19 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

19 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Ç-—xh ' İIalkın Sesi ı Tayyarecilikte Na- sıl! Çalışılmalı ? Memleketimizde sivil tayyare- eilik hususunda Vecihi Beyin teşebbüslerinden — dün — kısaca bahsetmiştik. Bugün de bu hu- sustaki — mühtelif — mütaleaları naklediyoruz : Zeki Bey (Balatta Hacı İsa mahal- © besinde) K — Asrımız sür'at devridir. En seri medeni vasıtalardan biri de tayyare- dir. Ticaret âleminde büyük bir rolü vardır. Memleketin iktısat ve ticaret bayatında müessir amildir. Bu noktal nazardan bilhassa sivil tayyareciliğin tamimi çok şayanı arzudur. Diğer konışu memleketlere de bu sahada tefevvuk ederek onlara nümune ol- malıyız. g » İhsan Hakkı B. (Büyükcami sokak) — Sivil tayyarecilik bizde henüz kâfi derecede inkişaf — etmemiştir. Vecihi Beyin — teşebbüsleri — istima edilirse ortada başka bir şey yoktur. Halbuki sivil tayyarecilik harp gün- lerinde memleketin müdafaasını da temine yarıyacak dereceye getirilme- lidir. Memleketleri biribirine bağlamak, Iktısadi ve içtimai inkişafa müessir olmak suretile de mühim bir faydası vardır. Bu işe daha fazla ehemmiyet vermek ve sivil tayyareciliği geniş- Tetmek — Tâzımdır. * Âdem B. (Tarlabaşı, Çöplükçeşme 3) — BSivil tayyarecilik ne kadar mübimdir bilir misiniz? Bu işin faydası hakkında ne söylense azdır. Tayya- vecilik ve bilhassa sivil tayyarecilik her memlekette gittikçe kuvvetlen- mekte, iktısadi hayatta en mühim bir mesele telâkki edilmektedir. Ticari mubaberatta ve seri nakliyatta fayda- ları * ölçülemiyecek kadar barizdir. Türkiye Cümhuriyetinin. bu hususta diğer memleketlerden . geri kalımıya- cağına kat'i bir imanım vardır. Mekteplerin - Eksikleri Maarif Müdürlüğü — İstanbul ilkmekteplerinin tedrisatına —ait bütün eksiklerini ders yıh başına kadar tamamlamıya çalışmakta- dır. Geçende asmarlanan — 1200 ders sırasından başka 150 yemek masası, 100 yemek sırası, 2200 sandalya, 100 yazı tahtası, 100 tane de muallim küsüsü yaptırıl- maktadır. Bundan başka mektep binalarının tamir ve badana işle- ri de devam etmektedir. Rusyaya Gönderilecek Gençler Sümmer bank tarafından staj ve tatbikat için Rusyaya talebe önderileceğini evvelce yazmıştık. %ıı husustaki şartnameye göre bu talebeler Rusyadaki febrika- larda staj yapıp memlekete dön- dükten sonra Kayseride kurulacak olan mensucat fabrikasında muh- telif işlerde çalışacaklardır. Şim- diden birçok gençler Sümmer banka müracaat ederek Rusyaya e tclip — olduklarını Son Postanın Resimli Hikâyesi: l Gece Yarısı Bir Feryat! Dört Hırsızdan Murekke Çete Evvelki gece Beyoğlunda, herkesi telâşe veren bir hırsızlık hâdisesi olmuş, neticede dört hırsızdan mürekkep bir çete yakayı ele vermiştir. İsmail, Vapurlar İçin Limanda Demir Atma Yerleri Tesbit Edildi Dahiliye, İktısat, Gümrük ve sıhbat — Vekâletleri — tarafından ıiııhırekeı hazırlanan — İstanbul Kmanı nizamnamesi Devlet Şüra- sında tetkik edildikten sonra yüksek tasdika iktiran etmiş ve alâkadarlara tebliğ — olunmuştur. Yeni nizamnameye göre, bul Kmanı, fenerlere kadar — bütün Boğaziçi ile Haliç, Pendik ve Kuçikçdımece arasındaki mınta- kadan ibarettir. İstanbul lmanı üç kısma ay- rlmaktadır: Dış liman, Galata Hmanı ve iç liman. Dış Hman: Sarayburnu ile Fın- dıklı ayının şimal köşesini bir- leştiren hattın dışında Marmara : Karadeniz cihetinde kalan Galata Limam: Sarayburnu ile Fındıklı sarayınım şimal - köşesini" | birleştiren hat Gala köprüsü ara- ııııîıhi sahadır. ç liman: Karaköy köprüsün- den itibaren kâğıtbane ve Ali B. dereleri üzerindeki ilk köprülere