7 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

7 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Trenin muvasalat zamanı gel- miş.. Hattâ epiyce de geçmişti. Bu esnada kulaktan kulağa bir fisıltı işitildi: — Edirneden: gelen askeri tren' mabeyinden gönderilen bir heyet yolda karşılamış.. Asker Ayastefanosa çıkarılmış.. Oradan bir vapura bindirilmiş.. Doğruca Beşiktaşa geçirilmiş... Bu havadis karşısında, cemi- yet azalarının rengi, birdenbire kül kesilmişti. Riza Tevfk Bey, nutuk söylerken askerin bissiya- tını heyecana vermek için hazır- kadığı bayrağı sarmış: — Efendim, gelenler bizden değilmiş.. Mesele, yanlış anlaşıl- Dedikten sonra ortadan sa- vuşmuş.. Cemiyet azaları da bu vaziyet karşısında ne yapılacağını müzakere etmek için ipekçi Kâni Beyin mağazasındaki yazıhanede toplanmışlardı. Bu işte |Abdülhamit, büyük bir zekâ ve maharet göstermişti. Hariçten gelen müsellah bir kuvay- yı askeriyenin halk ile temasın- dan tevehhüm ettiği için, Harbiye Nazırı Ömer Rüştü Paşa ile erkâ- niharbiyei Umumiye Reisi Şakir Paşayı Hadımköyüne göndermiş, heyeti oradan istikbal ettirmişti Tren Aysiafanos istasyonuna ge- Hir gelmez tevkif edilmiş.. Heyet orada bekliyen idarei mahsusanın 19 numaralı vapuruna nakloluna- rak doğruca Beşiktaşa geçiril- Beşiktaş iskelesinde ikinci fır- ka efradından bir kıt'a, gelen beyeti selâmlamış, bandolar, se- lâm havasını çalmıştı. Asker, se- lâm havasından sonra mutat olan: — Padişahım çok yaşa. Yı, bağırır bağırmaz heyetin padişaha merbutiyet ve sadakati anlaşılmış, ondan sonra saraya çıkarılmıştı... Sarayın — önünde, ikinci fırka kumandanı Şevket Pa- şa ile büyük rütbeli yaverlerden bazıları heyeti karşılamış. Hami- diye camisi avlusuna kurulan ye- mek sofralarına yerleştirmişlerdi.. Askerler yemek yerlerken ma- beyn erkânından bazıları efradın arasında dolaşıyor, hissiyatlarım anlamıya çalışıyorlardı. Yemek hitam- bulur bulmaz, askere derhal kumanda - verildi. Mabeyn dairesinin karşısına - di- zildi. Abdülhamit, bizzat pence- reye geldi. Askere selâm verdi. € sonra, yüzbaşı Kadri Beye, Pencerenin dibine gelmesi için elile işaret etti. Kadri Bey, pen- Cereye gelir gelmez: — Cümlenizi gördüğümden 'ayı çok memnun oldum.. Bu- radaki asker evlâtlarımla beraber ordudaki evlâtlarıma da selâmımı tebliğ etmenizi size emrediyorum. Tarafımdan kendilerine söyleyiniz. Meşrutiyetin muhafazasına dikkat etsinler.. Ve, zabitlerine daima h'_“ı göstersinler. Bu sözlerimi bir âan evvel orduya tebliğ ediniz. Ş Dedi.. Padişahı, sağ — salim gören ve bu gsözleri de büyük blf_ılühı telâkki eden askerler, tevinç “içinde — derhal Beşiktaş İTTİHAT ve TERAKK WV' — Her hakkı mahfuzdur. — Nasıl doğda?.. ısım No. 76 Ikinci Cemiyet, İrtica Hareketinin Sönü- vermesinden Çok Memnundu Arap Izzet Paşa iskelesine indiler. İskelede bek- leyen vapura bindiler. Ayastafa- nosa geçtiler. Hazır duran trenle Edirneye döndüler. Cemiyetin — ve — meşrutiyetin aleyhine olarak başlıyan bu ha- reket, derhal mecrasını değiştiri- vermişti. Çünkü Yıldızdaki ziya- fet esnasında mabeyin erkânının göğsüne taktıkları rozetleri — ve kurdelâları gören ve padişahın gür sesle söylediği sözleri işiten askerler Edirneye gider gitmez bütün arkadaşlarına vaziyeti an- latmışlar ve derhal meşrutiyet- perverler safında mevki almışlar- dı... Meşrutiyetin daha ilk günle- rinde çok büyük ve kanlı bir fe- lâket tevlit etmek ihtimali olan bu