7 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

7 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa — Halkın Sesi Darülfünun Islahatı Hariçte tcaret yapan ve dersle rini tercüme cderek okulun mü- derrislere iş verilmiyeceği söy- leniyor. Bu bususta halkımız diyor ki: Şinasi Enver Bey (Üzküdar Kısıklı Tramvay caddesi ) — Yeni şekil alacak olan Darül- fünunumuzda — tüccar ve tercüman profesörlere yer verilmiyecekmiş. Bu haber beni memnun etti, ilimle tica- ret birleşmez. Profesörlerin kendile- rini ilme vermiş olmaları lâzımdır. Sonra kitaplardan tercüme ederek ders okutan hocalara da kürsü veril- miyecekmiş. Okutulan ders hazım ve temsil edilmiş olmalıdır. Sümmette- darik bir kitaptan tercüme edilen dersten talebe bir şey anlamaz. x İrlan Bey (Karagümrük Hırkaişeril 34) Darölfünunun ıslahı cümhuriyetin yaptığı en hayırlı işlerden birisi ola- caktır. İnkılâp vazifesi hakkile göre- cek, inkılâbı. bu topraklarda temel- leştirecek bir Darülfünuna ihtiyacımız vardır. Kitapsız, mecmuasız, ihtirasız kuru bir Darülfünun olamazdı. Darül- fünunumuzda tüccar ve tercümanların bulunuşu da beni hayrete düşürdü. * Cemal Bey (Bakırköy Cevizlik mü- hallesi 3) — Darülfünun 1slahına memnun olmamak mümkün müdür. Bu ıslahat #arasında beni en çok sevindiren Lâ- tince ve Yunanca gibi klâsik ve ana dillerin programa sokulmasıdır. Bu iki dilin yanına Arapçayı da ilâve etmenin çok faydahı olacağına ka- nilm. Çünkü Arap dilile de yazılmış birçok ana eserler vardır. * Ihsan Bey ( Şehzadebaşı sokuğı 17) — Bu sabah gazetenin birinde okudum, “Tüccar ve tercüman pro- İmaret fesörlere yer yok,, deniyor. Böyle bir | hakikat karşımnda ıslahtan ve ten- sikten memnun olmamak mümkün müdür. Genç Maarif Vekiline bu mü- him işte muvaffakıyet dilerim. 24 Saatin Hâdiseleri Ali Nuri isminde biri Sirke- cide Salkımsöğüt tekkesine gire- rek hiırsızlik yaparken yakalan- mıştır. * Sabıkalı İsmail Kumkapıda oturan Haçik Efendinin evine girerek öteberi çalarken yaka- hlanmıştır. * Beşiktaş Yıldız caddesinde Sadık isminde biri iyi su çeşme- sinden su almak yüzünden çıkan kavga neticesinde Hasan isminde birini fena halde dövmüş ve gö- zünden yaralamıştır. * llıdıköyde Yeldeğirmenin- de Karabet, Şaban, Arif ve Ke- ıral isminde dört kafadar Niza- mettinin kahvesinde kumar oy- namaktalarken yakalanmışlardır. tedir. Bu doğru değildir. 2 — Köngrenin haziran içinde rüridir. Böyle olduğu halde iki ay ması da muvafık olamaz. Bazı kimseler her iki tarafı Tarihi Bina 460 Senelik Eski Eser Tamir Edilecek Beyazıtta Milli kütüphane it- tisalinde Beyazıdın hocası meş- hur hattat Hamdi Efendinin otur- duğu tarihi ahşap bina (460) sene evvel yapılmıştır. ve İstan- bulun en eski bir binasıdır. İs- tanbul muhtelif yangınlarda baş- tan başa (10) defa yandığı hal- de bu bina, medrese ve cami arasında kaldığı için yangından kurtulmuştur. Geçen sene bu binanın yıkılarak yerine aptesane yapılması mevzubahs olmuştu. Fakat Evkaf İdaresi bu binayı | tamire karar vermiş ve dün mü- hendislerini — göndererek — keşif yaptırmıştır. Binanın alçıdan çer- çiveleri çok süslüdür. Evkaf İda- resi buradaki aptesanelerin sıhhi şeraiti haiz olmadığını nazarı iti- bara alarak başka bir yere nak- ledilmesi tasavvurundadır. Ayni zamanda Milli kütüphane tevsi edileceği için burada abdesanenin bulunması mahzurlu görülmekte- dir. İstanbul Lisesi |Taşınıyor Defterdarlık