktan uzak kalmak ister. Bap- kalarına az itimat eder. , disine 22 A.P, B Uzun asık dura- muame- — e T e a MÜNİR NURETTİN BEYİN “SAHiBiNiİN SESi Plâklarında Okuduğu ALLI YEMENİ NE OLUR “DİZLERİNE KAPANSAM S _. E. 68 ve Şarlnlarını Şimdiye Kadar Muhtefem Muşterılerıne(_ Kusursuz bir biçim ve itinalı bir dikiş ile en müntehap kumaşlardan köndi fabrikalarında imal ettiği her nevi elbissler takdime muvaffak olan Galata'da - Karaköy'de Beyalfendiler için: abllize PARDESÜLER; KOSTÜMLER, EKSELSİOR Büyük Elbise Fabrikası 18 Kânunusani ilâ 18 Şubat 933 devam edecek BÜYÜK SATIŞ için fiatlarında yeni ve mühim Tenzilât icrasına karar vermiştir. TRENÇKOTLAR vesalre... Hanımefendiler MUŞAMBALAR, için: Kürklü TRENÇKOTLAR vesa'ra... veya kürkslz TRENÇKOTLAR vesalre... Çocuklar için: PALTOLAR, PARDESÜLER, MUŞAMBALAR, TÜMLER, PALTOLAR, müflonlu veya müllonsuz emperme- MUŞAMBALAR, İngiliz biçimi MANTOLAR, — ipekli KOS- ziyaret ispatı müddeaya kâfidir. 69 Dlnleyinlz. #hüfo) Kİ Başinci İcra Memurluğun- danı Satılmasına karar verilip birinci arttırmada — satılaınıyan iki adet manyato N1/1983 — tarihine — tosadül eden aai günü saat 1.30 da Galatadâ Mabinudiye — caddesinde 96 ntumarall 4 Pehliyanyan efendi . mağazasi önünde ikinci açık arttırına ile Bet- lacağından — teliplerin müracantlari Nây olunur.