hâdisenin böyle kolaylıkla ge- çiştirilmesi, başlıca iki Fepheyi Belediye Aleyhi- ne Yepyeni Bir Dava Açıldı ( Baştarafı 1 inci sayfada ) kadar gördüğü — zarardan do- layı belediye tarafından tazmi- nat verilmesini istemektedir. Mahkeme Salih Efendinin bu şekildeki müracaatı üzerine ilk iş olarak bu yerin mütehassis bir heyet tarafından tetkik edilmesi- ne lüzüm göstermiştir. Tetkik he- yeti birkaç gün evvel ahırların bulunduğu yere gitmiş tetkikat yaparak — raporunu mahkemeye vermiştir. Salih Etendi hak kazanacak olursa belediyeden tazminat ala- cak demektir. Bununla beraber bu cihet; mühakemenin netice- sinde belli olacaktır. Yeni Neşriyat Holivut: Holivutun çarşamba- vüs- hası zangin münderecat ve en güzel resimlerle intişar etmiştir. İstiklâl Postası. — İstiklâl liso- Bi talebesi 938 senesi dera kesimi ve imtihan sonu münasebetile ( İstiklâl Postası ) izmi altında çok güzel ve renkli bir almanak neşretmiştir. ? i Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü?.. memnun — etmişti. Bunların bi- rincisi cemiyet, ikincisi, Abdülha- mitti. Cemiyet, korkunç bir irtica hareketinin böylece sönüverme- sinden memnundu. Edirne'deki isyanı, bütün im- celiklerile haber alan ve bu hareketin, meşratiyetperverler ta- rafından kendi aleyhine yapılmak istenilen bir manevra olduğu zannına kapılan Abdülhamit ise, gelen askerleri kolaylıkla başın- dan savmıya muvaffak - olduğun- dan dolayı seviniyordu. Hükümeti filen idare etmek dolayısile bu meselede asıl alâkadar olması lâzimgelen — Babiâliye — gelince, Meşratiyetin ilk gününden beri futtuğu — prensipi değiştirmiyor; Kanımu Esastnin ruhunu rencide edecek hallerde devam etmekle beraber, herkes mevküni muha- faza etmekten başka bir şey düşünmüyordu. Babıâlinin bu tarzda hare- ketini Abdülhamit de beğenmi- yor; bu gidişle, kendi başına bir çorap örüleceğinden endişe edi- yor.. hayatını ve — tacütahtını kuratrmak için gerek meşru- tiyetperverler ve gerek - efkârı umumiyeyi memnun etmek isti- yordu, Dlhl_ birkaç gün evvel hususi bendegânından bir tek ada- mı bile feda etmiyeceğini söyliyen Abdülhamit, yavaş saray- da tasfiye yapmıya ::"l.dk ara- sında en çok dile gelen zevatı birer birer başından atmıya baş- lamıştı... — Üsülen; cuma selamlı- / ğına gelen Zülüflü İsmail paşaya, bir daha saraya ayak basmaması tenbih edilmiş; paşa mutbak ka- pısından ağlaya Aağlaya çıkarak evine gitmişti. ( Arkâsı var ) " italyan Filosunun Manevraları Pola 6 — Donanmanın birinci ve ikinci filoları Adriyatik denizinde manevralar yapmak üzere Zara'da toplanmışlardır. San Jurjo'nun muhakemesi Madrit 6 — Geçen sene İspanya hükümeti aleyhine fesat çıkaran Je- neral San Jurjo ve arkadaşlarının muhakemesine devam edilmiştir. San Jurjo, bütün mesuliyeti üze- rine almış, hareketin cümhuriyete karşı olmayıp hükümete karşı oldu. gunu söylemiştir. San — Jurjo taraf- tarlarile aleyhdarları — arasında bir arbede olmuş ve 20 kişi tevkif edil. miştir. Meşru Fuhuş ! Berlin, 6 — Bir konferans csna- sında, propaganda nezareti mümes- sillerinden — birisi, çocuksuz aileleri “ meşru fuhuş , — yapmakla Almanya'nın — nüfusunun arttırılmazı lüzumundan bahsetmiştir. Gazeteler Almanya'da doğumun gittikçe azal- dığını yazıyorlar. 