31 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Ziraat Bilgisi (*) Solucanlar Faydalı Değil Zararlıdır « Toprakla biraz meşgul olan- lar kemen her bahçe ve tarlada serbestçe yaşayan solucanları ko- laylıkla tanıyabilir. Toprak - için- de yaşıyan bu hayvancıkların ötedenberi ziraate faydalı olduğu | kabul edilmişti. Fenle uğraşan memleketlerde bunların toprak içinde yumurla bırakan böcekle- rin yumurtalarını sürfelerini ye- dikleri zannedilir ve Biz de ayni zan ve tahmin ile bu hayvancık' ra ilişmezdik. Fakat tesadüfün yardımı ile nazarı dikkatimizi celbeden bir hâdise üzerine bu hususta bazı tecrübeler yapmıya karar vererek solucanların böcek yumurtalarını bulmadıkları zaman ne ile yaşa- dıklarını tesbit için tetkikat yap- tık, tecrübelerimizi tekrar ederek bu yeni kanaatimizi takviyeye çalıştık. Beş altı aylık tecrübeler- den aldığımız neticeler bize solu- canların — ziraata faydalı değil bilâkis zararlı hayvancıklar oldu- ğunu göstermiştir. Toprak içinde yaşadıkları — şeraite — benziyen şeraiti havi muhitlerde yapılan bu — tecrübelerde — solucanların daha çabuk çoğalmaları nazarı dikkati celbe kifayet etmiştir. Solucanlı — saksılarda hayvan gübreleri ve bu gübre- lerden istifade eden köklerini dört tarafa uzatan nebatların ince kökleri çok zarar görmüş- lerdir. Hatta — muhtelif böcek yumurtalarını ihtiva eden saksılar içindeki solucanlar böcek yumur- talarına dokunmaksızın hayvan gübresinin - kabili — hazım olan ümüslü maddelerini kâmilen ye- mişler ve hatta ince kökcükleri delik deşik yapmışlardır. Saksılar içinde yumurtlayan solucanlardan meydana çıkan yavrular da ayni şerait altında tetkik edilmiştir, Bu yavrular dahi yaşayarak büyümüşler ve zarar- larını yaymışlardır. Birinci tecrübeyi çürümüş eski beygir gübresi ile yarı yarıya karıştırılmış ve fırında toprağı yakılarak böcek yumurtasından mahrum tutulmuş bir toprağa ilâve edilen çürümüş beygir güb- resi böcek yumurtasını havi ol- miyacak bir tarzda çürütülmüş olmasına rağmen bu harcın içine dikilen fidanların kâffesi solucan hücumile kökleri delik olmuştur. Bu husustaki tecrübelere devam etmekteyiz. Bugünkü — vaziyette solucanların — zararlı — olduğunu kabul etmek lâzım geliyor. Eğer diğer tecrübelerimiz ayni neticeyi gösterirse bundan — böyle — so- hicanlarla da — mücadele — ede- rek bahçelerimizden bu — hay- vanların defedilmesi için — icap eden çarelere başvurmak zaru- reti hasıl olacaktır. Bahçe ile meşgul karilerime şimdiden dik- kat tavsiye ederim. Bilhassa sak- sılı olan fidanlarının diplerindeki delikleri birer parça kömür ile tıkamalıdırlar. Yalnız suların sü- zülmesi için solucan giremiyecek kadar arelık bırakmak kâfi ge- lecektir. Lütfi Azif ŞTT €) Zirsat hususundaki müşkü lerinlei serunuz. Son Posta'nın (Ziraat mü- Yehassni ) size cevap verecektir. solucanların | öldürülmemesi tavsiye olunurdu. | kullanıları | D ğratıyor. AŞi lara uğratıyor. “SON'FOSTA Ramazan Dede Mesiresi Geredeliler Ankara İçin Bir Sayfıye Hazırlayorlar Gerede (Hu- susi) — Gere- denin — yegâne mesiresi az me- yilli bir yamaca yaslanan Rama- zandede çamlı- lığıdır. — Selçuki fatihlerinden ol- duğüu — söylenen ve mezarı bu tepede bulunan Ramazandedenin ismini alan bu çamlıkta — beş binden — fazla çam ağacı var- dır. Ramazande- de çamlığı 14 tepecikten müte- şekkil, çok güzel — manzaralı bir yerdir. Kasabanın bütün sw- larının memba: Ramazandedede- dir. Gerede belediyesi çımlıgı harap olmaktan lnmannnk için İnebolulular