11 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

11 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

ü c Fransa Bir Müda- ..- hale Hareketi “ Yaptırmak İstıyor. Avrapa ve binnetice bütün dünya | için ehemmiyeti haiz en mühim hâ- Almanyadır ve bir bakıma göre bu- günkü Avrupanın vaziyeti 1913 Av rupasının vaziyetinden farksızdır. ya manidir. Çâönkü harp sonu dev- resi, bu anlaşma ibtimallerini sıfıra indirmiştir. bir endişe içinde hâdiselerin inkişfını raber hazır bulunmaktadır. İngiltere- ayrılmaması Fransa vaziyetini kolla- imdi —İngilir, — Fransız, — İtalyan, larının Paris'te toplanarak Almanya yaklaştığına alâmettir. Bu tehlikenin İngiltere durdu. Bundan böyle daha da bir harp tehlikesinden ziyade Al- diseler orta Avrupa da cereyan et mektedirler. Bunların ağırlık merkezi keyi doğuracaktır. Çünkü “Almanya ile Fransanın anlaşmasına tabiati eş- Bu, niçin böyledir? Çünkü Fransa, Almanyanın her- gün — bir. parça — daha mü- zhede hudutlarını aşarak — serbesti kazanmasını hiddet ve endişe ile Rörmektedir. Çönkü bu serbesti ka zanış, yarın İçin, Fransa ve mütte- fiklerini tehdit eden en büyük tehli- İşte bundan dolayı Fransa büyük takip etmekte ve müttefiklerile be- nin hareketsiz kalarak müşahitlikten mak mecburiyetini duymasındandır. elçika daha bam devlet mürahhas- vaziyetini gözden geçirmek isteme. leri — işaret — ettiğimiz — tehlikenin önüne şimdiye kadar mütemadiyen ne kadar duracağı kestirilemez, orta- manyayı yütüdüğü yaldan geri çevir- mek için müşterek bir mü: ha. reketi mevzuubaha bulunuyor, Bu, Al- manyanın muarızlarının noktainazarı- dar. Fakat bizsat Almanyanın böyle bir harekete müsaade edemiyeceği, etmesine imkân bulunamıyacağıdır ki işleri altüst etmek lstidadındadır. Süreyya Hitlerci!erin Yeni Propa- ganda Usulleri Viyana, 10 — Avusturya hükümeti Hitlerellerin yeni tarzda bir propa- gandalarına Zııı ciddi - tedbirler al. mak üzeredir. Alman propaganda Nazırı Göbels'in hazırladığı bu propa- ganda usulü şudur: Avusturyada ak- raba veya tanıdıkları bulunan Alman- lar, yazacakları mektuplarda Hitler Pejimini methedecekler, Almanyanın kalkınma hereketini metheden gazete makalelerini kesip mektupla gönde- receklerdir. Aynıştayn — Landrada Loadra, 10 — Profesör Ayuştayn Gönül İşleri Sakat Küba ihtilâli Ve Amerika Bi Adam 30 Amerikan Harp Gemisi Küba Açık- larında Emre Müheyya Bekliyor Vaşington 10 Havanada kargaşa- hk devam etmektedir. Kanlı ve va- him hadiseler olmaktadır. Missisipi dritnotu Gübaya gönderilmiştir. Şu anda Güba açıklarında 30 Amerikan harp gemisi bulunmaktadır. Bu gemi- lere lüzumu takdirinde 8 muhrip te derhal ilâve edilecektir. Amerikadaki konsül Jeneralin evi silâhh adamlar tarafından aranmıştır. Amerikan bahriyelilerinin karaya çıkarılmasının geri bırakılmasının se- bebi, Amerika bahriyelilerine karşı talebelerin aldığı tehditkâr vaziyettir. Maamafih bu bir tahmindea ibarcttir. Bilhassa