31 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

ge T Memleket Manzaraları Bartın Kızları Kocalarını Nasıl Seçerlerdi Bartın (Hususi) — Bartının genç kız ve erkekleri arasında dört sene evveline gelinciye ka- dar devam eden eski ve çok arip bir âdet vardı: Bartın kız- ğn bayram ve cuma günleri kümeler ve kafileler halinde top- Tanır, türkü söylerlerdi. Bu sokak ortasındaki ve — meydanlardaki toplanışlara delikanlılar da gelir iştirak ederler ve evlenecekleri kazları seçerlerdi. Belediye bu üdeti üç yıl önce kaldırmış oldu- gğundan.. Şimdi bu sokak ve idan — toplantıları — yapılama- adır. n Bartında medeni ha- yat cidden çok ilerilemiştir. Hal- kın ekseriyeti münevver ve İstan- bulla hali temasta olduğundan bir Bartınlı bir İstanbullunun ha- iz olduğu bütün evsafı medeni- eyi kazanmıştır. Halbuki Bartın dan on yıl evveline gelinciye kadar hiç te böyle değildi... Bu- râda bundan önce kadınlar evle- rinde çok tuhaf kıyafetlerle zerler, sokağa da garip kıyafet- lerle çıkarlardı... Bartın kadınları on, ön beş sene evveline gelinci- | ye kadar başlarına iki parmak genişliğinde bir fes geçirirler ve fesin üstüne bir yazma sararlar ve başlarını hava almıyacak şe- kilde sıkı sıkı örterlerdi ve ev- de de öyle dururlardı. Sokağa çıkarken de önlerine bir peşte- mal sararlar, başlarına da üstülük yahut puşu denilen ipekli örtüyü alarlar ve böyle gezerlerdi... Ön yıl evvel bu kıyafetle duran Bar- tın kadını bugün tamamen mede- | ni kisveye bürünmüştür. İnkılâbı- mızın esaslarını çok çabuk kav- rmyan Bartınlılar kılık itibarile de bu acaip yaziyettenn kurtulmak için de geç kalmadılar. Mehmet Enver n * Nazilli'de Bir Cinayetin Failleri Meydana Çıkarıldı Nazilli, (Hususi) — Yirmi gün- denberi Nazilli zabıtasım — işgal eden esrarengiz bir cinayetin es- rar desi kaldırılmış, katiller meydana çıkarılmıştır. Bu hâdisede maktul, Tak- maklı Hasan çavuş isminde bir zatlı. Hasan çavuş Nazilli muhi- tinde; Amerikan romanlarında olduğu gibi ismi dillere destan olmuş bir Donjuandı. Kadınlara ve genç kızlara çok düşkündü. Hayatında daima zevk peşinde koşan bu adam Gerenez karye- sinde Fatma H. isminde 20 — yaş- larında genç ve evli bir kadınla tanışmıya muvaffak olmuştu. Fat- ma Hanımın zevci de bunu ha- ber aldığı için Hasan çavuşa, uzaktan uzağa düşman bir tavur takınmıştı. Daha evvelce vaki olan bazı aşk rekabetleri yüzün- den de kasap Mahmut ve yörük İsa Efendiler Hasan çavuşa diş biliyorlardı. Hasan çevuş, son zamanlarda emniyet içersinde değildi: Böyle olduğu halde Hasan çavuş, hâdi- se günü Aydın şosesi altında, yukarda ismi geçen Fatma Ha- mımın evine gitmişti. Fatma Hanımın zevci Raşit, düşmanın kendi evinde olduğunu tesbit edince arkadaşları olan kasap Mehmetle, İsa efendiyi de keyfiyetten haberdar etmiş ve yolunu beklemiye başlamışlardır. Hasan çavuş dönlüşte, bir bah- çenin dibinde mavzer ve tabanca ateşile karşılaşmış ve yere yıkılıp derhal can vermiştir. Katiller Aydın ağır cezasında muhakeme edileceklerdir. iakaamn ada | | | D uzakta bir yere | vermiştir. Belediyede sıhhat işleri SON POSTA 'MEMLEKET HABERLERİ Sinek İstilâsı Adapazarı'nda Gü Adapazarı, (Hu- 7 susi) — Burada ç sivri ve karasi- nek istilâsı var- dır, sıtma mü- cacadele - teşki- lâtı bütün me- saisine — rağmen istilânın — önünr geçememiştir. b..- nun yegâne se- bebi kasabadaki çukurlarda fenni tathirat — yapıla- maması sokak- larda da pis- Hikten geçilme- mesidir, evvelce caddeler muntazamen temizlenir arözözlerle sulanırken bu Sene her nedense bu yapılamamış, ihmal edilmiştir. Belediye şehirde esaslı bir temizlik yapsa, sıtma mücadele heyeti de mevcut çu- kurlarda icap eden — ilâçlarla mikropları imha etse bu sivri - ve | Adapazar hükümet konağı karasinek istilâsını önüne geçile- ceği tahmin edilmektedir. Belediye reisi belediye işleri- nin lâyikile tedvir edilememesi sebeplerini belediye bütçesindeki darlığa “atfetmekte ve oktrova kalktığı, —gümrüklerden — temini takarrür eden varidattan da da- ” ndüz Karasinekten, Gece Sivrisinekten Rahat, Huzur Yok ha bir aylığı bile gelmediği — için işlerin aksadığı- nı söylemektedir. Bunun için bele- diyenin her işi gibi temizlik işle- vi de mühmel bırakılmıştır.Şimdi . mücadele bizzat halk tarafından ya- pılmakta, gündüz karasineklerin, ge- celeri de sivri- sineklerin iz'aca- tından kurtulmak için hiç durma- danimha tedbirleri * Geçen ay teşekkül eden Avcı- lar Cemiyeti büyük bir rağbet Örmüştür, — cemiyete — şimdiye dar kaydolunan aza miktarı üç yüzü geçmiştir. Avcılar yakın- da toplu bir halde büyük sürek avlarına başlıyacaklardır. alınmaktadır. DortA vili: » Şerir Yakalandı Mardin, (Hususi) — Cenup- tan hududumuza geçen Amuüde- nin (Girbeşki) köyü ağası meşhur katil Şeymus İsa Ağa ve üç arkadaşı gümrük muhafaza me- | murları tarafından görülmüş ve iltica ettikleri köyde silâhlarile beraber tevkif edilmişlerdir. Bi- zim hudutlarda bile birçok| kital- ler yapmış olan bu şerirlerin ya- kalanmasından halk - fevkalâde memnundur, Cenuptan firarlarına sebep te; yeni birçok cinayetler işlemiş olmalarıdır. Bilhassa Şeyh- mus İsa ağa, adam öldürmekle şöhret almış bir hayduttur. Balıkesir'de Su Derdi Halledildi Balıkesir (Hususi) — Vilâye- timizin sıhhat işleri çok düzgün- dür. Ancak meclisi umumi bu se- " ne bütçesinden Frengi mücadele cemiyetine 9000 liralık muaveneti çıkardığı için bu cemiyet faaliye- tine nihayet vermiştir. Sıhha t idaresi debağhanenin şehirde bu- lanmasının — sıhhi — mahzurlarını nâzarı dikkate alarak yarım saat nakline karar üzerinde pek büyük tesiri olan | su meselesini halletmiş, Balıkesir- | de su derdi kalmamıştır. | — Mardinde İmar Faaliyeti Mardin ( Hususi ) — Şehrimiz- de imar faaliyeti devam etmek- tedir. Hükümet caddesi üzerinde bulunan ve — caddeyi darlatan dükkânlar yıkılmıştır. Yeni cadde çok geniş olmaktadır. Balıkesir Yerli Mallar Sergisi Balıkesir ( Hususi ) — Yerli mallar sergisini bir hafta zarfın- da en az yedi bin kişi ziyaret etmiştir. Buhrana rağmen sergide iyi satış yapılmaktadır. İnhisar İdaresinin pavyonu sergide en şık veen çok gezilen pavyondur. | | jraat Bankasına Satmaktadır I Mardân Askeri Hastanesinde —Sünnet Mardin askeri hastanesi we baş doktor Mehmet Ali B. Mardin (Hususi)— Askeri hastane başhekimi Kaymakam Meh- met Ali Bey memleketin fakir çocukları için hastanede bir sünnet düğünü tertip etmiştir. Düğüne Kolordu bandosu iştirak etmiş, hastane efradı tarafından bir temsil verilmiştir. Vali Bey sünnet çocuklarını bizzat taltif etmiştir. Lüleburgaz hayvanat sergisi açılışında hazır Bulunanlar Lüleburbaz ( Hususi ) — Her sene olduğu gibi bu sene de Trakya hayvan sergisi Lüleburgazda açılmıştır. Serginin açılışı mü- nasebetile yapılan merasimde şehrimizde bulunan hükümet ve ordu erkâmı hazır bulunmuşlardır. Bu seneki sergide birinciliği Babaes- kili Hasan ustanın tayı kazanmıştır. Balıkesir'de İnebolu'da |Bütün Köylü Buğdayını Zi-| Bir Kız Ödü Patlayarak Bahkesir (Hususi) — Şehri- mizde Ziraat Bankası buğdayı küdyll:ıdeıı beş kuruştan almak- tar Piyasanın düşük olması köy- lünün bütün buğdayını Ziraat Bankasına , vermesine sebep o- muştur. Bankanın beş kuruştan aldığı buğday piyasada 3 kuruştur. üş.. İnebolu ( Hususi ) — Garafa köyünden İl yaşında bir kız çocuğu ormanda inek otlatırken aynı köyden Arif kızla eğlenmek için köpeğini kizın üzerine sal- dırmış, köpek kızı sarınca kız korkmuş ödü patlamış ve ölmüş- tür. Arif vefata sebebiyet ver- mekten muhakeme altına alın- mıştır. Ağustos 31 'Karpuz Bayramı Yapmıya Lüzum Yok Elbette gazetelerde görmüş- sünüzdür. Xımıpahlıı. iktısadi buhrana çare bulmak için bu se- ne meyve bayramları icat ettiler. Üzümü meşhur olan memleketler üzüm, şeftalisi güzel olan mem- leketler şeftali için birer bayram günü tahsis etmişler. O bayram günlerinde meyvaların çokça se- tılacağını ve bu sayede onları yetiştiren köylülerin yüzleri güle- ceğini ümit ediyorlarmış, , İspanya, bizim memleketimiz gibi, karpuz yetiştiren memleket» lerden biridir. İstanbul'da oldıır' gibi orada da eşek arabaları ile karpuz — satılırmış. Onün — için, İspanya'da iyi karpuz yetiştiren Valânsiya şehrinin Belediyesi bir karpuz. bayramı tertip etmiş. | Bayram günü şehire getirilecek | karpuzlardan en büyük üç tane- sine mükâfat — verilecek, sonra karpuzlar kesilerek imtihan heyeti azası bunları yiyecekmiş, heyet üç karpuzdan hangisini en ziyade lezzetli bulursa onun sahibine ayrıca ve ikinci bir mükâfat verilecekmiş. x Bu meyva bayramlarının iktı- sadi buhrana ne dereceye kadar çare bulacağ doğrusu pek aklım ermedi. Fakat - belki ço- cukluktan kalma bir his ile - meyva bayramı yapılması pek hoşuma gidiyor. Bizim İstanbul şehrimizin her semti bir nefis meyvası ile meş- hurdur. Meselâ çilek mevsiminde Arnavutköyünde.. Üzüm mevsi- minde Çamlıcada.. Şeftali zama- nında Kasımpaşada.. İncir mev- siminde Kavakta.. Ayva zamanın- da Çengelköyünde, ilâhiri... birer bayram günü olsa da, o günü herkes o semte gitse ne kadar güzel olur. Bütün yaz mevsimle- rinde günlerimiz bayramla geçer. Bazan da İstanbula yakın olan yerlerin meyvaları meşhurdur. Gebzenin kirezi, Değirmendere- nin fındığı gibi. Bu meyvelerden yemek için de oralara kadar gidivermek eğlenceli olmaz mı? * O halde karpuzun iyisini ye- mek için de Tekirdağına gidelim, diyeceksiniz. Benim fikrimce buna hiç lüzum kalmıyacak. Çünkü, yakında mnbulun her tarafı karpuz tarlasına döne- cek. Eski zamanda sokak süpürü- lür, sulanırken bu mevsinde İstan- bulda yenilen karpuzların da çekir- dekleri süprülür giderdi. Fakat bu sene - galiba oktruva resmi kalk- tığından dolayı olacak - sokakla- rın süpürülmesine — sulanmasına lüzüum veya imkân lemedi- ğginden karpuz çekirdekleri hep sokaklarda kalıyor. Parke taşı ile döşenmiş — sokaklarda bile dikkat ederseniz, taşlarm her aralığında birkaç tane karpuz çekirdeği gürürsünüz. Göreme- dikleriniz de emin ojunuz, yere gömülmüş olanlardır. Yakında yağacak yağmurlar- dan sonra bu çekirdekler tabil filiz verecek, karpuz yetiştirecek- lerdir, Bu sene zaten takvim de kendini şaşırdığından yağmurlar- dan sonra bir de güzel güneş açarsa bütün İstanbul güzel bir karpuz tarlası haline gelecek. Onun için bizde de bir karpuz bayramı — yapılırsa, bu bayram gününü — Tekirdağına — ayırmıya hiç lüzum görmiyorum. Bu seneki karpuz çekirdeklerinden İstanbu- lun hangi semtinde en iyi, en lezzetli karpuz yetişirse, karpuz bayramı gününü de © semite geçirmiye gideriz. yöğeieneii eÜ LÜĞLÜĞ ŞĞÜ ĞÜi EEREAETÜTEŞEEREE DA LGREEEREĞ aa