31 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

31 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

K ŞFT 2 Sayfa 1 l Halkın Sesi l Misyonerler Türki- yeden Uzaklaşıyor Misyonerler yavaş yavaş mem- leketimizden — uzaklaşmaktadır- lar. Bu hususta halkımız diyor ki: Burhan Bey ( Aksaray Muratpaşa Tanburicemil sokağı 8 ) Biz dinle dünyayı ayırdık. Dini” siyasete karıştırimıyoruz. Memleketi- mizde yabancıların da din propagan- dasına katiyyen gör yumamayız. Mis- yönerler Türk Maarifinin bu hususta inüsamaha etmiyeceğini anlamış ola- caklar ki yavaş, yavaş memleketi- mizden pım pırtiıyi — toplayıp Misira ve Suriyeye gidiyorlar. Maarif Vekâ- leti ecnebi mektepleri hakkında ha- zırladığı yeni bir talimatname ile din propağandasını — büsbütün — menet- miştir. * Reşat Bey ( Beyazıt Safa Pansiyonu) Mısırda Misyonerler birçok müslü- man kızlarını hristiyan yapmışlar. Bü- tün Mısır gazeteleri bu Misyonerlere hücum ediyorlar: Biz de Türkler gibi din propagandasını menedelim, ço- guklarımızı hristiyan olmaktan kur- taralım — diyorlar, Demek ki bizim maullerimiz. Şarka bir nümune dersi oluyor. Bununla — iftihar etmemiz Tâzımdır. * Fuzıl Bey ( Fatih Atpazarı 23 ) Din propagandasını kökünden hal- letmek için Maarif Vekâleti yeni bir talimatname vapmıştır. Ben bunu çok isabetli bulurum. Böyle kat'i ve cezri kararlar verilmezse sırnaşık misyo- merlerden yakayı kurtaramayız. Ço- cuklarımızın körpe viedanlarını miz- yöner papaslarının - zehirlerine aça- mayız. x Faik Bey (Eminönü Balıkpazarı 83) Yirminci asır milliyet asrıdır. Bunu bize garp medeniyeti öğretti. Avru- hariçte din propagandası yapmaları hoş görüldü. Misyonerler müstemleke ve yarı müstemleke olan yerlerde faaliyet gösteriyorlar. Sultanlar dev- rinde Türkiyede de birçok misyoner mektepleri ve teşkilâtı vardı. Fakat biz şimdi din propagandasına kat'i- yen müsaade edemeyiz. “y: 5000 Şoför Var İstanbulda taksi — otomobille- rinin günden güne azalarak 2700 adetten 700 adedine indigi haber verilmektedir. Şehrimizde şoför adedi 5000 dir. Fakat bunlardan ancak 3000 kadarının vesikası vardır. Şoförler Cemiyeti diğerlerine de - vesika verilmesi için Belediyeye müracaat etmiştir. Gayrimübadiller Arasında * Gayrimübadiller takdiri kıy- met komisyonu reisi Faik Nüzhet Bey aleyh're bir kamm tarifin- dan açılan davanın muhakeme- sine birinci teşrinin on beşinde başlanacaktır. DAHİLİ HABERLER Kalamış Koyunda Bir Ölüm Faciası Mı Cereyan Etti? Deniz Kazaları Çoğalıyor Zabıtaya yapılan bir ihbara göre Evvelki gün Kalamış önlerinde bir deniz kazası olmuş, Ahmet isminde bir adam motörden denize düşerek dalgalar arasında kaybolmuştur. Fakat bu kaza motörün içe- risinde bulunanların hiçbiri tarafından görülmemiş ve ancak sandalcılar tarafından haber verilmiştir. Yaptığımız tahkikata nazaran hâdise şu suretle ce- reyan etmiştir: Ş Hasan kaptanın idaresindeki- motör, evvelki gün Hasan Efendinin kardeşi Ahmet, yazıcısı Mustafa ve üç kadınla birlikte Kadıköyünden denize açılmış ve Moda, Kalamış önlerinde gezintiye başlamıştır. Fakat Kalamış önlerine gelindiği sırada baş tarafta bulunan Ahmet, her nasılsa denize düşmüş ve sahil” den görenlerin çığlıkları arasında kaybolmuştur. Yetişen sandallar, hâdiseden haberleri olmıyan müddet aranıldığı halde bulunamamış bu vak'a” nın ne dereceye — kadar — doğru