gayri mes'ul şahsiyetler Amerika aleyhtarlığımı ilerletmekte- dirler. Bunlar komünist bayrağı çek- mişlerdir. Birçok Amerikalılar Amerika se- firinin oturduğu otele İltica etmişler. dir. Amerika sefiri otelin harici ez memleket olduğunu söylemiştir. Vaşington 10 — Missisipi harp gemisi Havanâ açıklarına gelmiştir. Amerika tabaası, Güba halk kütleleri- nin Komonizm tesiri altında olduğu- nu aöylemektedir. Havana 10 — Doktor raman San- martin Küba Reisicümburluğuna inti- bap edilmiştir. Kıral Faysalın Ölümünden Sonra Bağdat, 10 — Irzak Başvekili Raşit All ufy. Kıral Faysalın ölümü .'.'.1'. masebetile beyanatta bulunarak, İngil- tere ile Irak arasında mevcut bulunan dostluk politikasına devam edilece- iini söylemiş, Kıral Faysalın- taki; ,tttiği siyasette bir değişiklik yı mıyacağını ilâve etmiştir. Yoni Tesis Edilen Bir Tay- yare Rekoru Kırılacak Löburje, 10 — Tayyareci Assobant ve Le Fevr bu saat 44AS de Oran'a —uçmuşlardır. — Tayyareciler Kodos ve Rossi'nin elde tuttukları düz hat Üüzerindeki dünya mesafe rekorunu kırmak üzere yakında Orenlan uçacaklardır. Amerikada Uyku Hastalığı Salgını Sen Luüi— Amerikada - 10 — Uyku hastalığı salgını yüzünden şimdiye kadar 103 kişi ölmüştür. Dünkülerin nomanı_ Edlel Burhan Cahit ikinci derecede bir. kumandan Muamelesi — yapıyor. Maamafih ( Şam ) da ( Emeviye ) saltanatı- na benzer bir haşmet gösterdiği | töyleniyor. Bunlar bertaraf, —memleket harbe varını yoğunu, malımı, mül- Ü ve en seçme evlatlarını ve- fl)ur. Çanakkale harbinin daha ilk adımmda hepsi Darülfünun | Mezunu olan ihtiyat zabiti nam- tetleri birinci mürettep bölüğü- yarısı gitti. Harpte ferdin kıymeti arar- Maz. Fakat bu barp Milli — bir Mücadele olursa. Bizi harbe mec- | eden kimse yoktu ki. | Ne lngiltere. ne Rusya hı- | tlarımızda, denizlerimizde bize arşı düşman hareketi yapmiyor- 'â'-?ı—_Hmı harbe iştirak etme- ; ğimiz takdirde bize birçok vait- ;rdo bulundulardı, Vaitleri geç... bî.::ı. âlem *Lı.m kavrulurken Sap sa; kalmamız kâfi bir kazanç değil mi? yaydan EAliR iş işteo geçmiş. Ok | istihbarat Halk en büyük sıkıntıyı şim- di gıdasızlıktan çekiyor. Ticaret işleri de askeri kontrolu altına girdiği için zahire maddeleri üze- rinde mühim spekülâsyonlar ya- pılıyor. Bu arada ordu âmirlerine ve bilhassa levazım reislerine ça- tanlar yüksek kazançlar elde ediyorlar. Başka yerlerde de hemen he- men ayoihal olduğu, yalnız bu kadar suiistimale düşmediği söy- leniyor. Sana biraz kendimden bahse- deyim. Talât Paşa bazı gazetecilerin işlerinde — çalışmaları lüzumunu Enver Paşaya nasılsa anlatabilmiş. Mübarek dudakla- rından çıkan bir emircikle biz beş kişi Hilâliahmerde — vazife aldık. Bu vazife bizi günde iki saat meşgul ediyor. Boş kalan zaman- larımıza matbaalarda eski işleri- mizin ında Ceııılhwl'lı.kh'.