Liman İstiyorlar | - İnebolu (Hususi) — Milli mü- cadele senelerinde birçak kah- ramanlıkları olan güzel ve şirin İneboluda son günlerde imar faaliyeti artmaktadır. Yeni gelen Kaymakam Kenan Beyin faaliyeti şayanı takdirdir. Geçen sene bir ihtilâf yüzün- den İnebolu limanı tamiratı yarım kaldığı için birçok müşkülâta ve mahrumiyete maruz kalmaktadır. Gelen giden vapurlar bu yüzden doğruca Sinoba geçmekte ekse- riyetle limana uğramamaktadır. Bu hal İneboluluları hayli zarar- İneboluda orta- mektebi yoktur. İlkmektebi üç tane olan kasabamızda ilkmek- tebi bitiren çocuklarımız tahsil- lerine devam için kendi yurtla- rında bir de ortamektep istemek- tedirler. Maarif Vekilimizin İne- bolu çocuklarının bu pek yerinde olan isteklerini nazarı dikkate alacağını ümit ediyoruz. Elbüstan'da İki Köyde Birer Adam Öldürüldü Elbüstan, (Hususi) — Burada iki feci cinayet olmuş, Soysallı köyünde kız kaçırma yüzünden bir genç nişanlısının başkasında kaçmasına yardım eden müstak- bel kain biraderini, Efsus köyü- nün hocası da yeğenini öldür- müştür. n — ğ Elâziz'de Bir Musiki Birliği Tesis Edildi Elâziz, (Hususi) — Burada bir musiki birliği teşekkül etmiştir. 15 temmuzdan itibaren sureti mahsusada valimiz Tevfik Sırm Bey tarafından getirilmiş olan muallim Süreyya ve Recep Tur- gut Beylerin ideresinde — şehir bandosu - teşkili —için tedrisata başlanılınıştır. Geredede Ramazan dede mesiresi tel örgü ile muhafaza altına al- dırmış, bir de bekçi koyımı.ıîııı'. Belediye buraya güzel bir gazino ve büfe yaptırmış, Marmara şek- linde bir : havuz inşasına baş- | lattırmıştır. Ramazandede- ye son zaman- larda hususi köşk- ler de yapılmak- tadır. — İstanbul, İzmit, Adapazarı, Bolu, Zonguldak, Düzce ve Anka- radan birçok ai- leler yazı geçir- mek için Rama- zandedeye gebk | mektedirler. Ra- mazandedenin ha- vasından bilhas- sa verem tedayi- sinde — büyük istifadeler temin edilmektedir. Belediye Ramazan- dedeye bir de otel yaptırmak N rundadır. — Bu ytıkdırde Eskışehır de Bir Resım Sergısı Açıldı Muallim Sırrı B. ve sergisi Eskişehir, ( Hususi) — Balıkesir Necatibey Muallim mektebi resim muallimi Sırrı Bey tarafından Arifiye İlkmektebinin geniş salonunda bir resim sergisi açılmıştır. Serginin açılma merasiminde vilâyet, be- lediye, fırka erkânı, şehrin bütün güzideleri hazır bulunmuştur. Sergide yüz bir resim vardır. Sırrı Bey bu sergiyi açmak için 3 sene mütemadiyen çalışmıştır. Sergiyi Halkevi himayesine almış- tır. Sergi fevkalâde tarafından ziyaret edilmektedir. Gelibolu'da rağbet görmüştür. Her gün yüzlerce halk İzmit'te Ortamektep Yapılacağımı| Halk Evi Gölcüğe Bir Duyunca Tazahurat Yapıldı Gelibolu, (Hüsusi) — Maarif Vekâleti burada bir ortamektep tesisine karar verilmiş olduğunu telgrafla bildirmiş ve keyfiyet hi ilân edilmiştir. Bu haber gelir gelmez halk pek büyük ve tarif edilmez bir sevinç izhar etmiş, tezahurat yapmış, beledi- ye önünde toplanılarak nutuklar irat edilmiş ve Gazi Hz.ine Baş- vekil Pıq&iı ve Maarif Vekili che kı r.ve tazim telgraf- Çıvuş Ozuıııloıl Harap Oldu Gelibolu, (Hususi) '-gıvılu yağmurlu gittiği ıçnı nefis olan çavuş üzümü bağları tama- men harap olmuştur. Zarar on beş bin lira kadar tahmin edi- mektedir. Kuzu Hırsızları Güdül (Hususi) — Karacavi- ran köyünde Ali oğlu İsmail ile arkadaşları değirmenci Hacı mail Ağanın ağılına girerek üç kuzu çalmışlar, fakat bunları pi- şirip yerlerken cnmıiıneılıııı hâ- linde yakalanmışlardır. Gezinti Tertip Etti İzmit, (Hususi) — Halkevi köycülük şubesi tarafından Göl- cüğe bir gezinti tertip edilmiştir. Gölcük palasta — köylüler — ile köyeülük şubesi mensupları ara- sında samimi — hasbıhaller yapıl- mış, köylülerin köylerde doktor dolaştırılması, muhtarların okur yazar ve aklı başında adamlar- dan seçilmesi ve saire gibi bir- çok istekleri nazarı dikkata alın- mıştır, Halkevinin müze ve sergi şubesi de teşkil edilmiş, faaliyete başlanılmıştır.