11 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

11 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

T Holivat Yıkılacak Bir Taraftan Herkes işsiz Kalıyor, Bir Taraftan Da 148 Tane Filim Çevriliyor Holivut ( Hususi ) — Artık Holivut'ta —ihtilâl çıktığına, bir zamanlar dünyanın en çok para kazamlan bu sinema beldesinin çökmek üzere olduğuna inanabi- lirsiniz. Diyebilirim ki — iktısadi mıştır. Çünkü kazançsızlık yüzün- den tasarruf ihtiyacı duyanlar ilk iş olarak sinema m. 1 kestiler veya azalttılar. .. -. neticesi olarak sinemaların müş- terileri azaldı ve dolayısile filim satışları durdüu. Bu durgunluk #ilim kumpanyalarının bütçelerini karmakarışık edince kumpanya- larda tasarrufa kalkıştılar. Esa- sen burada iki senedenberi şid- detli bir işsizlik hüküm sürüyor- du. Fakat son iki aydan beri en meşhur yıldızların bile işsiz ve parasız kaldıklarım görmiye baş- ladık. Şu dakikada kumpanyala- rın yol verdikleri sinema işçileri- nin adedi üç binden fazladır. Geriye kalanların da yevmiyeleri ve aylıkları bir hayli kesildi. Bu arada yeni yıldızlardan bazıları da işlerinden çıkarıldılar. Meselâ daha geçenlerde doğan - yıldızlar- lan Jenevyev Tobin, yine erkek yıl- dızlardan Con Arlej, David Mar- les bugün işsizlik ve parasızlık tehlikesile çarpışmak vaziyetinde * kaldılar. R Fakat çok gariptir ki birinci sınıf yıldızlardan bir kısmı yeni mevsim içinde birkaç filim birden çevirmek üzere mukaveleler im- zalamışlardır. İnsan şu vaziyeti görünce bizim meşhur atalar sözü olan “Bu ne perhiz, bu ne lâhna turşusu,, diyeceği geliyor. Kumpanyalar masraflarını yarı yarıya kıstıkları halde bu sene Holivutta 148 tane yeni filim çevrilecektir. Bu filimlerin satılıp satılamıyacağı henüz malüm de- gildir ve satılmamak ihtimali daha fazla gibidir. Bununla beraber kumpanyalar son bir ümit olmak âzere bu yeni filimleri çevirmiye karar vermişlerdir. Bu - filimlerden bir kısmını birinci sınıf yıldız. çevirecektir. Birkaç tanesini buraya yazıyorum: Marlen Ditrih yeniden üç filim yapacaktır. Bu filimlerden birine “Marlen,, ismi verilmiştirki mev- zuu Marlen Ditrihin kendi haya- tından alınmıştır. Moris Şövalye Gdört Flmde baş rolleri — oynuyacaktır. at bununki biraz şüphelidir. ü Şövalye — mukavelesini — .cdit etmek niyetinde değildir. Esasen kumpanya ile açılan arası el'an düzelmemiştir. Klodet Kolber altı film çevirecektir. Meşhur erkek yıldız. Gari Kuper'de dört film yapâcaktır. Gari bu filmlerinde . Neyl Hamilton, Fay Fray, yeni yıldızlardan Guy — Standik ve Rişar Arlen — ile birlikte oym- yacaktır. Bunlardan — başka — Doratea Veyk, Fredrik Marş gibi tanın- miş yıldızlar da yeni filmler çe- virmek üzere mukaveleler imza- lamişlardır. — Şu isimlerden de anlıyorsunuz ki - Holivut bir ta- raftan yıkılmak tehlikesi gösterir- y rilipHolms'ün Tavsiyeleri l ken bir taraftan da yeni filmler için faaliyete girişiliyor. Şu cihe- ti de ilâve edeyim ki bu filmler geçen senelerde çevrilen filmlere nazaran yarı yarıya ucuza mal olacaktır. Pek Mühim Hiddetlenmeihîîç—în Güzel Bir Kadı- nın Yüzünü Seyretmek Kâfi İmiş Maruf erkek yıldızlardan Filip Holms'ı her halde hatırlıyacaksınız. Çoktanberi beyaz perdede gö- z.kmeyen bu erkek artist geçen- lerde başladığı yeni filimini he- nüz bitirmiş ve bir müddet için istirahate çekilmiştir. Filip Holms denince aklınıza derhal sinirsiz, hiddetsiz ve daimk neş'eli bir erkek gelmelidir. Çünkü, Ameri- kada çıkan sinema mecımyuaların- dan birinin yazdığına göre Filip Holms çok yaşamıya karar ver- miş ve bunun için en birinc şart olarak hiddetlenmemeye azmet- miştir. Filhakika Filip Holms se- nelerdenberi bir defa bile olsun kızmamıştır. Kızmamak ve hiddet- lenmemek - için nelere baş vur- duğunu da yazalım. Filip diyor ki: “ — Hiddetlenmek ve kızmak hastalığa delâlet eder. Siniri kuv- vetli olan ve hasta olmayan adamlar hiç kaızmazlar. Esasen hayatta her şey ehemmiyetsizdir. Bugün milyonersiniz. Fakat yarın iflâs edip meteliksiz kalmış ola- bilirsiniz. Buna niçin — kızmalı. Zengin bir insanım birdenbire parasız kalması o kadar mühim bir şey midir.? Dünyada herşey tabiidir. Ta- biatın haricinde birşey