19 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

19 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Milletlerin Anlaşması Mümkün Mü? Yazan: Llogd George Sabik İngiliz Başvekil Misteriloyd George Londra kon- feransının uğradığı muvaffaki- yetsizlikten sonra Şayanı dik- katbir makale yazmıştır. Mü- him kısımlarını naklediyoruz: “Bütün bu konferans-kendisi de en kötü şekilde aldandığı halde- bir aldatmaca oldu. Ben, bugün- kü şartlar içinde, bu toplantının tasavvur edilebilmiş olmasına bile akıl erdiremedim. Filvaki, bir ne- vi panayir ve pazar mültezimi olan M. Mac Donald'dan başka kimse bu işe ehemmiyet vermiyor- du. M. Mac Donald'ın mültezim- liği de alıp satacak bir malı olduğundan değil, pazarlık elbise- lerini giyip kocaman bir ata bi- nerek eğerin üzerinden komşula- rma, zamanla şahıslar hakkındaki | düşüncelerini söylemeği sevme- sindendir. Bu esnada çiftliğinin idaresini kâhyalarına bırakmıştır. Fakat bu toplantıları yapmak üzere 66 çiftlikten bir sürü ehem- miyetli adamları da işlerinin ba- şından çekip almak isteyince, mesele ciddiyet kesbetmiştir. Ba- .ri teklif edeceği sarih ve diğer- lerince kabule lâyik bir düşüncesi olsaydı zahmete değerdi. Bu konferans dolayısile insan- lığın kendini tebrik edeceği bir nokta vardır. Bu'da konferansın tam, elle tutulacak, inkârı kabil olamıyacak muvaffakiyetsizliğidir, Sonbaharda yeni bir konfe- rans olacak mi? Samimi olarak temenni ederim ki olmıyacaktır. Yahut, o zamana kadar şerait büs- bütün değişsin. Böyle bir değişik- lik olmadıkça, milletlerin yine “bü- yü ,, yapılıp, beynelmilel bir uzlaş- ma ia ile di bir teşebbüse düştükten sonra milletler sonbahar da neyin üzerinde uzlaşacaklardır? Muvaffakiyetsizliğe düştükten son- ra kapanan bir konferans, ara- larında iyi omünasebetleri ide- me etmeleri zaruri olan devlet- ler nezdinde anlaşmamazlıklar, it- hamlar ve suiniyetler meydana getirir. Konferansa iştirak eden memleketlerin gazetelerini gözden geçirmek, bizi meşgul eden hâdi- isede, bunun ne dereceye kadar jeoğru olduğunu gösterir. Millet- erin her birince takip olunan tayinin şimdi geniş ölçüde her- #hangi obeynelmilel (o itilâfa im- İkân bırakmadığını o samimiyetle teslim etmeleri ve kendilerince en münasip sayılan usullerle bah- çelerini ekip biçmek istemeleri çok daha iyi olur. Bir zaman gelip milletlerin hepsi anlıyacaklardır ki bu istikamette herhangi bir şey yapılabilmesi için bir bat vardır. O vakit, bun- lar, iktisadi milliyetçiliğe tahmil edilecek tahdidat esasları üzerin- den müzakere ve teşriki mesaiye şitap edeceklerdir. Fakat o gün- ler gelinciye kadar yeni bir cihan konferansının müessirliği hakkın- da hiçbir ümit besliyemem.,, M. Venizelos'a . Yine Mi Süikast? Atina,18 (Hususi ) — Londra- dan Paris'e gelen M. Venizelos'un Pariste kalacağı birkaç gün zar- |/” fında bir suikaste uğrıyacağı hak- kında bir şayia çıkmıştır. Bu şa- yia üzerine Fransız zabıtası ter- tibat almıştır. Suryeli İzciler — Suriye ve Lübnanlı 29 izci dün şehrimize gelmişlerdir. Bu sabah Taksim abidesine çelenk koyacak olan misafir izciler pa- zartesi günü Halep tarikile mem- leketlerine avdet edeceklerdir. UL Her o memleketin kendine göre vasati bir hayat hududu vardır. Medeni memleketlerdö vasati hayat 55, Balkan memleketlerinde 40, geri memleketlerde otuzdur. Bu. vasat yaşın üstüne çıkanlar kendilerini bahtiyar sayarlar. Çünkü vasati hayat hududunu aşmak hususi bir itina ve kabiliyete delâlet eder, Bizde hayat vasatisi 40 yaştır. 