â:i’ıu.yıilnüyeı- Bulgar kırali ve Kıraliçesi son yaptıkları Avrupa seyahatinde Roma, Paris ve Londrayı ziyaret etmişlerdir. Bulgar Kıralı Bocisin Fransız Başvekili M. Daladye ile bir buçuk saat süren mülâkatına büyük ehemmiyet verilmektedir. irlanda Kı Resmimiz aşağıda Parno plâjmı yokarıda Kıral Borisi göateriyor. kının ilgasını istiyor Dublin, 10 — Yakında Meb'usan | Meclisine verilmek üzere üç kanun lâyihası hazırlanmıştır. Bu kanunlarda bilhassa Üç esas vardır. Ümum! vali- nin Kredilerin açılması kanunlarına M. He;yo Rusyadan Ayrıldı Moskova, 10 — M. Heryo ve ar-- kadaşları dün Rigaya kareket etmiş- lerdir. Misafirler Hariciye Komiseri M. Litvinof. le Moskova - Sovyetleri reisi, Franmz Sefareti ve Hariciye Komiserliği erkâm, Litvanya sefiri ve matbuat mümessilleri tarafından selâmlanmışlardır. M. Heryo hareketinden evvel M. Litvinof tarafından kabul olunmuş ve mumaileyh İle uyun bir mülâkatta bulunmuştur. te. O şimdi ticaret bile yapıyor. Levanm Reisi ile ahbap olmuş. İdarçi Mahsusaya çivi, perçin gibi bazı şeyler lâzımmış. Ona vermiş. O da bir Ermeni tüccara ciro etmiş. Arada ayaküstü sekiz yüz lira kazandı. — Bu benim ilk işim, diyor. Her ay böyle bir iş yapsam zen- gin - olurum. Şimdi berkeste böyle bir iş yapmak merakıdır başladı. Böyle yüksek makamlara ça- tanlar bem askerlikten kurtuluyor, hem müthiş para kazanıyorlar. İsimlerinin üzerine bir “ Harbiye Nezareti müteahhitlerinden,, yazısı koydular ni Bankalar — kredi açıyor, kadınlar da kollarını, Halkı — maişet — sıkıntısından kurtarmak için bir İaşe Nezareti teşekkül etti. Bana da burada bir vazife verdiler. — Hesaptan, zahireden anlamam — ya.. Bu biraz gııelcdlîğmizin yüzüsuyu hürmetine olacak.. Bana : — İaşe müfettişisin, dediler. Gezdiğin yerde gördüklerini yaz. Bakkallar ihtikâr mı yapıyor, vesika tevziatında yolsuzlu| oluyor. Bunlara bakacağım. Fakat benim gibi böyle ( İaşe müfettişi ) ismi altında bolca maaş .. a searlak lar ka karşı haiz olduğu Veto hakkının ilgan, Kralın - Veto, bakkının - ilgası ve Londra meclisi hâssına davet bakkının ilgası istenmektedir. Bu suretle en son karar haklı, serbest devletin divamı âlisine ait olacaktır. Bulgar Komünistlerinin Mahkümiyeti Solfya, 10 — Şimni mahkemesi 16 komünisti Idama, 42 komünisti de bir seneden 15 şeneye kadar değişen hapse mahküm etmiştir. Bu komünist. ler, bir sene evvel teşkilât yapmıya kal kışmışlardı. Kadın Tayyarecinin Seyahati Löburje, 10 — Paris - Moskova - Tokyo Gzerinden bir uçuşa hazırlanan kadın tayyareci Mari Hitlrz dün, bu uçuşu yapacağı tayyare ile bir tecrü- be yapmıştır. ralin Vöto Hak mutfağı kileri, tiıka basa pirinç, yağ, şeker gibi halkın dirhemini bulmak için avuç dolusu para verdiği şeylerle dolan pek çok gözde var. Harp vaziyetine gelince. Ça- nakkâle bizim için yüksek şerefli bir zaferdir. Orada ölen Türk evlâtları Türk kanının hakkını vermişlerdir. Çanakkale yalnız Türk tarihinde değil, cihan tari- hinde yer alan bir destandır. Asil bir düşman Çanakkalede göğüs geren Türk kahramanla- rına hürmet eder, Çanakkale — İngiliz