yı:mık mümkün değildir. — Şu halde tabit olan — şeylere karşı kız- mak doğrumudur?, Filip Holms bunları söyledikten sonra insa- nın hiddetleneceği sırada sinir- lerini yatıştırmak için baş vura- cağı çareleri de şöyle anlatıyor: “— Baktınız ki sinirleriniz öy- namaya ve hiddet alâmetleri be- lirmiye * başladı, hemen ilk iş olarak bir bardak su alımız ve bunu ağır ağır içiniz, yahut zel bir kadının yüzüne, göz kırpmadan mütemadiyen ba- kınız, göreceksinizki hiddetiniz derhal — yatışgcak ve — biraz sonra gülmiye başlıyacaksınız. ,, Filip Holms bu tavsiyeleri birçok defalar bizzat tecrübe et- tiğini ve hiç yanılmadığım da ilâve ediyor. Bu artist sinirli insanların fazla yemek yememe- lerini söylüyor. Fazla yemek vucudu çok yorduğu - için sinir- leri zayıf düşürürmüş. Mı?e | Sinema Dünyasında;_f'iırıberwleqr Fransada Sinema Yıldız- ları Grev İlân Ettiler Meşhu;' Yıldız Mae Vest Kendi Kürkçüsünü Mahkemeye Verdi Son zamanlarda sinema vası- tasile yapılan istihbarat işinde büyük terakkiler müşahede edil- miştir. Meselâ daha birkaç gün evyel vukubulan Küba ihtilâlinin bütün safhaları filme ahumış ve iki gün sonra da Amerika sinema- larının bir çoğunda gösterilmiştir. İhtilâl esnasında Küba polis mü- dürünün ihtilâleılar tarafından öl- dürülmesi, ihtilâlcılar ile hükümet kuvvetleri arasındaki müsademe- ler, Küba Cumhur reisinin tayyare ile memleketten kaçması gibi en canlı hâdiseler hep filme alınmıştır. * Fransada sinema yıldızla- rından bir kısmı grev ilân etmiş- lerdir. Bu greve iştirak, edenler kendilerine de birinci sinif yıldız ücreti verilmesini istemişler, fakat kumpanyalar bu talebi kabul et- memişlerdir. Bunun Üzerine bu talepte bulanan- yıldızlar da grev yapmışlardır. El'an devam eden bu grevin, kumpanyaları kısa bir müddet sonra yola getireceği söylenmektedir. 4 Meşhur yıldız. Mae Vest bir kürkçü aleyhinde dava ikame etmiştir. Davanın sebebi” şudur: Mae Vest her zaman alış veriş yaptığı kürkçüye iki kürk ısmar- lamış. Fakat kürkçü bunları yıl- dızin istediği şekilde yapacağı yerde yanlışlıkla başka bir mo- delden çıkarmıştır. Bunun üzerine Mae Vest mahkemeye müracast etmiştir. Kürkçüden — tazminat talep etmektedir. 4 Amerikadaki kadın yıldız- ların en güzellerinden olan Elissa Landi saçlarını uzatmıya karar vermiştir. Bu münasebetle uzun Saç cereyanının tekrar canlana- cağı da haber verilmektedir. X Yeni İngiliz yıldızlarından Betti Stokfild Fransada bir 'ngi- lizce filim çevirmiştir. Bettiyi Parisliler çok sevmişlerdir. * Güzel yıldızlardan Adriyen Ames geçenlerde Holivutta bisik- let sporu yaparken dikkatsizliği neticesi olarak düşmüş ve birdişi kırılmıştır. Bu yüzden cici kızın mukavelesi bozulmak tehlikesine bile düşmüştür. Fakat Adriyen, kınlan — dişini, Amerikanın en meşhur bir doktoruna iki gün içinde tedavi ettirmiye muvaffak olmuştur. Haftanın Filimleri Bu hafta sonuna kadar şeh- rimizin büyük sinemaları tama- men açılmış olacaktır. Bu arada hafta sonunda İpek sineması da küşat edilecek, bu münasebetle büyük bir filim gösterilecektir. Saray sinemasında (eski Glor- ya) Lili Damitanın (Bekâr baba ) isimli filmi, Melek sinemasında da (Tersine dünya) isminde cazip komedi gösterilmektedir. Bu sene bütün sinemalarda mevsimin en yeni ve güzel filim- lerini seyredeceğimiz temin olu- buyor. Bir Yıldız Kocası Aleyhine Garip Bir Dava Açtı Holivud'un yeni parlamıya baş- layan yıldızlarından Jinet Pigal, bir banka müdürü olan kocasın- dan ayrılmak için mahkemeye müracaat etmiş ve: — Zevcim, ayda 1000 gazete ve mecmuaya abonedir. Onları okumaktan benimle meşgul olmı- ya vakit bulabilmesine imkân yoktur. — Nitekim bu sebepten ben, ga- zetelerinin ve mecmualarının ara- sında bir mezar taşı kadar sükü- tileşen kocam tarafından taham- mül edemiyeceğim kadar fazla ihmale maruz kalıyorum. Kendi- * den ayrılmak istiyorum demiştir. Mahkeme dilber yıldızın gösr terdiği bu sebebi makul bulmuş ve ihmalkâr zevci ya :90 gazete ve — mecmuaya iktifaya — ve Hünün asgari dört — saaliri arısına tahsisine yahut ayrılma> sına karar vermiştir. Zevcesini çok seven banka müdürü, okumak zevkinden fe- dakârlık etmeyi kabul etmiştir.