kadar olan sahadır. Dış Emanda serbest demir yer- leri aşağıda gösterilmiştir: Ahıri feneri ile Haydar- paşa Mendirek feneri arasına çeki- len hattın cenubundaki sahadır. Serbest demirlemek istiyen gemi- ler bu sahada demirliyebil'rler ve eğer - parlayıcı maddeler yüklü gemiler varsa. Anadolu ve Rumeli ile Mesarburnu iskelesi ve Macar- burnu arasındaki sahadır. Gemiler, bu iki sahada seyri- sefere mani olmamak şartile izin almadan demirliyebilirler. Ancak demirledikten sonra demirledik- leri yeri hemen Liman Reişliğine haber vereceklerdir. Gemiler, kaptaân veya acenta- ları Liman Reisliğinden izin ve talimat almadıkça, yukarıda hu- dutlarıi gösterilen serbest demir yerler müstesna olmak üzere, limanın diğer kısımlarına giremez; rıhi 'a yanaşamaz, şamandı- raya bağlıyamaz ve limanın her- Burhan ve Hasan ismindeki bu hırsızları polisler birkaç gündenberi arayıp duruyorlardı. Dört kafadar evvelki gece saat on bire doğrü Beyoğlunun Ligat apartmanının önüne gelmişler, kapıyı gizlice açmışlar ve hep birlikte içeriye g'r- mişlerdir. Bu sırada ıpnrîıııamn en üst dairesini fenerleri | Meydana Haydar, vaffak Malıye Vekâleti Bir Tamim Gönderdi Maliye Vekâleti defterdarlığa şöyle bir tamim göndermiştir: “Varidat ve masraf tahakkuk hatalarından mütevellit zararların tanzimi için, muhasebei umumiye | kanununun 13 üncü maddesi mu- tibince hüküm itası talebi salâ- hiyeti münhasıran vekâlete mev- du olduğu balde muhasiplerin ve bazı alâkadarların doğrudan doğruya Divanı Muhasebata mü- racaatla hüküm itası talebinde bulundukları Divanı Muhasebat Riyasetinin — iş'arından — anlaşıl- mıştır. “ Muhasip veya alâkadarların gdoğrudan doğruya Divanı Mubha- sebata müracaatları doğru olma- idığından bu gibi ahvalde alâka- darların da ıııüdıfnn âlmdıktan sonra vekâletçe Divana müracaat edfîlmek üzere evvelemıâde ve tafsilâtile, — doğrudan vekâlete - müracaat eğıhg"l’i: zımdır.,, Gece Yarısı Karmanyolacılık Emin —isminde bir sabıkalı evvelki gece Kabataş'ta bağ oda- ları ü evine gitmekte olan Maki Hanım isminde bir kadının elindeki çantasını kapıp kaçarken yakalanmıştır. hangi bir d:ııırlıycmu. n& yııı’;'ı-:ıqı hareket eden gemi süvarisi veya men- ıııp olduğu acenta hükümler tatbik olunmakla benher. palamarla bağlı olduğu yerden kalkması için kendisine yapılan tebliğleri dinlemiyenler, Liman Reisliğince — kaldırılarak, gösterilecek yere demirlettirilir ve bunun için verilecek kılavuz ve romorkör masrafı ayrıca tah- sil edilir, Gemiler Galata Hmanı ile iç limanda yer yoksa yer açılmasını beklemek için dış Emanda bek- liyeceklerdir. Azılı Bir Çıkarıldı tütan Madam Mari uykusu kaçtığı için pençerenin önüne gelmiştir. Madam Mari apartmana dört kişi- nin girdiğini görünce avazı çıktığı kadar bağırmıya başlamış, etraftan imdat çağırmıştır. Feryadı işiten- ler derhal yataklarından fırlamışlar ve bu suretle apartmanda mühiş bir heyecan başgöstermiştir. Dört hırsız yakalanacaklarını anlayınca apartman sakinlerini korkutup kaçmak istemişler, fakat mu- olamamışlardır. gelmiş ve dört kefadar polise teslim edilmiştir. Biraz sonra polisler de Sungercıhk İstihsalât Seneden Seneye Azalmıya Başladı Balıkçılık Enstitüsü, önümüz- üi kış mevsiminden itibaren yeni ve şumullü bir faaliyet dev- resine başlamış olacaktır. Bırbııçıık dan beri Gökabat, ı İırmın.