27 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

27 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

27 Mart Dörtler İttifakı Avrupayı — YenidenKanaBoyayabilir ( Baştarafı 1 inci sayfada ) Başvekili tarafından verilen silâh bırakma projesi Cenevre muhi- tinde derin ümitlerle karşılan- mışti. İlk günlerde bu plân, Avrupaya devamlı bir sulh temin edecek unsurları taşıdığı şeklinde müspet ve müsait tefsirlerle kar- şılanmıştı. Fakat M. Makdonald İtalya Başvekili M. Musolini ile görüştükten sonra ortaya çıkan dört büyük devlet ittifakı projesi llk Gmitleri derbal söndürmüş, herkeste bir maneviyat bozuk- luğuna sebep olmuştur. Söylemek lâzımdır ki Romada hazırlanan ittifak projesi Cenevre konferam- | sında bir bomba gibi patlamıştır. Herkes ve muhakkak ki Avrupa efkârı umumiyesi bu yeni proje karşısnda çok derin bir hayal inkisarına — uğramıştır. — Avrapa sulbunu temin için uğraşılan silâh azaltma ikinci — plâna atılıp eski “ Düveli Muazzama, siyasetine dönülmek istenilmesi, geniş bir aksülâmele sebep ol- muştur. Şurası aşikârdır. ki dörtler zümresinde yer alması teklif olu- nan Fransa elân çok müteyakkız davranmaktadır. Fransız — diplo- matları henüz bu sahada müspet ve menafi bir karar vermiş deği- lerdir. Fransa kat'i bir karar ver- mek için ittifak projesinin küçük devletler üzerinda ne gibi bir te- sir yaptığını anlamak mecburiye- tindedir. Halbuki küçük devlet- ler, bilhassa Lehistan ve küçük Milâf devletleri ilk gündenberi dörtler İttifakı projesinin karşı- snda cephe almışlardır. Fransa bu işte !ereddul lçlndo olduğu —c—— meselesi ——— 1 Numaralı Liste Üçüncü Defa Olarak oğla Nedim Hüsametiin, erkek Hisesi, Adana Osman Hacıhasan maballari Bakırköy E) v AA efkati, Şark Demir- yolları memuru SON POSTA — b halde kendi —müttefikleri olan küçük devletlerin ittifak aleyhin- de bulunmaları da diplomatlık noktasından çok şayanı dikkattir. Sovyet Rusya'ya gelince; kon- ferans mahafilinde — anlaşılınıştır ki Sovyet Rusya dört büyük dev« let ittifakımın kendi aleyhine ha- zırlanmak istediği kanaatindedir ve bu kansat neticesidir ki her ibtimale kargı şimdiden tedbir ittihaz etmekle meşguldur. Siyaset tarihine ehemmiyetle yazılması lâzım gelen bir hâdise de şudur: M. Makdonald ve M. Musolini ortaya dörtler ittifakı projesini attıkları gün silâh kom- feransmdaki küçük “devletler mu- rahhasları, konferansın akamete uğramaması için ciddi faaliyete geçtiler ve bilhassa konferans müzakerelerinin tehir edilmemesi için çok uğraştılar. Son vaziyete gelince; dörtler ittifakı meselesinin suya düşeceği kanaati umumt? olmakla beraber şayet böyle bir ittifak — vücut bulursa Ayvrupa — sulhu - tekrar suya düşecektir. Hâdisatı derin- den derine tetkik eden diploe- matların sözlerine inanmak JAzım gelirse dörtler ittifakı Avrupayı, hem de yakın bir istikbalde yeni bir harp macerasına sürükliyebilir. Yine bu diplamatlara göre sulhun arızasız. bir şekilde devamı için silâh bırakma meselesinin herkesi az çok memnun edecek bir şe- kilde halledilmesi lâzım ve zaru- ridir. Fakat burada müşkil olan cihet herkesi az veya çok mem- nun etmektir. Acaba buna bir çare bulunacak mı ? İşte bu. sual cevapsız kılmılı!ıdır — l—l» 27 Mart Pazartesi İatanbel — (1200 m.) 18 Saz (Ver da <Rıza H.), — 1845 Örkestra, 19.90 Fr. ders ( müptedilere — mahsus ), 20 Darüilbedayi artistleri tarafından tem- all, 2045 Safiyo H — ve daşları, 21.80 Orkestra, ajana ve borsa habers lori, saai ayarı. Ankara — (15358 m.) 12.80 Ar karapalas Örkestrası, 18 Muallim Zeki B. idaresindeki musiki M. M. talebe- sinin Korali, — 18.40 gramofon, 19.10 Gultar konsori. (Sadrettin B. tarafın- dan), 1940 gramofon, 10.10 ajana has berleri ve hava raporu. Varşova — (1412 m.) 19.25 hafif musiki, Zi hayalperver kadın ismin- de bir operet, 23.16 dana havaları. Peşte — (530 m.) 20 (Vordi) don mühtolif — şarkılar, 20,90 konlerans, 21 gramofon, 23 opara orkestrası ta- rafından konser, Viyana — (6818 m) SI hulk kon- veri, 28,985 dans havaları. Ptag — (488 m.) 1980 almanca konferans, S1.10 İngilizce dere. Y1.40 keman konseri, Zerih — (459 m.) 1230 Born'den verilecek bir konferane, gonra 12 inel senfonl Bükreş — (884 — m.) 1215 radyo orkestrast, S0 