4 idam Mahkümu Berlin 6 — Geçen sene para yük- lü bir kafileye saldırmak, bir memuru öldürmek, birkaç memuru da yarala- maktan maznun' 4 hayduüt mahküm olmuştur. Çi AM İ Se Darü ülfünun Mübayaat Komisyonundan: 1 — Cerrahpaşa hastahanesine yeniden yapılacak anfi paviyonu ile Beyazıtta Darülfünun binasında kâin eski inzibat dairesinin teşrih ve ensaç binası olarak yapılacak inşaat ve tadilâtı 7 gün müddetle ve pazarlık suretile ayrı ayrı ihale edilmek üzere münakasaya konulmuştur. Cerrahpaşa hastahanesinde yapılacak paviyon inşaata talip mütcahhitlerin asgari 100,000 liralık tek bir binayı, Darülfü- d AA Ç eT K v eee SÜĞĞN di elaemlaan zti Te Halkevi dershaneler ve kurg- lar komitesi muallimler arasında tetkik- gezintileri tertip etmeğe başlamıştır. İlk gezinti dün ya- pılmiş, İstanbul ve Anadolu mu- allimlerinden mürekkep 40 kişi- lik bir kafile Sultanahmet, Aya- sofya camilerini, Yerebatan — ve irde Tetkik Gezi ntlerli Binbirdirek sarnıçlarımı gezmiş bu arada 44 üncüfikmektebin ser- gisi de gözden geçirilmiştir. İlk tedrisat — müfettişlerinden Rauf Bey tetkik kafilesine izahat ver- deli olmuştur. Askeri Lise ve Orta Mekteplere. Alınıyor 1 — Açık Muallimlikler şunlardır. Bursa ve İstanbuldaki Liselerde Riyaziye, Kimya, Fizik. 2 — Yukarıdaki Derslerden başka evvelki ilânda yazılı olan muab- limliklerle Doktor ve Dişçi münhalleri kapanmıştır. 3 — Açık olen bu muallimliklere istekli olanlar aşağıda yazılı ve- sikaları istidalarına iliştirecekler ve hangi mektebin hangi ders muallimliğine istekli olduklarım da yazacaklardır. A — Tasdikli sıhhat raporu. B — Tasdikli Hüsnühal kâğıdı. C — Resmi bir makamca veya evvelce muallim olanlar için Maarif İdarelerince tasdikli veya Fotoğraflı fiş veya kısaca hal tercümesi. D— Şehadetname, Tasdikname, Ehliyetname, gibi vesikaların tas- dikli ve fotoğraflı suretleri, E — Noterden tasdikli Taahhüt senedi; bu senede şunlar yazılar — caktır, “Tayin - edileceğim Mektebin . ..., * Mual- limliğinden herhangi dera senesi için de çekilmemeği, şayet tatil zamanında çekilecek olursam çekilmeden en az iki ay önce bildireceğimi böyle yapmazsam alacağım ücretin iki ay- hğını tazminat olarak bir defada ödeyecegimi bundan başka tayin olunduğum halde kanunun gösterdiği zaman içinde va- zifeme başlamazsam yine ayni tazıninatı ödeyeceğimi taahhüt ederim,, F — Bu vesikalar 10 Temmuz 933 çe kadar Askeri Liseler müfet- tişliğine gönderilmiş olacaktır. 4 — İsteklilerden aramlan şartlar şunlardır. A — Müuallimliğini istediği dersi okutmağa menşci veya Darülfü- nunda imtihanla ehliyetnameyi ve kanımi vasıfları haiz olmak veyahut Maarif Vekâletinin aynmı derecedeki mekteplerine müseccel müuallimi bulunmak. B — Haftada 15 : 20 saat ders almağı taahhöt etmek. € — Tayin edilecek — muallimlere ayda 84- 126 lira ücret verilecektir. *“3146,, *3103,, Nİ nun arsasında tadilen yapılacak teşrih ve ensaç binasına talip olanların ise asgari 150,000 liralık tek bir binayı muvaffaki- yetle ikmal ve teslim etmiş olmaları şarttır. 3 — Talipler Maarif Vekâletinin Güzel San'atlar Akademisinde bulunan resmi Mimarı Bürosuna müracaatla ehliyetlerini gös- terir evraklarımı tetkik ettirecekler ve mezkür Bürodan ihaleye iştirak edebileceklerine dair alacakları tezkere ile Darülfünun Mübayaat Komisyonuna müracaat ederek 20 şer lira muka- bilinde şartname lâhika mukavele. ve projelerin suretlerini alacaklardır. yaat Komisyonunda hazır bulunacaklardır. Talipler kendi teklif edecekleri bedelin * 7,5 misbetinde teminatı muvakkate mektupları ile 15/Temmuz/933 cumartesi günü saat birlikte ihale günü olıı'! 15 te Darülfünun Müba-