11 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

11 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

TTTT KTT TTT Merzifon Kadın- ları Dokumacılık Yaparlar Mersifon,(Hususi) —Kasaba vilâyet verkezine & saat mesafede Sulu- ora denilen sahanın ülr köşesinde kurulmuştur. Merzifonun İsadın, erkek bütün halkı çalışır, erkek- ler çiftçilik ve ticaretle, kadın- lar la dokumacılıkla meşguldür- ler. Bütün Merzifonlılar kendi dokudukları mensucatı giyerler ve yabancı malı kullanmazlar. Merzifon dokumacılığı yalnız Mer- zifonlılarır giyim ihtiyacını değil, civar kasabaların da ihtiyacını karşılamakta ve kasabaya bu yüzden mühim bir kazanç temin etmektedir. Merzifon son iki sene zarfın- da değişecek kadar imar edi- miştir. Kasabada mükemmel bir elektirik şebekesi vardır. Halk münevverdir. Okuyup yazma bil- miyen kimse yok gibidir. Kazada bir muhtelit orta mektep, beş tane de ilkmektep vardır. Bun- dan başka Amerikan Kız Kolle- ji de maarif sahasında iyi hiz- metler yapmaktadır. Akşehir'de Kaymakam Lütfi Bey - Çatalcaya Tayin Edildi Akşehir (Hususi) — Kayma- kamımız Lütfi Bey Çatalca kay- makamlığına tayin edilmiş, fakat kaza halkı Lütfi Beyin Akşehirde ipkası için Dahiliye Vekâleti ve Konya vilâyeti nezdinde ricada bulunmuşlardır. Lütfi Bey burada bir buçuk senelik kaymakamlığı esnasında birçok yollar yapmış, köylerde elektrik tesisatı vücude getirmiş, kasabanın imarı hususunda uzun senelerde vücude getirilmesi im- kân haricinde görülen eserler yapmıştır. — Çatalcalılar böyle bir kaymakama kavuştukları için bahtiyardırlar. Rize'de İkiKişi Suda Boğuldu Rize (Hususi) — Bu hafta içinde iki adam suda boğularak ölmüştür. Bunlardan biri, civarda bulunan Sadık zadelerin fabrika- sına ait ağaçları naklederken Eyidereye yuvarlanarak boğulan rüzgârlı köyünden 33 yaşlarında Hasandır. Diğeri de Borçkada mısır satarak köyüne dönerken İçkala deresine girip yıkandığı sırada yüzmek — bilmediğincen boğulan Hoca kazasının Hendek köyünden Hasan oğlu yirmi yaş- larında Hamittir. Tire'de Cemiyet Hayatı Gittikçe İnkişaf Ediyor Tire (Hususi) — Kazamız es- nafları arasında cemiyet hayatı gittikçe inkişaf etmektedir. Ur- gancıların, berberlerin ve diğer esnafların resmi bir birlikleri var- dır. Terzilerimiz de aralarında bir birlik kurmıya karar vermişler- dir. Birlik teşekkül etmiş ve faa- l_i’e;ghıghmışhr. , * Bolu (Hususi) — İlkbahar at koşuları =ı= hl;ııî,hıhfıüne rağmen pel a) ir seyirci kütlesi huzurunda yapıldı. 1200 metrelik tay koşusunda İstanbul- da Yanibahçeli Mehmet Efendi- nin Sedası birinci, İstanbullu İzzet Beyin Perihanı ikinci geldi. Beyirciter Ve kepudan iki intiba 3000 metrelik sür'at koşusun- da İzzet Beyin rüzgârı birinci, Yenibahçeli Mehmet Efendinin Leylâsı ikinci geldiler. Halk koşusunda — Düzceden gelen Tayyar birinci, Derviş ikin- ci oldular, 4500 metrelik taham- & Hmül koşusunda Yenibahçeli Meh- met Efendinin Sedası birinci, Leylâsı ikinci geldiler, 1500 metrelik manialı zabit koşusunda milâzim Reşit Bey bi- rinci, Faik Bey ikinci geldiler. Koşunun hâsılatı pavyon inşa- sına tahsis & ir. SITMA MÜCADELESİ Mühim Bataklıklar Kurutuldu Sıtma mücadele teşkilâtbı ta- rafında — muhtelif — kısımlarında mühim bataklıklar kurutulmuştur. Faaliyet hararetle devam etmek- tedir. Konya mıntakasında Ilgi- na 2500 metre mesafede bulu- nan 200 dönümlük Çayırpıman ile Aksaray şehri kenarında Bül- cük ve Aratol köyü civarındaki 50 dönümlük Aratol ve Beyşehir dahilinde 20 dönümlük, Pınarbaşı bataklıkları — kurutulmuştur. 