ı. ve Göllük ön- | lerinde balıkcılık gemisi ile sün- İger ve balık tetkikatı yapan müte- hassıs Dr. Simson Eylül nihayet- lerine doğru işlerini — bitirerek şehrimize avdet edecektir. Son üç sene içinde sünger ihracatının çok büyük bir tenezzül göstermesi, bu meselenin ehem- miyetle nazarı itibara — alınmasını davet etmiş ve mütehassıs M. Simson bilhassa sünger islâh ve ihracile uğraşmıya başlamıştır. Yapılan bir istatiâtiğe göre 1930 dâ 9998 kilo olan sünger ihracatı 931 de 19403 kiloya çık- miş, faket 932 de ise bu mikdar 5642 kiloya düşmüştür.” Aradaki büyük farkın sebebi ise başka milletlere sün- gercilerin kara salarımızda malarına müsaade edilmesidir. Akdenizde sünger ve balık tetkikatile uğraşan mütehassıs M. Simson'un alâkadarlara göndermiş olduğu malümata göre Akdenizin en mükemmel süngerleri bizim mıntakalarımızda bulunmaktadır. Buna rağmen bazı süngerciler bu ticareti pek ucuz bir fiatla deniz üzerinde yapmakta ve istihsalâtı- mızı — başkalarına kaptırmakta- Vapurda Bir Hırsız Fuat isminde biri Galata nh- tımında bulunan Adnan vapuru- na gıreıck vapur sahibi Naim Be- yin gömlek, pantalon ve sairesini çalarak” İı:çuken yakalanmıştır. Bir Kırsizlik İddlası Bakırköyde kahveci Halil İb- rahim Ef. isminde biri karakola müracaatla berber Kâzım tarafın- dan çekmecesinden 10 — lirasının çalındığını iddia etmiştir. Kâzım yakalanmışt r. « Kumarbazlara Kar- şı Mücadele.. Haber aldığımıza göre Emniyet Müdürlüğü şehrimizin muhtelif semt- lerinde kumar oynatan kahvecileri şiddetle takip etmektedir. Bu takip bilhassa son zamanlarda şiddetlen- dirilmiştir. Bu suretle gizli kumarha- meler tamamen meydana çıkarılarak bazı safdillerin soyulmalarına meydan verilmiyecektir. Terkos Meselesi Belediye terkoa suyunun çaoğaltıl- ması işine ebemmiyet vermektedir. Terkos borularının bir kısmı değişti- rilmiştir. Bir kasım borular da çu günlerde değiştirilerek şehre bol su temin edilecektir. Seyyah Geliyor Evvelki gün ve dün şehrimize deniz tarikile seyyah kafileleri gel- miş, tarihi yerleri gezmişlerdir. Ya- rın da bir miktar seyyah gelecektir. Bununla beraber bu sene gelen sey- yah miktarının geçen seneye nazaran daha az olduğu anlaşılmıştır. İzmirde 9 Eylül Panayırı Şehrimizdeki fabrika ve mücsse- aelerden birçokları İzmirde 9 eylülde açılacak panayıra iştirak etmiye ka- rar vermişler, panayırda şimdiden yer kiralamışlardır. Bisiklet Kazası Kızıltoprakta Muzafler isminde bir çocuğun bindiği bisiklet 13 yaşında Emin isminde bir çocuğa çarparak yaralamıştır. Galata Yolcu Salonu Gümrük muhafaza umum kuman- danlığı Galatadaki yolcu — silonunu tamir ettirmiye karar vermiştir. Ta- mirata yakında başlanacak, - sür'atle bitirilecektir. Ikmal İmtihanları tlııi—h ortamektepler veliselerde kayt ve kabulü muamelelerine almıştır. Bu sonunda da İk- ai fatibanlatau” Büşkünmealetır * Va sene talebelerin mektepsiz kalmama- larına dikkat edilecektir. İşçi Aranıyor Kayserideki tayyare fabrikasına işçi alınacaktır. Alınacak işçiler - tor- nacı ve tesviyeci olacaktır. Şimdilik 28 tesviyeci ve lıııııu ma- rangoza ihtiyaç bul âıâx tir. Talip olanlar ııılıhıı l süretile alınacaklardır. Kolu Kırıldı Ahırkapı — iskelesinde hamal Niyazi bir düğün evine gömmek- te olduğu kalası arkasından in- dirmekte iken orada bulunan beş ya.ıındı İbrahim isminde bir ço- cuğa çarpmış, zavallının sağ kolu- nu kırnuştır. . Halkevinde . Faaliyet İstanbul Halkevi önümüzdeki kış mevsimi için gençler arasında faydalı toplantılar hazırlamayı düşünmekte- dir. Bu toplantılarda muhtelif mevzu- lar münakaşa edilmek suretile genç- ler arasında fikir hareketlerine firsat verilmiş olacaktır. Bu hususta bir rogram hn m edilecektir. Ayrıca Kalilanik gönlerinde konser. ler de urüp lunacaktır. Diğer taraftan Halkevi kütüpane- sinin de 7€e esine — İüzum görülmüştür. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: