10 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

10 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Sasda — Makine Ve Hay- vanla Ziraat Zirsat- Vekâleti mühim bir iş Üzerindedir. — Çit süriümünde “makine küvvetinden mi hayvan kuvvetinden mi istifade edilmeli- dir?.. ,, meselesini tetkik ediyor. Bu hususta halkımz diyor ki: Cafer Efendi ( Kadıköy Acıbadem yolu ) — Bizim memlekette en doğru yol hayvanla sürüm yapmaktadır. Çünkü bir makine parası ile birkaç bayvan ahnır ve daha istifadeli olur. Beygir adedi de çoğalmış olur. Daha sonra köylü için de en kolay yol budur.. Babasından gördüğü gibi belki biraz daha geç fakat her halde daha kolay işini görmüş olur. * Semih Âtf Bey ( Bakırköy İstasi- yon caddesi ) — Bana kahrsa memleketimizin bayvan nesli içinde çok bayırlı ola- cak bir teşebbüstür. Sonra iktısadi elhetten de istifademiz olacaktır. Bizim yerli olarak traktör makinemiz yok- tur. Bunu ancak hariçten temin ede- bilecek ve avuçlar dolusu para harice Çıkarmış olacağız, halbuki aksi halde buna Jüzum kalmıyacak, paramızı da yine kendimize verecek hem de bhay- vanlarımızın kıymetini, neslini arttı- racağız. * Hilmi B. (Sultanahmet Yerebatan) — Başka şey düşünmiyorum. Sadece hayvanı ve bilhassa atı çok severim.. Onlara kıymet verdirmek ve neslini çoğaltmak için böyle bir çalışma hakkı verilirse çok sevinmiş olurum. x Lemi Bey (Beyazıt 29) — Asırımız makine ve sür'at asn- dr. İptidal usulü terk etmeliyir. Zehirli Gazlerden Korunmak İçin Şehrimizdeki — Sarnıçlar- dan İstifade Edilemez Mi?| Zehirli gazlardan korunmak için belediye fenmni — mahzenler | yaptırmıya — karar- vermiş, — bu | mahzenlerin — hazırlanması — için 52 milyon liraya ihtiyaç olduğu neticesine varmıştır. Dün bir zat -belediyeye müracaat ederek, İs- tanbuldaki sarnıçlardan bu hu- susta ucuzca istifade edilebilece- gini, bu suretle — sarnıçların da bir tamir yüzü göreceğini bildir- miştir. Belediye bu teklifi tetkik edecektir. İleri sürülen sarnıçla- rın bazıları şunlardır: _]îaslı'ı,;_yeıı, Acımusluk, Binbir- direk, Tesdos, — Soğuk, Fatih, Fetbiye, —Karagümrük, Kilise, Mangan, Ayayorgi, Nuruosmani- ye, askeri müze ve gülhane sar- nıçları.. Eğrikapıdaki — Anamas zındanları, gülhanenin sahil ta- rafındaki Bizans sarayının bod- rumları da zehirli gaz mahzeni olmağa elverişlidir, —. ...— Son Postanın Resimli Hikâyesi: ıHalİun Sesi l DAHİLİ HABERLER Yunan Hariciye Nazırı Geldi Son Postaya Beyanatından Bir Cümle: “ Münasebatımız Artık İyiliğin Son Derecesine Varmıştır ,, Yunan Başvekili -M. Çaldarisin memleketimizi ziyaretinde kendisine refakat edecek olan ve tedavi için İtalyada bulunan Hariciye Nazın M. Maksimos bu sabah ekspresle şehrimize- gelmiştir. Hariciye vekâleti namına Kalemi Mahsus müdürü Refik Amir Bey M. Maksimosu Küçükçekmecede karşılamıştır. , Mumaileyh istasyonda da Başvekil İsmet —Paşa namına — Hariciye ikinci daire şefi Celâl, Hariciye. Vekâleti namıma teşrifat muavini İbrahim Münir, Vali Muhiddin Beylerle Yunan sefiri M. Sakelarapolus cenapları, Yunan sefareti ve - konsloshanesi erkânı, muhtelif konsoloslar ve Yunan kolonisi tarafından karşılanmıştır. Tedavi için şehrimizde bulunan ve daha on gün kadar burada kalacak olan Hariciye umumi kâtibi Numan - Rıfat Beyde