15 bin dönüm — vüs'atindeki ağalar bataklığının da — kurutulmasına başlanmış ve 1200 metrelik bir kanalın inşaatı bitmiştir. Dede- moglu köyünde bir kilometre uzaktaki Karataş bataklığının ku- rutulması için de 1200 metrelik bir kanal açılmıştır. Kocaeli mıntakasında İzmitin şarkında Günduğdu Çayırköy, solaklar Tepeköy köylerine civar 300 dönümlük Altıncıoğlu batak- hğı kurutulmuştur. Aydın min- tasında — Nazilli Çiftlik, Aksaz, Acızabat, Manisa mıntakasında 2000 dönümlük Tarkili bataklık- larının da kurutulması işleri de- vam etmektedir. Feci Bir Otomobil Kazası Mersin (Hususi)— Gilindire ile Anaypazarı arasında iki kişinin ölümü ve iki kişininde ağır su- rette yaralanmasiyle neticelenen çok feci bir otomobil kazası ol- muştur. Bir yolcu otomobili yolun tam yarısında devrilmiş ve içerisinde- ki yolcular — otomobilin altında kalmışlardır. Bu faciada karı koca iki aile reisi ölmüş şoförle kızları da yara- lanmıştır. İzmit'te Ulugazi, Akçakoca Ve Necati B. Sergileri Açıldı İzmit (Hususi) — Ders yılı sonu münasebetile Ulugazi, Ak- çekoca ve Necati B. mekteple- rinde talebe tarafından — birer sergi açılmıştır. Herbiri diğerin- den güzel olan bu sergiler tale- benin zekâ ve kabiliyetlerinin olduğu kadar talim heyetinin de feragatle mesaisini göstermek- tedir. Babqeski'_dğadrif Babaeskide Pancar Zeri- yatı Gittikçe Artıyor Babaeskide Mimar Sinanın bir şahesi . Bu camlin mineresi balkan harbinde yikılmış ve henüz yeni minare yapılmamışır Babaeski ( Hususi ) — Trak- yanın hemen hemen en güzel ka- sabası olan Babaeski tam teşki- lâtlı Pehlivan köy ve Karacaoğlan nahiyeleri ile 44 parça köyü ih- tiva etmektedir. Babaeskinin hususiyetlerinden biri Türkiye kasabalarmnın hiçbirin de olmıyan beş istasıyona malik olmasıdır. Bunlar Babaeski, Al- pullu, Mandıra, Pehlivanköy, Taş- ağıl istasiyonlarıdır. Babaeskide şeker fabrikasının küşadındanberi ekseriyetle ziraat pancara inhisar etmiş ve bu sene 1321 çiftçi tarafından zahiredöir maâda 11941 dönüm — pancar ekilmiştir.. Bu sene her dö- nümden iki, üç bin ton pancar istihsal edilecektir. Kazanın Pehlivan köy, Man- dıra, Dügüncülü, Karamesutlu, Karahalil, — Pancar köylerinde kâgir ve beşer sınıflı birer mek- tep inşasına başlanmıştır. Eylül iptidasma bitecek ve yenide Na- dırlı, Katranca, Sofu Halil, Kum- rular — köylerinde beşer - sınıflı birer mektep inşasına başlana- caktır. Maarif Vekâletinin plânına uyguün “olarak yapılan bu mek- tepler — köylere dikilmiş birer maarif heykeli olarak yüksel- mektedir. Bu sene belediyenin yanımda güzel bir park yapılmış ve parkın yanındaki geniş saha da çocuk bahçesi olarak tefrik ve içine her yaştaki çocuklar için oyuncaklar konmuştur. — T. H. . Tire Memur Ve Zabitanının Tenezzühü | Tire (Hususi ) Kazamızın hükü- met, Belediye ve müessesat — me- murları, alay za- bitleri 60 kişiden mürekkep — bir grup teşkil ede- rek dört kam- yonla bir tenez- | züh yapmışlardır. ge Tenez zühten maksat, Selçuk- Tenezzühten bir intiba taki Efes harabelerini ve âsarı atikasını tetkik