27 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Zafranbolu'da Güzel İki Köy Zafranbolu, (Hususi) — Zaf- ranbolu köylerinin ehemmiyetlile- rinden birisi 'de “Akviran, dır. Akviran köyünde 120 ev vardır. Burası Zafraabolunun — yegâne Zafran istihsal eden bir köyüdür. Köy “Keperz,, denilen eski Ak- viran harabelerinin cenup etek- lerinde yüksek bir mevkide ku- rulmuş olup bol havasile şöhret bulmuştur. Akvıran — tarlalarının kabiliyeti başka köylere daha fazladır. Bu köyün ekseri abalisi çift- çilikle bir kısmı da İstanbulda börekçilik ve ekmekçilikle meş- gul olmaktadırlar. Köyün Araç çayı kenarında sebze ve meyva yetiştiren çok geniş bahçeleri verim göre vardır. Bütün Zafranbolu muhi- | tinde uzun kş geceleri “Sıra, Glemlerile meşhur olan bu köyün ahalisi çok misafir sever İnsam- lardır. Köyde üç dershaneli bir llk mektep vardır. Akvıranın şimali — şarkisinde ve Kepezin guürk eteklerinda küçük fakat çok şirin “Yacı, köyünün dört bir tarafı çam ormanlarile örtülüdür. Ormanlar köyün müşterek malıdır. Fakat ormandan ağaç kesmek yasaktır, Ancak köyün umuruna sarfedile- cek bir para lâzım olduğu zaman köy heyetinin kararile bu ağaç- lardan istifade edilir. Tam köye girecek yerde Kepez kayalarının arasından sızan ve köylünün oracığa yaptırdığı “Yalağa,, te- raküm eden buz gibi soğuk ve gok tatlı bir su vardır. Du suyun etrafındaki çayırda köylüler yaz #lemleri yaparlar. Köyde otuz hane olup mektep yoktur. Köylü ziraatlo meşzuldür, köyün bir kısım - delikanlıları kışları İstan- bula gelerek fırınlarda - çalışırlar. Mehmet Enver , Adapazarı'nda Köylü Malmı Çok Ucuz Satıyor Adapazarı, (Hususi) — Bure- da alış veriş durgundur. Bunun başlıca sebebi mahsulâtın çok para getirmemesidir. Köylü mü- bayaatını mala mukabil mal ak- mak suretile yapmakta 60 okka battal patates verip bir okka geker, 20 okka mısir. verip bir okka petrol almaktadır. Manifa- tura eşyası da bu takas mukabili satılabilmektedir. Bir Batında Üç Çocuk Zanfranbolu (Husust) — Ço- lak ve hastalıklı bir kadın bir batında 3 çocuk doğurmuştur. Kadının arabacılıkla geçinen ko- cası 3 çocuğum vardı. Allah üç çocük daha verdi. Bari hükümet yarcım etse demiştir. Çocukların annesi ağır hastadır. Ceyhanda Temizlik Ceyhan, (Hususi) — Belediya bararetli bir faaliyetle çalışmakta, sokaklar hergüu sulanmakta, lo- kanta, gazino vesaire gibi umu- mun yiyeceğine ve temizliğine alt ye azaman - kontrol edilmektedir. Evkaf idaresi de temizliğine itina etmelidir. yerler - mur camilerin suyu ve temiz | | n Türiyç_- Suriye Hududu Kaçakçılık, Hududun Emniyet Ve Asa- Adana (Hu- susl! ) — Tür kiye - Suriye hudut komisyo- nunun konuşmala: rımı bitirerek heyetlerin yerle- rine” döndükleri- ni bildirmiştim. İki taraf heyet azası da müzake- re edilen husu- sat — bakkında beyanatta bulun- maktan — imtina ediyorlar, Mev- suk bir memba- yişi İşlerinde Ha dan alınan baberlere — göre mli- zakeratın müsait neticelerle bit tiği ve bilhassa kaçakçılık ve hududun emniyet ve asayişine taallak eden işlerde hassas dara- nılması esasının kabul edildiği anlaşılmaktadır. Fransız heyeti murahhasası bu hususta şayanı kayt bir samimiyet ve hüsnü ni- yet göstermiştir. Komisyonun on beş gün kı Malatya'da Muhtelif Katiller, Hapis Cezasına Mahküm Oldu Malatya (Hususi) — Kâhtanın Büyükbağ köyünde muhtar olmak meselesinden Hamo oğlu Yusufu öldürmekten suçlu olan Mahmut Hacı ve Hamdi yedişer buçuk seneye mahküm olmuşlardır. Zow- cesi Fındık kadını öldürmekten suçlu Arapkirli Abdullah 6 sene Bedir ismindeki sevgilisinden ha | ml olan gayrimeşra