11 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

11 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Üçüncü Kısım No. 16 İTTİHAT v TERAKEİ| Bu — Her hakkı mahfuzdur. — Nasıl doğda?.. Nasıl Yaşadı?.. Nasıt Ölda?.. Pencereleri Kalın Perdelerle Kapalı Odada, Esrarengiz içtimalar Oluy ordu * cemiyetin âmali mukacdesei va- tanperveranesini akim bırakmıya çalışmak ve memurin ve hade- mei devlet tarafından efradı ce- miyete eza ve işkence icra edik mek; ve esnayı istintak ve istic- vapta, tahkiratı şedide irlikâp olunmak ve zalemeye yaranmak maksadile emri tahkikatta, hilâf ve mübalâgalara ictisar kılınmak ve hüküm icra edilen cezalarda, muhalifi vicdan ifratlara varılmak gibi şahsı manevii cemiyete veya efradına karşı irtikâp — olunan harekâttır. Kongre, cemiyetin nizarmna- mesi üzerinde bu tadilât ve tas- hihatı yapmakla beraber, cemi- yete duhul şartlarını da eski, ma- soneri şekilden çıkarmış; daha basit bir tarza ifrağ etmişti. Kararnamenin 10 uncu mad- desini teşkil eden, (cemiyetin or- dü ile münasebatı) mesclesine gelince: Bunu doğrudan doğruya kestirip attıramamışlar.. (Bu bap- ta bir talimatname kaleme zlın- mak) kaydile, bu işi şimdilik pamuk ipliği ile bağlamışlardı. Kongre kararnamesinin en mühim ve en takdire şayan mad- deleri, bilhassa ilmi, iktısadi, iç- timal hayatın inkişafına ait dü- şüncelerdi. Kongredeki mütefekkirler, memleketin terakkisinin tevsi ve idamesini ikiye ayırıyorlardı. Biri hükümete yaptırılacak terakkiyat, Diğeri de ahali ve efradı cemi- yet tarafından yapılacak - terak- kiyat... Bu hususta düşünülen ve tesbit edilen maddelerin tatbiki halinde, memleketin i'im, fikir ve iktısat hayatında derhal bir de- gişiklik ve yükseklik husule ge- Teceği muhakkaktı. Fakat.. Bütün bunların fev- kinde olarak kongrenin verdiği gizli bir karar vardı ki: Bu da, yeni Merkezi umumt hakkında idi. Meşrutiyetin —ilânı üzerine işlerin kesreti hasebile yirmi bir azaya iblâğ edilen Merkezi umu- mi, matlüp neticeyi vermemişti. Hatta, disiplin makanizmasını elden çıkarmak istemiyenler, yine bütün emir ve kumandayı kendi şahsiyetlerinde — toplamak — için (Heyeti Fa'ale) namile, merkezi ümumi içinde diğer bir mer- kezi umumi yarattıkları halde; bu da onların meram ve mak- Batların — tatmin — edememişti. Buna binacn merkezi umuminin nüfuz, beybet ve halk üzerindeki tesir derecesini arttırmak - için yine meşrutiyetin ilânından ev- velki hale rücu etmiye; gerek herkezi umuminin içtima mahellini ye gerek azalarını gizlemeye ka- Tar vermişlerdi. Hatta bu karara okadar ehemmiyet vermişler ve tatbikine okadar acele etmişlerdi ki -en son içtimada verilen - bu 'arın müzakeresi biter bitmez evvelâ binbaşı İsmail Hakkı Bey ve beş dakika sonra da Enver ; merkezi umumi evrak mü- dürü Hacı Nuri Beyin odasına gelmişler; bu karardan bahsede- Tek, gayet tenha bir sokakta kendi namma derhal küçük bir oda — tutmasım — söylemişlerdi, İkindi ezanları ekunuyor, artık akşam oluyordu. Buna rağmen Hacı — Nuri — Bey . işini gü- cünü bırakmış, ev aramıya başlamıştı, Bir hayli dolaştıktan sonra sanayi mektebinin arkasın- daki ( Portakapı ) mahallesinde dar bir sokak içinde, Rum mekte- binin yüksek “duvarlı bahçesine nazır iki katlı ve üç odalı bir Rum kadınının evini bulmuş.. ayda sekiz mecidiyeye pazarlık etmiş.. Akşam ezanı okunurken merkezi umumiye gelmiş, Enver Beye haber vermişti.. Ortalk karardıktan sonra Enver Bey evi görmek istedi.. Arkasına siyah bir pelerin alarak ve yaksını da kaldırarak Hacı Nüri Beyle arka sokaklardan dolaşarak - gitti, evi gördü, — beğendi. —Ertesi gece merkezi umuminin burada içtima edeceğini ve ona göre her şeyin ihzar edilmesini Hacı Nuri Beye söyledi; ve, ©o geceden itibaren merkezi umumi yine esrarengiz bir şekle girdi. Artık, akşam olup ta ortalık tamamen karardıktan sonra, zu- metler içinde peyda olan hayaller, duvar diplerine sine sine geliyorlar; kararlaştırılan — şifre mucibince kapıya vuruyorlar. Aralık edilen kapıdan bir gölge gibi sessizce kayıyorlar, yukarı kata çıkıyorlar. Pençereleri kalın perdelerle sım- sıkı kapalı odada toplanıyorlar, sigara dumanlarından göz gözü göremiycek - hale gelen bu kup- kuru odada, dört ayaklı tahta bir masamin etrafında, koca Os- manlı impratorluğunun hayat ve mukadderatını idareye çalışıyorlar- dı. Burada içtima edenler, şu zevattan mürekkepli: Talât, En; ver. Cemıl Dr. Nazım, meqı İsmail Hakkı, H.ıfıı Hakkı, Hacı Adil, Cavit, Giritli Hasan Kemal, İpekli Hafız İbrahim Hoca, Niğ- deli Hayri, Yüzbaşı Seyfi Rahmi Bey ve Efendiler... Gece yarısına doğru, yine o dar sokağın karanlıkları içinde, teker teker başka bir takım ha- yaller de canlamıyor, bunlar da, muayyen şifre ile kapıyı vuruyor- du. Hacı Nuri Bey tarafından kapı aralık ediliyor, bunlarla (perola) teati olunuyordu. Cemi- yetin Selânik rehberlerinden ve (99 uncu bölük) ten olan bu zevatı Hacı Nuri Bey alt kattaki odaya alıyor. Kendiler'ne merkezi umu- minin kapalı bir zarf içindeki emrini teslim ediyordu. Muhtelif hisler ve mefkürelerle hareket eden... Bütün iman ve kanaatini; cemiyetin programından ziyade, şu veya bu zatın şahsına rapte- den bu rehber ve fedailer; Hacı Nuri Beyin teslim ettiği zarfı alı- yorlar.. öpüp başlarına koydukton sonra, çekilip gidiyorlardı. ( Aıkıı var ) Yeni Nesriyat — HavacEk va Spor — ( Hava- gılık ve Epoc ) Mmecmuasinin bu seneki 30 Ağustos nüshası herkesin kütüpha. nesinde ve salonunda yer alabilecek bir güzellikte olarak çıkmıştır. Birçok kiymetli yazılar vardır tavsiye ederiz. Kadro — Ankarada neçredilmek- te olan bu aylık fikir meomuasının 20 inci nüshası çıktu Şayanı dikkat yazıları muhtevidir. Fiati 25 kuruştur. Varlık — Anskarada on beş gün- de bir çıkâar san'at ve fikir mecmuası- dir. Eylül nüsham çıkmıştır. Fiati 165 kuruştur. Elrlilk — Milli 'Türk Taleba Birli- ğinin naşri efkân olan aylık gazetenin Eylül nüsham * Yaşıyan ölüler ,, un- vanlı güzel bir yazı ile çıktı. Fiati beş kuruştur. Pollk'inik — Tıbbin her - şubes sinden — bahşeden mecmuanın ikinci DuUmarası çıkxı Fiati 14 lunıılıır Bursa; Ziraat & Mektebi Kayil Ve Kabul Şeraiti I — Mektebe bu sene leyli ve meccani on beş talebe alına- caktır. Girmek için kabul şartları. A — Türkiye teb'asından ve hüsnühal eshabından olmak, B — Orts tahsilini bitirmiş çiftçi olmak, veya arazi sahibi evladı C — Yaşı on dokuzu geçmemiş olmak. D — Hastalıktan salim ve Ziraat işlerini ifaya bedenen muk- tedir olmak. E — Tahsil esnasında mektebi bilâ mazeret terketmemek ve ter- kettiği takdirde kendisine yapılmış olan bilamum masrafı ödeyece- ğine dair Nutııdeıı masaddak “ numunesi veçhile ,, kefaletname vermektir. F — Talip mıktarı muayyen adedi geçerse talipler arasında bir müsabaka imtiham yapılır, 2 — Mektep Teşrinievvel iptidasinda açılacağından taliplerin nihayet Eylölün 15 ci güntine kadar yukarida yazılan evsafı haiz olduklarımı isbat eden vesikalarla birlikte bir istida ile mektep müdürlüğüne müracaat etmeleri. “4674,, Tayyare Piyango Müdürlüğünden: Şartnameleri veçhile 934 yılbaşı piyangosu için 170,000 el, 5,000 duvar plânı ile 5,000 adet afiş tab