40 yaşını geçen adam maddeten bile ol- masa, manen kendini ölmüş iri Çünkü hayatiyetini kaybeder ve ihti- yarlık eserleri gösterir, Marifet, ölün- | İ ciye kadar kalmasını bil mektir. genç | SON TELGRAF HABERLERİ Yalovada Mühim Meselelerin KonuşulacağıHaber veriliyor Boğazlar Meselesi De Görüşülecek Atina, 1 yapacal (Hususi) — Başvekil M. Çaldaris ile hariciye, maliye ve iktısat nazırlarının Ankaraya kları seyahatten alınması muhtemel olan siyasi neticeler üzerinde ehemmiyetle durulmaktadır. Billassa şimdiki halde Yunanistanın en kuvvetli de bazı siyasi edilmektedir. muhalefet reisi olan M. Venizelosun da şu günlerde | meselelerin Yalova; ai karar vermesi bu ehemmiyeti | verilmektedir. artırma . Siyasi mahafilde, Yalovada Türk ve Yunan mer adamları arasında cereyan oni gile melerin mühim siyasi meseleler ile adar olduğu temin edilmektedir. başka Türkiye Başvekili İsmet P; eylül sonlarına doğru Sofyaya yapacağı sey. Bundan M. Litvinof Troçki Yoldaşın Affı Za- manı Gelmediğini Söyliyor Fransada tedavi edilmekte bulunan sabık Sovyet Hariciye Komiseri M. Troçki kalp hasta- lığından muztarip bulunmakta ve Rusya'ya avdet arzusunu izhar etmektedir. Fakat M. Litvinof Troçki yoldaşın affı zamanının gelmediğini söylemiştir. Dünkü Zeizeleler Dün saat 14,50 de şehrimizde pek hafif hissedilen bir zelzele olmuştur. Ayni zelzelenin İzmir- de de hissedildiği haber veril- mektedir, İzmir 18 ( Hususi) — Saat 14,5 da şiddetli, fakat devamsız bir zelzele olmuştur, hasarat ve nüfusça zayiat yoktur. Filistine Musevi Akını Kudüs, (Hususi) — Son ye le başina; Şiliiye Dalar miştir. iye Filistine Yl ia Yahudile- rinin miktarı 50 bini geçmektedir. Buraya gelenlerin “verdikleri malümata göre, önümüzdeki ay- lar içinde Almanyadan 400,000 Belediye dilencileri toplamıya, daha doğrusu şehir içinde dilenciliği ortadan kaldırmıya birkaç defa karar verdi. Bu kararlar ilk günlerde ciddi şekilde tatbik edilmiye başlandı ve dilenciler her taraftan toplanarak Darülâcezeye gönderildi. Fakat aradan birkaç hafta geçince tatbikatın gevşediği görüldü ve görülmektedir. İSTER İNAN İSTER İNANMA! tin Gazi Fiz. Reisicümhur Hz. dün Boğazda Kavaklara kadar bir gezinti yapıp saraya avdet buyurmuşlardır. Sporcularımız Yarın Sabah Geliyorlar Rusyada bulunan sporcuları- mız yarın sabah geleceklerdir. Bu teahhürün sebebi sporcuları mızı getiren vapurun geç hare- ket etmesidir. Sporcularımız yarın sabaha karşı limanımıza gelmiş bulunacaklardır. Sporculara riyaset eden Cev- det Kerim Bey Rusyadan ayr lirken matbuata vukubulan beya- natında gösterilen hüsnükabulden fevkalâde mütehassis kaldıklarını söylemiştir. Irak Polis Müdürü imizde 'olis Müdürü Abdullah Irak muhakemat müdürü Nazi Raşit Beyler dün şehrimize gelmişlerdir. Burada kaldıkları müddet zarfında polis teşkilâtı mızı tetkik edeceklerdir. a Yahudi daha hicret etmiye karar vermişlerdir. İSTER İNAN İSTER İNANMA! Alâkadar belediye memurları son günlörde yine ha- rekete geçtiler ve yakaladıkları dilencileri Darülâceze- ye göndermiye başladılar. Garibi şu ki bu dilenciler. un üzerinde ehemmiyetlice bir yekün tu- çıkıyor. Takip masrafları kendilerinden alınmayınca dilencilik mücadelesinin istenilen faydayı den birçe; tan altın vereceğine, ehemmiyeti nin de mevzuubahs z alman haberler) meyanı Bu karşılıklı ziyaretler arasinda bilhassa Yalo- edecek olan ehemmiyetle gi dee eğ genler sbeeae — faydalı neticeler alınacağı ifade olunmaktadır. er Şe işeme in lk açıktan açığa ifade İsmet Paşa