| Bir Duvar Yıkıldı Erdek ( Hususi ) — Yalı ma- hallesinde bir duvar yıkılmış, duvar dibinde oynıyan Üç çocuk altında kalarak yaralanmışlardır. çocukları duvarın altından kurta- ranlar inhidamı gören jandarma- lardır. Bu jandarmalar tesadüfen oradan geçmeseydiler, inhidam görülmiyecek ve çocuklar ankaz altında havasızlıktan öleceklerdi. Dünya Hâdiseleri 1933 Avrupa Güzeline Acı Bir Ders Verildi 1933 gsenesinin Avrupa gü- zelliğini beyaz Rus dilberinin ka- Dersi Veren | tandığı malüm- s dur. Her güzellik l; l"'me"al kıraliçesi gibi, bu elediye- | kızcağız âı - cisidir zandığı unvandan istifade etmek için bir reklâmcı tutmuş, seyahatler, ziyaretler tertip ettir- miş. Bu münasebetle, gideceği yerlerin belediyelerine, eğlence müesseselerine — müracaat eder, muayyen bir ondalık alırmış. 1933 senesi Âvrupa — güzelinin canı, bu sene de Majorka adasına gitmek istemiş ve ada belediye- sine müracaatta bulunarak bazı şartlar ileri sürmüş. Rus dilberi namına Menacerinin koştuğu şart- lar şunlardır: 1 — Majorka adasına gidip gelme beş bilet. 2 — Adanın en lüks otelinde beş kişinin oturma ve yiyip içme masraflarının temini 3 — Güzellik seyahati müna- sebetile eğlence müesseselerinin tertip edecekleri müsamerelerden yüzde yirmi beş safi hisse. 4 —Günde ayrıca 2000 Peçeta ikamet yevmiyesi Majorka adası- nın belediye reisi Rus dilberinin bu mektubunu alır almaz şu ce- yabi yazmıştır : Efendim ; * 1933 Avrupa güzellik kıra- liçesinin adamızı ziyaret etmek arzusunda bulunduğunu mdik ve pek ziyade :ıguıın'uımdık Adamız belediyesi, elindeki bü- tün varidatı birtakım içtimal ve insani müesseselerin ıslâh ve te- sisine hasrettiği için ileri sürülen mali taahhütlerden hiçbirinin al- tına girebilecek vaziyette değil- dir. Kaldı ki Majorka kızları da çok güzeldirler ve onlar, bu gü- zelliklerini — bize — seyrütemaşa etmek imkânını - verirlerken hiç bir zaman maddi bir menfaat temin etmeyi düşünmezler. Onla- rın güzelliklerinin de 1933 Avrupa güzelinden — geri kalmıyacağına sizi temin edebilirim. Bu itibarla mazeretlerimizin kabulünü rica, kusura bakılma- masını istirham ederim.,, Don Joze Pedro bir miktar kendisine * Hıller fırkası iktidar mevkü- ne ıelııeı az evvel, fırkanın — dahilen bozulması ihtima- li düşünerek, firkaya — 'girmek için yapılan müracaatlar — ka- bul edilmemeye başlamıştı, Çün- kü birtakım Sosyal atla- rın, komünistlerin hakikaten Hit- ler fırkasına intisaba çalıştıkları tesbit edilmişti. Hitler Başvekil olduktan son- ra bu memnwiyet kaldırıldı . Ona mukabil, bu — gibi — intisapların bilecekleri tehlikeleri ber- taraf edecek bazı tetbirler kon- du, bu tedbirler şunlardır. 1 1933 kânunusanisinin otuzundan sonra fırkaya giren milli sosyalistler iki sene tecrü- beye tâbi tutulacaklardır. 2 — Bu müddetin hitamından sonradır ki kendilerine aza kartı ve alâmeti mahsusa verilecektir. 3 — Ayni zamanda üniforma giymek hakkına da iki sene son- ra sahip olabilecektir. 4 — İstismai muameleler, vilâ- yet fırka idarelerinm raporları üzerine fırka riyaset divanınca .