tarihinin nadir kaydettiği Büyük Britanya hezimetlerinden biridir. Azizim Reşit, Muharebe de- yam ettikçe vaziyet daralıyor. Öteki cepheler sıkı hamleler bekliyen çürük duvarlar gibi sal- lanıyor. Hangi taraf ağır basarsa çörülüverecek. Ne kadar geri ve nekadar|ba- kımsız olduğumuzu bu muharebe bize bir kere- daha ispat etti. Medeniyet âleminin yıllardanberi biriktirdiği en yeni malzeme il. girişliği bu işe biz yalnız Meb- metçiğin, etine ve kemiğine gü- venerek — girdik. l bütün hpr'ı"k muç':m halde Türk alaylarının demir cep- Sevilebilir Mi? “25 yaşında bir gencim. Ge- çen sene bir kaza neticesinde kolum ve bacağım kırildi. Topal ve sakat kaldım. Kaza olduğu zaman nişanlı idim. — Nişanlım evvelâ çok alâka gösterdi. Has- talığım müddetince — yanımdan ayrılmadı. Şimdi de tamamen lâkayt değildir. Fakat gözlerin- den kederini okur gibiyim. Bütün hayatını böyle sakat bir adamla geçirmek — tehlikesi onu düşün- ceye sevkediyor. Bazan güzel gözlerinde tehlike bulutları sezer gibi oluyorum. Bütün hayatımda betbaht olmak ve onu betbaht etmektense, bu kızı serbest bırak- sam diyorum, daha — iyi olmaz mı? Siz ne dersiniz?,, metinden mi geliyor? Bu sualin cevabını - verebilirsen, yapılacak şeyi do kararlaştırmış olursun, Ku hakikaten sizi seviyorsa, ve sakat kalmanıza rağmen muhabbeti ek- silmemişse, bu kızla evlenmekte tereddüt etmeyiniz. Fakat aşla merhamete münkalip — olmuşsa, © vakit vaziyet acıklıdır. Şunu da unutmayınız ki, — evlenememek tehlikesi kızı her türlü fedakâr- hğı göze almağa — sevkediyor. Onun için evlenmenizde mahzur yoktur. * “Kocam yüksekten atan ca- kayı seven bir adamdır. Caz sevmez, sinemaya — gilmez, po- ker oynamaz, rakıi içmez, vak« tini ukalalıkla geçirir ben ise, eğlenceyi, neş'eyi severim. Nasıl anlaşmalı ? Fahriye Siz biraz onun hayatına alışır- sınız, biraz da onu sizin ihtiyaç- larınızı tatmine mecbur edersiniz. İkisinin ortasımı bulup anlaşırsınız. HANIMTEYZE —ÜŞ İ hesi, Mehmetçiğin göğsü bu yıld- rım sağnaklarına karşı dayandı. Düşmanı yüzgeri edinciye kadar dayandı. Burada Türk neferi damarla- rındaki ecçdat kanının kahraman- hlığını gösterdi. Ve yine orada bir Türk kw- mandanı Mustafa Kemal, Türk başbuğlarına mahsus yüksek as- kerliği Londranın başı dumanlı jenerallarını talim ettirir gibi is- pat etti. Eğer bu mücadelenin başında hesapla, ihtiyaçla hakikati haz medebilen, milli — varlığı siyast bağlardan yüksek tutan biri bu- lunsa zaferin en kuvvetli yerinde Türkiyeyi selâmete çıkaracak bir fırsat kapısı açılacak, Fakat ka- fası (Berlin) de Aayakları sultan saraylarında dolaşan Enver Paşa mem'eketin mukadderatını küçük dimağının çerçevesinde balletmek istedikçe bütün bu fırsatlar bi- rer birer kaybolup gidecek. Türk anası delikanlı evlâdını cepheye gönderip sapana sarılı- yor. Ve Türk babası devlet em- rini yerine getirmek için ocaktâki k ai he Dd ıek ııııılıkıhpl selâmete — çıksın ye. ( Arkamı var )