Ankaraya dönd kten sonra Romanya Hariciye nazırı M. Titülesko sun Ankaraya yapa- cağı seyahatte de Balkanları alâkadar eden ciddi mükâleme mevzuu olacağı o haber Bu mükâlemeler etrafında boğazlar meselesi- Romanya mahafilinden ladır. Yeniden Seksen Komünist Yakalandı Sofya, 18 (A. A) — Gabro- vada bir sanayi merkezinde gayri kanuni komünist fırkasını yeniden teşkile ait bir teşebbüs meydana çıkarılmıştır. Zabıta kanuna uygunsz birçok risale ve gazetelerle muhaberatta kullanılan bir şifre meydana çı- karmış, 80 kişi tevkif edilmiştir. Fikret İhtifali Bugün büyük şair Tevfik Fik- retin ölümünün 19uncu yıl dönü- müdür. Bu münasebetle Eyüpteki mezarında Eyüp Gençler mah- fili tarafında bir ibtifal tertip edilmiştir. İki Haydudun Yaptıkları Eşme, (Hususi) — Kazamızın Manavlı köyünde bir haydutluk vak'ası olmuştur. Manavlı kö- yünden Ayşe Hanımın evine geceleyin iki silâhlı adam mevcut para ve mücevheratil aşyaları gasbederek kaçmışlardır. Zabıta kuvvetleri (saydutların takibine çıkmıştır. a Sözün Kısası Gayrimübadiller Kongresi EŞ Masal defineler peşinde, dağ- ları taşları kazmalıyan köylüleri çiftliklerinde © çalıştırmış o olan gayrimübadiller yine bir kongre halinde toplanıyorlar... Servetlerini, ocaklarını uzak- larda bırakarak ana toprağa dönen vatandaşların kendi mese- lelerini, iyice halledip toplu dilek- lerle ortaya çıkmalarını on sene- dir bekliyoruz. On senedir, kararsız yaşıyan eze ailelerinin © acılarını Çocuklarını bıraktıkları ser- vete göre mekteplere vermek için bekleten mübadillerin okuya- mamış delikanlılarına hergün be misyon kapılarında Hasta evlâtlarının bir konsül- tasyonuna bütün bonolarını feda eden anaların perişan halleri yüreğimize işledi... Hâlâ, aralarında anlaşıp, ma- kul ve olabilir tekliflerle hükü- mete müracaat edemediler, Hâlâ, Tepedelenli Ali Paşanın hazine- sini bulmak için göl kurutanların hayalile avunuyorlar.. Ailelerine, rüyada görülmüş defineleri miras bırakan ağaların bugüne kadar kazdırdıkları top- raklarla bir memleket kurulurdu. Ayrıldıkları yerlerde gizli kak mış hazine masallarile eğlenen gayrimübadillerin vazi- yetleri, hakikati olduğundan daha acı görecek haldedir, Onun için; Bari bu seferki kongrede adamakıllı anlaşıp, meramlarını tesbit edebilseler”de onların da bizim de ıstırabımız dinse... diyo- rum... Mısır Heyeti Şehrimizde Misafirlerimiz Birkaç Gün Sonra Ankaraya Gidecek Dün Mısirdan Türkiyeye gü- zide bir misafir heyeti gelmiştir. Heyet Mısır Âyan Âzasından ba- alarile Mısırın en yüksek doktor ve gazetecilerinden müteşekkil dir. Misafir Heyetin başında Mı- sırin en çok tanınmış simaların- dan Ali İbrahim Paşa bulunmak- tadır. Heyette bulunan diğer zevat şunlardır: Doktor Süleyman Azmi, Ali Tevfik Şoşe, Mehmet Halil Ab- dülhalik, gazetecilerden Aşil Say- kal, Fuat Sarruf, Leon Kohen, Edgar Cellat M. A. Hamza Bey- lerle “ği birkaç zevattır. Misafirlerimiz Vilâyet, Belediye ve Matbuat cemiyeti mamına kar- şılanmışlardır. Heyet azaları Tür- kiyeye geldiklerinden dolayı çok memnun olduklarını söylemişlerdir. Misafirlerimiz şehrimizde 6 gün kaldıktan sonra Ankaraya idecekler, orada da birkaç gün dıktan sonra M edeceklerdir. me Bulgar 'Nazırları Varnaya Döndüler Üç gündenberi şehrimizde bu- lunan Bulgarista'nın Ziraat nazırı M. Maroviyef, Ticaret nazır M. Kiçef ve Nâfıa nazırı M. Dimof dün Bulgar bandıralı az va purile Varnaya gitmişlerdir. iğ Nazırlar kısa bir tatil omüd- detinden istifade ederek tenezzüh mal ksadile şehrimize gelmişlerdi.