July 11, 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

July 11, 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa Halkın Sesi Şeker Fiati Neden Yükseldi Bakkallar şekeri 66 kuruşa sa- tıyorlar. Bu hususta balkımız diyor ki: Şevket Bey ( Nuruosmaniye Halk aparlımanı ) — Şeker fiatleri yine — yükseldi. Bakallar okkasını (66) kuruşa satı- | yorlar. Bunda ihtikâr var mı yok mu bilmem. Fakat gazeteler şeker pan- carlarının yüzde (35) kâr yaptıklarını yazıyorlar. Eğer bu doğru ise şu kazançasız ve buhranlı zamanda mü- bim bir gıda maddesi üzerinden bu kadar kâr yapılmesına müsaade edil- memelidir. * Macit Bey ( Beyasıt Bitlis oteli ) — Şekerle süt hastaların ve ço- cukların başlıca gıdasıdır. Harbiumu- mide şeker yoktu. Halk uyuz oldu, zayıf düştü. O vakit gıda alamıyan- ların birçokları şimdi verem oldular. İstanbulda (25) bin veremli bulundu- gunu garetelerde okuduk. Mümkünse şeker Fiyatları indirlmeli. Çünkü bu başka gıda maddelerine benzemerz. ilâç gibidir. * Muhsin Bey ( Kumkapı caddesi 97) — Şeker fiatleri yine arttı. Ticaret müdürlüğü — vaziyeti tetkik etmeli, eğer ihtikâr varsa derhal faaliyete geçmelidir. Herkes kazançsızlıktan, iştizlikte iyet ederken memleketin siyasetile ve sıhhatile alâka- dar olan şekerden yüzde ( 35 ) kâr yapmak doğru değildir. Ticaret mü- dürlüğünün alâkasına memnun oldum. — 24 Saatin Hâdiseleri Bekir, Rasim, Hüseyin ve Ali Osman isminde dört kafadar, Bakırköyünde bir evde kumar oynarlarken yakalanmışlardır. Nişanca * Şükrü ve Ahmel isminde | Hacının | iki arkadaş Yıldızda mandırasında inekçi Sadığın 7 lirasını çalarken yakalanmışlardır. « Büyükadada Miço ve Hüse- yin isminde iki eşekçi arasında kavga çıkmış ve Miço bıçakla yaralanmıştır. * Galatada oturan Hayriye | Hanım, evine misafir gelen Re- şadın dört lirasını çaldığını iddia ederek karakola müracaat et- miştir. Reşat yakalanmıştır. * Nazım isminde biri ken- disine polis süsü vererek tünel tramvayında gezmek istemiş ve yakalanmıştır. « Fenerbahçe spor sandalile Fener burnu açık- larında yelken açmak istemişler fakat bu sırada sandal devrilerek her ikisi de denize düşmüşlerdir. Polis memurlarından Hamdi Ef. sandalla yetişerek iki arkadaşı da muhakkak bir ölümden kurtar mıştır. I Son Postanın Resimli Hikâyesi: — Şu gazetelerin verdikleri havadislerin hangi birine inana- cağımı — şaşırdım.. Hasan Bey — Neden ? | sanayiin faaliyetine halel gelme- | zade Ali Ekrem, Ferit, Hukuktan | kulübünden | “ Cevdet Beyle arkadaşı, kulübün | | Tıptan Besim | ğer bazı kimseler müderrislikten SON POSTA DAHİLİ HABERLER Türkiye Belediyeleri Kongresi ilk Defa Teşrinievvelde Ankarada Toplanacak Ankarada bir belediyeler kongresi l;ı;lııııııuı ta- karrür etmiştir. Bu kongre Türkiye cak belediyeler kongresidir. Kongreye bütün vilâyet, kaza ve nahiye bele- | diye reisleri iştirak edecektir. Teşri doğru toplanması kararlaştırılan bu kongre liye Vekili Şükrü Kaya Beyin riy nacaktır. Kongrede oktruvanın kaldırılması ile bazı bele- | Fabrı'krc;l;ır(»ıl Gümrük Kolay- | lığı Gösterildi İktısat Vekâleti sanayiin teş- vikine ait gümrüksüz iptidat mad- de listesini henüz neşretmemiştir. Celâl Beyin Londradan avdetin- den sonra neşredileceği söylen- mektedir. Esasen bunu evvelce de yazmıştık. Ancak İktısat Vekâleti mesi için yeni bir karar almış ve | bu kararını alâkadarlare bildir- | miştir. Karar şudur: Fabrikacılar — gümrüğe para yerine birer banka mektubu ver- mek süretile şimdiden iptidai madde çıkarabileceklerdir. Yalnız bu çıkamlan mallar yeni muafi- yet listesine konulmamış olduğu takdirde kendilerinden banka mek- tubunun