27 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

27 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

WALKIN. GÖZÜ HALKIN KULAĞI #ALKIN Dibİ Seeı:ı 3 —No 930 Son Posta aai içleri Yelefenu Tatanbul — — PA7ARTESI — 27 Mırk 1033 la. ve İşleri ı.ı.ı.“ Iııı.s.ı - 2[]2')! Fiati $ k: ır'ıı İTTİFAK SUYA DUŞUYOR Dörtler İttifakı Avrupayı Yeniden Kana Boyayabilir! Fakat Küçük Devletlerin Aldıgı Va- zıyet Sıyaset Havasını Deği M. Makdonald Paristen geçerken Fransız siyasileri arasında Cenevre, 26 (Hususi) — Silâh Birakma konferansında Türk he- yeli reisi tarafından, Makdonald plânı — tönkit edilirken ortaya atılan yeni tezin alâka uyandıran akisleri devam etmektedir. Tür- klyı murahhası Boğazlar meselesi Üzerinde gayet açık olarak dur muştur. Lozan muzhedesi mucl- bince şerbest geçme vaziyetine büründürülen Boğazlar mesele- sinde Türkiye esaslı ve ehemmi- yetli bir vazife deruhte etmiş bulunuyor Fakat, Boğıılınıı | ştirdi | ıerbuîlıgmi mubıhu etmekteh ibaret olan bu vazifenin tam bir şekilde başarılması için Lozan muahedesinin Boğarzlara ait faslın- daki maddelerin yeniden tetkik edilmesi arzusu niçin yerinde olmasın? Bilhassa hukuk müsa- yatından ve emniyet meselesinden şiddet ve ısrar ile bahsedildiği şu sırada Boğazların askerlikten tecrit edilmiş vaziyetinin bugünkü gibi devam etmesi doğru mudur? Türkiye namına tam bir hüs- nü niyetle ortaya atılan bu fikir, Silâh Bırakma konferansının me- | saisinse Çok mühim bir madde ilâvesi neticesini doğurmuştur. | er meselesine gelince, | Cenevrode M. Makdonald'ın silâh bırakma plânından sonra n en müblim meselesi dört büyük devlet ittifakı projesidir. Konfe- ransı çıkmaz bir yoldan. ve hatta akametten kurtarmak için İngiliz ( Devamı İlinci sayfada ) Hükümet lçınde Hükümet! —— — Işçı!er Ve İşsızler Arasında Bir İşçi Ne Kazanır, Nasıl Çalışır, Nasıl Yaşar ? Yarım Lira İle İşe Başladım Bugün Dört Mecıdıye Yevmıyem Var Bi Sabahleyin Galatasaray önünde iş arıyan İşçiler Günlerce İş peşinde sürttüm, durdum. Çalmadığım kapı, açılan kapılarda karşıma çıkan burnu büyüklere dökmediğim dil kak madı. Fakat vetiçe, bir bilgisiz hatip nutku gibi, bir ukalâ âlim konferansı gibi boş çıktı. Ayaklarımdaki* dermansızlık , kesemdeki temizlik gönlümdeki cılız ümit filizini de boy atmadan kuruttu. Ve bon. ryabilmek | için yaktile dudak bükerek teptk gim ameleliği bile kabul mecbu: riyetinde kaldım. Benim vaziyetimde bir adamın bung kadear ne yollardan geçerek boyun — bükmek — mecburiyetini duyduğunu gördüm ve anladım. Şimdi, bir günlük ömrünü baş- langıcından bitimine kadar adım adım takip ettiğim bir amelenin ( Devamı 8 inci sayfada ) Bergama Cıvarında, Alevilerin Kurdu- Defterdarlıkta Yeni Teş- ğu Garip Bir Cemaat Meydana Çıklı Bergama (Hııııııı muhabiri- mizden ) — Bura Ağır Ceza Mahkemesi, son haftalar içinde millt benliğimizi yakından ve son derece alâkadar eden mi- him bir davaya bakmıya