7 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

7 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Tx İstanbul Köylerinde Manzaralar Bu aralık, her sabah, köy sokaklarında kesik kesik havh- yan av köpeklerine, çizmeli, golflu, getirli insan kalabalıkla- rına tesadüf edilmiye başlandı. Avcılar, Yeşilköyde sabahtan | çok daha erken çıkarlar. Yaz rüzgârları, belki onların nefes alışlarından daha kuru, sabah gürültüleri onların seslerinden daha zaiftir. Muhakkak ki, bu bir sürü kafilenin hayvan katli- âmına çıkışı, hiçbir zaman böyle tantanalı, “böyle debdebeli ol mamıştır. Köy halkı, daha sabahın dör- dünde, > tenha köy sokakların dolduran bu parça'parça” savcı kafilelerine çok alışıktır. Fakat bir yabancı gözile ba- kacak olursanız, kadın avcıları sizi bir hayli meşgul eder.. Tasav- vur ediniz, her kadın, baloya ve çaya giderken daima güzel görünmeyi (ister. Dudaklarında kalın bir ruj tabakasi, gözlerinde öbek öbek sürme, ve yüzünde de bir ekmek ağırlığında podra var- dır. Küçücük bereler o altmda parça parça dökülen ondüleli saç- lar, yuvarlak omuzlarda gerilen spor caketler ve ince bacakların bütün güzelliğini kapayan parlak sizmeler kadın avcılarda baloya ve ava gitmekle hiçbir değişiklik yapmamıştır... » Bu sene Yeşilköyde Kordö Şas sesleri de duyulmıya başladı. Bu, bir merak mıdır, yoksa moda gibi avcıbk ta iyi bir tesir uyan- dıran bir şey midir, bilmiyorum. Fakat geniş ovaya doğru, tarla- lar ve bahçeler arasında uzayan bu tek tük boru seslerinden en çok memnun olan yine kadınlar ve av köpekleridir.! K Kadın hayatta daima çeşni istediği gibi, köpek te bu deği- Şikliğe insiyaki bir meyil göste- riyor.. Kor dö şaslar da pek değiş miş, pek acaip. bir hale girmiş. Henüz birkaç kafilenin kullandığı bu borular, bir çocuk oyuncağı, tenekeden yapılmış acaip birer borazan gibi bir şey.. Evet, diyeceksiniz ki, “ Mut- tarit bir ses çıkaran kordöşaslar tavşan avlarında kullanıbr !.. Fakat modanın her faslı mut- laka kitaba uyar. Kadın böyle bir oyuncağı bulduktan sonra niçin meşgul olmasın, niçin oy- namasın değil mi?.. Ara sıra, İstasyondan gelen, beyaz ve çiçekli köşklerden çıkan kadınlı erkekli avcı kafileleri, bu acaip borularla, keskin kahkaha- lar koparıyorlar. Gidiş hep ayni vaziyettedir. Kadınlar dalma ön- edirler.. ince ve yünlü avcı biçi- mi inin arkasinda örme birer av çantası vardır. Ekseriya Sitelerini ya kocaları, yahut yan- i erkek ahbapları taşır. Bazan bunların at üstünde, veya motosikletle geçtikleri de olur. , Fakat işin tuhaf tarafı nere sidir bilirmisiniz?. her avcı kadın, dönüşünde bir tek serçe bile getiremez. Bu nedendir bilmem, kadının istidatsızlığından mi, yok” sa yufka yürekli oluşundan mı?.. » Alaca karanlık Yeşilköy lerine düşmiye başlayınca 5 İngiltere İmparatorluğunun Muhterem Devlet Bankası! Bir Zamanlar, Nemli Göz Yaşile Kurulmuş Bir Korsan Ocağı İdi Dünyayı kasıp kavuran iktı- | sadi sıkıntı, insanların bir