olduğu da ayrıca tahkik edilmektedir. Motörün içinde bulu- nanların kazadan haberleri olmadığına göre böyle bir denize düşüş hâdisesinin de doğru olamıyacağı tahmin edilmektedir. * Beyoğlunda Kurtuluşta oturan Galata saçma fabrikası kâtibi Tanaş Ef. evvelki gün zevcesi Ma- dam Despina, Tanaş, Filip ve Niko iııniııdıld'lç çocuğile beraber Çubuklu gazinosuna gitmişlerdir. Bir aralık on yaşlarında kadar bulunan Filip gazino önünde — denize girmiştir. Fakat o sırada da ayni yerde — denize girmiş olan ve henüz kim olduğu anlaşılamıyan otuz beş yaş- larında kadar bir adâm ile Filip suların cere- yanına — kapılarak — sahilden uzaklaşmışlardır. Bütün gayrete rağmen bunları kurtarmak kabil olamamış, her ikisi de boğulmuşlardır, Birar sonra - T motördekilere kazayı bildirmişler ve mesele derhal polise aksetmiştir. Kadınların hüviyetleri henüz anlaşılmamıştır. Ceset — zabıta tarafından uzun Bin Seyyah.. EBugün Beklenen Misa- firlerimiz Dün akşam limanımıza Ameri- ka bandiralı ( Predizan Jonson ) vapurile ( 285) Amerikalı seyyah gelmiştir. Bugün de İtalya- bandı- ralı Roma vapurile (1000) İtalyan ve İngiliz seyyahı gelecektir. Bun- dan başka Âğustosun d üncü gü- nü de Osyano vapurile bin seyya- hın gelmesi lıekîeımelde&r. Bu | vapur limanımızda vilâyet, bele- diye ve fırka erkânile gazetecilere salonlarında bir çay ziyafeti ve- recektir. 24 Saatin a Je . Hâdiseleri " Seyyar kitapçılık eden Ali baba isminde biri Zeyrek cadde- sinden geçerken fücceten ölmüş- tür. ğ * Üsküdarda Süleyman is- minde birinin evi araştırılmış ve bir tabanca bulunarak müsadere edilmişir. Süleyman, ayni evde oturan Pertev Efendiyi, ihbar etti diye ölümle tehdit etmiştir. * 17 yaşlarında Necati is- minde biri Boğazkesende Uyan baba kıhvuinâe esrar içerken yakalanmıştır. * Necati isminde biri, Saray- burnunda yıkanmak üzere denize giren Sadettin isminde birinin saatini çalarken yakalanmıştır. 4 Takir isminde bir hamal Feriköyde Fatma Hanıma taarruz ettiğinden yakalanmıştır. | Yeni Bîî(açak— çılık Vak'ası | Gümrük Muhafaza Başmüdü- riyeti memurları dün yeni bir | kaçakçılık vak'ası meydana çı- | karrmışlardır. Mehmet kaptanın Beşiktaş iskelesine yanaşan Ni- meti Huda yalkenlisinde kaçak sigara ve bir kile barut bulun- muştur. Kaptan derhal lhıiıgı mahkemesine werilmiştir. Kok Pahalı Tonuna 20 Lira Çoktur Yapılan tetkikat neticesinde İstanbulda kok kömürü fiatinin fazla olduğu neticesine varılmış- tır. Bugün kokun tonu 20 liradır, halbuki bu miktardan pek aşağıya satılması mümkündür. Yalnız bu kömürü havagazı fabrikaları yap- | makta oldukları cihetle bu fabri- kaları fiatlerini indirmiye sevket- mek müşkül görünmektedir. Diş Tabipleri Nasıl Diş Çekerlör! Birkaç gün evvel, bir iki diş | tabibinin hasis menfaatler peşinde sağlam diş çektikleri hakkındaki bir iddiayı gazetemizde — tesbit etmiş, ve bütün diş tabiplerimizi bu hareketten tenzih etmiştik. Dün diş tabipleri cemiyetin- den bir mektup aldık. Cemiyet bu iddiaları tekzip etmekte ve “Türk diş tabipleri bu halden mü- nezzehtir!,, demektedir. Çok çirkin ve iğrenç buldu- cesetleri çıkarılmıştır. | edilmiş Bina Ruhsatiyesi Dün Komisyonda Tet- < kik Edildi Dün öğleden sonra belediye- de vali Muhiddin Beyin riyase- tinde bina ruhsatiyesi verecek olan komisyon bir toplantı yap- mıştır. — Belediye reis — mua- vini — Hâmit, harita