Yunan ricalile şahsi dosutluğ münasebetile M. Maksimosu Sirkeci istasyonunda karşılamıştır. M. Maksimos kendisini Küçükçekmecede karşıla- yan bir muharririmize şu beyanatta bulunmuştur. — Buündan bir müddet evvel İstanbula bir kere daha gelmiş ve yalnız üç gün kalabilmiştim. Av- rupanın bir incisi olan bu güzel şehri pek az görebildiğime çok müteessirdim. Pek yakın bir zamana kadar İtalyada tur yapıyordum. Henüz te- davim bitmemişti. Fakat çok sevdiğim Türkiyeye gelmek için istirahatimi yarıda bırakarak buraya koştum. İki memleket ricalinin bu defaki temasları Türk Yunan dostluğunun takviye ve devamı için çok mükemmel bir hâdise olacaktır. Benim buraya ka- dar olan seyahatim çok iyi geçti. Bu vesile ile bir mucize şehri olduğunu uzaktan uzağa öğrendiği Ankarayı bizzat göreceğime çok memnunum. İki memleket arasındaki siyasi münasebat artık iyiliğin en — yüksek mertebesine varmıştır. diğer memleketler de bizim — kadar — anlaşabi- seler. Türk - Yunan dostluğu —her — ihtilâfı halletmiştir. Biz şimdi Avrupa — ve hatta bey- nelmilel siyaseti - kendi vaziyetimize göre tetkik edeceğiz. Bugün Avrupa siyaseti nasıldır? Sualinize vere- cek cevabım büyük istifham işareti olacaktır. Avrupa bugün veçhesi ve mahiyeti bilinemiyen bir siyaset takip ediyor. Fakat çok şükür ki biz Türkiye ve Yunanistan siyasi istikametimizi tayin etmiş bulunuyoruz. Avrupada ve son zamanlarda Amerikada da iktısadi bubran bütün hızıle devam ediyor. Avru- panın bu işin önüne geçmek için ne yapacağı ve ne yapmakta olduğu kestirilemiyor. Fakat Amerika bunun için çok çalışıyor. M. Razvelt'in bu işte muvaffak olacağım zan- nediyorum. Türkiye ile Yunanistan arasında en çabuk za- manda halli mutlak surette icap eden yegâne me- sele tütün meselesidir. İki hükümetin ve milletin çok yüksek hüsnüniyet ve samimiyeti sayesinde bu da pek çabuk halledilecektir. Tütün işi iki memleket ticaretinin belkemiğidir. ,, M. Maksimos bundan sonra Gazi Hz. ve yeni Türkiye hakkında da şunları söylemiştir: *— Bu en büyük devlet adamını takdir. etme- mek mümkün müdür. Onu biz de sizin kadar sever, anarız. Türkiye akla durgunluk veren de- gişiklikler yapmıştır. Bu muazzam işi başarmak yalnız Türkiyeye vergidir.,, ihtisas Maîı—kemelerihde Bir Senede 157 Kişi HapisVe 60 milyon Sigara Kâğıdı Müsadere Edildi İhtisas mahkemeleri teşekkül edeli 20 ay oldu. Şehrimizde işe başlıyan iki İhtisas mahkemesinden Adliyedeki 9 numaralı mahkeme, kümrükteki mah- kemeden daha fazla davaya bakmıştır. 9 numaralı mahkemeye bu müddet zarfında 540 maznün gelmiştir. 157 maznun hakkında mahkümiyet kararı verilmiştir. Mahkemenin hükmettiği para kararlarından 111,806 lira kat'iyet kesbetmiş ve tahsiline başlanmıştır. Şimdiye kadar mahkeme kararile müsadere edi- len eşya şunlardır: ) (60,985,142) sigara kâğıdı, ( 4200 ) yapraklık kopya kâğıdı, ( 6890 ) kilo tütün, ( 875 ) kilo rakı, (714) kilo şarap, likör, konyak, (7) kilo esrar, (102) çakmak, (286) deste iskambil kâğıdı, (48,145) çak- mak taşı, (222) paket ccnebi sigarası, ( 200 ) kilo salamura, ( 514 ) kilo ispirto, (3 ) kilo viski, (20 ) | paket ecnebi kibriti (125) kile barut, (3) adet tütün Evını ve bıçağı, (3) adet tam takımlı rakı kazanı, (1) araba, (2) öküz, (2) at, (1) adet yeni Şevrole veba vak'ası tesbit edilmişti. 