etmek ve Kıııı_duı sahillerinde deniz banyosu yapmaktı. Seyahat pek neş'eli ve eğlen- celi geçmiştir. Asarı atika üzerinde tetkikat mühim istifadeler vermiştir. g——— Karasu Malmüdürü Düzce (Hususi) — Malmüdü- rümüz Ali Hüsnü B. Karasu ka- zasına tayin edilmiştir. Niksarda Elektrik Niksar (Hususi) — Niksarlılar elektriğe kavuşmuşlardır. Beledi- yenin tesis ettirdiği fabrika kurul- muş, işlemeye ve başlamıştır. Şişmanlığın Mahzurları Herkes - bilir ki — şişmanlık, maddi manevi birçok rahatsızlık doğurur ve bu, herkes için birdir. Bizzat makul şişman insanlar bile bunun farkındadırlar. Fakat umu- miyetle onlarda garip bir haleti ruhiye vardır: Hiçbiri, şişmanlık- larından bahsedilmesini istemez- ler. Balık etinde, yahut tıknazca oldukları söylenirse, bunu kabul ederler. Fakat “ şişman,, ve “ yağlı ,, kelimesine tahammül etmezler, canları sıkılır. Benim kanaatim şudur ki, eğer ortada bir hastalık varsa, bunu bizzat hastanın kendisi de bilmelidir. Binaenaleyh şişman insanlar, de- vekuşunun — tehlikeyi görmemek için başım kuma sokup ba- caklarını havaya kaldırarak düş- manının da kendisini göremiyece- ğini zannetmesi gibi bir vaziyete düşmemeli ve kendi kendilerine şişman olmadıklarına dair telkin yapmamalıdırlar. Çünkü şişmanlık bir hastalıktır. Ve her hastalık gibi bundan da şifa bulmak lâ- zımdır. Umumiyetle vücudün yağlan- ması, erkek te karın ve mide kısmından, kadında ise kalça ve kaba etlerden başlar. Yürüyüş ağırlaşır, çehre tabii şeklini kay- beder. Vücudün bütün kısımları yağlarla — istilâ edilince, insan insanlıktan çıkar, Bir kadın için bilhassa giyim noktasından bu halin mahzurlarına işaret etmiye- ceğim. Her kadın, bilhassa ince vücutlara yaraşan moda karşısın- da ne azap çeker; bunu hisse- debilirim. Maamafih bu, vaziye- tin harici cephesidir. Bir de bunun iç tarafı vardır ve sıhhati alâka- dar ettiği için hususi surette alâkamızı davet eder. Vücudün yağlanması ile beraber | vücude hayatiyet temin eden bağırsaklar ve diğer çok mühim uzuvlar faa- liyetlerini -kaybetmiye başlarlar. Kalp gibi, damar gibi kanın cere- yanında büyük rol oynayan kısım- lar yağların istilâsına uğrayınca şışmanlığın tehlikesi artmıya baş- lar. Birkaç merdiven çıkmak çar- pıntı. yapar, fazla ter hüsüle getirir, — yağlanmanın ilerlemesi göğüs anjini hasıl eder. Vücudün süzgeci vazifesini gören böbrek- ler de şişmanlıktan müteessir olur. Çünkü yağlanması vazife görme- sine manidir. Böbreğin vazife emesi ise üremi denilen felâ- keti doğururki tehlikesine işaret etmiye lüzum bile yoktur. Ak ve karacigerler de, diğer aza gibi yağdan derece derece müteessir- dirler. Bunlardan başka, şişman vücutlerin ekzema, çiban, yılan- cık gibi deri tezahürlerine de hususi bir istidatları olduğunu kaydetmek lâzımdır, — şişmanlar, yine vücutlerinin yağlı olmasın- dan dolayı, zayıf w muka- bil cerrabi ameliyelere az muka- vemet ederler. Çünkü, yukarıya ız — sebeplerden dolayı böyle bir vücudün mukavemeti yoktur, yahut çok azalmıştır. ( Gelecek defa; Birkaç tavsiye | Uşakta Lisan Kursu Uşak (Hususi) — Fırka tara- fından bir Almanca kurs açıl- mıştır. Kursta tedrisat geceleri yapılmaktadır. — Halkın — ümidin fevkinde rağbetini — mucip olan bu kursun yabancı dil öğretmek sahasında mesaisi pek faydalı olacaktır.