9 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

9 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Ikinci Kısım No. 108 Enver Beyi Balkonda Gören Halk, Nasıl doğda?.. SON POSTA Sayfa 9 Nasil Yaşadı?.. Nasıl Öldü?. Çılgın Gibi Coşmuşt Tevfik Paşa, merdiven altına götürüldü. Orada, bu ihtiyar ku- mandanın gözlerinden yaşlar akar- ken, küçük bir çakı ile .0 zabite feriklik üniforması söktürüldü. Fakat bu, kâfi — gelmemişti. Çünkü bu acı tecrübe herkes ta- rafından — görülmemişti. - Lâzım olan; şedit ve aleni bir tedhiş hareketile, cemiyetin nelere muk- tedir olduğunu göstermekti... Bu- nün için hazırlanmış bir zat daha vardı. O da Melek zade Fuat Bey isminde bir kaymakamdı. Bu kaymakam, Mabeyne mensup olmak, Tatar Şakir paşa - vasıta- sile jarnalcık yapmakla — ittiham olunuyordu... Fuat Bey de derhal evinden getirtildi. Hazır bulunan halk ve zabitan masa- ya çıkarıldı. Ruşeni Bey tarafın- dan formaları söküldü. Askerlik- ten tardedildi. Ertesi gün Selâ- niğe gönderilmek üzere bir oda- ya hapsedildi. Ayni zamanda Tevfik paşa da kışlanın üst ka- tında diğer bir odada hapsedil- Gece yarısıma doğru kışlanın harici nöbetçileri bir - inilti duy- dular. O tarafa doğru koşarak aradılar. Üst katın apdestane penceresinin altında, Tevfik Pa: şayı yarı baygın bir halde ” bu- dular. Paşanın ayağı kırılmıştı. kendini de hiç bilmiyordu. Derhal bir arabaya bindirdiler. Hastane- ye gönderdiler. Ve aftık bu ka- dar hakaret ve ıstıraptan sonra 'Tevfik Paşanın cezasını kâfi gör- düler. Halk, kışlanın önünde çılgınca tezahürat yapıyordu, bazı kimse- ler heyete müracaat ediyorlar ; Enver Beyin balkona çıkıp gö- rünmesini ve balka hitaben de birkaç söz söylemesini istiyorlar- dı. Enver Bey; sıkılıyor, utaniyor, bir türlü balkona çıkamıyordu. Onun bu ihticabı, halkın bir kat daha coşkunluğunu mucip oluyor; heyecan, arttıkça artıyordu, Nihayet Enver Bey, balkona çıkmıya razı olmuştu. Enver Beyi balkonda gören halk, birdenbire bir tayfun dalgası gibi köpür- müş.. Binlerce halkın ciğerlerin- den taşan takdir ve tebrik ava- zeleri, İzmir semalarında çılgın akislerle yükselmişti. Heye!.y“kqlıdln çıkıp ta Kre- mer oteline giderken, yapılan tezahürat son- baddi bulmuştu. Doktor Nazım îî):;' kudretine iman edenler, B. hakkında esatiri menkıbeler dinliyenler, bu iki büyük kahra> manı görülmemiş bir "cd. "'_ alkışlıyor.. Cemiyetin şahsiyeti maneviyesine matuf olması _ll.- zamgelen bütün şükran hislerini, yalnız bu iki zatın hakipayi gu- rur ve azametine ıerpiyodırdl- Ertesi günü, büyük bir alay tertip edilmişti. Yüzlerce araba ve binlerce adamdan mürekkep bir kafile, Kremer otelinden ha- reket etmişti. Bu kafilenin en önündeki ara- bada, doktor Nazım Beyle, Enver bulunuyordu. — Muzikalar, “gerek Tahir Bey ve Sisam adamına giden beyeti mahsusa I— Erküni harp Rı lüşeni Bay, 2— Sisam beyi Küpse Efendi, — Mülâzım Hüseyin Lâtfi Bey, #— Topçu mülârımı K.ı,uılll Ziya Bey tiği sokaklarda bulunan evlerin pençerelerinden bir çiçek yağ- muru yağıyordu. Bu kafile, büyük bir mehabet ve azametle ağır ağır, İki çeşmelik caddesine git- miş. ( Tütüncü Yakup Ağa ) nın mahut tütüncü dükkânı önünde parlak bir tezahürat icra etmişti. Burada, tütüncü Yakup Ağanın menkibesini anlatan hatiplerin ses- leri kısılmış.. doktor Nazım Bey, ilâhi bir payeye çıkarilmişti... oradan, İzmir'de cemiyetin ilk nurunu parlatan ( Hadikai irfan ) mektebine gidildi. Fakat mekte- bin mücssis ve müdürü cemiye- tin de İzmir'de ilk rehberi olan mülâzin — Hüseyin Lütfi Bey, mektebi terketmiş; müessesesine karşı yapılacak olan bu tezahü- ratta bizzat bulunmaktan hicap eylemişti. Resmi ve zaruri ziyafet ve ziyaretler hitam bulduktan sonra artık işler başlamıştı. İzmir hapis- hanesinin pek fena bir halde olduğu, uzun hapis cezalarına mahküm olanların orada yaşama- ya tahammül edemeyerek ölüme mahküm bulunduğu heyete arze- dildiği zaman, kısaca bir emir verilmişti : — Yıkın... Şimdi halk, kazmalara, kürek- lere yapışmışlar.. maktelden farkı olmıyan bu. hapishaneyi yıkıyor- lar.. sanki böylelikle devrisabıka ait olan kinlerinin — intikamını alıyorlardı. Ayni zamanda doktor Nâzım Bey, Cemiyetin teşkilâtını tetkike de başlamıştı. - Bu tetki- kat hakkındaki kanaati şu suretle tecelli etti: — Bursalı Tahir Beyle, Hü- seyin Lütfi Bey, biribirlerini is- tirkap ediyorlar. Aralarında ihti- lâf var. Bu ihtilâfa nihayet ver- mek için, ikisini de merkez he- yetinden çıkaralım. — Yeni — bir heyet yapalım. Dedi.. Cemiyete yeni girenler ve eski devirde olduğu gibi, şimdi de isteyenler, Nâzım Beyin bu fik- rine : — Sözleriniz, ayni keramettir. Dediler. Ortada, ne istirkap ve ne de ihtilâf olduğu halde gerek Lütfi birer külâh kapmak || memleket Bey gibi Cemiyetin iki büyük müessis ve rehberini derhal he- yeti merkeziyeden ihraç ettiler. Heyeti mahsusa on gün kadar İzmirde bu suretle icraatta bu- lunduktan sonra, doktor Nâzım Bey İzmirde kaldı. Enver Bey Selâniğe avdet etti. Heyet aza- sından erkâmıharp Ruşeni ve topçu mülâzımı Kayserili Ziya Beylerle, erkâmıharp — binbaşısı Nihat, Servet Paşa — mahtumu kolağası Edip, mülâzım Hüseyin Lütfi, yüzbaşı Hüseyin Beyler refakatlerinde diğer bazı xzevat olduğu halde Ayasluğ ve Kuş- adasına gittiler. Oradan da gam- heyet, Yunan komitecilerinden Sofoli tarafından Sisam adasında çıkarılan isyanın mahiyetini tet- kik edecek, hükümete sadakat gösteren Sisam beyi Kupas Efen- di ile görüşecek, ona göre ted- birler ittihaz eyliyecekti. Bu heyet, Sisam adasında bu işlerle meşgul -olurken, Enver Bey Selâniğe avdet etmiş fakat hoşa gitmiyecek bir tarzda istik- bal edilmişti. Enver, bundan mü- teessir oldu ve esbabını sordu. O zaman anladı ki: Kendisi, kendi lehinde fazlaca tezahürat yaptırmakla itham olu- . Hatta bu itham sadece mıyor; bazı arkadaşları tarafından bu hususta muahaze de olunu- yordu. — ( Arkan var ) Resim Tahlili Kuponu KARAARARARARPDPDARARARARARDI Tabiatinizi öğrenmek istiyorsanız reeminizi B adot kupon ile birlikte gönderiniz. Resminiz — sıraya tâbidir ve iade edilmez, İsim, mı edecek mi? Telif VeTercümeKadrosu Tamamen Tespit Edildi ( Baştarafı 1 inci tayfada | orada bir müddet meşgul olmuş- tur. Profesör Malş, profesör Egli ile görüşmüştür. Profesör Malşin Güzel Sanatlar Akademisinin ısla- hile de meşgul olacağı söylen- mektedir. Yabancı Diller Mektebı Kadrosu Yabncı diller mektebinin eski yunanca hocalığına tayin edilen Nazmi Nuri Bey mektebin ye- gâne Türk hocası olacaktır. Diğer e .- $ 9 Ağustos Çarşamba İstanbul — 18 genmotfon: Plâk neş- riyatı, 19 Stüdyo saz heyelile Fazilet H,, 1945 Hanm B. T. karagörz, 20.30 udi Salahaddin B. ve Nobar EL refa- kalile Hamiyet H,, — 21.30 gtamofon: Plâk neşriyatı, 22 Anadolu ajansı, borsa haberi, #at ayan. Ankara — 1290 — gramofon, 18 Salon orkestram, 19 dans musikisi, 20.15 ajans haberleri. Varşova — 18.20 Koro — konseri, 19.40 Solist konseri, 2020 müsahabe- ler, 21.05 piyano keman konseri, 22.10 hafil musiki, 23 dans müsikisi, 23 dana musikisi, 23.45 keza, Peşte — 20.20 Budapeşte konser orkestra takımı, 2150 Margerit ada- larından nekil. Viyana — 20 Senfonik — konser, 2140 “Nehrin öteki tarafında bülbül. ler ötüyor,, isimli bir fantazi, — 22.55 akşam könseri. Milâno - Torino - Floransa 21 Müsuhabe, 21,40 Leharr'ın “Veuvejoyeve,, isimli opereti. — 2016 Ecnebi memleketlı karışık neşriyat, 23.20 fr. konferana. Bükreş — 13 Haberler, — plâk, 14 profesörlerin hepsi ecnebi olacak- tır. Bu profesörlerle müzakere cereyan etmektedir. Lâtince ve italyanca profesörlüğüne eski bir Türk dostu olan profesör Ezio Bartelini'nin — tayini — mevzubahs olmaktadır. Ecnebi Profesörler Profesör Ceymis Frank, Tan Haiser yarın, Rihart Krank, Bes- lox cumartesi günü İstanbula geleceklerdir. Diğer ecnebi pro- fesörler ise eylül içinde gelecektir. RADYO YA sasseceeserAdAsAR AAA A BAA 10 Ağustos Porşumh: Varşova — 2215 - Piyano ke- mman konseri, 28 dane musikisi, Peşte — 21 Budapeşte kı yeti )(Iıa_x vanat bahçesinden m::l:ıc:î 24 sigan musikisi, 9436 İzci neşriyatı, 21.05 kalk konseri. SA mdvıyı.. — 90 Les Fall'in eserle- len könser, 21.35 haftanın mü y beleri, 22 orkestra koönseri, ;33?;2'.- plâkları. Milâno - Torino - Floransa £21, Haberler, Smareglianın eserle- rinden “İstriyanın düğünü,, itimli ope- ra temsili. ça, 2LS6 Bretamiya muzsikisi, (İs- koçyahların eserlerinden), 22 senfonik könser, 23.20 salon orkestrası. Bükreş — 18 Haberler, plük, 14 hafif plâklar, 18 oörkestra, 19.20 deva- mr, 2025 plâk, 21 taganni, 21.20 ven- fonik konser, 22,20 devamı. (plâk), 18 radyo - orkes- trası, 19.20 konserin devamı, — 20.25 hafif plâklar, 21 piyano konseri, 21.08 Klarinet parçalar, 2290 viyolonsel ile parçalar, 23 dans müsikisi. RUSYAYA GÖNDERİLECEK STAJİYERLER HAKKINDA Sümer Bank Umum Müdürlüğünden: Rusyada mektep ve fabrikalarda azami bir sene staj gördükten sonra Kayseride kurulacak mensucat fabrikasının iplik, dokuma, boya ve apre şubelerinde usta ve usta muavini olarak - istihdam edilmek üzere Rusyaya talebe gönderilecektir. Aşağıda yazılı şartları ve vesaiki haiz olanların isim ve adresleri ve üç kıt'a fotoğraflarile beraber bankamız pamuklu şubesine ni- hayet Ağustosun 15 ine kadar müracaat etmeleri ilân olunur. Bu hususta şimdiye kadar İktısat Vekâletine ve bankamıza müra- caat etmiş olanların müracaatleri nazarı — itibara ahnabilmek atideki vesaiki derhal ikmal edip göndermeleri lüzuinu tebliğ olunur. 1 — Türk olmak. 2 — Sanayi veya mümasil mektep mezunu olmak veya fabrika- larda çalışmış bulunmak. 3 — Askerlik hizmetini yapmış olmak. 4 — Tahsiline ve bulunduğu hizmetlere ve kazancına ait kendi el yazısile tercümeihali (İisan bilip bilmediği). 5 — Tahsiline ve çalıştığı h!ırikılndıki hizmetine ait şahadet- name suretleri. Avusturya profesör ve talebelerinden mürekk işilik bir « ep 26 kişilik bir grup dün On_ımm Vennesis ismindeki yelkenli bir yatla şehrimi- ze gelmişlerdir. Resmimiz, seyyahlardan bir grupu göstermektedir.