Tomanya şarkıları, 145 çifle piyano. Breslau — (326 oerkeslrası, — 22 salon orkestrası, 28 Mart Salı Vargova — (1412 m.) 19.25 hafif musiki, Zi halk konseri. Peşte — (55) m.) 19 Örkestra, 20 Pr, ders, 21.46 l.pım haberleri, son- ya Macar musi Viyana — program, FASAİ Yâporu, Straus gecesi. Prağ — (488 m.) 20.10 konser, 21 kuvartet. Zürih — (4:9 m.) — 20 gramofon, 21,15 ceki yartılar, 2245 cazbant Bükreş — (9394 m.) 1915 kom- T Zi şarkı, 21.20 senfonl. Breslan — (8 8 m.) 18.8$ gramo- fon İle Alınan — musikisi,-£0.80 konle- rana, Bi Viyana'dan naklen — Strams gödesi. m.) 20.35 radyo Londradan naklen s m.) 19,03 haber, konferaas, 81 Dil Anketi — Verilen Cevapları Okuyunuz Âhenk düzgün Agüh seren bilan bilen iamak | düzgünlük derik türkçe) bilik avadan uyanık | uygunluk oyanık düz:n, takım aygıt işe ya- riyon takım geç düzen eğlence uygunluk eygv düzen Aman Amir yalvarmak | buyurgan bağış Asuda imleri dinç kaygısz yardım e temek & Te . bayurgan yalvarma bayuracu Dil Totkik Coııılydl— Anketi Münasebetile Son Posta'nın Müsabakası Numara : 16 Sıyfı L 'Wılyoner Bazil Zaharof Son Gün lerini Yaşıyor Hastalıktan Bitkin Bir Hale Gelen Bu Silâh Bezirgânı Ölüm Döşeğindedir Bir xamanlar, Yunanistan'ın istilâ — ordularını memleketimize karşı saldırtan meşhur milyoner “Bazil Zaharof,, — son haberlere göre, ağır sürette — hastadır. Ayakta yürüyemiyecek hale ge- len Zabarof, uşakları tarafından taşınarak otomobiline oturtuluyor ve ancak bu sayede biraz hava alabiliyor. “Bazil Zaharof,, un bir zaman- lar harpler açan, ağır sulh şart- ları tahmil eden, birtakım hü- kümetleri çarpıştıran xzekâsı ve milyonları artık bir İşe yarama- maktadır. Kendisi bile milyom larını düşünemiyecek bir hale gelmiştir. Okadar ki vaktin'n en büyük kısmını bunlarıda, dünya hadiselerini. de — düşünmeden, olan biten her hangi bir şeye aldırmadan geçiriyor. Zaharof, halihazırda seksen üç yaşındadır. ve günden güne sönmektedir. OÖbun esrarengiz hayatı, en meraklı romanlardan daha heyo- canlıdır. Bu, göze görünmiyen, perde arkasında uğraşan, fotografının gazetelere çıkmaşından son de- rece mütesssir olan adamın bas yatında iki ihtiras vardı. Biri sönmiyen bir kadın aşkıl Evli olan bu kadinı almak için 38 sene bekliyen Zaharof nihayet bu kadınla evlenmiş, onu mes'ut etmek için ber şeyi yapmış, ser- vetin başarmıya kadir olduğu her ıouı göıtemıq, fakat bap -K ra Ati AÂyin gelecek aei Barzil Zaharof başa on sekiz ay yaşıyamadan onu gömmüş ve bu suretle birinci emeli yıkılmıştır. Zaharofun ikinci emeli Yuna- nistanı yükseltmek, eski Yunaniş- tanı yeniden yaşatmaktı. Onun bu uğurda sarfettizi mesai de boşa gittl Zaharofu yıkan bu iki hâdise olmuştur. Zaharof bu hâdiselerden sonra her şeya karşı lâkayt davran- yordu. Bugtn onun karşılaştığı mesele şudur: Elli milyon isterline yakın servetini ne yapacak ? Bugün bu servet onun sırtında müthiş bir yük gibidir. Zaharof bu muazzam serveti iki vasıta ile elde etmiştir. Birin- cisi silâh satmak, ikincisi banka- cılıkla uğraşmak, Kendisi çok mütevazı olan bir ailedendir. 1850 de Odesada doğmuştur. - Anası ve babası Rumdur. 1877 de Vikers silâh fabrikasile iş yapmıya başlıyan Zaharof, daha o zaman Üç İisan biliyordu. Onun bu sırada muvaffakıye- tine yardım eden bir tesadüf, İspanya hanedanının pek yakın akrabasından olan Düşes Marşena ile tanışması ve onun tavassutu ile İspanyadan siparişler alması idi. Bu siparişler neticesinde Zaharof Vikers Silâh Şirketinin İdare Meclisine aza oldu. 1924 ta Döşes Maşena ile evlenen Zaha- rof onunla ancak bir buçuk sens kadar yaşamıştır.. Bu kadının ölümü Zaharof Üzerinde o kadar derin tesir etti ki bir aralık işi bırakıp serseri bir adam variye- e hh.:::! birkaç seve evvel Fransız tübiiyetine geçmiş ve Fransa bankasinın müdürlüğü ile meşğul olmuştu. Kendisi Vik, Silâh Fabrikasının en belli başlı hissedarlarından, birçok banka- larıu en nafiz simalarından ve bilhassa petrol kumpanyalarının en hâkim şahsiyetlerinden biri idi. MUHASİP Üzün tecrübema — binasn — karişik hesabatı tasfiye, plânçolar tauzim, dalmi veya vizit moretile delter yazarım, Mağızalarda satış idara h edar ve tuşsayu da giderim, Tefmlâr Tatasbul'da Böyük — Çerapçı için Haa No 29 Lütti