12 ağustos tarihindenberi başka veba vakası görülmediğinde Marsilya- | dan gelecek eşyaya karşı konmuş l İ Veba Kalmadı | Marsilyadan gelen bazı eşyada î olan tıbbi muayene tedbiri kal- dırılmıştır. Ayaştaya — Sorma Hasan Bey.. | | markalı otomobili müsadere edilmiştir. Müzecilerin İhtifali Müzecilerimiz yarın müzelerimizin müessisi merhaum Hımdi Beyin Geb- zedeki mezarında bir ihtifal yapa- caklardır. Bu ihtifalde müzelerimizin kuruluşu tes'it edilecektir. Hamdi Beye Oksford Darülfünu- hnunda doktor — unvanı — verilmiştir. — Fakat müteexsir değilim, yöl- retim, ilmim, debam sayesinde her tarafta hümmü kabal görüyorum... Devlet şurasmca - tetkil zührevi bastalıklar ve fuhuşla müca- deleye dair nizamname bu hafta so- nunda Resmi Gazetede neşredilecek- ir. Nizamname ay sonunda tatbik te vücüde getirmiştir. le Lükin Almanlar bir türlü peşi- mi bırakmıyorlar, çimdi de beni — öl- dürmek istiyorlarımış. Günün Tarihi Cümhuriyet Bayra- mında Halkın Nutku Cümhuüriyet ” bayramında — halkıa büyük —bayramla —duyduğu — derin alâkayı ve heyecanı kendi ağrından ayrıca dinlemek için serbest kürsü usulünün ihdam düşünülmüş idi. Bu hususta bir tallmatname hazırlan- mıştır. * Şehirlerin büyüklüğüne göre bir veya birkaç meydana kürsüler kona- cak, burada kayıt mrasile her vatan daş Cümhuriyet ve inlalâp Tehindeki- duygularını söyliyecektir. Üniversiteye Girmek İçin Eski idadi mezunlarından Üniver- site tahsili yapmak istiyenler birer Istida ile Maarif Vekâletine müracaat edecekler ve bir lise bakalorya imti- hanı vermeğe talip olduklarını bildi- receklerdir. Talipler, vekâletin tayin edeceği berbangi resmi bir. lisede bakalorya imtihanına girecektir. Muvaffak olan- lar lise diploması alarak fakültelere kayit ve kabul edileceklerdir. Tütün Ofisi Teşkil edilecek Balkan tütün ofisi için Yunan murahhasları şehrimize gelmişlerdir. Murahhas- ların başında Bakalbaşis bulun- maktadır. Müzakerelere İktisat Vekâleti namıma iştirak edecek olan Vekâlet — müsteşarlarından Halük Bey Ankaradan şehrimize lmiştir. Ofisin h;kili t fd 'ltuvvcdıdlı' fe e:w)_eluden iyi neticeler çıkacağı ümit edil- mektedir. İhracat Bedelleri Ankara 9 — Fransa ve Almanyaya olan Türk ihracatımın bedelleri Fran- sız frangı ve mârk olarak bu memle- ketler itbalâtçıları tarafından ödenir ödenmez Türk liram olarak bedelleri- min derhal Cümhariyet Merkez bankası tesviye edilmesi takarrür €tmiştir. İş Bankamı, Fransa, Almanya üze- rine çekilen dokümahlı çok ve poli- çeleri bilâtereddüt satın almalarını bütün şubelerine tebliğ etmiştir. Amerikada Köycülük Köycülük tahsil etmek üzere Amerikaya gönderilecek muallim- lerin seçilmesi yarın yapılacaktır. Müracaat eden muallimlerin mik- darı epeycedir. Müracaat edenle- rin bir kasmı evli olduklarından müracaatları reddedilmiştir. An- cak muallimler bu noktaya itiraz etmektedirler. Dahili İstikrazın İlk İkramiyesi Ankara, 9 — Şefekatli - Ergani hattı dahili istikraz tahvillerinin bi- rinci ikramiye keşidesi 16 Teşrinlev- velde Cümbhuriyet Merkez Banka- sında yapılacaktır. Bu hususta bir talimatname harırlanmaktadır. ——— e— — — —e Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: I Hasan Bey Bizim —atalarımız tevekkeli dememişler: Büyük — başın —