şubesi müdürü Hüsnü, havale işleri mü- dürü İhsan Beylerin iştirak ettiği bu komisyonda yapı ruhsatiyesi için yapılack müracaatlar tetkik ve ruhsatiyeler hazır- lanmıştır. Bartınlı Sadık Mahküm Oldu Dün Adliyedeki İhtisas mah- kemesinde Bartında rakı kaçak- çılığı yaptıkları için yakalanarak İstanbula gönderilen Sadık ve Salâhattin — efendilerin mubhake- melerine bakıldı. Mahkeme Sadık Efendinin suçunu sabit gördüğü için kendisini beş ay hapis ve (İ50) kuruş para cezasına mah- küm etti. Salâhattin Ef. hakkın- da da beraet kararı verdi. Henüz on sekiz yaşını bitirmiyen Sadık Ef, mahkümiyet — kararını . işitir işitmez ağlamıya başladı. Jandar- malar kendisini tevkifhaneye- gö- türdüler. gumuz bu iddiayı biz zaten diş tabiplerimize — teşmil etmemiştik. Maksadımız bir yaraya parmak koymaktan ibaretti. Temmuz 31 I Günün Tarihi ı Paris Elçimizin Beyanatı Paris, 30 — Türkiye Büyük Elçisi Suat Bey, Maten gazetesine beya- matta bulunarak, Fransa ile Türkiye- nin sulh prensiple: ve Tevfik Rüştü Beyin Paris ziyaretindeki Fev- kalâde memnuniyetini anlatmış, Türk hükümetinin daima sulhu korumağa çalıştığını söylemiştir. Suat Bey bundan sonra Fransa ve Türkiye arasında azami yakınlık vü- cude getirileceğinden ve her hususta muvafık kahnacağından bahsetmiştir. 9 Eylül Hazırlığı İzmir, 30 — Şehrimizde açılacak olan 9 eylül panayırına ait harırlıklar oldukça ilerilemiştir. Yarından itiba- ren paviyonların inşasına başlanacak- br. Panayır komitesi bugün Vali Paşanın reisliği altında toplanarak yeni karar vermiştir. Kaçak Tütün Yakalandı İzmit, 30 (Hususi) — İnhisar baş- müdürlüğü memurlarile gümrük mu- hafaza memurları evvelki gün Reşa- diye civarında ansının araştırmalar yapmışlar ve muhtelif kimselerin ev- lerinde 900 kilo kadar kaçak tütün yakalamışlar, suçlular mahkemeye vermişlerdir. Sümmer Lâhdi Eski Bahriye müzesi bahçesinde bulunmakta olan Sümmer lâhdı, ev- velki gün asarıatika müzesine nakle- dilmiştir. — — Bir Ölüm Cezası Ankara, 30 — Mamas'ta Kam- bur Tevfik Efendiyi öldürenlerin muhakemesi bitmiş, maznunlar- dan Ayet ölüm cezasına, diğer- leri onar sene hapse mahküm edilmişlerdir. Bir Beraet Kararı Gümrük muhafaza memurla- rından iken kaçakçılarla - birlik olduğu zannı ile Üç seneye mah- küm edilmiş olan Çil Hüseyin Ef. dün İhtısas mahkemesinde nak- zen ve tekrar muhakeme edilmiş ve beraet etmiştir. Yeni tarife hazırlanıyor Liman tarife komisyonu Liman şirketi ile limanda işliyen motor ve sandalların tarifelerini tespit etmiştir. Komisyon bazı ücretleri indirmiş, bir kısmını da tezyit iştir. Dahiliye vekili geldi Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Böy bu sabahki trenle İstanbula gelmiştir. İnhisarlarda Vaziyet Bir gazete inhisarlar - varidatının mükim miktarda azaldığını ileri sür- müştü. İnhisarlar Vekâleti bunu tekzip ederek varidatın 930 senesinden itib- ren düşmiye başladığını, fakat inhi« sarlar tevhit edildikten sonra mas- rafın azaldığını varidatın |da çoğal- diğini ve mütehassıs raporları gizli tutulduğu için —bu “raporlar hak- kında yazılanların doğru dümnadığını bildirmektedir. Son Postanın Resimli Hikâyesi: ; Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: l — Methetmek gibi olmasın amma Hasan Bey... *« Kalbim saf bir altın gi- | bidir.. - Hasan Bey — Maaşın hlıç liradır. oğlum?, kalbini bakıra kaplat|