çocuğunu öldürmekten suçlu Gevrik köyüne | den Dede kızı Bekey beş sene | ye mahküm olmuşlardır. Kız kardeşini kocasından başka bir erkekle görüşürken yakalayıp öl- düren Mustafa —doküz seneye mahküm edilmiştir. Mustafaya bu öldürme işinde yardım eden eniştesi Hasanla İsmail ve Bektaş ismindeki arkadaşları firar etmiş olduklarından bunların muhake- meleri yakalanınca yapılacaktır. Salihli'de Hırsızlar İhtiyar Bir Kadını Öldürdüler Salihli, ( Hususl ) — Birkaç gün evvel, beş kişilik bir hırsız çetesi Emre köyünde bir eve girmişler, öteberi aşırmak ister- lerken, evin ihtiyar kadımı ile karşılaşmışlardır. Kanlı bir. bo- uşmadan sonra kadın tabanca ile öldürülmüş, Imdada gelen oğ- Ja da yaralanmıştır. Hırsızlardan biri öldürülmüş, Üçü de yara- lanmıştır. Hayrabolu Gençlik Teşkilâtı Hayrabolu, (Husust) — Bura- da Gençlerbirliği teşkil edilmiş, idare heyetine Şeref, İlhan, Mus- tafa, İbrahim, Mehmet, Tahsin, Ibrahim, Yaşar, Fehmi Beyler. Umumt kâtipliğe de Orhan Bey seçilmiş ve faaliyete başlanılmıştır. 4 İstifa eden Belediye Reisi Mustafa Beyin yerine Nazmi Bey seçilmiş, İşe başlamıştır. dar devam eden müzakeratı dal- ma samimi bir hava içinde geç- miş ve Fransız murahhbas heyeti kendilerine gösterilen ssmimiyet ve alâkadan soD derece memnun kalmış ve Adanayı çok müsait intibalarla terketmişlerdir. Memleket gazeteleri bu mev« zua tahsis ettikleri — yazılarda “Ümit ediyoruzki bu son konuş- malardan sonra iki komşu mem- Türk-Fransız heyetleri konuşma halinde | İ leket arasında ib- Hlâfı mucip ola- cak en küçük bir aâdise dahi çıkmı- yacaktır. Hiç şüp- he yok ki bu da- im? anlaşmanın iki memleketin münasebatı Üze- rinde daha şi- mullü ve faydalı tesirleri olacak- tır, » Demekte- dirler. Bahal Maznunla- rınınMuhakemesi Şehrimiz Ağır cezasında mw bakama edilmekte olan mevkuf 54 Bahainın muhakemeleri hitam bulmuş, Müddei umumi! Bahailik- le alâkadar oldukları anlaşılamı- yan bir kaç kişinin beraatı, diğer- lerinin de ceza kanununun 163 ve 313 Üncü maddeleri ile ceza- landırılmalarını istemiştir. Karar perşembe günü tefhim edilecektir. İ ssas Davranılacak Niğde'de Bir Elektrik Fabrikası Kuruluyor Niğdenin umum! manzarasi Niğde, (Hususi) — Hergiün bir az daha imar edilen şirin şehrimizin belediyesi, son 2za- manlarda şayanı dikkat bir faali- yet göslermiya başlamıştır. Şeh- rin su teşkilâtı bi ve asri bir şekilde tadil edilmekte, bir şelâ- leden istifade edilerek elektrik fabrikası kurulmaktadır. Niğdenin yalnız bir ihtiyacı kalmıştır. O da meyva ve sebze bahçelerinin susuzluktan kurtarılmasıdır. Niğ- de bütün mülhakatile muntazam göselerle bağlanmıştır. Yazın Niğ- Mefrzifon'da İki Köy Arasında Bir Kavga Oldu Merzifon ( Hususi ) — Burada iki köy halkı arasında kanlı bir kavga olmuştur: Emert köyü halkı ile Yen- çamlıca köyü Arnavutları arasın- da ötedenberi baltalık mesele- sinden bir anlaşamamazlık var- dır. Geçenlerde Emet köylüleri baltalıkta odun keserlerken Ye- niçamlıca Arnavutlarının ant! bir baskınına uğramışlardir. Köylü- lere silâhla baskın veren Arna- yutlar odun kesenlerden dağcı oğlu Halil ile Gümüşlü Eyübü yaralamışlardır. Dağcı oğlunun de sayfiyeleri gayet kalabalık olur. Adana, Tarsus, Mersin ve Kayseriden birçok ailer yazın Niğde sayfiyelerine yelirler. Tren buraya yeni bir inkişaf temin etmiştir, Mısırda, Berutta, Halepte gayet İyi müşteri bulan meyvalarımız şimdi bu sa; daha iyi satılmaktadır. Niğde maarif sahasında da ileridedir. 