ettirileceğinden taliplerin 14-9-933 perşembe : Keza : Yılbaşı piyangosuna ait biletler ile 17, 18, 19 ve 20 inci tertip piyango biletlerinin aleni pazarlık suretile münakasaları icra edileceğinden taliplerin 16-9-933 Cumartesi günü saat 15 te komis- yona müracaatları. “4767,, Almanyada Sıyau "ucade!e güne Kadar 1600 K o- münist Öldürülmüş! Almangyada genç Hitlerciler Hitler hükümetinin — iktidar mevkiüne gelmesinden sonra ko- münist fırkası ve fırka azası müthiş bir takibe uğramakla kalmadı, Berlinin ve büyük Al- man şehirlerinin gece hayatı ve eğlenceleri de Alman polisinin şiddetli bir murakabesi altına girdi. Şimdiye kadar yalmız Ber- lin şehrinde yirmi bir muhtelif umumi müessese — kapatılmıştır. Alman polisi daha birçok eğlen- ce yerlerinin vaziyetlerini tetkik etmektedir. Son zamanda bu nevi maballerin adedi akla hay- ret verecek kadar artmıştı. Hat- ta Berline gelip te şehrin gece eğlencelerini görmek İstiyen ec nebilerin zabıtaya müracaat ct- mesi kâfi idi. Her memur, bu müesseselerden birinin hizmetim de bulunuyordu. Kendisine mi- racaat eden ecnebiyi alıyor ve hizmetinde bulunduğu ecnebi mü- essesesine götürüyor, bu vazifesi- ne mukabil de komisyonunu ah- yordu. Bu gibi memurlar da baş- tanbaşa vazifelerinden çıkarılmak suretile Berlin polisinde temizlik yapılmıştır ve yine Hitler idare- sinin iktidar mevküne geldiği gündenberi, öldürülen komünist- lerin adedi 1600 den faı.ladu- Yeni Bir Suiistimal Karşısında Mıyız"’ Bir Fabrika Aleyhinde Tahkikata Başlandı ( Baştarah 1 inci sayfada ) olur olmaz derhal tahkikata baş- lamışlar, Sanayi müdüriyeti ile de de temasa girişmişlerdir. Bu Fabrika mühim bir mües- sesedir. Fakat mademki henüz ortada- tahakkuk etmiş birşey yoktur, ismini yazmak doğru —— )| olmıyacaktır. 2 — Günün ikinci vak'sına gelince: Bu, bir iddia değil, bir hakikattir. İşte: Gümrük muhafaza teşkilâtı dün bir kaçakçılık vak'ası mey- dana çıkarmıştır. Hâdise şudur; Devlet Deniz Yolları İşletme İdaresinin Ankara vapurunda ya- pılan araştırmada aşçıbaşı Meh- met Efendinin kamarasında bir miktar kaçak eşya bulunmuştur. czaenaaasıam ea a aa Bunun üzerine Mehmet Efendinin evinde de araştırma yapılması zarureti — hissedilmiştir. Mehmet Efendinin — Beşiktaştaki — evinde yapılan — araştırmada — külliyetli miktarda kaçak ipekli kumaşlar ve dokuz şişe muhtelif içkiler bulunmuştur. Mehmet Efendi yar kalanmıştır. Vapur tayfalarından Mahmut ve Veli isminde diğer iki kişi de tütulmuştur. Tahkikat yapılmaktadır. 3 — Günün üçüncü vak'ası ise Eroin meselesidir. Ercin kul- lanmaktan maznun olmak - üzere Nuri, Mithat, Hüsamettin, Mihal, İsmail, Pakra ve Kalycpi ismin- de yedi kişi yakalanınış ve dün mevcuden sekizinci İhtisas mah- kımuine verilmiştir. —a Haydarpaşa Emrazı İstilâiye Hastanesi Baştabipliğinden: Hastanemiz binasının çatısının tamiri 23 Eylâl 933 tarihine müsadif cumartesi günü saat 14 te Galatada Karamustafapaşa sokağında İstanbul limanı sahil sıhhiye merkezinde açık münakasa suretile yapılacağından taliplerin şartnamelerini görmek üzere mez- kür merkez müracaatları. "4527.. levazım — memurluğuna — veya hastane — idaresine İstanbul Sıhhi Muesseseler Satınalma -Komisyonu Reisliğinden: Bakırköyde kâin Akliye ve Asabiye Hastahanesinde yaptırılacak 30,000 lira bedel keşifli Adli pavyon olbaptaki keşifname ve şart- namesi veçhile ve 3 Teşrinievvel 933 Sah günü saat 14 te kapalı zarf usulile ihale edilmek üzere münakasaya konulmuştur. Bu baptaki keşif ve şartaameyi görmek isteyenlerin kom'syona - mü- racaatları. — “4681,,