Diyunu Umumiye binasını İstanbul lisesine devret- | mektedir. Bina boş olarak dev- redilmekte, içindeki eşya ve mo- bilyalar başka bir yere nakledil- mektedir. Bu eşya Eylülde faaliyete geçecek olan yeni maliye teşkilâ- tına devredilecektir. Bunlar ara- sında (100) den fazla kıymetli halı da vardır. Binanın içinde yal- mz sabit kasalar kalacaktır. İstan- bul lisesi binayı devir aldıktan sonra hemen taşmacaktır. uzlaştırmak - iste- mişlerse de muvaffak — olamamışlardır. Kongrenin 'İki Mahküm | lacaktır. SON POSTA mektedir. Bunun üzerine | düşeceği ve bu toplanması za- y ğ görecekleri göz sonraya bırakıl- Daha Tahliye Edildi Tadil edilen ceza kanununa göre İstanbul — hapishanesinden şimdiye kadar tahliye edilenlerin adedi (26) yı bulmuştur. Ağırceza mahkemesi dün hırsızlık malı bilerek almaktan mahküm Borano ve Samoel isminde iki kişi hak- kında daha tahliye kararı vermiş- tir. Yeni tadilden istifade ede- ceklerin mikdarı (60) idi Bunlar- dan (32 ) si henüz müddetlerini bitirmemişlerdir. Bitirdikçe bunlar da serbest bırakılacaklardır. Müd- deilumumilik tahliye edilenlerin bir listesini Adliye Vekâletine gön- dermiştir. Kömürlerimiz Bu Sene Mühim Miktarda İhracat Yapıldı İktısat Vekâleti maden ihraca- | tını arttırmak için çok faydalı | tedbirler almıştır. Bu cümleden olmak üzere kurum, zımpara, an- timon madenlerinin resimleri in- dirilmiştir. Bu sene Türk maden kömür- | lerinin fiati bir miktar düşük ol- duğu için Yunanistan, Mısır, İtal- ya ve Suriyeye külliyetli miktarda kömür ihraç edilmiştir. Bu sebeple bu seneki kömür istihsalâtının | artacağı ve yine külliyetli miktarda | harice kömür satılabileceği “Wîl edilmektedir. Yerli Mallar Sergisi Bu sene yerli mallar sergisi yine Galatasarayda ve bir Agustosda açı- Birçok fabrikalar sergiye iştirak şimdiden hazırlıklara baş- lamışlardır. Serginin bu sene daha parlak olması için çalışacaktır —. ea n I Son Postanın Resim — Herşeye rağmen yollarımız Ççok bozuk Hasan Bey... e —— . »« Sokak başında köstebek yuvası gibi oyuklar, topraklar göze çarpıyor... li Hikâyesi: «« Hele şiddetli yağmur yağ- di mi, küçük — göller peyda | oluyor... DAHİLİ HABERLER Gayrimübadillere Para Ve- rilmesi Tasavvur Ediliyor Öğrendiğimize göre gayrımübadiller arasında büyük noktai nazar farkları hasıl olmuş ve bu yüzden Gayrimübadiller Cemiyeti İdare heyeti ile azaları birkaç grupa ayrılmışlardır. İdare heyeti haziran içinde toplanması icap eden kongreyi iki ay sonraya bırakmıştir. Muarızların ileri sördükleri noktalar şunlardır: 1 — İdare beyeti bir takım masraflara girmek- birçok münakaşalar içinde geçeceği tahmin edil- Diğer taraftan öğrendiğimize göre Gayrimüba- diller kendilerine yeniden bono verilmesini istemek- tedirler. Buna mukabil Maliye Vekâletinin yeni bazı tasavvurları olduğu anlaşılmıştır. Elyevm yüz kuruş- luk boanolar otuz altı kuruşa satıldığı için | bono verildiği takdirde bonoların bir miktar daha tekrar yüözden Gayrimübadillerin önünde bulundurulmaktadır. zarar Söylendiğine göre Maliye Vekâleti gayri müba- | dillere münakasalara iştirak için ya mazbata veya- | hut ta para vermek tasavvurundadır. Sahte Para Darphan;ye Tahlil İçin Pa. ra Gönderilmiş Değildir Bursa ve İstanbulda kalp on | kuruşluklar yakalanarak - tetkik için Darphaneye gönderildiği ya- zılmıştı. Bir muharririmiz mesele- yi Darphaneden tahkik etmiştir. Darphaneye son günlerde