verildiği tarihle, muafiyet listesinin gümrüklere tebliği tarihi arasındaki zaman için yüzde beş faiz alınacaktır. Banka mektubunda, bu yüzde beş faizin temin edileceği ban- kaca taahhüt edilmiş olacaktır. Darülfünunda.. Hangi Müderrisler Kalıyor Darülfünunun gelmiş, fakat henüz alâkadarlara bildirilmemiştir. Bugünlerde bil- yeni kadrosu dirilmesi - beklenmektedir. Dün ıslahat heyeti Profesör Malşın riyaseti altırıda bir toplantı yapa- rak bu işi görüşmüştür. Darülfü- nunda çıkan şayialara göre Ede- biyat Fakültesinden Naim, Kemal Ali Kemal, Mişon Ventura, Hacı Adil, Abdurrahman Münip, tat- bikatı hukukiye müderrisi Cevat, Ömer Paşa ve di- ayrılmaktadırlar. - Maamafih. bu sadece bir rivayetten ibarettir. Bu husustaki kat'i vaziyet kad- : ronun tebliğinden sonra belli ola- caktır. SA — ZONDRA KON B ERAN. Ğ Yomı — Nedeyi var mı bakıyorsun, konferanstan ümit yok kapanmak tehlikesi var diye sütun sütun yazıyorlar.. de ilk — toplana- çok mühim işler nevvelin sonlarına Dahi- asetinde topla- | hazırlanacaktır. Kongrenin 25 Teşrinievvelde dir. İstanbul, Ankara, tarafından kongrede okunmak üzere birer rapor da diyelerin bütçelerinde görülen açık mescleleri bele- diyeler bankasının teşkili ve belediyeciliğe ait bir- görüşülecektir. akti muhtemel- İzmir, Samsun belediyeleri | Kongrede Türkiye belediyeciliği hakkında mü- Adliyede Hangi Mahkemeler Tatil Yapacak ? Mahkemelerin tatili 20 Tem- muzdan itibaren mahkemelerile asliye birinci ceza ve ikinci ceza mahkemeleri nö- bet tutacaklar diğer hukuk mah- kemelerile Ağır ceza ve üçüncü ceza mahkemeleri tatil yapacak- | lardır. Nöbetçi kalacak Sulh hâ- kimleri de tesbit edilerek dün kendilerine tebliğ edilmiştir. Bir Adamın 2 Bin Lirasını Aşırdılar Evvelki gün — Haydarpaşa'da çok şayanı dikkat bir yankesilik vak'ası oldu ve zavallı bir ada- mın 2050 lirası ustaca aşırıldı: Nalbur Körepe isminde biri Haydarpaşa'da geçit — yerinden dalgın dalgın geçerken, karşısına tanımadığı bir adam çıkmış, ate- şi olup olmadığını sormuş. Körepe efendi bu Meçbul adama karşı hüsnüniyetle davra- narak kibritini çıkarmış ve kar- şısındakinin cigarasınmı — yakmış, bu sırada işi havaiyata döken meçhul şahıs, Körepe efendi ile anyana yürümeğe ve konuşmağa ğışlamış, fakat birdenbire: — Aman, vapuru ğim! deye hızla koşmuş ve Kö- repe efendinin yanından ayrılmış. Körepe efendi, birkaç dakika sonra gayrihtiy lini eceketinin yan cebine atınca — cüzdanının yerinde yeller estiğini görmüş, avazı çıktığı kadar bağırarak ka- rakola koşmuş. Zabıtanın yaptığı tahkikat neti- cesinde o esnada oralarda maruf yankesicilerden Küçük Hüseyinin dolaştığı tesbit edilmiş ve derhal yakalanmıştır. Küçük Hüseyin evvelâ cür- münü inkâr etmek istemiş, fakat Körepe efendi ile yapilan muva-? cehesinde mesele tümamile ta- vazzuh etmiştir. Çalınan paranın birkısmı, Kü- çük Hüseyinin üzerinde bulunmuş him kararlar verileceği tahmin edilmektedir. başlıyacaktır. | | Tatilde beşinci ve altıncı hukuk kaçıraca- | ve sahibine iade edilmiştir. r'—: £ HONFERANST ;'"aıuı.ı van ! [R? *e. Ertesi gün al havadisi gö- | zünden: Konferansta nikbinlik | var, müzakerat gitikçe inkişaf ediyor !.. İhracatıtımız İthalâtımızdan Fazla -İstatistik Umum Müdürlüğü Harici ticaret istatistikleri şubesi Haziran ayının son on beş gün- lük ithalât ve ihracatını topla- | mıştır. Hazırlanan istatislik hulâsası- | na göre 14 günde ithalâtımızın 2,077,617 liralık bir kıymet gös- termesine karşı ihracatımız. bu- nun 757,886 lira fazlasile 2,835,503 lira olmuştur. Bu senenin ilk beş buçuk ayı- na ait rakamlar bu son rakam- larla birleştirilince altı aylık itha- lâtın 32,672,482 lira ve ihracatın da 34,370,628 lira olduğu görü- lür ki bu ilk altı ayda ihracatımız ithalâttan 1,698,146 lira fazla ol- muştur. 