zaman- lar bankalara karşı besledikleri derin itimadı da altüst etmiştir. Bugün, bir büyük banka, her- hangi bir hususi ticarethane gibi hatta ondan daha fazla tehlike- de görülüyor. Çünkü ortada kuv- yetli bir para istikrarsızlığı var- dır. Kredi yoksulluğu vardır. Maamafih, bu arada öyle ban- kalar vardır ki kuruluş temelleri gayet sağlamdır. Büyük devletle- rin müzaharetine sahiptirler. o Bu yüzden çok kuv- vetli. vaziyette- dirler. Halkın da bunlara (o karşı haklı o emniyeti devam etmekte- dir. Maamafih, kabul etmek lâ- nmdır ki bugün mevcut olan bu emniyet bir za- manlar (o yoktu. Hatta emniyet- sizlik vardı. Te- mellerinin sağ- olmadığı hakkında umumi bir kanaatmev- cut olan, her an yıkılıp batacağı çok beklenmiş olan bankalardan biri de bugünkü İngiliz Devlet ingiltere banka lam i Bankasıdır. lik Kuruluş İngiliz Devlet Bankası, İngil- terede satılan bira ve alkollu içki inhisarını işletmek maksadile ku- rulmuştu. Bankanın kuruluş ve ilk adımlarını atışında çok karanlık ve karışık entrikalar hâkim ol- muştur, Onun içindir ki, omeşhur İngiliz romancısı Arnold Bennet eserlerinden (o birinde şeytandan bahsederken, onun, İngiliz mali müesseselerile mâruf olan Londra City'sinde ve bilhassa ili devlet bankasının yakınında doğ- muş olduğunu söyler. * Eski zamanlarda, İngiltere'de olduğu gibi Avrupa'nın her tara- fında para alış verişile meşgul olan kimseler, hemen münhasıran Yabudilerdi. Hıristiyanların İncil- deki "en Luka'ya ait fasıl hak- kında yanlış bir tefsir yapmaları, faizciliği o günah © addettirmişti. Hıristiyanlar, faizle borç “vermek her Yeşilköylü bilir ve sebebi de “hava,, dandır.. Yalnız, avcı ka- filelerinin o keskin kahkahalar, acaip kor dö şasları, çığlıkları ve avcı köpeklerinin (o havlamaları uyku sevdalıları için büyük birer düşmandır. Hele sütçüler de köy sokakla- rında bağrişmıya başlayınca artık uyanmak, serin ve temiz sabah meltemine göğüs germek lâzımdır. Eğer Yeşilköyün avcıları olma- saydı,gbelki Yeşilköy bu kadar şen, bu kadar güzel kalmazdı. R.Ş. Normen. Davis işine girişmiyorlardı. Fakat İnci- lin sözünü dinlemiyen yalnız İtal- yan'lar ve İtalyan'ların Lombar- diya eyaletinde oturan kısmı idi. Bir ara, İngiliz kıralları. sarraf Vabudilere o kadar borçlandılar ki, bütün Yahudileri İngiliz top- raklarından o kovdular. Onların yerini Lombardiya'lılar aldı. Nite- kim, bugün de, Londra'da ban- kaların toplandığı cadde Lombar caddesidir. Banka adını da onlar sı, yanında meydana çı- karmışlardır. © içki Verğisi İngilterede (iktidar mevkiine Kromvel gelir gelmez Yahudile- rin tekrar dönmesini temin etti ve vaziyetleri kuvvetlendi. Bit ara, İngiliz hükümetinin mevkii son derece fenalaşmıştı. Hazinede para kalmamıştı, evvelki bazı hükümetler gibi yüzde otuz faizle borç alıp batakcılığa girmek iste- miyordu. i Paterson isminde biri, İngiliz aralına bir devlet bankası kurmasım, içki üzerine de bir vergi koymasını teklif etti. 1694 senesinde Tonnage Bill denilen ve içki nakleden gemi- lerden hususi bir vergi almayı esas kuran bu kanun, yeni bir istikraza yol açı. Bu vergi de o iştikrazın karşılığı oldu, Bu itikraz ile 1,200,000 İngiliz lirası elde edildi. Ve İngiliz devlet bankası vücut buldu. O zaman, İskoçya hariç ok mak üzere İngiltere'nin nüfusu altı milyondu. Bu para, bu halk tarafından temin edildi. 