baş- lamıştır. Muhakeme — safbaları, bütün halk tarafından hayret ve heyecan ile takip edilmektedir. Muhakemenin — cereyan şekline göre mevzuu şudur: Bundan dört ay kadar evvel bir köylü, elinde bir İstida ile Bergama Kaymakamlığına müra- caat ederek şöyle bir ihbarda bulunuyor: Hükümet Icinda Hükümet * Bergamaya bir sant kadar mesafede “Kapıkaya , isminde bir köy vardır. Bu köy, aşağı ve yukarı mahalle diye ikiye ayrılır. Aşağı mahalle halkımın yaşayış ve duygularile yukarı mahalle halkının — yaşayış — ve duyguları arasında hiçbir münasebet yoktur. Tahminen otuz evden ibaret bu- lunan yukarı mahalle kalkı Alevi dir. Bu köy bir nevi şeyhlik tesis etmiştir. Nikâhlar bu “şeyhlik tarafından — kıyıldığı gibi miras taksimini orası yapar, boşanma davalarımı görür, para cezası alır, vergi — tahsil eder, — wira- sında — hapis — cezasına — bile l hükmederek — köylüleri evlerine kapar. Şimdiye kadar bu surelle toplanan para cezaları "12,, bin T DİT. Cemiyötinden : Karşılıkları aranacak arapça ve farsça kelimelerin 16 numaralı listesi şudur : Sabah, Sabık, Sabır, Sadaka, Sade, Südet, Saf, Safi, Sahil, Sahip, Sahife, Sahne, Listelerde çıkan kelimelerden manaları birden fazla olanların her manası İçin ayrı karşılıklar İleri sürülebilir. Cevaplar I1 inci Sayfamızda Dil Müsabakası Urayı bulmuştur. Bunlar, muayyen zamanlarda Ayinler yaparlar. Fa- (Devami © uncu sayfada ) kilât Nasıl Olacak ? Memur Çıkarılmayacak, Fakat Hariç- ten Yeni Memur Da Alınmayacak Ankara, 27 (Hususl) — İstam bulun malt noktadan idaresi için İstanbul Defterdarlığına verilmek istenilen yeni şekil hakkında bazı malümat alınmaktadır. Bu malü- mata göre İstanbul Vilâyeti vari- dat noktasından Üç kısma ayrr lacak ve her kısmı bir varidat müdürü idare edecek, bunların başında da defterdar bulunacak- tır. “Varidat müdürleri İstanbul, Beyoğlu ve Kadıköyünde otura- caklardır. Varidat müdürü muk- tedir maliyeciler arasından seçile- cek, kendilerine dolgun aylık verilecektir. Şimdikl malmüdür- leri masraf İşlerile uğraşacaklar, vergi işlerini yeni varıdat miü- dürleri göreceklerdir. Ayrıca İe- tanbul defterdarına geniş salâhi- yet verilecek, emri . altında da bir kontrol teşkilâtı bulunacaktır. Defterdar varidat mfdürleri- ni bu teşkilât vasıtasile sıkı bir şekilde mürakabe edecektir. Bu hususta yeni bir lâyiha hazırlan- maktadır. Lâyihada İstanbul daf- terdarlık muhakemat müdürlüğü- nün genişletilmesi için de bir fasıl bulunacaktır. Bu suretle hazine Defterdar Mustafa B. avukatlarının adedi ve maaşları çoğaltılacak, davaların sürünce- mede kalmaması (temin edilmiş olacaktır. Diğer taraftan İstan- bulda yeniden bir milli emlâk müdürlüğü de tesis edilerek bazi- neye ait bütün emlâkin idaresi bu müdürlüğe verilecektir. Lâyiha | hazirana kadar Millet Meclisinden kanun halinde çıkmış olacaktır. Yeni teşkilât münasebetile hariç- ten memur alınmıyacak, şimdiki memurlardan istifade edilecektir.