932 senesinin altı aylık itbalâtı ise 39,607,664 ve ihraca- | tı ta 43,463,417 Hirayı bulmuş ve bunlara göre ihracatımız ithalâtı | 3,855,753 lira kadar geçmiştir, Mütehassıslarımız Rusyadan Yarın Dönüyorlar Rusyada bulunan Türk müte- hassıs heyeti yarın gelecektir, Mütehassıslarımız - beraberlerinde Kayseride kurulacak mensucat fabrikasının avan projesini de beraber getirmektedirler. Proje burada tetkik veısmar- lanması icabeden makine tipleri buna göre tesbit edilecektir. Ma- kineler müteakiben getirtilecek- tir. Fabrikanın ancak bir buçuk sene sonra faaliyete geçebileceği tahmin edilmektedir. Bu Sene Göreceğimiz Filimler Gümrükte Bu kış mevsiminde gösterilmek özere İstanbul gümrüklerine üç yüz- den fazla filim gelmiştir. Öğrendiği- mize göre bu sene filimler daha sıla bir mürakabeye tabi tutulacaklardır. Bazı filimler iade edilmiştir. Günün Tarihi Ali İktısat Meclisi Toplandı Ankara, 10 — Ali İktısat Meclisi toplantısına başlamıştır. Ziraat Vekili Muhlis B. meclisi açmışlardır. | Meclis, Trabzon meb'usu Hasan Beyin reisliği altında müzakerelerine başlamıştır. İş kanunu — encümeni orman encümeni tediye müverenesi encümeni, azaları intihap edildikten sonra ilk toplantıya nihayet - veril. miştir. Takas Primleri Ucuzladı İhracat mevsimi sonuna ermek üzere olduğundan takas primleri yüz« de 30 - 32 den yüzde 7- 9a düşmüş- tür. Takas üzerinden getirilen bazı eşya fiatlerininde biraz düşmesi bek- lenmektedir. Yeni Ölçüler Meselesi İstanbul Esnaf bankası sabık mü- dürü Faik Beyin İzmir ölçü ve ayar- lar baş müfettişliğine tayini takarrür etmiştir. Afyonlu Hasan Talebe Değil Dün zubıta vak'aları arasında is- mi geçen Afyonlu Hasan Efendinin Feyziâti lisesinde mukayyet olmadığı anlaşılmıştır. Kenan B. Bugün Geliyor Rahatsır bulunan müddelumumi Kenan Bey tedavi için Yalova kap- healarına — gitmişti. — Memnuniyetle öğrendik ki, Kenan Beyin hastalığı geçmiş ve kendisi bugün Yalovadan dönmüştür. ... Kanlı Düğün İzmir, 10 — Sultanhisarda yapılan köy düğününde bir kız yüzünden araları açılan Mehmet, arkadaşı di- ger Mehmedi çifte ile ağır surette yaralamıştır. Bundan maada saçmalardan dü- günde bulunan on iki çocuk ta ağırca yaralanmışlardır. Yaralılar Aydın ha« tahanesinden kaldırıldılar. Yeni Terkos Saatleri Geldi Belediye Fransaya terkos saatleri ınmarlamıştı. İlk parti olarak gönde- rilön (1000) saat bugün gelecektir. Belediye bu saatleri on beş gün içinde yerlerine koyacaktır. iktısat Mütehassısları İktısat mütehassıs M. Himes ile şehrimizde bulunan diğer ecnebi mü- tehassıslar dün Perapalas otelinde bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda — memleketimizde yapılan tetkikat etrafında görüşülmüş Trakyadaki zirai vaziyetimizi tetkik eden M. Gardner de gördükleri hakkında izahat vermiştir. Himes perşembe günü İtalyaya gidecek 3 ay sonra memleketimize dönecek ve faaliyete başlayacaktır. Sümer Bank Sümer Bank bugün mülga Sanayi Kredi Bankasının Galatadaki bina- sında filen muamelâta başlıyacaktır., Maarif Vekili 'Geliyor Ankara, 10 — Darülfünun Komis- yonu bundan sonra İstanbulda çalı- şacaktır. He, içtimalarına; perşembe mbul'a varacak olan Maarif , Reşit Galip Bey riyaset Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: fasan B. Diyer Ki: | » Bir bu nedir ? açıldı, bir kapandı Hasan B. — Şaşacak bir şey yok! Para meselesi konuşuluyor ya borsa temevvücatı başladı.. Gaze- teler de borsa havadisi veriyorlarj