1708 se- nesinde, bankanın sermayesi 6,5 milyon İngilizi aşmıştı. 1742 se- nesinde ise, bazı menfaatlere mu- kabil, bu banka, İngiliz hüküme- — EEE km n TAKVİM — CUMA — — İ tine bir milyon İngiliz lirası borç verdi. İlk Müşküller | Bankanın uğradığı ilk müşkül 1710 senesinden biraz evvel baş göstermişti. Halk, paralarını al- mak için gişelere o kadar şid- detle hücum etti ki zamanın kıra- liçesi, hususi omuhafızlarını ban- kanın himayesine memur etti. Birkaç sene sonra yeni bir rezalet baş gösterdi. Maliye nazırı hapse- dildi, malları elinden (alındı. Kabine azası kaç- th. 1745 sene- sinde ise banka yine ; © müşkül vaziyette kalmış- tı. Halk, parasını almak için ban- kaya saldırmıştı. Kıral kaçmış, dükkârlar Oka- panmıştı. Banka, gayet kurnazca bir usul ile va- kit kazanmak için halka metelik me- telik para veri- yordu. Bu hal, halkı sabırsızlan- dırdı, Sıra bek- rak birkaç defa yanmıştır. Bir defasında, Jorj Evdon denilen bir deli, Londranın 36 muhtelif nok- tasında yangınlar yapmışlı. Beni hr omcakığ de İp iliz bankasında yakı b. 0) Sk ünki her Ek 24 Kişlik bir müfreze bir zabit kumanda- sında bankanın muhafazasına me- mur edilir. Zabit, iki dostunu da beraber almakta muhtardır. Ban- ka yer ve içerler, Fakat kumar oynamaları yasaktır. Bü- tün dünya devlet bankalarının asker tarafından muhafzası esası buradan ileri iştir. Sahtekârlıklar i İngiliz devlet bankası, gerek kendi hatası neticesi, gerek bir takım sahtekârların tertibi ile bazı zamanlar, birçok zararlara uğramıştır. Bir defasında, ga; h enagvil sahtekâr, He çıkardığı paraları gayet iyi taklit etmiştir. Üzun zaman, a kâr bulunamamıştır. Bir ara, çare bir kimse, bu sahtekârlığı yapmakla itham edilerek mahküm olmuşsa da, hakiki (okabahatli bilâhara meydana çıkmıştır. Bu adam, bankamn memurlarından biri idi, asıl ismi Prensti. Yaka- lanıp idama mahküm oldu. Dün- yanın en sa en namuskâr müesseseleriden biri olmak üzere tamnan İngiliz devlet bankası, kuruluşundanberi, © işte bu ve bunun gibi temiz olmyan bin bir macera atlatmıştır. Geçen Bilmece mizi Doğru iHalledenler (Dünkü nüshadan mabat ) Birer dolma kurşun kalem alacaklar: İstanbul 4$ üncü mektep talebesin- den 362 Kernal, İstanbul 13 üncü İlk- mektep talebesinden 609 Ragıp, İstan- bul Davutpasa Örtamektebi talebesin- den 322 Muzafter, İstanbul kız Orta. mektebi talebesinden 127 Sehavet, Üs- küdar 92inci İlkmektep talebesinden 230 Munllü, Galatasaray bsesi talebe- sinden 1149 Mukadder, İstanbul Erkek lisesi talebesinden Orhan, Beyoğlu 15 inci İlkmektep talebesinden Üemil