300 binlira sarfile inşa edilen ve bugün orta tedrisat için kullanılan binanın bu sene liseye tahvil edileceği de ümit olunmaktadır. — K. Tayyar Arapson'da Bu Kazada Bir Tek Doktor Yoktur Arapson, (Hususi) — 37 köyü olan kazamızda bir tek doktor , Malmüdürümüz 15 gün yatmış, fakat bütün gay- retlere rağmen bir doktor bulu- nup tedavi ettirilememiş, Malmi- dürümüz geçenlerde — ölinüştür. Kazamıza hiç olmazsa bir hükü- met doktoru gönderilmesi lâzım- dır. Burada ucuzluk şayanı hay- ret bir derecededir. Bir deve 22 - 23 liraya satılmaktadır. 'ıî;îk—ı dır. Vak'anın tah- ıikıtını Müddeiumumllik vaziyet etmiştir. Ziraat Şehrin Çöpleri İşte bir servet ki, bunu bile- rek bilmiyerek hergün kendi elk mizle, kendi vesaitimizle denize döküyoruz. — Süprüntü — içindeki maddelerin ziraat bayat ve ikte sadiyatı için ne kadar ehemmi- yetli olduğunu küçük bir misal il gösterebiliriz. Meşbur — Fransız kimyakerlerinden M. Lebbande bir metre mikâp şehir süprüntü- sünü çürüttükten sonra tahlil et- miş ve bu miktar gübreyi bir bahçede istimal ederek yetişen sebzelerini de ayrıca tahlil ettik- ten sonra Fransa riraat nerare- tine bir rapor yazarak demiştir ki: *“Köylüye, bahçivana verilecek en faydalı öğüt süprüntüleri kul- lanmaktır. Bir araba çiftlik güb- resi yerine iki araba süprüntü tarlalarını kuvvetlendirmiye kâfi gelir. Çönkü bir metre mikâp süprüntü içinde azot yüzde 2,95, bamızı fosfor 0,85, kireç 2,34, potas 0,98 ve ümüs miktarı dahi 24,5 nisbatindedir. Bu nisbet çok sebze sarfeden şehirlerde daha ziyade yükselir. Bu miktar her bahçeyl çiftlik gübresinin kullanılmasından vares- te kılabilir. , Frat kimyakerinia bu kıy- metli mütaleasını her fırsat düş- tükçe yazmış ve söylemiş oldu. ğum için tafsiline girişmiyeceğim, Ancak şebirlerde biriken bu kıy- metli maddelerin kabili istifade bir bala getirilmesi için zamanın artık gelmiş olduğuna işaret ede- ceğim. İstanbulda bir araba güb- renin 4-7 lira arasında bir kıy- mete yükselmiş bulunduğu helde yüz binlerce liralık bir tahsisat ila şehir süprüntülerini denize dökmekten vaz geçmek ve >mik bim millt bir servetin beba : ok masına çare bulmak lâzımdır. Ben öyle zannediyorum ki bu servetin faydalı bir şekilde Ieti marı tasavvur — olunduğu — kadar müşkül değildir. Belediyesin mev- cut nakliye vesaiti ile bu işin görülmesinde kısmen olsun mu- vaffakıyet elde edilebilir. Yalmız bu gibi işler İçin sermaye ve teşe kilâttan ziyade yapılacak işia nasıl yapılması lâzımgeldiğini bik mek ister. Şehrin süprüntüleri için mevcu' teşkilâtın her sene şebir halkına yüklediği paranın hiç yoktan bir gervt membal olmasını istemiyecek tabüdir ki hiçbir belediyeci yok- tur. Ancak bu işi bir bilgi heye- tine bırakarak fennt mütalaalarla bu membam işletilmesi için yapr labilecek şeyleri bu heyetin ha- zırlamasını İstemelidir. Elde kat'l bir istatistik olmadığı için şehrin her günkü süprüntü mikdarı hak- kında tam bir rakam söylemek âmkânını bulamadık. Fakat tak- ibi olarak wmiye ve as; "hıııplı bu ıı-ıılîı.ırı yyılıııı Mı:l:s kısmı için 200 ton kabul edersek yevmiye - fennl tecrübelere nü* Zaran - dörtte biri nisbetinde işe yarıyabilecek ve Avrupada kome posto denilen gübreyi elde etmiş oluruz. Yevmiye elli ton bu vüb- renin tonunu — iki” İiraya her bahçıvan seve seve alır, Çünkü bir ton iki araba siıkletinder dir. İki araba — gübreyi asgarl sekiz liraya almaktadır. Kuvvet itibarile bu iki araba komposto bir araba çiftlik gübresine muâar dil olduğundan bir lira mukabi linde iki liralıkk gübre temip edebilecek olan bahçıvan'ın bem iktısadI vaziyetini kurtarmak kabil olabilir hem de belediyeye mühim bir varidat temin edilmiş olur. Lött Ariif