ne Bur- sadan ve ne de buradan bozuk para gönderilmemiştir. Mamafih kalp diye yakalanıp gönderilen birçok (25) liklerin kalp olmadığı bun- ların ateşe veya kimyevi bir maddeye düşmek suretile bozul- duğu anlaşılmıştır. İlk Kadın Kütüphane Memuru Beyazıttaki — milli kütüphane müdürü İsmail Saip — efendinin muavini — Ebülhayır Bey tekaüt edilerek — yerine — memurlardan Nurettin Bey terfi ettirilmiştir. | Nurettin Beyin yerine de kız mu- allim — mektebi — mezunlarından Remziye Hamım tayin edilmiştir. Remziye — Hanım Türkiyede ilk kadın kütüphane memurudur. Rasathanede Yeni İnşaat Kandilli — rasathanesinde bu sene yeniden bazı inşaata lüzum örülmüştür. Bu meyanda, en Euu: yarım bırakılan büyük ırüîııı binası, Vekâletin ayırdığı 30 bin lira tahsisat ile tekrar yapılmıya başlanmıştır. Kenan Bey İyileşti Tedavi için Yalova fkaplıcalarında bulunan Müddeiumumi Kenan Beyin rabatsızlıkları oldukça hafiflemiştir. Kenan Bey iki güne kadar İstanbula dönecektir. Mezuniyeti 20 temmuzda bitecektir. . Artık haddin durgun sulardan geç... İ Günün Tarihi Bir Kaçakçı Rüşvet Vermek İstedi Dün Vanderi vapur kumpanyasının iz bandıral Mervil vapuru kama- rotlarından ve Yunan tebaasından Leonidas isminde biri vapurdan harice ipekli kumaş çıkarmak istemiş ve muhafaza memurlarından 380 muma- rah Abdülkadir Efendiye de 21 lira tekdif etmiştir. Fakat Abdülkadir Ef. kaçakçıyı derhal yakalamıştır. Ka- çakçı İhtısas Mahkemesine verilmiştir. GalatasaraylılarınTenezzühü GalatasarayLisesi 928 - 929 senesi mezunları 13 temmuz perşembe günü Ada iskelesinden hareket — edecek olan Kalamış vapürile, adaya gide- cekler, avdette boğazda bir mehtap gezintisi yapacaklardır. Tenezzühe talebelerin aileleri de iştirak edeceklerdir. Maliye Müsteşarının Vedaı Düyunuumumiye Komiserliğine tayin edilen Maliye Vekâleti Müsteşar Ali Rıza Bey bütün Defterdarlıklara bir tamim göndererek — memurlara veda etmiştir. Ali Rıza Bey İstanbula gelmiştir. Birkaç güne kadar Parise gidecektir. Yeni Amerika Sefiri Nevyork, 6 — Amerikanın yeni Ankara büyük elçisi M. Roçert Kin- ner memuriyeti başına gitmek üzere buradan ayrılmıştır. İktısadi Vaziyetimiz Amerika mütehassıslar heyetinin reisi Mister Hines dün Vali Muhiddin, Ofis Müdürü Cemal, Ticaret Odası Reisi Mithat Beyleri ziyaret etmiştir, Mütehassıs Türkiyenin iktısadi vazi- yetini tetkik etmektedir. Tetkiklerini yakında — bir rapor halinde İktısat Vekâletine bildirecektir. Mütehassıs pazartesi günü de diğör ban iktısatçıları ziyaret edecektir. Yeni Binalar Aranıyor Beyazıttaki eski Maliye Neza- retinin arka kısmında Fatih Mal müdürlüğü teşkilâtı oturmaktadır. Bu binanın Tıp Fakültesine tahsis edileceği tahmin olunduğu için defterdarlık bu Mal müdürlüğü için yeni bir bina aramaktadır. Bu binanın diğer kısımlarında yerle şen mahkemeler de başka yerlerı taşınacaklardır. Mahsul . Piyasası Dün Anadoludan İstanbula 25 va- gon ve 522 çuval buğday gelmiş vö iyi malların okkası beş kuruş otuz beş paradan satılmıştır.Piyasa evvelki güne nazaran biraz iyileşmiştir. Tiftik piya- sası durgundur, fakat oğlak mallarına alıcı vardır. Anadolu yapağıları 40, Rumeli 51 kuruş arasındadır. İki san- dık Karahisar malı afyon 8,5 liradan | satılmıştır. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: I hava yağmur'u olduğu gün şemsiyeleri brr rakıp önün yerine yanımıza bir portatlf sandal almamız icap edecek destumu.