Bey ve Hanımlar, Birer mürekkepli dolma ka lem alacakler: ) İstanbul kız Ortamektebi talebesin- den 313 Fikret, Beyoğlu 18 inci İlk mektep talebesinden Ertuğrul, İstanbul 6 ıncı kı; mektebi talebesinden 27 Handan Feyzi, Nışantaşı 15 inci mek- tep talebesinden İsmet İbrahim, Hey- belinde Ortamektebi talebesinden 46 Suihi, Beyoğlu 12 inci İlkmektep tale- besinden 67 Abfet, Bakırköy Yesimte- halle Cemal efendi oğlu Kemal Bey ve Hanımlar, Birer kart alecaklar; İzmir memleket O hestahanesinde Hemşire Hatice, İstanbul 44 üncü mek: tep talebesinden Semiha Kâni, İzmir Yuca Köprülü sokak 11 Nımet, Çengel- köy 28inki mektep telebesinden Nihal Kâmuran, Gelenbevi Ortamektebi tale- besinden Vedat, İzmir Karşıyaka Hen- güm sokak 7 Halide, Uşşak Ortamek- tep talebesinden 65 M. Kemal, İstanbu M üncü İlkmektep talebesinden 90$ Meliha, Sultanahmet Üçler mahallesi 4 Kenan Adnan, Istanbul Erkek Nual- lim mektebi talebesinden 478 Tacettin, Tekirdağ Tayyara cemiyeti tahsildarı Mehmet, İstanbul 2 inci mektep tale- besinden 985 Sırn, Şehremini Mimar- kasım camii 45 Güzin, Akşehir Evkaf memuru Kadri Bey oğlu Suat, Menemen Kublay mektebi talebesinden 73 Hulki Can, Konya kız muallim mektebi tatbi- kat kısmında başmüdür Mithat Bey kızı Seda, #4 cü İlkmektep talebesinden 190 Nihat, Dörtyol maarif memuru Turan Bey Hz: Nehavent, | İstanbul 28 ci İlkmektep talebesinden 106 İr fan, Beyoğlu 18 ci İlkmektep tnlebe- sinden 568 Süzan Necati, Ankara teş. viki sanayi biçki dikiş meklebi talebe- sinden 240 Mühibbe, İzmit Gölcük İlkmektep talebesinden 61 Necip, İs- tanbul erkek muallim mektebi talebe- sinden 747 Fatin, Kula İlkmektebi ta- lebesinden 458 Nazif, İstanbul 45 ei İlkmektep talebesinden 97 Süleyman, Ayvalık inhisarlar memuru Bahri Bey kızı Makbule, Adana Seyhan kız mü- alim mektebi talebesinden 406 Saba- hat, Sultanahmet ei İlkmektep»tale- besinden Fuat Şevket, Ankara tabak- hane mahallesi Cicioğlu sokak 11 Se- vim Hükkı, İstanbul birinci İlkmekfep talebesinden 460 Yunus Nadi, Ankara k sarayı siraat bankası muavini Hakki Böy kar Mnazsez, Samsun Bözkürt mektebi 3 cü sım! telebesin- dön 265 Nahit, “Boyacıköy Fıstıklı 80- kak bağı 14 Rukiye, Tig n Bağ İşmail efendi kız! Nükhet, Kızıltoprak Kuyubaşı 6 Havva, Feki- şehir Simsar Osman elendi kızı | 146 Zehra, : İstanbul” 46 ci İlkmektep tale- besindeü 82 Fahrettin, Göztepe Mer. divektiy Hafız «Saffet Bey kızı Me- lek, Haydarpaşa | İbrahimağa iektebi talebesinden 71 Naciye, İstanbul Eyip Örtamektebi talehesinden 85 Selma, Gerede , Toprakoğlu Süleyman Eyüp, Samsun İnöuü İlkmektep talebesinden 24 Nedret Mubüddin, Çavakkale Dek. tor Bensusan kızı Sârâ, İstanbul Teş- vikisenayi banımlar biçki yurdu tale- besinden ?2 Fitnet, İzmir Kokaryalı Şabanzade çıkmazı 10 İsmail, Erenköy 4 cü İlkmektep talebesinden 14i Me Jâhat, İstanbul kız Ortamektebi tale- besinden 695 Semahat, Beyoğ'u 20ci. İlkmektep talebesinden 109 Sub Hanım ve Beyler. diş” — 4 İl